Vestfold
Torstein Reiersen er et NJK-medlem som når han får spørsmål om å bidra på en eller annen måte, ikke kjenner ordet "nei" med mindre det er noe annet som kommer i veien. Han er også en reiseglad mann, som når han reiser gjerne drar noe lenger enn til Stømstad, Trondheim eller København ...
Torstein Reiersen er en periodereiser – han legger ut på lengre reiser minst én gang i året. Denne onsdagskvelden fikk de som hadde funnet veien til Råstad et innblikk i en reiseglad manns opplevelser.
Torstein Reiersen har startet sitt film- og bildeforedrag om opplevelsene på backpacker-turen i Canada.
De fremmøtte fikk en informativ og engasjerende innføring i kunsten å reise langt og lenge, ...
... konsentrasjonen er rettet mot Torstein og hva han har å fortelle.
Akkurat som samferdselsministeren, ønsker heller ikke Torstein å innta gjærede og flytende substanser. Eplemost fra Knatten gård og Røroskua i sjokolade var en sikker og velfortjent vinner.
I jernbanens ungdom og vel så det var stasjonshagene en viktig del av stasjonsmiljøet. Landsverneplanen for jernbane skal blant annet sørge for at disse kulturminnene tas vare på, Marit By fra Jernbaneverket ga oss en rikt illustrert innføring i temaet på medlemsmøtet 12. oktober.
Vi begynner med å ta turen bort til holdeplassen for å møte toget kveldens foredragsholder kom med.
Torp Sandefjord Lufthavn holdeplass med tog 825 på vei inn til plattform, ombord på toget er kveldens foredragsholder. Til venstre shuttelbussen som forbinder holdeplassen og lufthavnen, til høyre Råstad stasjon med lysene tent i annen etasje.
Mens høstmørket senker seg på utsiden, har kveldens publikum funnet seg til rette ved langbordet og ...
... rundt salongbordet.
En av gjestene denne kvelden kan uten tvil betegnes som "langreist"; Judy Freeman, Norway Section Organizer i Scandinavian Railways Society, hadde kommet fra England på en planlagt reise i Norge. Organisasjonen hun representerer mottar NJKs medlemstidsskrift På Sporet, der hadde hun sett vårt møteprogram. Reisen var derfor tilpasset dette møtet, litt tidligere på dagen hadde hun kommet med fly til Torp Sandefjord Lufthavn og bodde på hotell i Sandefjord.
I lenestolene sitter fra venstre Marit By, Jernbaneverket, og Judy Freeman, Norway Section Organizer i Scandinavian Railways Society.
Tilhørerne ble servert et interessant foredrag som gav en spennende innsikt i norske stasjonshager og -parker. Det faktum at ...
... jernbaneparken på Koppang er et eksempel på victoriansk hagestil, var nok overraskende for alle.
Stasjonsparkene, på foilen vist over representert ved blant annet Koppang (de to øverste) og Rena stasjoner på Rørosbanen, inneholder mange store og imponerende trær. Dette er trær i kombinasjon av lokal forankring og mer eksotisk herkomst.
Et intensivt arbeid har bidratt til at stasjonsparken på Koppang nå fremstår slik den var da Rørosbanen var ung og en reise var en reise og ikke kun transport.
Dialog mellom møtedeltager og foredragsholder, akkurat slik det skal være.
Som takk fikk Marit By Norsk Jernbanekalender 2017, boken Med blikk for jernbanehistorien – 40 år med Norsk Jernbaneklubb og litt godt drikke overrakt av avdelingens leder Hans Morten Tamnes.
Roar Stenersen fra Norsk Jernbanemuseum er blant de som kan mest om de legendariske damplokomotiver type 49, av de fleste kjent og omtalt som Dovregubben. 26. oktober var vi i Vestfold så heldige å få ham på besøk. Med 23 samlet var dette et av de beste besøkte medlemsmøtene i 2016. Ekstra hyggelig var det å se at Roar Stenersens foredrag førte til at vi fikk besøk av såvel nye som av noen mer sjeldne gjester. Det ble gitt klare tilbakemeldinger – er foredraget interessant nok, betyr ikke reisevei all verden. At det er god stemning på Råstad spiller også inn.
