Vestfold

Årets siste medlemsmøte var et samarbeidsprosjekt mellom vår lokale jernbanehistoriker Kjell Navestad, i kjent positur med tusj og flipover, og hans makker, den ikke fullt så lokale Stein Olav Hohle med bilder i digital form. Begge har ordet i sin makt, den ene er en kløpper med bilder mens den andre er i sitt ess når tusjer i flere farger og blanke ark på flippoveren åpenbarer seg.

 2017 12 13 8447 HMT 700 72

 Litt rester fra julemøtet med julebakst på bordet og nisser og nissekoner både her ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

 ... og der, selv om ikke alle nisser er like fargesprakende ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Foredragsholderne i hyggelige passiarer med ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

... flere av gjestene, ...

 2017 12 13 8447 HMT 700 72

... andre gjester sørger for hyggelig samtale uten hjelp utenfra.

 2017 12 13 8447 HMT 700 72

Lokalavdelings leder Hans Morten Tamnes kan ønske Kjell Navestad velkommen som den som starter ballet, ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

... og når skjorteermene brettes opp med det samme er det ingen grunn til å tvile - nå er det alvor!

2017 12 13 8447 HMT 700 72

En mann og hans (vel, lokalavdelingens ...) tusjer ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

... dypt konsentrert om oppgaven, ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

... stilt overfor et like konsentrert publikum, og ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

 ... som får oppleve at foredragsholder går ned i knestående for å kunne gi sitt beste til en krevende tilhørerskare.

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Spørsmål fra salen tas i mot med en viss "avmålt skepsis" ("Er det noen der som tror de kan mer enn meg altså ...? (Eller noe slikt, det er kun et forsøk på å tolke inn hva som kunne ha blitt sagt ...)"), ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

 ... men det løser seg, selv om man må ty til en stakkarslig tusj i fraværet av en real pekestokk.  Uansett, høydeprofilene for Gjøvikbanen og Hovedbanen ble visualisert på en enkel og effektiv måte.  Og for den som måtte være i tvil - det røde er ikke Gjøvikbanen ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Omsider kan Stein Olav slippe til, han gir til beste sine bilder fra Gjøvikbanen. I sofaen har Kjell tatt plass, utålmodig etter å slippe til igjen.

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Langs Gjøvikbanen, eller Nordbanen som den het i starten, fantes det også steinindustri, som her ved Hakadal hvor det finnes rester av en trallebane i skogen.

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Forsamlingen følger med mens kaffe og julebakst får ben å gå på …

2017 12 13 8447 HMT 700 72

... mens Kjell og tusjene løper fritt, ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

... gjerne i inngående dialog med publikum, ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

... tidvis fører det til et tenksomt blikk, mens ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

... publikum på sin side følger med og lar tankene løpe.

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Gjøvikbanen satte også sitt preg på jernbanenettet i Oslo, de røde strekene illustrerer Oslo Ø, Loenga, Gjøvikbanen, Hovedbanen og Alnalinjen.

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Etter hvert får Stein Olav slippe til med flere bilder som brakte tankene flerfoldige år tilbake i nær historie. Her fra "hans" stasjon, Kjelsås, og ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

... et typisk Gjøvik-banetog som passerer Kjelsås den tiden det også var togtrafikk på Valdresbanen. 

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Tilbake til Kjell og gjennomgang av trekkraft på Gjøvikbanen gjennom tidene.  

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Damplokene ble vist med akselrekkefølge (man skal prise seg lykkelig over at både hjuloppheng og hjuldreiing er vesentlig bedre i den virkelige virkeligheten ...), ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

 ... det fordret at knestående måtte inntas nok en gang. Akselrekkefølge for diesel- og ellok ble utelatt. Men årstallene for når lokomotivene ble tatt i bruk ble vist,…

2017 12 13 8447 HMT 700 72

…. den ferdige oversikten vises til venstre samtidig som Stein Olav avsluttet forestillingen med flere bilder, blant annet museumstogkjøring med damp i tilknytning til Norsk Teknisk Museum på Kjelsås.

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Og som vanlig var det ikke bare publikum som hadde en fin kveld, Stein Olavs ansiktsuttrykk viser at han trivdes godt i sin rolle som folkeopplyser.

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Etter et spennende og variert foredrag fortjente begge en oppmerksomhet i form av litt godt drikke tilpasset den tilstundende høytiden. Kjell var en anelse skeptisk til å skulle dele tre flasker, ...

2017 12 13 8447 HMT 700 72

 ... det hjalp veldig da det ble avklart at det var tre flasker til hver.

2017 12 13 8447 HMT 700 72

Helt uventet fikk avdelingens leder Hans Morten Tamnes et eksemplar av boken "De norske jernbaner og deres personale" av Stein Olav Hohle. Han ønsket å honorere det arbeidet som gjøres for lokalavdelingen og NJKs medlemmer, en overraskende og uventet gest det ble satt stor pris på. 

 

Og da var nok et begivenhetsrikt år i lokalavdelingen avsluttet.

Onsdag 29. november gjennomførte lokalavdeling Vestfold sitt etter hvert tradisjonelle julemøte med middag og foredrag. Foredragsholder skulle vært Tom Vidar Pedersen, men 21. september tapte han kampen mot en aggressiv kreftsykdom. Som en meget god erstatning tok Svein Erlandsen, mangeårig nær venn av Tom Vidar, turen fra Mosjøen til Råstad for å gjennomføre det programmet det var annonsert med. Med på reisen hadde Svein med den pensjonerte telegrafisten og togekspeditøren Roald Angermo, en sprek og tilstedeværende 88-åring.

Onsdag formiddag, foredragsholderen og hans reisefølge ankommer etter en begivenhetsrik togreise fra Mosjøen. De fikk praktisere buss-for-tog fra Oslo til Tønsberg, noe de var vel forberedt på. Det de ikke var forberedt på var lokhavariet i tog 43 tirsdag kveld. Et resultat av det var at nattoget ble fremført med et 73-sett, naturlig nok uten sovevognene hvor de hadde reservert kupé.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Råstad stasjon med julegranen i stasjonshagen (ikke innlogget - julegranen i stasjonshagen) og tog 811 i ferd med å stoppe ved Torp Sandefjord Lufthavn holdeplass, ombord i toget … 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

… var kveldens foredragsholder Svein Erlandsen (t.v.) og hans reisefølge Roald Angermo.

