Vestfold
Planleggingen av moderniseringen av Vestfoldbanen pågår med uforminsket styrke, og det er ikke rent få spørsmål som melder seg, både hos de som har hus og eiendom beliggende slik at de kan bli direkte berørt, og hos jernbaneinteresserte. Det var derfor et høyaktuelt tema som sto på programmet 26. april. Det var gjort avtale med planleggingssjef Hanne Sophie Solhaug i Bane NOR, hun har ansvaret for strekningen Tønsberg-Larvik.
Nå ble det plutselig et skjær i sjøen, to dager før møtet måtte hun melde avbud. Hennes kollega Øystein Løvdal Knutsen tok utfordringen på strak arm og sørget for at oppsatt program, IC-planlegging i Vestfold - og litt andre steder, kunne gjennomføres. "-Rent fysisk er det helt klart tyngre skyts Bane NOR stiller med", som han selv uttrykte det …
Tyngre skyts eller ikke, det var uansett en kunnskapsrik og humørfylt ung mann som slapp til denne onsdagskvelden på tampen av april.
Øystein Løvdal Knutsen kunne skue ut over en godt fylt sal på Råstad da han startet sitt foredrag.
Dypt konsentrert, enkelte vil endog kunne si alvorstynget, ...
... følger de tilstedeværende med på hva som sies og ...
... vises, her vises det fremtidige InterCity-nettet, inklusive Ringeriksbanen, ...
... med et sammendrag av forutsetningene for InterCity-planleggingen.
Det er alltid noen som foretrekker bakerste benk, tross en slik benks tidvis noe frynsete rykte følges det like godt med herfra som fra ...
... så godt som enhver annen benk i salen ...
Foredraget gav et interessant bilde av at ...
... planleggingsarbeid er en møysommelig prosess som skal sørge for at det kan tas hensyn til flest mulig av de merknader og synspunkter som kommer.
For Vestfoldbanens del har Tønsberg vist seg å bli en særlig stor utfordring. Mange har et ønske om å legge jernbanen og en fremtidig stasjon i området ved Sem eller Jarlsberg flyplass, et hovedargument for det er at det ikke spiller noen rolle om man kjører hjemmefra til dagens stasjonsplassering eller noen kilometer lenger. Bane NOR på sin side peker på at for reisende til Tønsberg vil en overgang til annen transport inn til sentrum gjøre jernbanen mindre attraktiv, det vil særlig gjelde den interne pendlingen i Vestfold som går til ulike store arbeidsplasser i nettopp Tønsberg. Tvinges alle disse til å måtte foreta et ekstra bytte underveis, er det stor sjans for at bilen blir en vinner.
Da Jarlsbergtunnelen ble bygget, ble det lagt opp til at sporområdet på Tønsberg stasjon kan senkes seks meter. Bakgrunnen for dette var en plan om å la jernbanen fortsette i traseen som opprinnelig var Tønsberg-Eidsfossbanens trasé til stasjonen på Stenmalen, og som senere ble havnesporet i Tønsberg, for så å krysse under Kanalen, Nøtterøy og Vestfjorden, for så å komme opp i dagen ved Stokke. Dessverre har grunnboringer vist at grunnforholdene på Stokke-siden er såvidt dårlige at det ikke vil være mulig å engang etablere en byggegrop der. Dette har ført til endrede tanker om stasjonsplassering og trasé i Tønsberg. På lerretet vises en mulig løsning med stasjonen flyttet nærmere portalen til Jarlsbergtunnelen og tunnel under Slottsfjellet og bro over Kanalen. Hva som blir det endelige resultatet gjenstår å se.
Tiden flyr umerkelig når man har det morsomt, så også på Råstad stasjon når vi som vanlig har interessante og engasjerte foredragsholdere. Før de fleste visste ordet av det hadde klokken blitt halv ti på kvelden, og det var på tide å takke av slik at såvel foredragsholder som publikum kunne komme hjem i noenlunde skapelig tid. Og da er det noe som gjennom årene har utviklet seg til et rituale - nemlig å sende foredragsholder hjem med noe håndfast.
