Vestfold

Arbeidet med jernbaneanlegget Farriseidet-Porsgrunn, som vil gi en moderne og effektiv høyhastighetsjernbane på bekostning av en naturskjønn reise i et bedagelig tempo, har den progresjonen det skal ha i henhold til planen.  8. juni var det igjen tid for det som etterhvert har blitt en årviss foreteelse, nemlig lokalavdelingens inspeksjon av arbeidet.  Så langt det er mulig, vil styret i lokalavdelingen gjøre sitt ytterste for at vi skal få gjenta slike utflukter frem til anlegget er ferdig og trafikken settes på.

Men nå er det feltstudiet i 2016 som gjelder.  Så vil du være med, så heng på!

2016 06 08 3527 HMT700

For fortellerstemmen startet det hele i Sandefjord med tog 851, dagens første innsatstog fra Oslo til Skien, til Larvik.  I 1992 var 70-settene hypermoderne og introduserte reisende med Vestfoldbanen for noe helt nytt - InterCityExpress, tog med redusert stoppmønster (Skien, Porsgrunn, Larvik, Sandefjord, Tønsberg, Lysaker, Nationaltheateret, Oslo S).  Etter 20 år, fra 2012, ble de degradert til bruk i innsatstog på Vestfoldbanen og Østfoldbanen.

2016 06 08 3529 HMT700

Vel fremme i Larvik kunne det etterfølgende tog 821, med dobbelt 74-sett, hilses velkommen.

 

Når en skal på tur i et anleggsområde, er det visse kriterier som må være på plass.  Kriteriene kan sammenfattes med ett ord:  Verneklær.

2016 06 08 3530 HMT700

Nei, det er ikke Jernbaneverket som avholder lagersalg på stasjonsområdet, men Jernbaneverkets Terje Hammersland som har sørget for at det nødvendige antall hjelmer, vernevester og vernesko, sistnevnte i riktige størrelser i henhold til bestilling, er plass og klart til bruk.

 

Så snart alle var forskriftsmessig oppdresset, fant man seg til rette i bussen.

2016 06 08 3531 HMT700

Terje Hammersland har begjærlig grepet mikrofonen og gir turdeltagerne klare meldinger om hva som venter og hva som forventes.

2016 06 08 3532 HMT700

Turdeltagerne på sin side er for manges vedkommende dypt nede i informasjonsheftet lokalavdelingens styre hadde laget til turen, og som inneholdt nyttig informasjon om anlegget.

 

Da kunne reisen starte.


 

Av ulike årsaker ble det oppsatte programmet noe endret.  Første endringen kom ved Pauler, den planlagte stoppen der ble inndratt til fordel for et mer omfattende opphold ved og  Hallevannetbrua.

2016 06 08 3533 HMT700

Hallevannetbrua sett i sydvestlig retning.

2016 06 08 3534 HMT700

Turdeltagere på vei ned mot broen, underveis er det flere fotografer som sikrer seg bildebevis på at de har vært der.  Eller i det minste bevis på at kameraet hadde vært der ...

2016 06 08 3536 HMT700

En av Jernbaneverkets hyggelige og kunnskapsrike medarbeidere, Terje Walle, gjør nødvendige avtaler med hardtarbeidene anleggskarer slik at lokalavdelingens delegasjon kan passere.

2016 06 08 3538 HMT700

Et spent knippe jernbaneinteresserte venter (u)tålmodig på å kunne få komme videre.

2016 06 08 3539 HMT700

Det nærmer seg at ferden kan fortsette, ...

2016 06 08 3540 HMT700

... når det er klart for det, skjer fortsettelsen som noe som med (stor grad av) velvilje kan omtales som lang, lang rekke ...

2016 06 08 3541 HMT700

I bakgrunnen troner E18 på motorveibroene som fikk navnet jernbanebroen skulle hatt, nemlig Vassbotnbrua.  Jernbanebroen blir derfor hetende Hallevannetbrua.  Langs sidene av broen legges det opp finpukk over trekkerørene som skal brukes til all verdens kabler som må til for å få en moderne jernbane til å fungere.  Det er slutt på tiden med noen telegraflinjer og flagg ...

