Vestfold

Sommerværet i 2015 var på det beste uforutsigbart, så også onsdag 17. juni, dagen for den etterhvert obligatoriske sesongavslutningen med grillmat og jernbaneprat i hagen på Råstad.  Dagen ble innledet med det etterhvert tilvante regnværet, og selv om det aldri så mye var meldt at det skulle bli bra på ettermiddagen og kvelden, så det slettes ikke slik ut.  Derfor ble det i siste liten bestemt å flytte det hele til lederens balkong ved Vestfoldbanens km 140, den kan by på tak og jernbaneutsikt litt sånn fra oven. På menyen sto blant annet biffsnadder av rein, tilberedt på kulegrill.  Og all den tid det foregikk under tak, viste været seg fra sin (nesten) beste side …

2015 06 17 1434 HMT700

Det er servert.

2015 06 17 1436 HMT700

Rundt bordet fra venstre; Torstein Sunde, Morten Pisani (delvis skjult), Tom Hansen, Per Sørensen (dagens salatansvarlige), Stefan Bårli Hansen, Ole Jonny Flateby (delvis skjult) og fyrbøter og tilberedningsansvarlig Hans Morten Tamnes.

2015 06 17 1437 HMT700

Maten falt utvilsomt i smak, og det var vel ingen av de tilstedeværende som stoppet å spise når de strengt tatt burde ha gjort det ...

 

Dersom du har til gode å delta på sesongavslutningen på sommeren, er det absolutt å anbefale å sette av tid for deltagelse på førstkommende tildragelse av samme slag. 

 

Da vi kom til den tredje dagen i juni, var det tid for et nytt besøk på jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn.  I motsetning til besøket i 2014, hvor vi hadde en armada av personbiler, ble dette gjennomført som en busstur.  Bussen ble ført av lokalavdelingens medlem Morten Aksnes, han sørget også for at bussen ble stilt til rådighet for en særdeles hyggelig pris.

Tog ankommer Larvik stasjon.  Reisende som skal videre, altså til Porsgrunn eller Skien, må bytte til buss.  Når den nye banen fra Farriseidet til Porsgrunn tas i bruk i 2018, vil det trolig ikke bli noen tog som snur i Larvik - de vil fortsette til Skien.

 

En ganske så ny buss står klar til å legge ut på tur på og langs jernbaneanlegget.  Det er kun fotografen det ventes på ...


For at det skal bli enklere å orientere seg, kan dette kartet fra Jernbaneverket være et godt hjelpemiddel.

2015 01 Jbv kart farriseidet porsgrunn croppet 700

Vestfoldbanens nye dobbeltspor mellom Larvik og Porsgrunn er tegnet med en tykk, hvit strek, og inneholder tunnelnavnene som ble vedtatt i januar 2015.  Traseen fra 1882 kan følges som en sort strek fra Farriseidet via Kjose til omtrent Eikenes, deretter kom den igjen i Bjørkedalen og kan følges inn til Porsgrunn.  Fra Eidanger stasjon vises Brevikbanen med Tangenkaia sidespor.  Foto: Jernbaneverket  (Ved å klikke på bildet, vises det i større oppløsning.)

 

Fra Larvik stasjon gikk ferden via Farriseidet, hvor vi fikk se det som var mulig å se fra bussen.  Deretter bar det ut på E18 som vi fulgte til Sky, så var det inn på anleggsveien.  Etter noen hundre meter på den, gikk ferden inn i fjellet og via rømningstunnelen ned til Kleivertunnelen og jernbanetraseen.

På tur gjennom Kleivertunnelen i retning vest, planen er å komme ut i rømningstunnelen nærmest Pauler.  Arbeidet med å montere betonghvelv pågår for fullt.

"Men at work".

Mye begynner å komme på plass, men mye gjenstår ...  På høyre side gangveien som kommer til anvendelse om et tog må evakueres i tunnelen.

 

Etter å ha kommet ut av Kleivertunnelen omtrent en kilometer øst for enden, gjør vi en stopp ved Pauler.

Den vestre inngangen til Kleivertunnelen.  Oppe ved tunnelportalen er det aktivitet med betongarbeider.  Rett bak to parkerte personbiler er en bropillar i ferd med å reise seg.

Paulertjønnbrua er i ferd med å strekke seg fra vest til øst.

Området ved Paultjønn er myraktig, kranutstyr og annet utstyr for byggingen står på flåter.  Paulertjønnbrua blir 343 meter fra ende til ende når den er ferdig.