Med seg hjem fikk Øystein Løvdahl Knutsen et eksemplar av NJKs 40-årsbok og ...
... kalenderen for 2018. Litt lokalt og ikke fullt så lokalt drikke ble det også.
Dette er ganske bestemt ikke siste gang vi får besøk av de som bedriver InterCity-planlegging i Bane NOR. Tiden får vise om det blir Hanne Sophie Solhaug, som var den som var invitert, eller om Øystein Løvdal Knutsen, som jo måtte trå til på kort varsel, vil ønske å kjempe seg til en gjenvisitt ... En utmerket løsning på en slik situasjon vil jo naturligvis være at det er et tospann som kommer.
Følg med på Hva skjer i Vestfold? og i På Sporet, vårt program er å finne der.
Styret i lokalavdelingen etter årsmøtet 2. mars 2022
Leder: Hans Morten Tamnes (Gjenvalg, 2 år)
Sekretær: Torstein Sunde (Ikke på valg, 2 år fra 2021)
Kasserer: Wenche Tamnes (Ny, 2 år)
Styremedlem: Øystein Wiik (Gjenvalg, 2 år)
Styremedlem: Stefan Baarli Hansen (Ny, suppleringsvalg, 1 år)
Varamedlem: Vidar Lund Iversen (Gjenvalg, 1 år)
Varamedlem: Kjartan Kvernsveen (Ny, 1 år)
Varamedlem: Hans Kristian Nordkvelle (Ny, 1 år)
Øvrige verv valgt av årsmøtet
Valgkomité
Kåre Pettersen (Gjenvalg, 2 år)
Arld Brauterhagen (Ikke på valg, 2 år fra 2021)
Revisor
Karl Hagelund (Ikke på valg, 2 år fra 2021)
Hans Hilding Hønsvall (Ny, 2 år)
Norsk Jernbaneklubb - Representantskapet
Representant: Øystein Wiik
Vararepresentant: Styret fikk fullmakt til selv å utpeke denne
Kontaktinformasjon
Besøksadresse (medlemslokale)
Råstad stasjon
Råstadveien 204
3239 SANDEFJORD
Postadresse
Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold
Postboks 32
3246 SANDEFJORD
E-post: post @ njkvestfold.no
(Fjern tomt anslag før og etter @.)
Onsdag 11. januar er det tid for årets første medlemsmøte i NJK Vestfold på Råstad stasjon, Hans Morten Tamnes viste tog gjennom Holmestrand i friluft og fjell. Kjøkkenet tilbød varm kaffe og annen kald drikke, for de sultne var det wienerpølser å få kjøpt.
Finn Bolt-Hansen (t.v.) og Svend-Erik Larsen har slått seg til i sofagruppen, ...
... på litt hardere underlag ved langbordet har Tom Hansen (t.v.), Ole Jonny Flateby og Knut Brænden funnet seg til rette.
Hans Morten Tamnes ønsker velkommen med en tegning fra Bane NOR av Vestfoldbanen i friluft og fjell på lerretet. Han holder en spesialutgave av lokalavisen Jarlsberg med kun stoff om jernbanen gjennom Holmestrand før og nå, ...
... Torstein Reiersen følger i likhet med de andre oppfordringen og sikrer seg et eksemplar.
Når bildeforedraget starter, har Svend-Erik Larsen (t.v.), Andreas Bjørnson og Finn Bolt-Hansen tatt plass på myk klasse.
Gjennom mangfoldige bilder og noen ord ble de fremmøtte tatt med på en tur på jernbaneanlegget Holm-Nykirke.
Og da var et nytt, aktivt år i lokalavdelingen i god gang.
Onsdag 25. januar kom Gunnar Hagelund med lysbilder fra jernbanen i 1970-årene. Som på årets første medlemsmøte var det pølser i brød som utgjorde mattilbudet.
