Vestfold

Julemøte med middag har blitt gjennomført siden lokalavdelingen ble gjenopprettet i 2008. I alle disse årene har det blitt kjøpt ferdige kuverter med tradisjonell julemiddag – ribbe med medisterkake og alt annet tilbehør. Desserten har vekslet mellom iskake, moltekrem og molteis. Dette året besluttet styret altså å ta hånd om matlagingen selv, på menyen sto langtidsstekt rensdyrlår fra rensdyrslakteriet Fjellvilt på Rørosvidda med molteis fra Galåvolden Gård på Røros som har Norges beste is. Og la det ikke herske noen tvil – Rørosregionen er Norges aller ypperste når det gjelder lokalmat med topp kvalitet på råvarene.

I det påfølgende spanderer vi noen inntrykk fra forberedelsene til julemøtet 29. november 2017.

Beretningen starter 19. oktober da Fjellvilt besøkes for å hente råvarene til årets julemøte. Da hadde gårdsbutikken hos Ingulf Galåen blitt avlagt et besøk og en femliter molteis var sikret. 

 

2017 10 19 7688 TamnesHansMorten 700 72

Da fortellerstemmen og fruen kom til Fjellvilt på Botnkollen, ble vi budt på middag med kok-kjøtt, en rett bestående av kjøttrestene etter nedskjæringen av rensdyrskrotten, … 

2017 10 19 7690 TamnesHansMorten 700 72

… av Nils Tonny Bransfjell. I 1995 etablerte han og kona Unni Fjellheim slakteriet som drives med basis i samiske tradisjoner, som blant annet innebærer at alt på dyret brukes.  I dag er det sønnen Maahke Bransfjell som har overtatt hovedansvaret.

 

To dager før gjestebudet, mandag 27. november, startet forberedelsene på Råstad stasjon. 

2017 11 27 8193 HMT 700 72

Torstein Reiersen svinger langkosten før den store ommøbleringen. 

2017 11 27 8197 HMT 700 72

Et nesten åtte meter langt langbord er på plass i salen som er ni meter lang … Fra venstre tre gode hjelpere; Morten Nordhagen, som ikke kunne være med på julemøtet på grunn av at han hadde en annen avtale (med et tog han skulle føre …), Torstein Reiersen i full gang med glasspuss og Andreas Bjørnson, som dessverre heller ikke kunne komme på grunn av noe uforutsett i siste øyeblikk. De to siste hjelperne, Øystein Wiik og fotografen, var ikke på rett sted da bildet ble tatt. 

 

Nå ble det slik at påmeldingen til årets julemøte overgikk all forventning, det ble klart at de fem innkjøpte lårene ikke ville strekke til med 28 personer til bords. Det ble forsøkt å få sendt noen flere lår fra Fjellvilt, men daglig leder Maahke Bransfjell sa at på grunn av den sorte fredagen var det ikke mulig å få frem leveransen i tide. Løsningen ble SPAR Kodal, ti kilometer nordvest for Sandefjord sentrum, som hadde rensdyrlår i riktig størrelse, omtrent 1,2 kg. Da fikk det passere at det var snakk om Finnmarks-rein …

Etter fullført forvandling på Råstad, bar det hjem for fotografen (og fortellerstemmen) for å få stekt de fire siste lårene. Totalt ble det stekt åtte lår på i overkant av ni og halv kilo.