Interesserte medlemmer kikker, spør og suger til seg inntrykk.

 

Ved Vassbotn ble turens andre og siste stopp gjennomført ved Hallevannetbrua.

Hallevannetbrua begynner å ta form, når den er ferdig får den en lengde på 438 meter og et fritt spenn på 166,5 meter.

Roar Johansen, delprosjektleder på UFP01 Vestfold, orienterte og ...

... svarte på spørsmål fra en vitebegjærlig gjeng.

 

For å få vite litt mer om Hallevannetbrua kan du se på omtalen av turen som ble gjennomført i august 2014.

Fra Vassbotn fortsatte turen langs Sørlandske hovedvei til Langangen, der ble det en avstikker til Ønna.  Det ble ikke anledning til å gå ut av bussen, vi gjorde ikke annet enn å snu og kjøre tilbake.  Ferden fortsatte så til Lillegårdskrysset og Herregårsbekken.  Heller ikke her ble det anledning til å forlate bussen.

Lokalavdeling Vestfolds leder Hans Morten Tamnes fikk på slutten av 2015 anledning til å befare størstedelen av anlegget.  Resultatet av denne turen er omtalt i en egen tråd på Norsk Jernbaneklubbs Forumet "Stasjonen".  Følg linken Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget (for registrerte og innloggede forumbrukere) eller Farriseidet-Porsgrunn – en tur langs og på anlegget (for ikke innloggede), så kan du se hvordan det så ut rett før årsskiftet.

Tilbake i Larvik var det på sin plass å la de som på ulike vis hadde bidratt til at turen kunne gjennomføres, få en takk for innsatsen.

Jernbaneverkets Terje Hammersland (t.v.), bussjåfør Morten Aksnes og Jernbaneverkets Roar Johansen (t.h.) har alle fått hver sin flaske med "Streken"  av lokalavdelings leder Hans Morten Tamnes.

Familiebilde.

 

Takk for turen, vi ser frem til neste befaring som vil finne sted i løpet av 2016.

I slutten av mai går det ubønnhørig mot slutten på medlemsarrangement i første halvår.  Onsdag 20. mai tok Ulf Berntsen oss med tilbake til starten på de glade 1970-årene.  Ettersom Ulf ikke er noen stor venn av trapper lenger, ble møtet gjennomført i venterommet.  Det gir noen utfordringer, blant annet er det ikke all verdens boltreplass.  Men med litt kreativ plassering av benker og stoler, var det plass til de som hadde funnet veien.  En annen utfordring på den tiden av året er kveldssolen som er for nedadgående i vest.  Litt gardinstoff og et par spikre er en enkel og effektiv løsning - så vips var det ønskede dunkle lyset ivaretatt.  Og forestillingen kunne begynne.

Det ble trangt om plassen i venterommet, men det tåler vi.   Og for de av lokalavdelingens medlemmer som har vært med siden den første starten i siste halvdel av 1970-årene, kommer minnene om trangboddhet og stor grad av intimitet tilbake i fullt monn.

Ulf har fotografert mangt og meget gjennom en mannsalder, og når bildene kombineres med en god hukommelse og stor fortellerglede, er man sikret et publikum som gjør sitt ytterste for å henge med.

I tråd med god, lokal tradisjon kunne lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes overrekke Ulf Berntsen litt god skummende drikke.  Johan Svorstøl (t.h.) sørget for bildeskift på kommando.

 

En passe haug med bildere senere var de tilstedeværende mette av inntrykk, og nok et medlemsmøte kunne noteres som vel gjennomført.

Var du ikke der?  Følg med på Hva skjer i Vestfold?, nye ansikter er alltid velkomne.

 

Onsdag 25. februar 2015 var det duket for årsmøte i lokalavdelingen.  Bonus for de fremmøtte var Andreas Westheimers helaften om og i høyeste grad med El 14.

For like gjerne å ha nevnt det:  Dette medlemsarrangementet hadde med 26 - seksogtyve - fremmøtte den hittil største oppslutningen siden reetableringen i 2008.  Selv om styret svært gjerne vil tro at det var årsmøtet som trakk så mange, er nok realiteten at det var Andreas og hans bilder av det valgte tema som var det store trekkplasteret.  Hvorom allting er - det var veldig hyggelig å se så mange samlet på Råstad stasjon denne siste onsdagskvelden i februar.

Nevnes skal også kveldens kulinariske fristelse - brun lapskaus med flatbrød og 0,3 l drikke til den nette sum av en femtilapp.  Og selvfølgelig var det kaffe med passende munngodt å få kjøpt.