Andreas Bjørnson (t.v.), Torstein Reiersen, Erik W. Johansson og Andreas Westheimer (med ryggen til) i hyggelig passiar på kjøkkenet.
Som tittelen for medlemsmøtet lød, var det lysbilder av den analoge typen som sto på programmet.
Bildene viste tog man ikke har kunnet oppleve på mange år, blant annet som her et 66-sett (ikke enkelt å se her, men de som var til stede kunne se det) ...
... eller 68A-sett.
Bildene sørget for at publikums øyne var festet på lerretet, noen med en noe mer fremoverlent positur enn andre.
Også på bakerste benk var oppmerksomheten rettet mot lerretet.
Gunnar Hagelunds bilder bragte oss land og strand langs det norske jernbanenettet, også til Flåm hvor en BM 64 sto utenfor lokstallen.
Som seg hør og bør ...
– en takk for interessante bilder og en liten oppmerksomhet med hjem.
På medlemsmøtet onsdag 8. februar måtte det oppsatte programmet - Olaf Bjerknes, Kina-damp i 1988 og 1989 i bilder med ord til - dessverre utgå grunnet et uhell foredragsholder hadde på glattisen. Olafs besøk ble utsatt til høstparten, omtalen av det finner du i en artikkel lenger ned.
Heldigvis har avdelingen medlemmer som kan stille opp på kort varsel når det gjelder som mest. Gunnar Hagelund, som hadde vært i rampelyset bare 14 dager tidligere, hentet frem analoge lysbilder fra store medlemsturer, blant annet Trondheims-turen med "Gullhøna" i 1972 og til Bergen med lokaltog i 1973. Som det stor i forhåndsomtalen: Her blir det uten tvil mye morsomt og interessant for både nye og ikke på langt nær så nye medlemmer.
Salen var fylt med forventningsfulle medlemmer, Gunnar Hagelund har tatt plass på vedkassen og ser gjennom materiale som bidrar til å friske opp i hukommelsen.
Av de store medlemsturene inngår turen med "Gullhøna", BM 91H 02, i 1972. Det var en firedagers tur som gikk fra Hamar til Trondheim og tilbake - Dovrebanen nordover og Rørosbanen sørover. Bildet på lerretet viser motorvognen på Hamar stasjon før avreise 11. mai.
Gunnar har tatt plass på vedkassen, Øivind Andreassen, hans makker i valgkomiteen, har blikket festet på lerretet.
Som vanlig på medlemsmøtene er det dialog mellom foredragsholder og tilhørere, her er det Torstein Reiersen (nummer to fra venstre) og Gunnar Hagelund som samtaler.
Et viktig innslag på dette medlemsmøtet var omdeling av årsberetning og innkalling til årsmøtet til de fremmøtte, på bordet ligger synlige tegn på at mottagerne har begynt å se på innholdet i konvolutten.
Etter nok et vellykket og interessant foredrag, endog tatt på sparket, er det ikke mer enn rett og riktig at det følger en påskjønnelse.
Og hva passer vel bedre enn en flaske rødvin som bærer navnet "Gentleman"?
Nok en gang et nytt år med nye og spennende muligheter. Mot slutten av første halvår samlet vi oss ...
... 31. mai til sesongavslutning med fremtidig persontogmateriell i stasjonshagen på Råstad.
Da sommer var på hell, var Sommertoget på våre trakter og vi stilte med stand på Stokke stasjon, ...
... i slutten av oktober kom jernbanedirektør Elisabeth Enger på besøk til oss på Råstad, før vi ...
... markerte (det som nesten var) slutten av aktivitetene i andre halvår med det tradisjonelle julemøtet.
Velkommen til en gjennomgang av aktivitetene i 2017. God fornøyelse!
1. mars kl. 17.30 ble dørene åpnet til vårens vakreste eventyr – årsmøtet! Årsmøtet ble lovlig satt kl. 18.30, etterpå var det medlemsmøte hvor Nils-Kristian Møller, NJKs nye leder snakket om fremtiden og mulighetene.