2017 11 27 8203 HMT 700 72

De fire siste rensdyrlårene er brunet i jernpannen, nå gjenstår å koke ut pannen med blant annet en god skvett Aass juleøl. (Ja, jeg er fullstendig klar over at det ble helt feil, det skulle selvfølgelig vært lokalt øl, men det hadde seg slik at det sto en slik flaske i kjøleskapet …)

 

2017 11 27 8210 HMT 700 72

Inn i ovnen som har en temperatur på 80 °C, steketermometeret er satt til en kjernetemperatur på 65 °C. Seks timer i ovnen ga et resultat med kjøtt som var så mørt at det ikke ville gjort noe om en hadde glemt gebisset … 

2017 11 27 8212 HMT 700 72

Fortellerstemmens kone Wenche var en uunnværlig hjelper, først med oppskjæringen av lårene, … 

2017 11 28 8225 HMT 700 72

… deretter til å lage en usedvanlig god saus basert på flere liter stekesjy. Sausen var av et kaliber som gjorde at eventuelle feil begått av fortellerstemmen effektivt ble dekket over.

 

Med dette beveget man seg mot de aller siste forberedelsene som ville finne sted i timene før gjestene strømmet inn.

30. august var tiden kommet for første post på programmet for høsten.  Med Råstad-dagen rett rundt hjørnet var det hensiktsmessig å gjøre noen foreberedende øvelser, i dette tilfellet få en dresin ned fra en opphengt tilværelse ...

 

2017 08 30 6381 HMT 700 72

Øystein posisjonerer gardintrappen, dresinen må hjelpes litt opp og litt til siden før den kan låres.  Fotografen rekker å dokumentere hengende dresin før det kommanderes til taljebetjening.

2017 08 30 6381 HMT 700 72

Noe muskel- og tankearbeid senere, dresinen har kommet trygt ned på gulvet.  Om noen dager blir det skinnesetting, omtrent som sjøsetting ...

 

Temaet for høstens første møte var Foreningen Aurskogbanen, dens tilblivelse, virke og mål for fremtiden, representert ved Pål Roberg. Om foreningens arbeid med å reetablere deler av den nedlagte Urskog-Hølandsbanen der dette anses som mulig, samt litt om Haldenkanalens arbeide rundt samme tema.

2017 08 30 6381 HMT 700 72

En engasjert Pål Roberg fant seg vel til rette på vedkassen da han kom for å fortelle om Foreningen Aurskogbanen.  Mange hadde funnet seg til rette rundt langbordet, ...

2017 08 30 6381 HMT 700 72

... andre igjen syntes myk klasse var et bedre tilbud.

2017 08 30 6381 HMT 700 72

Formålet er gjenoppbygging av deler av Urskog-Hølandsbanen fra Finstadbru i Aurskog-Høland til Fossum i Sørum, hvor UHB har sitt endepunkt. Aurskogbanen ser for seg Finstadbru, hvor stasjonsbygningen restaureres, som et lite museum og utgangspunkt for dresinsykling på reetablerte strekninger.

2017 08 30 6381 HMT 700 72

Som vanlig i slike sammenheng er det en dialog mellom tilhørere og ...

2017 08 30 6381 HMT 700 72

... foredragsholder som bruker mer enn bare verbale uttrykk for å formidle budskap.

 

2017 08 30 6381 HMT 700 72

På vanlig vis takkes foredragsholder, ...

2017 08 30 6381 HMT 700 72

... ureist eplemost fra Nordre Bergan Gård på Råstad, ...

2017 08 30 6381 HMT 700 72

... etiketten studeres grundig før ...

2017 08 30 6381 HMT 700 72

... et eksemplar av Norsk Jernbanekalender 2018 overrekkes og ...

2017 08 30 6381 HMT 700 72

... det takkes for et engasjert foredrag.

 

13. september var det Helge Ryggvik, forfatteren av "Sporskiftet", boken som gir historien om Jernbaneverket 1996-2016, som var invitert som foredragsholder.

Været på Råstad-dagen var av slaget som fører til at mye skitt og møkk trekkes i hus, en god rundvask var derfor høyst nødvendig før hordene slapp inn døren.

 

2017 09 13 6595 HMT 700 72

Torstein Reiersen er ikke vond å be når det er behov for litt praktisk arbeid, ...

2017 09 13 6595 HMT 700 72

... slik som gulvvask hvor han grasiøst svinger skurefillen.