2016 06 08 3542 HMT700

Tippbil og hjulgraver i samspill for å legge massene på plass.  Med inføringen av Rototilt på gravemaskiner, ble en yrkesgruppe - "håndmannen" som fulgte etter med krafse og spade - nærmest utradert.

2016 06 08 3543 HMT700

En stopp ute på broen for å gi det de vitebegjærlige vil ha - ny kunnskap.  Og for å holde orden på retningen, fotografen har vendt kameraet i østlig retning.

2016 06 08 3544 HMT700

For de som har bestemte oppfatninger om menn:  Her er beviset på at menn kan gjøre flere ting samtidig - slik som her hvor det spaseres, spørres og lyttes, samtidig.

2016 06 08 3546 HMT700

"Veien mot vest".

2016 06 08 3547 HMT700

Innimellom blir spørsmålene så mange samtidig på en gang at det ikke er noen vei utenom - det må gjøres et opphold.  Eller kunstpause som det heter ...

2016 06 08 3548 HMT700

Det er litt usikkert hva de to til venstre måler, men om det er frihøyden spørs det om de ikke har litt kort måleutstyr ...  Delegasjonen fortsetter sin ferd, det spørres, ...

2016 06 08 3550 HMT700

... hoder roteres og ...

2016 06 08 3552 HMT700

... plassering i feltet endres i vill uorden.

2016 06 08 3553 HMT700

Inne på fast grunn brekker noen av i sydlig retning, ...

2016 06 08 3554 HMT700

... mens hovedtyngden fortsetter ufortrødent videre mot vest.

2016 06 08 3558 HMT700

For de som stakk mot syd, var det ønsket om å ta Hallevannetbrua i øyesyn i hele dens lengde som var drivkraften.  Nede til høyre skimtes tidligere E18, nå redusert til lokalvei som om noen år vil by på jernbaneutsikt.

2016 06 08 3559 HMT700

En titt mot jernbanetraseen og en flik av Hallevannet fra det som blir den fremtidige adkomstveien til vestenden av Hallevannetbrua.

2016 06 08 3560 HMT700

Fotografen og Morten Nordhagen utgjorde baktroppen, ...

2016 06 08 3561 HMT700

... som når man kom rundt svingen kunne iaktta hovedfeltet idet det passerte under Østre Hobekkbrua.

2016 06 08 3562 HMT700

Vel nede på forhenværende E18 kom bussen som bestilt.

 

Turen fortsatte i rolig tempo til neste stopp på programmet, Solum.


På Solum var det en kort fotostopp.

2016 06 08 3564 HMT700

Bussen har parkert, Terje Walle passer på at ingen forviller seg ut i veien hvor det er trafikk av anleggsbiler.  Best å passe seg for slike, de har vesentlig tyngre argumenter enn en hvilken som helst fotgjenger ...

2016 06 08 3565 HMT700

Ikke uventet er flere fotografer i sving, her er Torstein Sunde på vei mot en ny standplass.  Terje Hammersland (t.h.) følger med på de som eventuelt måtte komme uønsket nær trafikkert anleggsvei.

2016 06 08 3567 HMT700

Solumbrua, 162 meter, sett mot øst og følgelig i retning Larvik.

2016 06 08 3568 HMT700

Det nærmer seg avgangstid, etternølerne må finne sin plass.

 

Ved avgang Solum ble det klart at vi hadde noen utfordringer i vente.  Bjørntvedt viste seg å bli litt problematisk, derfor ble det vedtatt at det skulle utgå til fordel for to steder vi ikke hadde planlagt å besøke:  Ønna med strekningens høyeste bro og Herregårdsbekken med strekningens klart laveste bro.

For de som ble litt triste til sinns på grunn av denne endringen, ble et plaster på såret introdusert:  Kjøretur på anleggsveien fra E18 ved Langangen til Ønna.

Vel fremme i Ønna etter en tur som hadde gått bakke opp og bakke, rundt den ene svingen skarpere enn den andre, var det bar å legge hodet bakover for å se opp til broen mer enn 30 meter opp i luften.

2016 06 08 3569 HMT700

En tilsynelatende stor buss blir liten ved siden av Ønna bru ...

2016 06 08 3571 HMT700

Oppe til høyre skimtes portalen til Storbergtunnelen.  Når toget kommer ut av den, er det Herregårdsbekken.