 

Etter å ha sjekket at teknikken som var påkrevet for film- og lysbildefremvisning var på stell, bar det hjem til fortellerstemmen til en enkel lunch. Deretter ble det anledning for de farende fantene å få seg en strekk slik at de kunne ta igjen litt av den tapte skjønnhetssøvnen fra en natt i et 73-sett.

Noen timer før det hele skulle gå av stabelen, fikk fortellerstemmen besøk av Øystein Wiik som bisto med å få varmet opp åtte rensdyrsteker og ni kilo mandelpotet. Den varme maten ble lagt i en varmeboks som holdt en 60-70 grader, deretter bar det ut til Råstad for de siste forberedelser før kveldens gjester kunne ønskes velkommen. Og fra klokken 17.00 strømmet de inn døren og opp trappen til andre etasje.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

De første gjestene har kommet, ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... det blir mange å hilse på.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Mens gjestene finner plass ved langbordet, … 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

… har Torstein Reiersen og Øystein Wiik tatt ansvar for kjøkkentjenesten. Torstein rører med stø hånd i sausen, Øystein gjør de siste forberedelser før grønnsakene skal i vannet. 

 

Mens vi venter på grønnsakene (underlig hva fem-seks kilo frosne grønnsaker gjør med kokende vann ...), ble gjestene ønsket velkommen og årets som var unnagjort ble viet en del oppmerksomhet.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Lokalavdelingens leder, Hans Morten Tamnes, ønsket gjestene velkommen ... 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... der de hadde benket seg ved langbordet. 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Jan Dahlen (med ryggen til), Tom Hansen, Ole Jonny Flateby og Knut Brænden hører på hva som sies ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... fra enden av bordet.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Kjartan Kvernsveen har i likhet med ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... de øvrige blikket og oppmerksomheten rettet mot øvre ende av bordet.

 

Til slutt var det endelig tid for det siste før maten kom på bordet:

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Intet julemøte uten det obligatoriske familiebildet ved bordet. 

 


 Med velkomst og familiebildet unnagjort kom det beskjed fra kjøkkenet om at maten var klar. I tilnærmet militær orden ble først den ene så den andre siden av langbordet sendt ut på kjøkkenet for å forsyne seg.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Alle har funnet seg sin plass ved bordet, ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... roen senket seg så snart alle hadde fått mat og drikke, … 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

… samtidig som noen fotografer sørger for å forevige øyeblikket, ... 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... uten at det affiserer gjestene.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Selv uten flippover og tusjer i mange farger innen rekkevidde har lokalavdelingens jernbanehistoriker Kjell Navestad det velkjente glimtet i øyet. 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Kasper Eika (t.v.) og Sander Haakonsen, to unge og nyinnmeldte medlemmer som er absolutt trivelige bekjentskaper, er definitivt med på å veie opp ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... det ellers sterke innslaget av distingvert hårfarge som er å se rundt bordet. Eller grått hår som enkelte insisterer på å kalle det …  

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Skal en dømme etter hva som er tilgjengelig på fat og i boller, har maten absolutt falt i smak.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

God stemning og gode samtaler rundt bordet; Roald Angermo og Andreas Westheimer, ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... Svend-Erik Larsen, Carl Olav Karlsen og Morten Pisani, ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... Egil Grønstad og Stein Olav Hohle, ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

...  er blant alle de som (forhåpentligvis) nyter maten.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

2017 11 29 8303 HMT 700 72

2017 11 29 8303 HMT 700 72

2017 11 29 8303 HMT 700 72

2017 11 29 8303 HMT 700 72

 


Da alle var forsynt, ble bordet ryddet for middagstallerkener før dessert og kaffe ble servert. Mens desserten ble fortært, fikk forsamlingen høre Roald Angermo fortelle om noen av sine tidlige år som ansatt på jernbanen.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Roald Angermo i aktiv dialog med en lydhør og interessert forsamling. 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Han har blant annet tjenestegjort som telegrafist på Råstad stasjon. Dialogen er bevart for ettertiden ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... ved at det ble gjort opptak med forlagets opptager. Hendig at lokalavdelingens leder er så godt kjent med forlagssjefen …

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Roald Angermo fikk god hjelp av Svein Erlandsen, ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... som også konsulterte Kjell Navestad, øvrige gjester fulgte nøye med på hva som ble sagt.

 

Etter det var det tid for å takke de som i løpet av året har gjort en særskilt innsats i avdelingen.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Torstein Reiersen overrekkes et assortert utvalg ugjæret drikke, blant annet ureist eplemost fra Nordre Bergan Gård på Råstad, og ... 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... kvitterer med et fast håndtrykk.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

 Øystein Wiik, nyinnflyttet i Vestfold, har gjennom året som har gått stilt opp i mange ulike sammenhenger, han og …

2017 11 29 8303 HMT 700 72

… styrets sekretær Torstein Sunde fikk et utvalg juleøl fra Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk og Lade Gaards Brygghus. 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Kveldens gjester snakker om løst og fast, enten de har funnet seg plass på myke seter eller ...

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... holder stand ved langbordet.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Svein Erlandsen holder opp et eksemplar av Norsk Jernbanekalender 2018, Hans Morten Tamnes står klar til å ... 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

... overrekke ham et utvalg juledrikk.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Hans Morten Tamnes takker Roald Angermo for et interessant innblikk i livet som jernbaneansatt i 1950-årene. 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Med seg hjem fikk han Norsk Jernbanekalender 2018, beseglet med et håndtrykk.

 


Det interessante programmet ble avsluttet med film fra Nordlandsbanen. Mange av opptakene hadde Svein gjort sammen med sin gode venn Tom Vidar Pedersen, noen av sekvensene viste Tom Vidar i felten med kamera. Så selv om han ikke kunne komme denne kvelden, fikk vi allikevel et besøk av ham.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Langbordets utstrekning medførte at de som satt nærmest lerretet ble forvist til sofaene som var satt langs veggene.  

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Ansiktsuttrykkene vitner både om dyp konsentrasjon og tilfredshet med det som ble presentert. 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Godt tilbakelent i en toseter, Svend-Erik Larsen (t.v.) og Jan Dahlen med blikket rettet mot lerretet. 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

Et skjønnsomt utvalg fornøyde herrer; Andreas Westheimer (nærmest), Torstein Reiersen, Roald Angermo og Stein Olav Hohle. 

2017 11 29 8303 HMT 700 72

En kveldens mange stilige herrer, Thor Juveth.