 

Klokken er slagen syv på kvelden, scenen tilhører foredragsholderen.

2017 09 13 6595 HMT 700 72

Jernbaneverkets historie fra 1996 til 2016 er beskrevet i boken "Sporskiftet" av Helge Ryggvik, som her har tatt plass ved lerretet. 

2017 09 13 6595 HMT 700 72

Forfatteren gav til beste et engasjert foredrag om innholdet i boken, som på det varmeste kan anbefales til de med interesse for nåtidig historie.  Sammen med publikum, som blant annet besto av både nåværende og tidligere jernbaneansatte, ...  

2017 09 13 6595 HMT 700 72

... plukket Ryggvik ut noen temaer som ga innblikk i noen tankevekkende sider av Jernbaneverkets historie og norsk jernbanepolitikk. 

2017 09 13 6595 HMT 700 72

Publikum får oppleve en engasjert foredragsholder ...

2017 09 13 6595 HMT 700 72

... som bruker seg selv for å understreke poeng.

2017 09 13 6595 HMT 700 72

Det er mye som gjør publikum tankefulle, ...

2017 09 13 6595 HMT 700 72

... men det er også elementer som får frem smilet.

2017 09 13 6595 HMT 700 72

Og som vanlig på Råstad - publikum lar seg engasjere og sørger for en dialog med foredragsholder.

2017 09 13 6595 HMT 700 72

Foredraget ble avrundet ...

2017 09 13 6595 HMT 700 72

... med signalsystemet Merkur som havarerte, og som skapte store utfordringer for norsk jernbane.  Bildet fra Eiterstraum, mellom Trofors og Mosjøen, illustrerer hvor langt fjernstyringen av Nordlandsbanen har kommet.  Videre nordover er det betjente stasjoner med jernbanedrift omtrent som det har vært fra tidenes morgen.

 

Etter endt foredrag var det tid for takk.

2017 09 13 6595 HMT 700 72

Helge Ryggvik ble av Hans Morten Tamnes takket av med ... 

2017 09 13 6595 HMT 700 72

... Norsk Jernbanekalender 2018 og ...

2017 09 13 6595 HMT 700 72

... ureist eplemost og cider fra Nordre Bergan Gård.

2017 09 13 6595 HMT 700 72

Helge Ryggvik takker for oppmerksomheten med et fast håndtrykk og et tydelig bukk.

 

27. september fikk vi besøk av Johan Anton Wikander i Bane NOR, hvor han jobber med Landsverneplanen for jernbane.  Tema for foredraget var Robert Stephenson og reisene til Norge 1846-1859. De som hadde funnet veien til Råstad denne kvelden fikk høre om Stephensons ledelse av planlegging og bygging av Hovedbanen, hans reiser til Norge og de viktigste oppdrag ved reisene, og uoverensstemmelser med norske myndigheter om Hovedbanen og bakgrunnen for disse.

 

2017 09 27 7005 HMT 700 72

Som vanlig går praten løst mens det ventes på at medlemsmøtet starter og foredraget begynner.  Noen har funnet seg til rette på første rad sammen med foredragsholder, ...

2017 09 27 7005 HMT 700 72

... mens andre har en mer tilbaketrukket tilværelse.

2017 09 27 7005 HMT 700 72

Tiden er inne, Johan Anton Wikander, som begynte sin karriere på jernbanen med ansettelse i NSB i 1967, får scenen.

2017 09 27 7005 HMT 700 72

Som 75-åring ble stillingen i 2016 endret til pensjonist, men han fortsetter sitt arbeid som frilans for Landsverneplanen for jernbane.

2017 09 27 7005 HMT 700 72

Det var spennende historie om Robert Stephensons reiser til Norge i tidsrommet 1846-1859.  

2017 09 27 7005 HMT 700 72

Stephensons ledelse av planlegging og bygging av Hovedbanen, de viktigste oppdragene ved reisene, …

2017 09 27 7005 HMT 700 72

… uoverensstemmelser med norske myndigheter om Hovedbanen og bakgrunnen for disse.