For å korte ventetiden til årsmøtet ble satt, hadde lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes satt i gang en lysbildefremvisning av jernbanebilder fra tidsrommet 1986-1989.  Knut Brænden foretrakk å bruke ventetiden til nærmere studier av årsberetningen for 2014.

Klokken er snaut til på halv syv, så langt er det ganske glissent i salen.

Blant de fremmøtte var det også mulig å observere et NJK-medlem med tilknytning til en tilstøtende lokalavdeling.  Spørsmålet blir jo om det var programmet etter årsmøtet som trakk, eller om det var et ønske om å lære ...

 

For å la alle som ønsket å delta på årsmøtet få anledning til å ta plass, ble årsmøtet erklært lovlig satt omtrent ti over halv syv, ti minutter eller så etter annonsert tid.

Årsmøtets dirigentbord med fra venstre Terje Walle, referent, Per Sørensen, sekretariat med oversikt over stemmeberettigede, Hans Morten Tamnes, leder, Johan Svorstøl, kasserer, og Øivind Andreassen, ordstyrer.

 

Etter ønske fra ordstyrer og årsmøtedeltagerne ble årsberetningen gjennomgått punktvis av lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes.

Forsamlingen følger med i heftet som utgjorde årsberetning og regnskap.

Dyp konsentrasjon på alle fronter.

Ved dirigentbordet er oppmerksomheten rettet i litt ulike retninger; årsmøtets referent har blikket stivt rettet mot skjermen mens lokalavdelingens leder synes å ha sin oppmerksomhet rettet mot ordstyrer, som etter kassererens gjennomgang av regnskapet gir ordet til ...

... revisorene, representert ved Torstein Reiersen som her leser revisjonsberetningen.

 

Før årsmøtet ble klubbet som vel gjennomført, ble sekretæren takket av for sin innsats i det året han var styrets sekretær.  Terje Walle ble på det nærmeste shanghaiet inn i styret som et på alle måter rykende ferskt medlem på fjorårets årsmøte, hadde det ikke vært for en arbeidshverdag som krever godt og vel sitt hadde han vel valgt å fortsette.  Sammen med ordene han kunne legge til sitt bryst fikk han en flaske Streken rødvin.  Eller La Linea som figuren heter i sitt hjemland.

Johan Svorstøl, lokalavdelingens kasserer, tok ordet og ønsket forsamlingens oppmerksomhet.  På vegne av styrets medlemmer fremførte han følgende:  Det er en person til som fortjener en takk og påskjønnelse. Det er en som har holdt foredrag på medlemsmøter uten å få noen som helst påskjønnelse. Han er også en mann som bør takkes selv om han ikke har trådt tilbake fra sitt verv. Vi snakker om vår leder (og primus motor) Hans Morten Tamnes som har ledet foreningen siden reetableringen av den i 2008, og som så vidt vites ikke fått noen påskjønnelse for det. Det er nå på tide at han også får en takk og påskjønnelse selv om han fortsatt er aktiv.  Som en håndfast takk overrakte Johan Svorstøl på vegne av styret Hans Morten Tamnes et særdeles assortert arsenal kornbasert gjæret drikke.

Hans Morten Tamnes tar en første titt på godsakene i flaskeform som ble ham til del.

En overrumplet lokalavdelingsleder, for anledningen med (kledelig?) Tintin-sveis etter et besøk i stolen hos Anita frisør, takker styrets medlemmer for den hyggelige oppmerksomheten.  Johan Svorstøl (t.v.) og Stefan Bårli Hansen følger tilfreds med.

 

Et lite innsmett i historien:  Vel hjemme, etter vel gjennomført årsmøte og medlemsmøte, ble gaven plassert på kjøkkenbordet til nærmere beskuelse.

Så kan en jo gjøre seg opptil flerfoldige refleksjoner omkring utvalget av skummende og gjæret drikke, basert på de ulike bryggenes navn. Ghost Ship. Oppfattes lokalavdelingens leder som litt blek av styrets øvrige medlemmer ...? Dampen. Er han for snill med styret, er det slik fatt at må han se til å få opp dampen ...? Rallar. En oppfordring om hardere lut, hammer og feisel ...?

 

Årsmøtet var altså gjennomført, nå gjensto medlemsmøtet og El 14 i et utall fasonger og varianter, representert ved dem alle.