 

Vi avslutter med NJKs leder, Nils-Kristian Møller.

2017 11 29 8303 HMT 700 72

En tankefull Nils-Kristian Møller. Fotografen og fortellerstemmen er ingen tankeleser, men tenker at det kanskje var noe som "… hadde enda hovedstyremøtene vært noe i nærheten av dette møtet …"

 

Da gjenstår det å takke gjestene for laget. Og til deg som ennå ikke har avlagt lokalavdeling Vestfold et besøk, vårt møteprogram finnes på Hva skjer i Vestfold?. Det skal godt gjøres om det ikke er noe der som skulle interessere. Programmet finnes også i På Sporet.

 

I 2016 har noen av medlemmene fulgt oppfordringen om å ta med materiell for å kjøre.

2016 04 06 1739 HMT700

Øivind Andreassen (bak) og Andreas Bjørnson er to ildsjeler som har sørget for liv og røre på skinnegangen i det nordøstre rommet i første etasje på Råstad.

Vi hadde også eksklusivt besøk i mj-rommet - ingen ringere enn samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

2016 09 06 7202 HMT700

Brede smil og fornøyde fjes å se hos fra venstre Øivind Andreassen, Hans Morten Tamnes og Ketil Solvik-Olsen.

 

Med flere nyanlegg i lokalavdelingens område, er det selvsagt at det er påkrevet med inspeksjoner.  Derfor ble det også i 2016 gjennomført medlemsturer, med Farriseidet-Porsgrunn først ut i første halvår.

2016 06 08 3550 HMT700

En delegasjon fra Norsk Jernbaneklubb avdeling Vestfold, for anledningen styrket med deltagere fra områdene utenfor, på spasertur over Hallevannetbrua i et strålende forsommervær.

I september var det duket for tur til Holmestrand og omvisning inne i Stasjonshallen på det som blir den nye stasjonen i byen.

2016 09 14 7365 HMT700 72

Stasjonshallen er imponerende, og det var mange brede smil å se.

 

Lokalavdelingens medlemsmøter bød på et variert utvalg av foredragsholdere med like varierte temaer.  De fleste foredragsholderne kom fra egne rekker, men vi hadde også noen spennede besøk "fra den store verden der ute".

Museumsdirektør Andreas Dreyer på Norsk Jernbanemuseum avla oss et besøk på et medlemsmøte i februar.

At lokalavdeling Vestfold fikk besøk av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen vet vi har blitt lagt merke til også utenfor NJKs rekker, og det skal nok noe til for oss å toppe den.  Men, man skal aldri si aldri ...

2016 09 06 7228 HMT700

En absolutt engasjert samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen underholdt sitt publikum i mye lenger tid enn hva som var forespeilet oss.

 

31. august ble det første medlemsmøtet etter sommeren gjennomført, og 23 fremmøtte lovet godt for høstens ulike tilbud.  På programmet denne onsdagskvelden sto resultatet av en omfattende og vitenskapelig studie utført av vår egen jernbanehistoriker Kjell Navestad, som i kjent stil med utstrakt (mis?)bruk av flippover og flerfoldige fargeglade tusjer, ga til beste den triste sannheten om hvorledes vår lokale jernbanelinje i århundrer var stilt i skyggen av en banestump på motsatt bredd av vannveien til nåværende hovedstad i Kongeriket. 

2016 08 31 7104 HMT700

Sånn på en grov slump en halv time før møtestart tegner det til å bli et godt oppmøte.

Etter litt orientering om det forestående ministerbesøket, var det fritt frem for jernbanehistorikeren.

2016 08 31 7105 HMT700

Kjell Navestad har såvidt startet kveldens interessante, underholdende og opplysende foredrag, og både i salongdelen og ... 

2016 08 31 7106 HMT700

 ... på den noe hardere klassen sitter publikum som tente lys.

2016 08 31 7107 HMT700

Det er ikke bare tusjer og flippover som brukes flittig - kroppsspråket er også et viktig element i formidlingen.

2016 08 31 7109 HMT700

Selv om temaet egentlig er ganske trist, er ikke foredragsholderens sørgmodighet mer omseggripende enn at smilet lurer det meste av tiden.

2016 08 31 7110 HMT700

Kveldens gjester var både kjente og ...

2016 08 31 7111 HMT700

... ikke fullt så kjente ansikt.

2016 08 31 7113 HMT700

Felles for alle var at temaet fenget.

2016 08 31 7115 HMT700

Flippoveren tilføres ny informasjon, ...

2016 08 31 7116 HMT700

... budskapet understrekes med armbevegelser.  (Nei, det dreide seg ikke om hvor lang fisken var ...)

 

Uansett hvor interessant og underholdende et foredrag er, kan det være godt å få strukket litt på bena.  Det kan jo også være fint å kunne få fylt opp kaffekoppen eller få sikret seg enda en pølse eller hva det nå er som tilbys av munngodt.  Før fortsettelsen fulgte, ble foredragsholderen beæret med litt flaskegodt - forskuddsvis ...

2016 08 31 7118 HMT700

Det er klart at omfattende foredrag har en lei tendens til å drenere foredragsholderens strupe, da kan det være godt å kunne motta ...

2016 08 31 7119 HMT700

... litt egnet drikke, endatil med bilde av et bud på tohjuling, ...

2016 08 31 7122 HMT700

... hvilket jo passer godt for en aktiv herre.

2016 08 31 7125 HMT700

Det er alltid godt å kunne konsultere egne notater.

2016 08 31 7130 HMT700

Det nærmer seg en konklusjon, spenningen er til å ta og føle på.

Før konklusjonen avsløres, kan det være hensiktsmessig å ta en rask gjennomgang av noe av beslutningsgrunnlaget:

  • Østfold fikk både ytre og indre linje
  • Østfold fikk nattog 10 år før Vestfold
  • Raskere tog, i 1908 én time raskere fra Halden enn Sandefjord til Oslo
    • Raskere også i dag
  • Lengre dobbelsporstrekning
  • Elektrifisert 17 år før Vestfoldbanen
  • Lyntog (type 66) levert nye til Østfold, satt inn i Vestfold når de var nærmest utslitte
  • Nye lok kom til Østfold, brukte til Vestfold, f.eks. El 8 og El 16.