2017 09 27 7005 HMT 700 72

Blant mye ble forsamlingen presentert for amtmann Erik Møinichen, en pådriver av norsk jernbaneutbygging og medlem av direksjonen for Norsk Hovedjernbane frem til åpningen i 1854.

2017 09 27 7005 HMT 700 72

Bakerst i lokalet var oppmerksomheten rettet mot lerretet og Johan Anton Wikander, ...

2017 09 27 7005 HMT 700 72

... det var den også på fremste rad.

2017 09 27 7005 HMT 700 72

Hovedbanens mange treviadukter, som for manges del med årene ble fylt ned og omgjort til fyllinger eller byttet ut med andre broløsninger, ble grundig beskrevet.

 

Ved endt foredrag gjensto det sedvanlige - å takke foredragsholderen.

2017 09 27 7005 HMT 700 72

Johan Anton Wikander gjør Hans Morten Tamnes og ...

2017 09 27 7005 HMT 700 72

... publikum oppmerksom på Norsk Jernbanemuseum årbok 2016, hvor han har skrevet en artikkel.

2017 09 27 7005 HMT 700 72

 Med 1,95 meter på sokkelesten var det en ruvende skikkelse som ble takket for et fengslende foredrag med Norsk Jernbanekalender 2018 og ...

2017 09 27 7005 HMT 700 72

... Lunds eplemost og Cider, før ...

2017 09 27 7005 HMT 700 72

... han takket for invitasjonen og gav uttrykk for at han hadde hatt en fin stund på Råstad stasjon.

 

Så om du ikke har avlagt oss et besøk på Råstad stasjon, ønskes du velkommen slik at også du kan ta del i de mange fine stundene som er i det gode miljøet.

 

Da Olaf Bjerknes på kort varsel måtte melde avbud i februar, var det klart at det bare var en utsettelse. 11. oktober var utsettelsen over, og det var duket for Kina-damp i 1988 og 1989 i bilder med ord til.  Denne oktoberonsdagen ble de som hadde funnet veien til Råstad med på to Kina-reiser.

 

2017 10 11 7402 HMT 700 72

Om ikke forfilm, så ble et knippe av Hans Morten Tamnes' benyttet som ventebilder, her er det 70-02-settet som slepes til verksted etter en avsporing sør for Kjose 11. juli 2008.

2017 10 11 7402 HMT 700 72

Andre bilder viser åpenbart mindre alvorlige motiv, om man skal dømme etter ansiktsuttrykkene.

 

2017 10 11 7402 HMT 700 72

Olaf Bjerknes har tatt sete på vedkassen og tar oss med på en tur til Kina.

2017 10 11 7402 HMT 700 72

Bildene viste at det i løpet av … 

2017 10 11 7402 HMT 700 72

… de to årene skjedde forholdsvis store endringer på det kinesiske jernbanenettet. 

2017 10 11 7402 HMT 700 72

Foredragsholder hadde med kart slik at det ble lettere å følge med på hvor i det store landet bildene og reisene hadde funnet sted. 

2017 10 11 7402 HMT 700 72

Vårt mangeårige medlem Svend-Erik Larsen følger interessert med, ...

2017 10 11 7402 HMT 700 72

... det gjør resten av forsamlingen også.

 

Tiden har kommet til avrundingen av et interessant foredrag.

2017 10 11 7402 HMT 700 72

Hans Morten Tamnes har stilt opp et assortert utvalg lokalt drikke ...

2017 10 11 7402 HMT 700 72

... til en foredragsholder som setter pris på kornbasert drikke som har gjennomgått en gjæringsprosess.