Salen var innredet med dirigentbord med lerret i bakgrunnen, ...
... sitteplassene besto av den vanlige blandingen av myke og litt mindre myke seter.
På menyen denne dagen sto brun lapskaus med tyttebærsyltetøy og Røros-flatbrød, en rett som det har vist seg at medlemmene setter stor pris på.
Selverklært kjøkkenskriver Andreas Bjørnson har inntatt rollen som munnsjenk og kan bekrefte at brun lapskaus smaker fortreffelig.
Klokken nærmer seg halv syv denne første onsdagskvelden i mars, og salen begynner å fylles opp.
På første (myke) benk har nyvalgt varamedlem i hovedstyret Per Frode Hove og NJKs leder Nils-Kristian Møller funnet seg vel til rette, ...
... lenger bak, på de harde setene, har noen av de faste møtedeltagerne tatt plass.
Lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes ønsker de fremmøtte velkommen, for så å ...
... ta plass ved dirigentbordet sammen med fra venstre Andreas Bjørnson, Johan Svorstøl og Torstein Sunde. Så snart de innledende formaliteter med godkjenning av innkalling og dagsorden, og valg av referent og protokollunderskrivere, ...
... ble ordet gitt til Nils-Kristian Møller som var valgt til ordstyrer.
Gjennomføringen av årsmøtet med årsberetning og regnskap og valg og det hele forløp på en aldeles utmerket måte, ...
... og Svend-Erik Larsen kunne sitte trygt tilbakelent uten å måtte frykte å skulle bli trukket inn i styre og stell bare ved å være til stede. Sånn er det når det er en velfungerende valgkomité som tar seg av slike saker.
Også på benkeradene lenger bak i salen var det en avslappet og god stemning.
Så snart den formelle delen av årsmøtet var unnagjort, takket styrets leder Hans Morten Tamnes avtroppende styremedlem Per Sørensen og varamedlem Stefan Bårli Hansen for innsatsen i styret gjennom flere år. Stefan var ikke til stede på årsmøtet, styrets gave til ham ble overrakt ved en senere anledning. Forsamlingen ga begge velfortjent applaus.
Hans Morten overrekker Per ...
...en NMJ-modell av NSB A2, "førsteklassevogn for førsteklasses innsats".
Stefans vogn, en modell av en kafeteriavogn, vises frem for forsamlingen.
Tid for en pause med mulighet for litt mer å spise eller drikke, deretter var det medlemsmøtedelen som sto for tur.
I pausen var det flere som benyttet anledningen til litt småprat.
Nils-Kristian Møller, Hans Morten Tamnes og Johan Svorstøl i hyggelig passiar, i bakgrunnen har Torstein Sunde sikret seg en porsjon brun lapskaus.
Egil Grønstad og Svend-Erik Larsen har funnet tonen, ...
... det samme har Finn Bolt-Hansen og Ole Jonny Flateby som snakker om den ene vognmodellen som fikk ny eier denne kvelden.
På bakerste benk, som vanlig ..., sitter Tom Hansen og Knut Brænden, to trofaste besøkende på medlemsmøtene.
Andreas Bjørnson og Per Sørensen har trukket ut på kjøkkenet.
Etter hvert var pausen over og ordet ble gitt til Nils-Kristian Møller.
NJKs nye leder Nils-Kristian Møller presenterte seg selv for de tilstedeværende og ...
... ga innblikk i noen av de utfordringene og mulighetene som finnes i de ulike delene av foreningen.
Nils-Kristians foredrag baserte seg på en presentasjon han har satt sammen for bruk i møte med eksterne personer og organisasjoner, ...
... tilhørernes oppmerksomhet tydet på at det var interessant.
Deltagelsen i tilknytning til Sommertoget ble behørig omtalt, her vises togsammensetningen.