 

2016 08 31 7132 HMT700

 Resultatet av den omfattende undersøkelsen viste med all tydelighet – 20 mot 11 i Østfold-banens favør – at det gjennom årene har foregått en systematisk forskjells-behandling.

2016 08 31 7133 HMT700

At det vanket godord til Kjell Navestad fra avdelingens leder Hans Morten Tamnes, gjorde at det velkjente smilet kom på plass igjen.

2016 08 31 7135 HMT700

To kjekke menn det er mulig å kunne treffe på Råstad stasjon - til venstre Kjell Navestad, foredragsholder og jernbanehistoriker, og Hans Morten Tamnes, lokalavdelingsleder og litt til.

Til dere som har opplevd en kveld med Kjell - han kommer tilbake.  Og til dere som ikke har fått Kjell i (tilnærmet) fri dressur - ta turen, det er absolutt verdt det!

Og forresten - miljøet og stemningen på Råstad er intet annet enn meget god!

 

Tirsdag 6. september 2016.  Ekstra medlemsmøte i Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold på Råstad stasjon i anledning besøk og foredrag av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Nå høres spørsmålet fra flere; «hvordan var det mulig å få en samferdselsminister på besøk til en lokalavdeling?» En avdelingens leder snakket med før møtet, stilte omtrent det spørsmålet. Før det var mulig å svare, hadde vedkommende besvart spørsmålet selv: «Det er kanskje så enkelt som å ta telefonen og ringe for å spørre?» Svaret, som egentlig ble stilt som et nytt spørsmål, var ikke så altfor langt unna sannheten.

Det har seg slik at NJKs forlagssjef er en nær bekjent av lokalavdelingens leder, og nevnte forlagssjef var invitert til den offisielle åpningen av dobbeltsporet langs Mjøsa 12. desember 2015. Som invitert gjest i egenskap av Norsk Jernbaneklubbs forlagssjef, var det ikke mer enn rett og rimelig at samferdselsministeren og jernbanedirektøren fikk med seg høyverdig lesestoff hjem. Som begge ble gjort oppmerksom på, føltes det riktig og viktig å sørge for at de hadde noe å bruke tiden på frem til neste større snorklipping, som vel skal finne sted i Holmestrand-området mot slutten av 2016. Begge fikk et komplett sett av Norsk Jernbaneklubbs årbokserie Skinnelangs for årene 2010-2014, samferdselsministeren fikk i tillegg et eksemplar av jubileumsboken Med blikk for jernbanehistorien - 40 år med Norsk Jernbaneklubb. Begge fikk også hver sin Norsk Jernbanekalender 2016, slik at fremtidige avtaler kunne holdes orden på.

2015 12 12 5695 HMT700 72

Underveis til Eidsvoll og offisiell jernbaneåpning langs Mjøsa 12. desember 2015, bokpakker til jernbanedirektør og samferdselsminister ligger klare.

2015 12 12 5830 HMT700 72

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i munter passiar med NJKs forlagssjef Hans Morten Tamnes, sistnevnte tilfeldigvis også lokalavdeling Vestfolds leder og med favnen full av høyverdig litteratur for overrekking.

Da bokpakken til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ble overlevert av forlagssjefen, sa han underveis i samtalen at han også var leder av lokalavdeling Vestfold, og at vi hele tiden søkte å finne interessante foredragsholdere både innenfor og utenfor organisasjonen.  På direkte spørsmål om ministeren kunne se for seg å avlegge lokalavdeling Vestfold et besøk, ble det svart at det skulle man ikke se bort fra, men at forespørselen fikk gå tjenestevei.

Tjenestevei ja … Da arbeidet med høstens program ble påbegynt ved påsketider, ble en telefonsamtale med seniorrådgiver Edvard Andersen i samferdselsdepartementet redningen. Tjenestevei ble ikke noe stort tema, invitasjonen kunne sendes ham så skulle han sørge for å formidle det hele til rette vedkommende. Som sagt så gjort. Etter noe tid kom et hyggelig svar med takk for invitasjonen, men med beskjed om at onsdager var umulig. Da har ministeren møteplikt i Stortinget. Akkurat … Vel, en tilpasset og korrigert invitasjon med oppfordring om å velge ikke bare ukedag, men også dato ble sendt. Påminnelse om at programmet måtte være klart til midten av mai for å komme på trykk i juni-PS, ble gjentatt.

Så hørte vi ikke noe mer. Tiden gikk, fristen for oversendelse til På Sporet nærmet seg og var plutselig der. Neivel, da ble det ikke noe ministerbesøk. Men vi hadde i det minste forsøkt, så styret bestemte seg for å gi seg poeng for den øvelsen. Sommeren tok til, og styrets medlemmer var travelt opptatt med typiske sommersysler som å gjennomføre (velfortjent(?)) ferie. Men så, første uken i august, ferien herjet fortsatt. Da dumpet plutselig en e-post ned i e-postleserens innboks. Det var en e-post fra Samferdselsdepartementet med følgende innhold:

På vegne av statsråd Ketil Solvik-Olsen vil jeg få takke for invitasjon til deres arrangement.
Ministeren planlegger en reise til Vestfold den 6. september, og i den anledning lurer jeg på
om det kunne vært aktuelt for dere å ha en medlemskveld? Han kunne deltatt fra kl. 19:00 til kl. 21:00.

Jeg ser at dere vanligvis foretrekker onsdager, men prøver likevel.

Med vennlig hilsen Toril Charlotte Ulleberg Reynolds
Politisk rådgiver i Samferdselsdepartementet

 

Javel ja. Nettopp … Og hva gjør vi så …? Vel …, egentlig var det vel ikke så mye annet å gjøre enn å planlegge og legge til rette så godt som mulig, blant annet ved å informere både lokalavdelingens medlemmer og NJK-medlemmer generelt.

Med tanke på at kunne (burde) bli en tilnærmet folkevandring til Råstad stasjon, sørget Per Sørensen og Hans Morten Tamnes for at en grundig ommøblering ble gjort på formiddagen.  Salongbord og spisebord ble ryddet ut, tilgjengelige sofaer og stoler ble satt opp som en teatersal, med det resultat at det var 47 seter i rommet. På kjøkkenet ble spisebordene fra stuen brukt til å lage en disk, og det ble lagt til rette for enveistrafikk inn og ut.  Først et blikk på lokalet etter en smule omrokering av møblementet tirsdag formiddag.