 

25. oktober var det duket for besøk av Jernbanedirektør Elisabeth Enger med foredraget Mer penger og mer jernbane for pengene! Om Nasjonal Transportplan 2018-2029, budsjettet for 2018, og jernbanereformen.  Da avtalen ble gjort ved inngangen til påsken, var det ingen - ikke engang hovedpersonen selv - som visste at hun ved årsskiftet skulle gi seg som jernbanedirektør, og at besøket på Råstad ble blant hennes aller siste offentlige opptredener som jernbanedirektør.

 

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Salen er satt opp som en teatersal med de harde setene bakerst og ...

2017 10 25 7820 HMT 700 72

... myk klasse lengst frem.  Alt ligger til rette for stort besøk.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Kjøkkenet kan by på både vått og tørt, og alt er klart til å ta imot de store hordene.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Andreas Bjørnson har hengt ut flagget og sørget for å tenne fakkelbokser ved inngangen. Inne er alt klart, da passer det å trekke litt frisk luft før hordene kommer. Ettermiddagens andre ekspressavgang farer forbi, neste tog sørover bringer kveldens foredragsholder.

 

Toget vi ventet på kom, det samme gjorde hun vi ventet på.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Så snart jernbanedirektør Elisabeth Enger kom, ble hun tatt med inn i mj-avdelingen. Her er hun og avdelingens leder på vei ut igjen, i bakgrunnen vår lokale jernbanehistoriker Kjell Navestad.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Hans Morten Tamnes ga jernbanedirektøren en omvisning i første etasje. Den alltidsnærværende stasjonsmesteren troner i bakgrunnen.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Ute i venteværelset "lusket" Kjartan Kvernsveen, han var ikke vond å be om ...

2017 10 25 7820 HMT 700 72

... å komme inn og beære verten og hovedgjesten med sitt nærvær.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

I venteværelset ble Elisabeth Enger sammen med Kjartan Kvernsveen fortalt hvordan Råstad stasjon ble kjøpt i 1991 og blant annet restaurert med detaljer fra Jåberg stasjon. 

 

Vel oppe i andre etasje var det tid for en matbit før det var tid for kveldens foredrag.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Andreas Bjørnson betjente salgsavdelingen med bistand fra Egil Grønstad. Elisabeth Enger er servert kveldens varmrett, brun lapskaus med tyttebærsyltetøy og Røros-flatbrød, Bjarne Holhjem (t.h.) og NJKs leder Nils-Kristian Møller studerer tilbudet.

 

For en lokalavdeling er det stort å få besøk av landets jernbanedirektør, og Sandefjords Blad stilte opp for intervju.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Intervjuet ble gjennomført i venterommet, journalist Linda Hansen noterer villig vekk hva jernbanedirektør Elisabeth Enger og Hans Morten Tamnes har å si.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

I Sandefjords Blad 25. oktober kunne blant annet dette leses: – Det er alltid koselig å besøke jernbaneentusiaster, og det er jo noen av dem her!   – Det er mange rundt omkring som har sterk kjærlighet til jernbanen, både i jobben og på fritiden. Å besøke noen av dem, som her i Sandefjord, er noe jeg synes er veldig trivelig, legger hun til.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Linda Hansen noterer flittig, overskriften på artikkelen ble Hans Morten Tamnes’ utsagn "Hennes etterfølger får vanvittige store sko å fylle!"

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Omvisningen på stasjonsmesterens kontor ble gjentatt til ære for avisen, Hans Morten Tamnes og Elisabeth Enger står ved stillverket.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Inne på stasjonsmesterens kontor er det blant annet hengt opp bilder av noe av det jernbanemateriellet som har vært å se på Vestfoldbanen gjennom årene.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Til ære for journalist Linda Hansen - Hans Morten Tamnes og Elisabeth Enger ved stasjonsmesterens skrivebord.

 

 Intervjuet var unnagjort, med journalisten på slep bar det opp i salen i andre etasje.