Etter en pause hvor deler av møblementet ble vendt 180° og det var anledning til å sikre seg mer av kveldens kulinariske fristelse i form av brun lapskaus med flatbrød og drikke, var det duket for det som nok for mange var selve høydepunktet - Andreas Westheimers bildeforedrag om jernbanens trofaste arbeidshest El 14.  Dette var et foredrag som på en grundig måte tok for seg de enkelte lokomotivenes endringer i utseende og synlig utvendig utrustning.  Bildene vi fikk se viste også de ulike oppgavene disse lokomotivene har hatt gjennom årene, fra prestisjetunge ekspresstog til tunge godstog til persontog på Vestfoldbanen til kalktogkjøring på Brevikbanen.  Det er ikke få tonn og få kilometer disse arbeidshestene har lagt bak seg siden lokomotivtypen ble introdusert i 1968.  I 2015 er det 37 år siden, og fortsatt er en stor bestanddel av arten i aktiv tjeneste.

Kveldens store oppmøte gav enkelte utfordringer på setefronten, og noen valgte ståplass for å sikre seg et best mulig overblikk.

Med PC-en godt plassert i fanget sørget Andreas Westheimer (tre fra venstre) for å ha tilhørernes hele og fulle oppmerksomhet, enten de hadde funnet seg til rette i myke stoler på den ene ...

... eller andre siden av rommet.

Også de som hadde måttet ta til takke med litt lavere setestandard fulgte oppmerksomt med - selv en flittig referent valgte å løfte blikket fra skjermen for å få med seg det som ble vist på lerretet.

Fra bakerste benk.

På vegne av en meget tilfreds forsamling var det en pur glede for lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes å takke Andreas Westheimer for et innholdsrikt bildeforedrag om El 14 ved å overrekke en flaske La Linea rødvin.

 

Som en avslutning kan nevnes at Andreas Westheimer, da han ble takket for oppmøte og innsats, avslørte at han går svanger med ytterligere materiellbaserte bildeforedrag.  Opptil flere ulike typer ble nevnt, deriblant El 17.  Dette ble behørig notert av lokalavdelingens programkomité, så det bør ikke overraske noen om Andreas' navn figurerer på høstens program når det offentliggjøres i juni-utgaven av På Sporet.  Og på hjemmesidens Hva skjer i Vestfold.

Så følg med og vær tidlig ute - det kan fort bli trangt når lokalavdelingen byr på spennende program med dyktige foredragsholdere.

 

På medlemsmøtet 11. februar 2015 var det visning av en film om John Allens anlegg Gorre and Daphetid (uttales gory and defeated) som sto på programmet.  Det var også tillyst kjørekveld på MJ-anlegget, med oppfordring om å ta med eget materiell for å kjøre.

I tiden som har gått siden anlegget materialiserte seg, har det ikke vært den store pågangen når det gjelder å ha med materiell for å kjøre.  Men Øivind Andreassen er trofast i så henseende, når han kommer har han stort sett alltid følge av et eller annet å kjøre med.

Øivind Andreassen har inntatt en tankefull positur der han sitter lett henslengt på kanten av møtebordet.  Nede på gulvet er Torstein Sunde opptatt med å skaffe seg en oversikt over hva som finnes av tilgjengelig skinnegang.  På anlegget ruller klubbens eget materiell i samspill med lok og vogner Øivind har tatt med for å kjøre på Märklin-delen.

Svend-Erik Larsen (t.v.) snakker modelljernbane med Øivind Andreassen.  Begge har drevet med det i flerfoldige tiår.

 

Klokken har blitt 19.00 og medlemsmøtet med filmfremvisning kan starte.

Filmen ruller, oppmerksomheten er rettet mot lerretet.

Å hevde at visningen av en film med mj-tema trakk de store horder, blir på alle måter feil ...

 

John Allens anlegg ble bygd i flere etapper fra 1946 til hans død i 1973.  Med tanke på når anlegget er bygd, er det en rekke tekniske løsninger som absolutt imponerer.  Filmen er absolutt å anbefale.

 

Det nye signlsystemet ERTMS var tema på medlemsmøtet 21. januar.  Kjell Holter fra Jernbaneverket stilte villig opp og ga de fremmøtte en meget god innføring i den nye teknikken.  I samarbeid med lokalavdelingens Sven Marius Utklev Gjeruldsen-Halle laget han en tippekonkurranse om temaet, gjengitt nederst på siden.