2016 06 08 3573 HMT700

Erik W. Johansson har fått sitt bilde, ...

2016 06 08 3574 HMT700

... og kan fornøyd rusle tilbake til resten av følget.  Fremtidige togreisende på vei til Porsgrunn, vil komme ut av Langangentunnelen oppe til venstre og etter et kort øyeblikk i det fri på den 230 meter lange Ønna bru 35 meter over bakken, forsvinne inn i Storbergtunnelen til høyre.

 

Tiden for å fortsette den store reisen, nærmer seg.  De fleste har funnet seg til rette i setene sine, men noen gjør det meste ut av muligheten for tid i det fri.

 2016 06 08 3579 HMT700

En fotograf sikrer seg et nytt motiv, vår bussjåfør verner seg mot kveldssolen som kommer fra vest, ...

2016 06 08 3580 HMT700

... mens andre har slått ring rundt Terje Walle og utsetter ham for noe i nærheten av tredjegrads forhør ...

 

Om samtlige følte at de hadde fått alle svarene på alle spørsmålene de brant inne med, er ikke godt å si, men turen fortsatte mot det som ville bli turens vendepunkt:  Herregårdsbekken.


 Veien fra Ønna til Langangen er ikke slik at den innbyr til stor fart, og bestemt ikke med mange meter to og en halv bred buss.

Etter å ha klatret opp gjennom Korketrekkeren, gjorde bussen kort stopp i Lillegårdskrysset slik at ivrige fotografer kunne stige av der og og komme etter de siste meterne til fots.  Merkelig nok valgte historiens fotograf å stige av ...

2016 06 08 3582 HMT700

Herregårdsbekken med standplass over Storbergtunnelen med portalen til Eidangertunnelen i bakgrunnen.

2016 06 08 3583 HMT700

Mens enkelte av turdeltagerne er på vei ut i traseen, kan vi ta en titt på den korte og lave Herregårdsbrua.

2016 06 08 3584 HMT700

Den nordlige delen av riggområdet ved Herregårdsbekken.

2016 06 08 3585 HMT700

Adkomstveien til jernbanetraseen, for anledningen omgjort til gangvei ...

 

I henhold til kutyme, ble det tatt familiebilde.

2016 06 08 3589 HMT700

Turdeltagerne, minus et par som meldte pass fordi kroppen protesterte, samlet for portalen til Storbergtunnelen.

 

Da hadde vi kommet til et viktig vendepunkt for turen.  Men før hjemreisen ble påbegynt, ble de som hadde bidratt til gjennomføringen, Terje & Terje fra Jernbaneverket og vår egen bussjåfør Morten Aksnes behørig takket.  For å sikre at de skulle kunne skylle strupen for anleggsstøv, fikk de et assortert utvalg lokalt skummende brygg fra Grans Bryggeri i Sandefjord.

2016 06 08 3591 HMT700

Den ene Terje, han med etternavnet Walle, besvarer ytterligere spørsmål fra deltagerne.

2016 06 08 3593 HMT700

Den andre Terje med etternavn Hammersland lener seg tilbake i setet i trygg forvissning om at det var en vellykket tur som var gjennomført.  Vår stødige sjåfør Morten Aksnes har slått opp latterdøren der han troner bak rattet.

 

Terje & Terje hadde plassert bilen med utstyret på plassen ved Paulertjønn.  Det ble derfor en stopp der med avkledning av lånte fjær.

2016 06 08 3594 HMT700

Paulertjønnbrua  i kveldssol.

 

På vegne av Norsk Jernbaneklubb lokalavdeling Vestfold takker vi Jernbaneverket for en vel gjennomført og informativ tur langs et spennende og imponerende jernbaneanlegg, og ønsker velkommen tilbake ved en senere anledning.

 

 

Forhåndsomtalen for medlemsmøtet 25. mai lød:  "Planleggingsleder Morten Klokkersveen, Jernbaneverket, orienterer om IC-planleggingen og arbeidet frem mot 2024."

Men det var ikke slik det ble.  Etter at avtalen med Morten Klokkersveen var gjort, gikk han fra jobben som planleggingsleder til stillingen som prosjektdirektør for Ringeriksbanen og E16.  Noen få dager før møtet fikk vi beskjed om at han ikke hadde anledning til å stille, og at det ikke var noen andre knyttet til IC-planleggingen for Vestfoldbanen som kunne steppe inn i hans sted.