Ikke ventemusikk, men ventebilder. Lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes hadde satt igang en visning av bilder fra 1970-årene, ...
... blant disse var det åpenbart bilder som brakte smilet frem.
Så var turen kommet til kveldens foredragsholder.
Med Roar Stenersens kunnskap om lokomotivlegenden Dovregubben, ble det et fengslende og meget interessant foredrag de fremmøtte ble til del.
Rundt langbordet var det både velkjente og ikke fullt så velkjente fjes å se, flere hadde reist et stykke for å komme frem.
Litt sånn etter «førstemann til mølla»-prinsippet var det fullsatt i det som vel kan omtales som «myk klasse». Men uansett myk eller ...
... hard klasse – historien om Dovregubben fenget. Lengst til høyre har Gunnar Hagelund fått oppgaven med å forestå skift på kommando.
Blant bildene som ble vist, var det motiver fra produksjonen av lokomotivene i 1930-årene.
Uansett om man hadde plass ved langbordet eller ...
... i sofagruppen, Roar Stenersen holdt publikum i sin hule hånd.
Med vel gjennomført foredrag var det naturlig å avrunde det hele med takk til en langveisfarende foredragsholder.
Norsk Jernbanekalender 2017 og et eksemplar av NJKs 40-årsbok ble en fornøyd Roar Stenersen til del, og ...
... mens boken blas i, strømmer gamle minner på fra den tiden da NJK var nystiftet og mye viktig arbeid ble gjort.
En flaske druebasert drikke overrekkes Roar Stenersen av lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes. Innholdet i flasken egner seg godt til å dele med hun som sitter igjen hjemme denne kvelden.
Onsdag 16. november var det duket for nok et besøk av Arne-Magnus Waaler, en av NJKs nestorer. På programmet sto "Minner om yrke og hobby i 1971-72", godt illustrert med en lysbildeskatt. Fra 2013 har Arne-Magnus besøkt Vestfold-avdelingen mange ganger, dette er den åttende gangen. Kvelden ble også spesiell ved at så mange med lave medlemsnummer var samlet på Råstad. (Se artikkelen Lave tall samlet på Råstad.)
Denne novemberkvelden bød på noen logistikkutfordringer. I forbindelse med arbeidene med innkoblingen av det nye dobbeltsporet fra Holm til Nykirke var alle tog på Vestfoldbanen erstattet med buss frem til 28. november. Lokalavdelingen innførte derfor konseptet bil for buss for tog fra Tønsberg og Sandefjord i tilknytning til togene 825 (Tønsberg kl. 18.01) og 830 (Sandefjord 18.38). Retur ble tilpasset togene 831 (Sandefjord 21.22) og 836 (Tønsberg kl. 21.59). De som ønsket å benytte deg av dette tilbudet, måtte melde seg på ved å sende en e-post til lokalavdelingen senest 15. november kl. 12.00 slik at tilstrekkelig antall biler var tilgjengelig. De som skulle kjøre selv, ble oppfordret til å gi beskjed hvis man hadde plass til å ta med noen.
Andreas Bjørnson og Torstein Reiersen stilte opp med hver sin bil og sørget for transport til og fra Tønsberg stasjon. I tillegg skal også Tom Hansen ha en stor takk, han kjørte til Sande for å plukke opp to av våre faste og trofaste besøkende, Knut Brænden og Ole-Jonny Flateby.
Ole-Jonny, Tom og Knut har funnet seg til rette ved langbordet og koser seg med gode samtaler og kveldens varmrett, macaroni and cheese.
I salongen har noen medlemmer med lave og ikke fullt så lave medlemsnummer funnet sammen.