2016 09 06 7178 HMT700

Et rom klargjort for de store masser.  Alle bord har fått reisepass, og (nesten) alt av tilgjengelige stoler og lignende er satt opp som en teatersal - 47 tilgjengelige seter.  Ute på kjøkkenet var disken gjort klar.

2016 09 06 7179 HMT700

Med tanke på noen av sitteplassene - det var nok en ubetinget fordel at det ikke var fyringssesong ...

Ettermiddagen er der, det er ikke lenge til det celebre besøket er ventet.  Og (forhåpentligvis) heler ikke lenge til publikum strømmer inn og finner seg plass.

2016 09 06 7184 HMT700

På lerret var det digital lysbildefremvisning som venteunderholdning.  Ved lerret står avdelingens leder Hans Morten Tamnes og skuer utover ...

2016 09 06 7186 HMT700

Sånn litt i underkant av tre kvarter før møtestart, må det kunne sies at lokalet er noe skrint befolket.  Tross det ...

2016 09 06 7187 HMT700

... finner lokalavdelingens leder det riktig å informere om kveldens planlagte forløp.

I god tid før møtestart hadde lokalavdelingens aktive vært på plass for å trakte kaffe, trekke pølser og i det hele tatt gjøre de aller siste forberedelser.  Nå gjenstår det å vente på det store innrykket.

2016 09 06 7188 HMT700

Kioskavdelingens Per Sørensen (t.h.) hadde fått forsterkning av Andreas Bjørnson, ...

2016 09 06 7189 HMT700

... som tar oppgaven på alvor og setter seg inn i vareutvalget.


Det var ikke bare innendørs det ble gjort forberedelser, også ute var alt lagt til rette for mange besøkende. 

2016 09 06 7191 HMT700

Torstein Reiersen (i midten) sa ja til å fungere som parkeringstilrettelegger, en oppgave han utførte på en forbilledlig måte. På benken sitter Odd Nygaard, med ryggen til avdelingens sekretær Torstein Sunde. 

Samferdselsministeren og hans følge kom litt tidligere enn beregnet, han skulle nemlig intervjues på direkten av NRK Østafjells.

2016 09 06 7192 HMT700

Råstad stasjon, selv om den aldri så mye ligger i åpent landskap, er ikke på noe vis stedet for god trådløs kontakt med den store omverdenen.  Journalisten og fotografen fra NRK Østafjells hadde klart å finne den flekken hvor de hadde akkurat tilstrekkelig signalstyrke til å kunne sende direkte.

 2016 09 06 7193 HMT700

 NRKs intervju er igang, direkte fra gårdsplassen på Råstad stasjon.

Mens intervjuet gikk sin gang, var det tid for de siste forberedelser oppe.

2016 09 06 7195 HMT700

Edvard Andersen, seniorrådgiver i Samferdselsdepartementet, har tatt plass og gjør de siste forberedende øvelsene med PC-en stilt til disposisjon for kveldens forestilling.  Hans Morten Tamnes bivåner det hele, ...

2016 09 06 7196 HMT700

... og bistår med noen tastetrykk.  At NJK Mjøsbyenes webansvarlige og blivende leder av NJK hadde funnet veien til stasjonen på landet, var ekstra hyggelig.  Fra sin plass nærmest projektoren følger han med på det som skjer. Mens tastetrykkene gjøres unna, har Per Sørensen behov for å konferere om salgsavdelingen.

2016 09 06 7197 HMT700

Underlig dette med bakerste rad - uansett hvor mange ledige plasser det er lenger frem, er det alltid noen som skal sitte bakerst ...  (I rettferdighetens navn må det sies at de oppførte seg eksemplarisk der de satt helt i bakgrunnen.)

Nede i første etasje startet Øivind Andreassen og Kjell Navestad togkjøringen på begge strømsystemer, klare til å hilse samferdselsministeren velkommen.

2016 09 06 7198 HMT700 

Mj-rommet var betjent av Kjell Navestad (t.v.) med ansvar for likestrømsdelen og Øivind Andreassen som tok seg av Märklin-delen. 

Så snart intervjuet var ferdig, ble han ønsket velkommen og fortalt litt om stasjonen og eieren Stiftelsen Råstad Stasjon og de frivillige i Råstad Stasjons Venner.  Mens vi sto ute, spurt ministeren om det var så at vi hadde modelljernbane inne, og da svaret på det var ja, kom spørsmålet om han kunne få se. Og vi kunne jo ikke si nei til det ...

2016 09 06 7202 HMT700 

Tre herrer, Ketil Solvik-Olsen (t.h.), Hans Morten Tamnes og Øivind Andreassen, smiler om kapp. Og Øivind og Ketil ble perlevenner da det ble klart at det var Märklin som befant seg på ministerens kontor. 

Du finner mer om besøket i mj-rommet i menyvalget Modelljernbane for 2016, artikkelen bærer navnet Togkjøring for samferdselsministeren.

Fra mj-rommet ble han tatt med på en omvisning i venterom, telegrafistrom og stasjonsmesterkontor, med orientering om Stiftelsen Råstad Stasjon som eier og Råstad Stasjons Venner som de ansvarlige for at bygningen fremstår som den gjør i dag.

2016 09 06 7207 HMT700

En orientering om restaureringen, blant annet om taklisten mot sporet som ble funnet på Jåberg stasjon da den ble demontert i 1991. 

2016 09 06 7208 HMT700

Ketil Solvik-Olsen lyttet med stor interesse og uttrykte stor beundring for arbeidet som var gjort. 

2016 09 06 7209 HMT700

En samferdselsminister med sans for teknikk og stor respekt for engasjementet i det frivillige miljøet for å ta vare på og formidle jernbanehistorien. 

2016 09 06 7211 HMT700

Venterommet, telegrafistrommet og stasjonsmesterens kontor gjorde dypt inntrykk, og ...

2016 09 06 7212 HMT700

... synet av billettskapet slik det var før elektronikk og apper gjorde sitt inntog, vekket gamle minner fra barndommens jernbanereiser.

2016 09 06 7213 HMT700

Klokken hadde her rukket å bli sånn omtrent kvart over syv, vegguret signaliserer at på Råstad stasjon står tiden stille ...


Vel oppe i annen etasje kunne lokalavdelingens leder ønske en på det nærmeste fullsatt sal velkommen til medlemsmøtet. Uten noen matematisk beregning kunne det på grovt øyemål fastslås at tidligere alltime high med 26 tilstedeværende på årsmøtet i 2015, hvor Andreas Westheimer foredro om El 14, måtte se seg slått av en samferdselsminister. (Opptelling viste at 35 hadde funnet veien til Råstad denne kvelden.) 