 I salen i andre etasje ventet et spent publikum på å få høre hva jernbanedirektøren hadde å si om jernbanens fremtid.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Avdelingens leder Hans Morten Tamnes ønsket velkommen med en bildekavalkade med noen inntrykk av jernbanedirektør Elisabeth Engers år som leder av Jernbaneverket fra hun tiltrådte i 2008 til nedleggelsen i 2016 og opprettelsen av Bane NOR og Jernbanedirektoratet, her gjøres de siste forberedelser.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Jernbanedirektøren har tatt plass på første rad, hjertelig uvitende om hva som venter henne.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Kavalkaden innledet med et bilde fra Vestfoldbanen mellom Larvik og Kjose, var innom anleggsstart Barkåker-Tønsberg, representantskapsmøte i NJK, 50 år til Bodø, togreisene i 2013 og 2015 for å besøke medarbeiderne i Jernbaneverket og åpningen av dobbeltspor langs Mjøsa på Dovrebanen og Holm-Nykirke på Vestfoldbanen.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

- Takk skal du ha, mange flotte bilder, mange flotte opplevelser for meg, ...

2017 10 25 7820 HMT 700 72

... og så hyggelig at Jernbaneklubben har vært med på det meste.

 

Her finner du bildekavalkaden.

 

Da var det omsider klart for kveldens hovedgjest.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Kveldens tema var "Mer penger og mer jernbane for pengene", og det var en engasjert jernbanedirektør som foredro.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

I løpet av halvannen time fikk vi høre om en virkelighet hvor Jernbaneverkets budsjetterte midler i 2008 var fem-seks milliarder, ...

2017 10 25 7820 HMT 700 72

... i 2016 økt til oppunder 25 milliarder, og hvor … 

2017 10 25 7820 HMT 700 72

… det nå er en helt annen vilje til å satse på jernbane som en viktig del av kollektivtilbudet. Enger var tydelig på at jernbanereformen har stor betydning i den sammenheng. Hun var også innom at tidligere var det infrastrukturen som hadde oppmerksomheten, …

2017 10 25 7820 HMT 700 72

i fortsettelsen er det kundens behov som skal stå i sentrum. Blant tilhørerne en langveisfarende; Judy Freeman (midt i bildet) hadde tatt turen ens ærend fra England for å få med seg jernbanedirektørens foredrag.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Organisasjonskartet for oppgave- og rollefordelingen i norsk jernbane med forvaltningsorganer, statlig eide selvstendige enheter og privat sektor.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Som plansjen viser har Jernbanedirektoratet gitt en lang rekke utredningsoppdrag knyttet til norsk jernbane inn i fremtiden.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Den nye NTP-perioden gis en forsiktig oppstart med en lavere oppfølgingsgrad enn gjennomsnittet.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Jernbanereformens konkurranseutsetting av persontrafikken på norske skinner er planlagt i flere omganger, med en pause etter de tre første trafikkpakkene - Sør, Nord og Vest.

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Jernbanedirektøren kunne glede seg over et interessert og engasjert publikum, ...

2017 10 25 7820 HMT 700 72

... tilhørerne kunne på sin side gledes over en engasjert jernbanedirektør.

 

2017 10 25 7820 HMT 700 72

Hans Morten Tamnes takker Elisabeth Enger for foredraget med Skinnelangs 2015, Norsk Jernbanekalender 2018, lokalavdelingens årsberetning for 2016, ...

2017 10 25 7820 HMT 700 72

lokalt drikke fra Nordre Bergan Gård representert ved en flaske ureist eplemost og ...

2017 10 25 7820 HMT 700 72

... en flaske gårdsprodusert Cider, sammen med ...

2017 10 25 7820 HMT 700 72

... en spekepølse fra Galåvolden Gård på Røros. 

2017 10 25 7820 HMT 700 72

- Tusen takk for at du tok deg tid til å komme på besøk til oss på Råstad, var Hans Morten Tamnes' hilsen til jernbanedirektør Elisabeth Enger.  Fra en engasjert sal fikk hun klar beskjed om at hennes beslutning om å gå fra stillingen som jernbanedirektør "før tiden" ble mottatt med stor overraskelse og tristhet. 