Bil for buss for tog fra Tønsberg har ankommet, og etter et noen har avlagt mj-rommet et besøk (se Modelljernbane, 2016 og Modelljernbanedrift på tampen av året i venstremenyen), er det duket for et møte.
Møte i gangen - fra venstre Arne-Magnus Waaler, Harald Sandernes, Tom Vidar Pedersen og Svein Erlandsen. Sistnevnte hadde reist tett oppunder 1100 kilometer for å komme.
Etter at foredragsholder og de nyankomne gjestene har funnet seg til rette, er det duket for et innholdsrikt lysbildeforedrag.
Krøderbanen i NJKs tidlige år var blant det første vi ble med tatt med til.
Analoge lysbilder i magasiner og stålkontroll på hva, hvor og når er kjennetegnet på Arne-Magnus, her med godt grep om lysbildefremviserens kontroll. Fremviseren er trygt og godt plassert på et spesialtilpasset bord som Per Sørensen er opphavet til.
Arne-Magnus sørger for at publikum trollbindes.
Flere av de tilstedeværende, blant annet brorparten av de som her har tatt sete på myk klasse, var aktive på den tiden kveldens foredrag omhandlet, ...
... noe vi andre fikk del i etter hvert som minnene strømmet på.
Tilbake til Krøderbanen, her lokstallen på Krøderen stasjon.
Fra sin plass ved enden av langbordet har Bjørn Børgesen sikret seg en god utsikt til lerretet.
Igjen bærer det tilbake til Krøderbanen, ...
... denne gangen til den store lokomotivtransporten 29. og 30. desember 1971, ...
... lokomotivene 23b 443, 26c 411 og 24b 236 ble flyttet fra Grorud til Kløftefoss.
Underveis i et foredrag kan det være godt med en pause slik at man kan få strukket litt på bena, oppsøkt "det glade hjørnet" eller avlagt skafferiet et besøk. Før foredraget fortsatte, ble foredragsholder takket for både besøket og for innsatsen gjennom en rekke år.
Lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes takker Arne-Magnus Waaler for nok et vellykket besøk ...
... ved å blant annet sende med ham litt lokalt brygg, ...
... og minner ham på at han er hjertelig velkommen tilbake ved senere anledninger.
Arne-Magnus Waaler gav på sin side klart uttrykk for at han setter stor pris på det gode miljøet og de trivelige menneskene på Råstad. For ham selv er det å vise bildene i en slik forsamling også en mulighet til å få se bildene selv. Om og når det blir en ny visitt, vil tiden vise, vi håper det.
Fem minutter på åtte var det på tide å fortsette lysbildefremvisningen.
I likhet med mange andre jernbaneinteresserte, reiste også Arne-Magnus til Sulitjelmabanen i tiden før nedleggelsen i 1972.
Så det er ikke til å undres over de konsentrerte blikkene, ingen tvil om at dette er interessante bilder og interessant historie som formidles.
Og vi er klar til å ta imot mer så snart muligheten byr seg.
En time senere, fem minutter på ni, nærmer det seg slutten på kveldens program. For foredragsholder og noen flere venter returreisen med blant annet konseptet bil for buss for tog til Tønsberg. (Kanskje vi bør ta patent på denne løsningen ...?)
Med dette kan lokalavdelingen i landets neste minste fylke (i det minste noe tid til ...) se tilbake på nok et vellykket medlemsarrangement. Om du ikke har funnet veien til Råstad ennå, er det ingen grunn til å utsette det særlig lenger. Følg med på Hva skjer i Vestfold?, sjansen for at du finner noe som interesserer bør absolutt være stor.
Julemøtet er et arrangement som krever noe mer forberedelse enn et vanlig medlemsmøte. Det kan derfor være greit å gjøre forberedende øvelser en dag eller flere i forkant. Til julemøtet i 2016 ble det Andreas Bjørnson og Hans Morten Tamnes som trakk vinnerloddene og påtok seg oppgaven med klargjøring. Av ulike praktiske årsaker ble det bestemt at fredag 25. november var dagen da det skulle skje.