2016 09 06 7216 HMT700

Øynene er festet på lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes mens han ønsker alle velkommen og gir ordet til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren svarte med å takke for at han fikk komme, og uttrykte stor beundring for det arbeidet som var gjort. Han sa at han ikke kunne si at han følte seg gammel, men pekte på at mye av det han så utstilt, var gjenstander han husket fra da han var liten gutt. Og at Andreas ikke var til stede denne kvelden forsto Solvik-Olsen godt, for han ville jo ikke bidra til at hans egen rekord ble slått … 

2016 09 06 7217 HMT700

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen  er i ferd med å begynne sitt foredrag "Utvikling av jernbanen i Norge" for et velfylt lokale med 35 tilstedeværende, deriblant ... 

 2016 09 06 7219 HMT700

... en journalist fra lokalpressen, Sandefjords Blad.

2016 09 06 7220 HMT700

Forsamlingen lyttet til det som ble sagt, ...

2016 09 06 7221 HMT700

... det var ingen tvil om at ministeren hadde forsamlingens hele og fulle oppmerksomhet.

2016 09 06 7222 HMT700

Det var flere fotografer i sving på Råstad denne kvelden, blant annet samferdselsdepartementets Edvard Andersen, av Ketil Solvik-Olsen omtalt som en som representerte "departementets propagandaavdeling" ...

2016 09 06 7224 HMT700

35 av 47 tilgjengelige seter ble tatt i bruk denne kvelden av årvåkne tilhørere med ørene på stilker og øynene festet på lerretet og foredragsholderen.

2016 09 06 7225 HMT700

Vedlikehold av det eksisterende er like viktig som bygging av nytt for samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

2016 09 06 7226 HMT700

I forbindelse med omtale av bevilgning til jernbane de siste årene, sa Ketil Solvik-Olsen: "Nå skal ikke jeg snakke mye stygt om de som har vært før meg, men ikke stem på dem ..."

2016 09 06 7227 HMT700

Uavhengig av politiske preferanser - ørene sto på stilker.

2016 09 06 7229 HMT700

Diagrammet viser utviklingen i bevilgninger til vedlikehold og fornying i perioden 2010-2016. Han på første benk funderer kanskje på om det hadde vært bedre med flippover og tusjer i mange farger … 

2016 09 06 7230 HMT700

Etter noe sånt som tre kvarter har foredragsholderen kommet rundt halvveis i foredraget som er antydet å skulle vare en halvtimes tid ...

2016 09 06 7234 HMT700

På lerretet et bilde fra 5th AVE NYC i 1900 med spørsmålet "Hvor er bilen?", og et tilsvarende bilde fra samme sted i 1913 med spørsmålet "Hvor er hesten?". Poenget med bildet var å illustrere at utviklingen går sin gang, og at industrien og publikum bidrar til endringene når de blir gjort tilgjengelige.  (Klikk på bildet for større oppløsning.)

Foredraget var sagt å skulle vare en 25-30 minutter. En 30-35 minutter senere enn det var han ferdig ... Da hadde klokken passert halv ni, og vi fikk anledning til å stille spørsmål. Men klokken ni måtte han reise om han skulle unngå problemer hjemme.

2016 09 06 7235 HMT700

Dialog med publikum, her er det Bjarne Holhjem (på første benk) som stiller spørsmål og får svar av samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

2016 09 06 7236 HMT700

Selv på bakerste benk ble det fulgt godt med … 


Per Frode Hove, ansatt i NSBs bedriftshelsetjeneste, delte erfaring fra jobben, og ga uttrykk for skepsis til privatisering av godkjenningsordning for kjørende personale. I England er det én organisasjon som har ansvaret for godkjennelse av alle, uavhengig av selskapstilhørighet, og spurte om det er en løsning som kan være aktuell for Norge. Solvik-Olsen svarte at tilliten til jernbanen er avgjørende, hvordan dette skal løses er ikke endelig avgjort. Hove fortalte om et tilfelle hvor det var enighet om at en lokfører av helsemessige årsaker ikke kunne kjøre tog. Tre uker senere fikk han en telefon fra en godkjenningsinstans som
ba om helseopplysningene på vedkommende. Hove spør da om man virkelig tør å godkjenne en person som fem andre doktorer ikke har godkjent, svaret han fikk var at «man syntes synd på vedkommende». Ministerens svar på dette var at slik skal det ikke være, man skal ikke kunne «shoppe rundt».

Som tradisjonen tilsier i NJK Vestfold, får foredragsholder en oppmerksomhet. Så også i dette tilfellet, da Hans Morten Tamnes da klokken hadde passert ni med tre minutter uttrykte håp om at forsinkelsen ikke ville få følger for oss. Og det ble vi lovet. Det ville gå bra med oss. Ministeren kunne det være verre med ...

2016 09 06 7237 HMT700

Etter å ha fått neste års jernbanekalender som avløsning for den som snart går ut på dato,  ...

2016 09 06 7238 HMT700

... ble samferdselsministeren overrakt et krus fra Råstad Stasjons Venner. 

2016 09 06 7239 HMT700

Og når han hadde fått noe å drikke i, måtte han få noe å drikke. Ettersom Ketil Solvik-Olsen "ikke inhalerer gjærede substanser" (en beskrivelse han omtalte som "en av de fineste måtene å si at han var avholdsmann"), hadde vi funnet frem til eplemost fra Knatten Gård i Sandefjord, Perlende Blåbærdrikk fra Terroir Røros og Asina. Vi hadde også bragt i erfaring at han er glad i sjokolade, det resulterte i Røroskua fra Galåvolden Gård på Røros og en pose Hval sjokolade fra Sandefjord. Da holdbarhetsdatoen på Røroskua ble nevnt, gjorde ministeren det klart at det ikke var noe problem ...

 2016 09 06 7241 HMT700

Takk for at du kom, og velkommen på gjenvisitt! 

2016 09 06 7242 HMT700

Med hendene fulle takket samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen for at han hadde fått komme, og sa at han hadde hatt det virkelig fint i et godt miljø. Men nå måtte han hjem ..., ...

2016 09 06 7243 HMT700

... men først måtte Sandefjords Blads journalist få sitt ...