Mange hadde funnet veien til Råstad denne januarkvelden, det synes ganske klart at foredrag om aktuelle jernbanetemaer har stor interesse.  Hvordan vi vil lykkes med det også i fortsettelsen, vil bare tiden vise.  Styret i lokalavdelingen er alltid åpne for innspill og forslag, ta kontakt.

Nå setter vi over til kveldens program, værsågod.

2015 01 21 0044 HMT700

Lokalavdelingens leder ønsket foredragsholder Kjell Holter og de fremmøtte velkommen til medlemsmøtet.

2015 01 21 0045 HMT700

ERTMS, representert ved signalbildene på førerbordet på høyre side av lerretet, avløser dagens signalbilder slik vi kjenner dem fra lerretets venstre side.

Tre trofaste deltagere, Tom Hansen (t.v.), Ole-Jonny Flateby og Knut Brænden, følger oppmerksomt med ...

2015 01 21 0047 HMT700

... helt fra Kjell Holters innledning om teamaet ERTMS som fremtidens signalsystem.

2015 01 21 0048 HMT700

Og de var langt fra alene ...

2015 01 21 0049 HMT700

... om å følge med etter hvert som den signaltekniske fremtiden ble avslørt.

2015 01 21 0050 HMT700

Kjell Holter holdt publikum i sin hule hånd, ...

2015 01 21 0051 HMT700

... og sørget for at latteren satt løst.

2015 01 21 0052 HMT700

Johan Svorstøl ble utnevnt til kveldens bildeskifter, her med en stø hånd klar til å gi anslag på mellomromstasten når det var på tide med et bytte.

2015 01 21 0053 HMT700

Litt utilsiktet formidling av stemning, forårsaket av en blitz som viste seg å ikke være klar til innsats, mens Kjell Holter ...

2015 01 21 0054 HMT700

... forteller om Struktur for moderne databaserte signalanlegg.

 

Etter godt og vel en time var de fremmøtte godt innsatt i de muligheter og utfordringer som følger med ERTMS, og det var på sin plass å takke en vel forberedt og underholdende foredragsholder for et lærerikt foredrag om morgendagens signalsystem.

2015 01 21 0055 HMT700

Hans Morten Tamnes overrekker Kjell Holter et eksemplar av NJKs jubileumsbok Med blikk for jernbanehistorien - 40 år med Norsk Jernbaneklubb og ...

2015 01 21 0057 HMT700

... en flaske økologisk rødvin.  (Økologisk betyr kanskje at vinen er fremstilt av ekte druer ...)

 

Dette er neppe det siste lokalavdeling Vestfold får se og høre om ERTMS.  Følg med etter hvert som møteprogram offentliggjøres.

 Så snart denne overrekkelsen var unnagjort, ble de tilstedeværende overrakt hvert sitt eksemplar av TIPPEKONKURRANSE I ERTMS OG LITT ANNET INNEN JERNBANE OG IKKE og egnet verktøy, eller penn som det også heter, for markering av svar, fortrinnsvis riktig.  Stillheten senket seg i rommet, den eneste lyden var den hjernevinninger kan frembringe når det stilles (store) krav.  Rettingen av besvarelsene ga det resulatat at Jonny Karlsen stakk av med førstepremien med 11 rette, Erik W. Johannsson og Torstein Sunde delte andreplassen med 10 rette.  Videre var det to grupperinger som gjorde seg bemerket med henholdsvis ni og åtte rette, mens sistemann hadde syv rette.  Alt i alt et godt resultat.

Vi retter en takk til Alliance Platebar i Sandefjord som spanderte førstepremien, filmen Gladiator.  De to neste plassene ble belønnet med bøker fra egen salgsavdeling; Norske jernbanebilder, bind 1 (2008) og Jernbanen sett gjennom postkort.

 

Som lovet innledningsvis - her er tippekonkurransen.  Følgende hjelpemiddel er godkjent; det er lov å bruke hodet.

Ved å klikke på bildet vises det i større oppløsning.

 

 

Fasiten finner du i menyvalget Om oss.  Men vi ser vel ikke på den før vi har forsøkt å løse oppgaven, gjør vi vel?

Lykke til!

 

 

Her finner du fasit på ulike tippekonkurranser på lokalavdelingens hjemmeside.

Men vi ser vel ikke på fasit før vi har løst oppgaven, gjør vi vel?

Ved å klikke på bildene vises de i større oppløsning.

 

Fasit TIPPEKONKURRANSE I JERNBANEHISTORIE OG ANNEN JERNBANEDRIFT MED INNSLAG AV YTTERLIGERE DRIFTER

 

Fasit side 1.