Avdelingens banner fra 2014 ble vist frem, det ble mal for tilsvarende bannere til alle drifts- og lokalavdelinger.
I likhet med andre foredragsholdere fikk også Nils-Kristian Møller med seg litt lokalt drikke hjem.
Da var nok et årsmøte gjennomført, det kan endog hevdes at det ble gjennomført med bravur, ikke minst takket være tilstedeværelsen til NJKs nyvalgte leder.
I en foredragsserie på tre deler lot Erik W. Johansson lokalavdelingens medlemmer få et innblikk i damplokomotiver i Norge. Første del, som omhandlet årene fra 1854 til 1900, sto på programmet 15. mars.
Fra jernbanens introduksjon i Norge i 1854 frem til dampdriften opphørte i 1970, var det en rekke forskjellige damplokomotiv. Det var lok til normalspor og til smalspor, til Statsbanene og til privatbanene, store og små. Erik W. Johansson, medforfatter til boken Damplokomotiver i Norge fra 1987, ga til beste sin kunnskap om emnet i et tredelt foredrag.
Mens det ennå var litt tid igjen til møtestart, ble det vist bilder og det var mulig å kjøpe kveldens rett - brun lapskaus med tyttebærsyltetøy og Rørosflatbrød.
Kveldens foredragsholder Erik W. Johansson har kommet og ...
... tar plass i sofaen sammen med Svend-Erik Larsen. Legg merke til den tomme stolen nærmest vedovnen.
Ved møtestart kunne avdelingens leder Hans Morten Tamnes ønske de fremmøtte og foredragsholder Erik W. Johansson velkommen til nok et medlemsmøte på Råstad.
Foredraget ble innledet med et kjent bilde fra Asker stasjon, ...
... og fortsatte med gjennomgang av lokomotivtyper mange har en begrenset kunnskap om, som for eksempel Norsk Hovedjernbanes (NHJ) godslokomotiver.
Et kvarters tid inn i foredraget ble stolen ved ovnen opptatt av ...
... langsveisfarende besøk fra England. Interessen for foredraget var stor, både på de bakre benkene og ...
... blant de mer fremskutte på myk klasse.
Ferden gjennom tidlig norsk damplokomotivhistorie inneholdt den smalsporede Asteroide-klassen, type VI, ...
... de like smalsporede type VIII og ...
... NHJs litra D, som etter hvert ble NSB type 7.
Blikkene som rettet seg mot lerretet fikk med seg ...
... Meråkerbanens normalsporede type 8, ...
... smalsporet type IX for Rørosbanen og ...
... maskiningeniør Jacob Grønvold i 4. distrikt, Trondhjem distrikt, som var sterkt involvert i konstruksjonen av type XVIII.
Torstein Sunde og Kjell Navestad følger godt med fra første benkt, den langveisfarende har funnet seg en litt mer komfortabel stol.
Med pekestokk i hånden får Erik W. Johansson tankene til å gå i retning av skoleklassen, i sofaen sitter ...
... Svend-Erik Larsen som den reneste mønstereleven.
Litt om den langveisfarende: Judy Freeman, Norway Section Organizer i Scandinavian Railways Society, kom ens ærend fra England for å få med seg foredraget. Reisen gikk med Ryanair til Gardermoen og tog til Råstad på onsdag, dagen etter var det hjemreise med Ryanair fra Torp Sandefjord Lufthavn. Programmet finner hun i På Sporet og tar turen når foredraget er interessant.
Et interessant foredrag er avsluttet, ...
... avdelingens leder griper fatt i spørsmålet om når del to skal komme, hvilket blir på høstparten, ...
... og det er på sin plass å takke for et interessant foredrag.
På vei hjem er det ønske om å få se litt i venterommet.
Judy Freeman kikker inn på stasjonsmesterens kontor, ...
... Bjørn Bøhle Jacobsen kan fortelle om en oppvekst på den nærmeste gården på motsatt side av jernbanesporet.