Andreas Bjørnson i et urørt lokale med en positur som gjør praktisk arbeid en smule utfordrende ...
To og en halv times tid senere og opptil flere positurendringer senere fremsto lokalet på Råstad slik.
Langbordet er dekket etter endel kunstens regler, ...
... radiokabinettet er tildelt rollen som utstillingsområde for høyverdige julegaver.
Innenfor begrepet "dekket etter endel kunstens regler" hører også skinnegående "kjøyregreier", representert ved en Di 8 og noen norske godsvogner.
Ettersom salen i andre etasje gjennomgår en ansiktsløftning i form av maling i regi av de aktive i Råstad Stasjons Venner, var alle bilder tatt ned fra veggene. Derfor ble anledningen benyttet til å henge opp vårt banner.
Med alt på stell var det ikke annet å gjøre enn å lene seg tilbake og vente på at onsdagen skulle opprinne.
Onsdag 30. november. Dagen for julemøtet som på en måte avrunder medlemsarrangementene i andre halvår, og som er et av de store høydepunktene i lokalavdelingen.
Kveldsstemning siste dag i november. Tross datoen er det lite som bringer tankene hen på vinter og jul, tente fakkelbokser ved inngangen gjør sitt beste for å gi gjestene litt julestemning utendørs.
Litt etter litt dukket kveldens gjester opp. Ventetiden kunne blant annet tilbringes nede hvor Stefan Bårli Hansen sto for julemøtetogkjøring, se Modelljernbane, 2016 og Modelljernbanedrift på tampen av året i venstremenyen.
De første gjestene - og kveldens foredragsholder - har funnet veien inn.
Samtlige gjester har ankommet og er på plass rundt bordet.
Gjestene beveger seg i puljer mot kjøkkenet, det er lagt opp til "inn fra gangen, ut i stuen". Som tidligere år var det ribbe, medisterpølser og -kaker med surkål og tyttebærsyltetøy som sto på menyen.
En runde rundt middagsbordet og åpenlys tilfredshet med bordets gleder.
Kjartan Kvernsveen serverer seg selv Ingefærøl, som vanlig var det et attraktivt tilbud i glassene. Til høyre sitter Tom Vidar Pedersen.
Erik W. Johansson hever glasset, til høyre Magne Espeseth.
Andreas Bjørnson smiler fornøyd. Videre mot høyre Stefan Bårli Hansen og Carl Olav Karlsen.
Knut Brænden, Tom Hansen, Ole-Jonny Flateby og Jan Dahlen (med ryggen til) i samtale.
Arne-Magnus Waaler og Kjartan Kvernsveen.
Vidar Lund Iversen, Kristoffer Graftås og Svend-Erik Larsen.
Praten går livlig rundt bordet, et utmerket eksempel på den gode og inkluderende stemningen som er til stede hos lokalavdelingen på Råstad.
Thor Juveth påtok seg rollen som kveldens lokomotivfører.
Middagen var fortært, nå skulle bordet ryddes og gjøres klart til dessert.
Gjennom flere år har moltekrem som dessert vært et fast innslag på avdelingens julemøter. Men som et resultat av dårlig tilgang på molter, ble det dette året servert molteis fra Galåvolden Gård på Røros.
Kaffeproduksjonen pågår for fullt mens kjøkkenskriver Andreas Bjørnson sørger for å fylle dessertskålene.
Dessertskålene står klare til å bli servert. Isen ble et godt alternativ til moltekrem, noe alle de som benyttet mulighetene for påfyll beviste.
Mens man nøt desserten i fulle drag, slo Andreas Bjørnson på glasset og tok ordet.
På vegne av styret ønsket han å berømme avdelingens leder Hans Morten Tamnes for innsatsen, ...