Fasit side 2.

 

Fasit TIPPEKONKURRANSE I ERTMS OG LITT ANNET INNEN JERNBANE OG IKKE

Fasit ERTMS.

 

Fasit 25.11.2015 - TIPPEKONKURRANSE I JERNBANEHISTORIE OG ANNEN JERNBANEDRIFT MED INNSLAG AV YTTERLIGERE DRIFTER

2015 11 25 tippekonkurranse fasit side1 150

Fasit side 1.

2015 11 25 tippekonkurranse fasit side2 150

Fasit side 2.

 

Årets første medlemsmøte var syvende januar og ble viet hjernetrim i utformet som en tippekonkurranse.  Opprinnelig var det meningen at Gunnar Hagelunds quiz, som det grunnet tekniske viderverdigheter, ikke lot seg gjøre å gjennomføre på medlemsmøtet 12. november 2014, skulle utfordre medlemmene denne kvelden.  Ettersom bildene som er en viktig bestanddel av denne quizen ble vist på medlemsmøtet i november, ble det i romjulen bestemt å hente den frem igjen på et senere tidspunkt.

Lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes hadde forberedt en reserveløsning basert på en allerede eksisterende tippekonkurranse.  Den oppsto første gang i forbindelse med et skinnegående julebord lokalavdelingen avholdt 30. november 1991, i egen vogn fra Oslo til Skien og tilbake.  Nå, 24 år senere, ble tippekonkurransen tilpasset dagens virkelighet.  Den ble også utvidet en del, fra 24 til 30 spørsmål.

For den som ikke var til stede på Råstad denne dagen - tippekonkurransen er å finne nederst på siden.  Om du var der og har lyst til å gjøre et nytt forsøk, værsågod.

Men nå til medlemsmøtet.

2015 01 07 0017 HMT700

Det var ikke så mange som hadde funnet veien til Råstad denne første onsdagen i det nye året, mange var nok opptatt med beholdningen av julekaker og besøk på ulike juletrefester og hva det måtte være disse siste dagene i julen.

Hans Morten Tamnes væpnet til tennene med en bunke ubesvarte TIPPEKONKURRANSE I JERNBANEHISTORIE OG ANNEN JERNBANEDRIFT MED INNSLAG AV YTTERLIGERE DRIFTER og en eske skriveredskap.

2015 01 07 0020 HMT700

Etter en liten historietime om tippekonkurransens tilblivelse, ...

2015 01 07 0021 HMT700

... kastet de tilstedeværende seg over den med liv og lyst, her ved Per Sørensen (t.v.), Øivind Andreassen og Jonny Karlsen i høyst ulike positurer.

2015 01 07 0023 HMT700

Konsentrasjonen var påtagelig, Andreas Westheimer har et sikkert grep om penn og kaffekopp.

2015 01 07 0024 HMT700

Tom Hansen (t.v.) studerer spørsmålene, Andreas Westheimer er klar til å markere et (forhåpentligvis ...) korrekt svar.

 

Mens tippekonkurransedeltagerne kunne puste ut og døyve spenningen med kaffe eller noe annet smakfullt, ble retting av besvarelser gjennomført.  Vinneren hadde 20 rette, 19 rette sikret en god annenplass, mens tredjeplass ble sikret med 14 rette.  De to siste besvarelsene hadde begge et tosifret antall rette.

2015 01 07 0026 HMT700

Hans Morten Tamnes (t.v) overrekker tippekonkurransens vinner Øivind Andreassen en velfortjent premie, et godt og varmt ullskjerf.

2015 01 07 0027 HMT700

Andreas Westheimer sørget for en besvarelse med tilstrekkelig mange rette til å sikre en god annenplass.

 

Per Sørensen ble en god nummer tre, men han klarte å unnslippe fotografens blikk.  Det rettes en stor takk til lokale bedrifter som bidro med premier; VIC Sandefjord med et GANT ullskjerf og Stanghjørnet med et assortert utvalg julesøtsaker, med og uten marsipan.

 

Her er tippekonkurransen.  Følgende hjelpemiddel er godkjent; det er lov å bruke hodet.  Et tilleggspørsmål:  Hvilket spørsmål er ikke med?  Svar kan sendes lokalavdelingen på e-post .

Ved å klikke på bildene vises de i større oppløsning.

 

 

 

Fasiten finner du i menyvalget Om oss.  Men vi ser vel ikke på den før vi har forsøkt å løse oppgaven, gjør vi vel?

Lykke til!