Erik W. Johansson fortsatte 8. november foredraget Damplokomotiver i Norge med del 2.

2017 11 08 8044 HMT 700 72

Det er gjort klart for nok et medlemsmøte, fra venstre Johan Svorstøl, Andreas Bjørnson og Torstein Sunde i samtale på kjøkkenet.

2017 11 08 8044 HMT 700 72

Andreas Bjørnson sto for serveringen og sørget for at alle som ønsket fikk pølse i brød eller lompe, nytraktet kaffe og annet vått eller tørt.

2017 11 08 8044 HMT 700 72

Kjell Navestad har sikret seg kaffe, ...

2017 11 08 8044 HMT 700 72

... tiden frem til møtestart bruker han og andre ...

2017 11 08 8044 HMT 700 72

... til å snakke med andre om løst og fast, et synlig bevis på det gode sosiale miljøet i lokalavdeling Vestfold.

 

Klokken er slagen, det er tid for kveldens foredrag.

2017 11 08 8044 HMT 700 72

Erik W. Johansson tok i andre del for seg damplokomotivene til NSB og NHJ etter 1900.

2017 11 08 8044 HMT 700 72

Setene på de første radene hadde godt belegg, og foredragsholder kunne ...

2017 11 08 8044 HMT 700 72

... vise utviklingen mellom NSB type 21 levert til Vossebanen og NSB type 15c.

2017 11 08 8044 HMT 700 72

De smalsporede lokomotivene ble også omtalt, her representert ved NSB type XXIII.  Dette var den mest tallrike smalsporede lokomotivtypen og ble i stor utstrekning benyttet på Vestfoldbanen, opprinnelig Jarlsbergbanen eller Grevskabsbanen.  På folkemunne ble disse lokomotivene omtalt som "Jarlsbergsvarten".

 

Som seg hør og bør var det tid for pause slik at kaffetørst og andre behov kunne tilfredsstilles.

2017 11 08 8044 HMT 700 72

Ved pausens slutt tok Andreas Bjørnson (t.h.) ordet på vegne av styret og oppfordret flere til å engasjere seg, ...

2017 11 08 8044 HMT 700 72

... uten den helt store responsen.

 

Foredragsholder fikk igjen tilgang til scenen og kunne avslutte sitt foredrag.

2017 11 08 8044 HMT 700 72

Da foredraget var over, hadde publikum spørsmål, her er det Bjarne Holhjem som får svar fra Erik W. Johansson.

 

Tid for avslutning og takk.

2017 11 08 8044 HMT 700 72

Erik W. Johansson studerer oppmerksomheten Hans Morten Tamnes ...

2017 11 08 8044 HMT 700 72

... står klar til å overrekke, ...

2017 11 08 8044 HMT 700 72

... og benyttet anledningen til å minne publikum om tredje og siste del av historien.

 

19. november og juletre er sikret. Og ikke bare ett, men to ...
Agnar Lund på Nordre Bergan Gård sendte en tekstmelding på ettermiddagen og fortalte at han hadde satt et tre oppetter veggen på Råstad. Da Sven Marius Gjeruldsen, skogeier og varamedlem i styret, gjorde klart at han kunne bidra med tre, ringte avdelingens leder Hans Morten Tamnes Agnar for å gi beskjed. Han svarte ikke, og hadde, viste det seg, ikke fanget opp oppringningen. Og forståelsen var slik at han skulle se etter trekandidat i helgen, ikke at han skulle felle tre ...

Den nevnte tekstmeldingen kom i det samme øyeblikk som Sven Marius' tre la seg i stabilt sideleie. Her er noen inntrykk fra de innledende øvelsene.