... noe han gjorde ved blant annet å peke på arbeidet med å skaffe til veie en rekke interessante foredragsholdere til medlemsmøtene.
Et håndfast bevis var en samling skummende drikke, velegnet for juletiden.
Etter å ha fått summet seg, takket Hans Morten Tamnes så mye for den på alle måter uventede oppmerksomheten, og sa at det var hyggelig å få høre at arbeidet som nedlegges til beste for NJK blir satt pris på.
Så snart desserten var unnagjort, var det klart for et siste sceneskifte - dessertskåler skulle ryddes unna og kaffe og julebakst skulle på bordet.
Siste akt og et av kveldens mange høydepunkt - foredraget.
Kveldens foredrag, eller pauseunderholdningen som Erik W. Johansson selv omtalte det som, bød på et interessant innblikk i mangt og meget i jernbaneverdenen. Meigs Elevated Railway var en spennende start ...
... på et variert innblikk i monorail, ...
... deriblant Lartigue Monorail System.
En lang rekke andre spenstige ideer som virkelig fortjente betegnelsen "jernbanerariteter" ble også omtalt, felles for dem alle var at de bidro til et aldeles festlig foredrag.
Om ikke så festlig - foredragets avslutning ble viet den velkjente ulykken på Strømmen stasjon i 1889, hvor en kjeleeksplosjon førte til at lokomotivet spratt i været og havnet oppå et annet som stod ved siden.
Til slutt gjenstår det å takke av kveldens foredragsholder.
Avdelingens leder Hans Morten Tamnes hadde sørget for egnet emballering av et utvalg lokalt drikke tilpasset den forestående høytid.
Om ingen andre hadde det morsomt denne kvelden, er det helt klart at det hadde Erik W. Johansson og Hans Morten Tamnes.
Hans Morten takket Erik for et godt og underholdende foredrag, og takket også for at han så mange ganger hadde funnet veien til Råstad, ...
... understreket av et godt håndtrykk før ...
... velfortjente godsaker i flytende form ble overrakt.
Erik på sin side pekte på at det er hyggelig å komme til Råstad, ...
... før han med spent blikk på det som hadde blitt han til del gikk i retning av plassen ved bordet.
Den offisielle delen av julemøtet 2016 var unnagjort, etter litt småprat rundt bordet var det en liten time senere på tide å finne veien hjem, for manges vedkommende på skinner.
Dersom du ikke har deltatt på et av disse førjulsarrangementene - vi ser deg kanskje når neste mulighet byr seg?
Til dere som kom og til dere som på ulike vis gjorde julemøtet mulig - tusen takk!
Medlemsmøter oppunder jul har ikke vært blant de best besøkte, men Sven Marius Gjeruldsens foredrag om jernbanedrift i Østerrike sørget for at flere lot juleforberedelser få en frikveld. Med 18 tilstede var det på én nær like mange som på tilsvarende medlemsmøter i 2014 og 2015 - tilsammen ...! Belønningen for det valget var et innblikk i hvorfor nettopp Østerrike ble europamester i jernbane i en kåring i 2015. Satsing på noen store investerings-prosjekter og høyhastighetskonseptet Railjet var viktige faktorer.
På kjøkkenet sørget Per Sørensen for at blant Carl Olav Karlsen fikk varm wienerpølse i brød å sette tennene i.
Mens det ble ventet på at tiden skulle være inne til å starte kveldens medlemsmøte, ble tiden brukt til å ta for seg av kjøkkenets kulinariske tilbud, sitte stille ved bordet eller kikke på bildene på veggen med motiver fra noe av arbeidet som har blitt gjort på og i stasjonsbygningen.
Med klokken omsider slagen, var det bare å sette igang.
Kveldens spørsmål. Hva blir svaret?
Sven Marius har gått i gang med kveldens foredrag, ...
... hva i all verden er det som gjør Østerrike til europamester i jernbane?