 Besøket Ketil Solvik-Olsen, den første samferdselsministeren som har vært samferdselsminister på mange år, hadde hos Lokalavdeling Vestfold, kan uten blygsel karakteriseres som særs vellykket. I tillegg til de som kjørte tog denne kvelden, fortjener Andreas Bjørnson og Per Sørensen heder for arbeidet i kioskavdelingen. Det samme gjelder de i og utenfor styret som gjorde møtet med samferdselsministeren mulig.

På Sporet nummer 169 har en større omtale av møtet.

Lokalavdeling Vestfold har fått anledning til å følge begge de to store jernbaneutbyggingsprosjektene i Vestfold. 14. september, seks uker før siste tog på banen fra 1881 og to og en halv måned før åpning av det nye anlegget, ble vi invitert på omvisning i Stasjonshallen i Holmestrand. Med 37 påmeldte var dette den best besøkte utflukten i avdelingens regi.  Dette var uten tvil et meget populært tiltak med så mange som 37 forventningsfulle påmeldte, som til alt overmål kom fra såvel nært som relativt fjernt.   Deltagere fra vårt eget fylke - eller umiddelbart tilstøtende områder - må kunne karakteriseres som nært, mens eksotiske steder som Sandnes - på Jæren (!) - og Stange - på Hedemarken (!) - trygt må kunne defineres som fjernt. 

Siste tog på den opprinnelige traseen var tog 839 i driftsdøgnet fredag 28. oktober, avgang Holmestrand stasjon klokken 00.33.  Det nye dobbeltsporet Holm-Nykirke ble åpnet for trafikk 28. november.

2016 09 14 7335 HMT700 72

Holmestrand stasjon, i det minste en seks ukers tid til, plattformen til spor 1, et par av utfluktens deltagere, representert ved lokalavdelingens leders hulde viv, som hadde fått en klar anbefaling av Jernbaneverkets utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum om å bli med, og lokalavdeling Mjøsbyenes webansvarlige, venter utålmodig på at tiden skal være inne til å begi seg ut på (inn i ...?) et eventyr på innsiden av Norge.

Omsider var klokken slagen og vi ble ønsket inn i brakkeriggen som erstattet møterommet som forsvant da pakkhuset ble revet i skjøten mai-juni.  Der ble vi traktert med kaffe og litt munngodt, i dette tilfellet kjeks med sjokolade.

2016 09 14 7341 HMT700 72

Før vi skulle ta oss inn i berget, ble hele følget gitt en orientering av Jernbaneverkets Tor Magne Langaas.  (Klikk på bildet for større oppløsning.)

2016 09 14 7342 HMT700 72

Mens unge Langaas tegnet og fortalte, ...

2016 09 14 7343 HMT700 72

... satt tilhørerne stille og fulgte med på ord og bilder.  (Bortsett fra fotografen da, han vendte ryggen til ...)  (Klikk på bildet for større oppløsning.)

2016 09 14 7347 HMT700 72

Som seg hør og bør i slike sammenhenger, vanket det litt håndfast oppmerksomhet til de to Jernbaneverket hadde stilt til vår disposisjon denne kvelden.  Bjørn Tore Skaar og Tor Magne Langaas var to på alle måter hyggelige og kunnskapsrike bekjentskaper.  Her overrekkes Tor Magne Langaas en flaske bearbeidede druer av Hans Morten Tamnes, mens ...

2016 09 14 7350 HMT700 72

... Bjørn Tore Skaar i tillegg får et eksemplar av Norsk Jernbanekalender 2017 for å holde orden på dagene.  (Til orientering til den som måtte undres over den tilsynelatende forskjellsbehandlingen - den godeste Langaas hadde en kalender fra tidligere eskapader ...)

Så snart alle var forskriftsmessig iført verneutstyr bestående av vernesko/-støvler, refleksvest og hjelm, startet folkevandringen mot fjellets indre.

2016 09 14 7352 HMT700 72

På vei opp Nordre Klev, ...

2016 09 14 7353 HMT700 72

... med en påpasselig Tor Magne Langaas som årvåken baktropp, ...

2016 09 14 7355 HMT700 72

... på broen som om noen uker ikke lenger skal krysse en jernbane, men smått om senn en gangvei fra den kommende kollektivterminalen til den tidligere politistasjonen.

2016 09 14 7356 HMT700 72

Trygt på innsiden av gjerdet, en samling (i all hovedsak) målbevisste menn på vei mot en blivende stasjon.


2016 09 14 7359 HMT700 72

På vei inn den blivende hovedinngangen, følget har stoppet der svingdørene skal monteres.  Gulvene er dekket med plater for å skåne skiferen, og det er gitt beskjed om at det er kun på disse platene man skal sette sine ben.

2016 09 14 7361 HMT700 72

Det obligatoriske "familiebildet" ble tatt på rampen som leder til plattformen for nordgående tog i spor 4.  (Klikk på bildet for større oppløsning.) 

2016 09 14 7363 HMT700 72

På vei opp rampen til plattformen tilhørende spor 4.  Nede til høyre passasjen som leder under sporene til plattformen til spor 1.

2016 09 14 7364 HMT700 72

Det går jevnt oppover, ...

2016 09 14 7365 HMT700 72

... plutselig er følget inne i Stasjonshallen.

2016 09 14 7366 HMT700 72

Styrets Andreas Bjørnson og Torstein Sunde smiler bredt, det er åpenbart at dette er festlig for gutter i absolutt alle aldre.

2016 09 14 7367 HMT700 72

Stasjonshallen er et imponerende skue med mer enn nok å se på for langt de fleste. En omringet Bjørn Tore Skaar gjør sitt beste ...

2016 09 14 7368 HMT700 72

... for å svare på alle spørsmålene som kommer på løpende bånd.

2016 09 14 7369 HMT700 72

Tor Magne Langaas følger med.  Til høyre Bjørn Børgesen og Wenche Tamnes i samtale om den tiden de begge pendlet fra Sandefjord til jobb i Oslo.

2016 09 14 7371 HMT700 72

Innimellom oppgaven med å være årvåken, er unge Langaas også et omvandrende leksikon når det gjelder jernbaneanlegget Holm-Nykirke og Stasjonshallen spesielt.

2016 09 14 7373 HMT700 72

Inngående studier foretas og det fotograferes, her er det Tom Hansen som er i aktivitet.