2017 11 19 8108 HMT 700 72

Flaggstangen med flagget til topps i anledning celebert besøk og treoverlevering, det valgte treet kneiser i bakgrunnen og skuer for siste gang utover vannet.

2017 11 19 8108 HMT 700 72

Skogeieren i arbeid med sin Stihl motorsag, treets skjebne er beseglet og ...

2017 11 19 8108 HMT 700 72

... det legger seg i stabilt sideleie.

2017 11 19 8108 HMT 700 72

En tilfreds skogeier ved siden av en Tysse-henger med planlengde på oppunder 2,3 meter, før treet er forsvarlig sikret og varseltrekant for lang last er hengt på.

 

Etter kaffe og munngodt inne i varmen på setra og forskriftsmessig sikring av last, bar det hjemover. Vel hjemme ble treet tatt av hengeren og satt til veggs.

2017 11 19 8108 HMT 700 72

Juletreet til stasjonshagen på Råstad reist mot veggen. For å få en pekepinn - det er stive to meter og tredve opp til panelet ...

 

Stasjonshaven på Råstad 25. november; Den utvendige julegranen kom på plass i stasjonshagen på Råstad, med god hjelp av maskinfører Rolf Arne Larsen fra Fon Anlegg og litt etter hvert resten av familien til avdelingens leder.

Her er noen inntrykk fra dagen.

2017 11 19 8108 HMT 700 72

Dagens mann, Rolf Arne, ute av maskinen, i det nygravde hullet er juletrefoten i ferd med å komme på plass.

2017 11 19 8108 HMT 700 72

Treet er oppe, juletrefoten er fylt med kulestein slik at vi har litt å gjøre til våren ... Nå gjenstår det å få på lysene.

 

Underveis ble det klart at vi ikke hadde fått lyslenker men lysnett ... Det betød en tur til Elektroimportøren, som til alt hell har lørdagsåpent, for å få fatt i riktig utstyr. Dette gjorde også at hjelpen det var regnet med fra Rolf Arne gikk i vasken, han hadde ikke mye tid til rådighet - han skulle feire 80-årsdagen til sin mor.

Vel, da var det ikke annet å gjøre enn å kalle ut Christoffer. Og han kom med full bil; søsteren Ellen Cathrine og lederens kone Wenche var også med. Da var nødvendig mannskap på plass, gardintrappstøtte, assisterende fotograf, gardintrappklatrer og lyslenketrekker.

2017 11 19 8108 HMT 700 72

Om ikke "On top of the world" så på toppen av gardintrappen, lystrekkeren står klar med ryggen til fotografen og trappeholderen er klar til å sende det viktigste verktøyet opp i høyden, nemlig ...

2017 11 19 8108 HMT 700 72

... jernriven som ble brukt til å hjelpe lyslenkene på plass der ellers lange armer ikke strakk til.

2017 11 19 8108 HMT 700 72

På bakkenivå, far og sønn hjelpes åt for å få lyslenken på plass.

 

Så var lysene på plass, det var på tide å ta et overblikk.

2017 11 19 8108 HMT 700 72

Tre med lys, ikke helt enkelt å se med alt annet lys.

 

Å se lys på et utendørs juletre på lyse dagen er ikke det enkleste i verden. Derfor ble det en tur ut igjen etter mørkets frembrudd. Og da så det slik ut.

2017 11 19 8108 HMT 700 72 

 Lyssatt julegran i stasjonshagen.

 

Det ble veldig tydelig at det må gjøres noen grep med tanke på lyslenkens vei oppover treet. Etter at lysene var på plass, ble det anskaffet to lengder til.

Med totalt seks lyslenker og snø på bakken - og på treet - ble inntrykket 28. november et ganske annet.

2017 11 28 8227 HMT 700 72 

Snøpyntet julegran i stasjonshagen, Torp Sandefjord Lufthavn holdeplass i bakgrunnen.

2017 11 28 8230 HMT 700 72

Et tog reiser videre mot Larvik etter en kort stopp.