Organisasjonsstrukturen til ØBB ble presentert ...
... for et publikum som fulgte med.
Som sedvanlig i slike sammenhenger er det dialog mellom foredragsholder og tilhørere.
En engasjert foredragsholder peker på bildet på lerret som viser ...
... en illustrasjon på hvordan Wien sentrum kan utnytte tidligere jernbanearealer til boligbygging.
Hovedgrunnen til at Østerrike vant foran Storbrittania og Sveits, var noen store og viktige investeringsprosjekter på jernbane som har gitt stor uttelling. Medvirkende er også lanseringen av høyhastighetskonseptet Railjet, som har blitt kjempepopulært.
Sven Marius Gjeruldsen ble den siste fra Jernbaneverket som foredro på Råstad, fra årsskiftet er det Bane NOR. Her takkes han behørig av avdelingens leder Hans Morten Tamnes med et utvalg lokalt og litt mindre lokalt brygg, ...
... foredragsholder takker med et dypt bukk ikke alle har kropp til å følge ...
Dermed var nok et år, det åttende siden gjenopprettelsen i 2008 og det 40. fra da lokalavdeling Vestfold ble stiftet første gang i 1976, begge ganger skjedde det 26. mars.
Til alle dere som har vært innom på Råstad eller som har vært med på turene - takk for hyggelig selskap og velkommen tilbake i et nytt år med nye muligheter.
Lokalavdelingen får besøk av mange ulike og interessante foredragsholdere. Blant disse er Arne-Magnus Waaler, NJKs medlem nummer 2. Når han avlegger oss et besøk, er det til hva som kan omtales som tilnærmet "stinn brakke". Så også 16. november. Og ikke nok med at Arne-Magnus kom. Med ham kom flere medlemmer med lave medlemsnummer. To én-sifrede, to to-sifrede og tre tre-sifrede. Med denne samlingen av NJK-medlemmer med årelangt medlemskap, ble det klart at det måtte foreviges.
Her er trofaste NJK-medlemmer med lave medlemsnummer samlet på ett brett, fra venstre Gunnar Hagelund, Erik W. Johansson, Harald Sandernes, Tom Vidar Pedersen, Svend-Erik Larsen, Svein Erlandsen og Arne-Magnus Waaler. (Klikk på bildet for større oppløsning.)
Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsens besøk hos lokalavdeling Vestfold 6. september ble innledet med et besøk i mj-rommet. Her følger noen inntrykk.
Mj-rommet var betjent av Kjell Navestad (t.v.) med ansvar for likestrømsdelen og Øivind Andreassen som tok seg av Märklin-delen. De to banene fikk navn den kvelden ved at samferdselsministeren ga dem navnene Indre og Ytre linje.
Når det skal kjøres tog for prominente gjester, er det godt å vite at medlemmer med særskilt kunnskap om togfremføring er til stede, slik som Txp (togekspeditør) Bård Ekeberg Nilsen.
På Märklin-delen ble det kjørt nattog trukket av en Stortysker og tog med bunntømmingsvogner trukket av en Nohab.
Kjell Navestad gjør seg kjent med kjørekontrollen for den digitale likestrømsdelen, og ...
... dermed var en Di 8 på vei med godstog. Øivind Andreassen har en stø hånd på transformatoren og følger med på ...
... at nattoget drar ut fra stasjonen.
En smilende Ketil Solvik-Olsen (t.h.) og Hans Morten Tamnes følger med på toggangen, Øivind Andreassen sørger for at kryssingen mellom nattog og godstog foregår på en trygg måte.
Stordriftsdag - fire tog i sving på de to banene, og en engasjert samferdselsminister følger med på det som skjer.
En smilende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen gir banene navn – Indre og Ytre linje. Nå mangler bare neste besøk og snorklipping …
Resten av besøket er omtalt er omtalt i egen artikkel, velg Medlemsmøter og 2016 i venstremenyen, Samferdselsministeren på Råstad.