2016 09 14 7374 HMT700 72

Under oppholdet i Stasjonshallen kommer denne doningen, en skinnegående lift, feiende gjennom i spor 3, ...

2016 09 14 7375 HMT700 72

... på vei sørover i retning Fegstad og Nykirke.

2016 09 14 7377 HMT700 72

Underveis fra hovedinngangen til den søndre inngangen, ...

2016 09 14 7378 HMT700 72

... legger noen (andre enn fotografen også) i vei i et langt mer målrettet tempo ...

2016 09 14 7379 HMT700 72

... enn de mange som kommer diltende i en flokk, ...

2016 09 14 7380 HMT700 72

... og som gjerne vil ha noen underveisstopp for å kunne få litt flere svar på enda noen flere spørsmål ...

2016 09 14 7381 HMT700 72

Fremme ved utgangen til passasjen mot den søndre inngangen.  Som for dette følget blir utgangen ...


2016 09 14 7382 HMT700 72

En heissjakt studeres inngående av Ole Jonny Flateby og Torstein Sunde. 

2016 09 14 7383 HMT700 72S

Så beveger følget seg nedover rampen mot søndra inngang.  Denne adkomsten vil ikke publikum få tilgang til før en gang utpå forsommeren 2017 - at NJK Vestfold får prøvegå og studere på forhånd er jo ikke mer enn rett og rimelig ...

2016 09 14 7384 HMT700 72

Til (alle) de som hårdnakket hevder at menn ikke evner å utføre flere oppgaver på samme tid - her er det menn som både flanerer dannet og fører elevert passiar, ...

2016 09 14 7385 HMT700 72

... dog med visse hederlige unntak, som denne unge herren som latt undersåttene få litt ro mens det underliggende gis et inngående studie ...

2016 09 14 7386 HMT700 72

Mens det går ubønnhørlig utforbakke, velger enkelte et målrettet og noe hastigere tempo, ...

2016 09 14 7388 HMT700 72

... andre velger et noe mer sedat tempo for å lytte til Jernbaneverkets Tor Magne Langaas (nr. to f.h.) som øser av sin kunnskap om prosjektet, noe han får gjøre til et absolutt lydhørt publikum. 

Ute i det fri ved søndre inngang blir turdeltagerne presentert for et par alternativer.

2016 09 14 7390 HMT700 72

På utsiden av det som skal bli søndre inngang til den nye stasjonen i Holmestrand. Vestfoldbanens trasé fra 1881 går på en fylling i bakkant av bildet.  Avsluttende arbeider med området på utsiden av inngangen
kan ikke gjøres før etter siste tog gjennom sentrum natt til 29. oktober.  Søndre inngang er beregnet på gående og syklende reisende, samt at det blir mulighet for "kiss and ride", som oversatt vel betyr noe sånt som at "det kysses før man rir videre" ...  Reiseleder Tor Magne Langaas informerer om at de som ønsker det kan returnere gjennom bygatene, øvrige kan bli med på innsiden på tilbakeveien.

2016 09 14 7391 HMT700 72

Mens følget sto ute i det fri, kunne råbygget til inngangspartiet for Søndre inngang beskues.

Mens noen av ulike årsaker valgte å ta den utvendige returen, tok resten fatt på en retur som innebar tur gjennom korridorer som blant annet leder til tekniske rom, men som vil bli åpnet for publikum dersom det skulle blir behov for rømningsveier.


2016 09 14 7393 HMT700 72

De som valgte å gå tilbake gjennom stasjonsanlegget, er her på vei i passasjen ...

2016 09 14 7395 HMT700 72

... som leder til plattformen for spor 1 og sørgående tog. Øverst til venstre rampen til spor 4. Under platene skjuler det seg et flott gulv med Ottaskifer. 

2016 09 14 7396 HMT700 72

Under sporområdet, det kikkes og studeres, fotografene sikrer seg bilde av rømningstunnel og adkomst til tekniske rom. 

2016 09 14 7401 HMT700 72

Lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes fikk gleden av å ha med seg sin kone Wenche.  Hun ble med etter en klar anbefaling fra utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum i Jernbaneverket, som selv ikke fikk anledning til å bli med.

2016 09 14 7402 HMT700 72

På vei gjennom korridorene ...

2016 09 14 7404 HMT700 72

... under sporene.  En forholdsvis høy relativ luftfuktighet gjør det påkrevet med avfuktere og ...

2016 09 14 7405 HMT700 72

... vifter.

En spennende og lærerik omvisning nærmer seg slutten, om det ikke er snakk om "samling i bånn", så er det snakk om samling passasjen under sporområdet.

2016 09 14 7406 HMT700 72

Etterhvert som deltagerne dukker frem fra korridoren, samles ...

2016 09 14 7407 HMT700 72

... man for å se seg litt mer rundt eller ...

2016 09 14 7409 HMT700 72

... i grupper med diskusjoner og meningsutvekslinger eller utspørring av Jernbaneverkets representant.

En liten betraktning før vi forlater den nye stasjonen ...

2016 09 14 7408 HMT700 72

Nei, det er ikke noen som har hatt en noe uheldig omgang med hagle.  Ei heller noen som har ristet av malerkosten.  Det er perforerte hull i platene som bidrar til akustikken.

Etter så godt som en time er de som fullførte turen innvendig tilbake der man dukket inn i fjellet.

2016 09 14 7411 HMT700 72

Når tiden er inne til det, er det grunn til å tro at de reisende vil være takknemlig for å slippe ...

2016 09 14 7412 HMT700 72

... å måtte forsere ...

2016 09 14 7413 HMT700 72

... den forholdsvis bratte kneika fra inngangen til, eller om man vil, utgangen fra stasjonen, slik NJK Vestfolds turdeltagere ble henvist til.

2016 09 14 7414 HMT700 72

Så bærer det videre i mer eller mindre skjønn uorden mot porten og utgangen, deretter ...

2016 09 14 7415 HMT700 72

... over broen som fører Nordre Klev over stasjonsområdet.

 Da gjenstår det å rette en stor takk til Jernbaneverket som med stor velvilje sørget for at lokalavdelingens egne medlemmer og tilreisende medlemmer fikk denne anledningen til å få se et nesten ferdig stasjonsanlegg på innsiden av Kongeriket.

Til slutt, ene og alene for å fjerne ethvert tilløp til usikkerhet:  Lokalavdelingen har ikke på noe vis gjennført sitt siste besøk av denne art.  Følg med, nye eventyr venter!