Så da sto vi der med et medlemsmøte under oppseiling og et havarert program.  Etter litt diskusjon kom styret frem til at vi i det minste fikk forsøke å holde oss til temaet, nemlig moderniseringen av Vestfoldbanen.  Lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes tok kontakt med jernbaneanlegget Holm-Nykirke og fikk tillatelse til å besøke dagsonene på Holm og på Nykirke på egenhånd, og tilbud om å komme inn i Stasjonshallen i Holmestrand med en "voksen" som følge.

Et lite knippe av bildene som ble vist på Råstad denne kvelden er å finne litt lenger ned.  Men først noen inntrykk fra medlemsmøtet.

 2016 05 25 2925 HMT700

Det var ikke så mange som hadde funnet veien til Råstad denne kvelden i slutten av mai.  Om det skyldtes sommerværet eller endringen av program, er ikke så godt å si.

2016 05 25 2926 HMT700

Mens det ble ventet på at klokken skulle runde syv på kvelden, ble det vist "mens-vi-venter-bilder", ...

2016 05 25 2927 HMT700

... blant annet fra et besøk i Århus.

 

Så noen av bildene som ble vist, vi starter på Holm.  23. mai 2016, dagen bildene ble tatt, var det ikke bare grått, det regnet etterhvert tett, og fotografen fryktet at kameraet var i ferd med å drukne ...  Men det gikk bra, Canon EOS 5D-en lever i fortsatt beste velgående.

2016 05 23 2679 HMT700

Overgangen fra gammelt til nytt på Holm, vi ser nordover.  I høyre kant Vestfoldbanen fra 1881, i venstre kant Vestfoldbanen fra 2016.

2016 05 23 2693 HMT700

Skinnegående lastebil tilhørende InfraNord, utrustet for kontaktledningsmontering.  Vi ser sørover, i bakgrunnen portalen til Holmestrandporten, den drøyt 12 kilometer lange tunnelen som fører frem til Nykirke.

2016 05 23 2710 HMT700

En får tro at dette er en midlertidig løsning under anlegget ...  Utsikt nordover.

2016 05 23 2748 HMT700

En titt inn i tunnelen.

2016 05 23 2759 HMT700

Holmestrandportens nordlige portal på Holm.

 

Så en forflytning til Nykirke.  Det var fortsatt vått ute ...

2016 05 23 2788 HMT700

Fotografen har tatt oppstilling i det som blir hovedspor i retning Drammen, i sporet til venstre står arbeidsvogn tilhørende InfraNord.  Dagens trasé forsvinner i skodda til høyre.

2016 05 23 2807 HMT700

Holmestrandporten tunnel sett fra åpningen på Nykirke.

 

24. mai og besøk i Stasjonshallen i Holmestrand.  Den dagen var det selvfølgelig fint vær ute.

2016 05 24 2849 HMT700

Fra plattformen for sydgående tog ser man den pågående monteringen av stålhimlingen i Stasjonshallen.

2016 05 24 2853 HMT700

Fra plattformen for sydgående tog ser vi nordover.  Et hendig tårn er satt opp, ...

2016 05 24 2862 HMT700

... det fungerer utmerket som standplass for et oversiktsbilde innover i Stasjonshallen.

2016 05 24 2868 HMT700

Nordover og sporvekslene for plattformsporene på den nye Holmestrand stasjon.

2016 05 24 2871 HMT700

Stasjonshallen i Holmestrand sett fra nord.  Fotografen har tatt oppstilling omtrent midt mellom de kommende gjennomgående sporene.

 

Jernbaneverket har invitert lokalavdelingen på besøk i Stasjonshallen i Holmestrand midt i september 2016, det er siste anledning til å komme inn før åpningen 28. november.

 

Norsk Jernbaneklubb ble stiftet 22. mai 1969 med det formål å sikre verdifullt jernbanemateriell for ettertiden.  For veldig mange er det synonymt med store og imponerende lokomotiver, helst damplokomotiver.  Men heldigvis er det også mange som setter pris på elektriske lokomotiver og personvogner i tre.  Og det var også flere blant NJKs pionerer som så verdien av godsvogner og sørget for at også slike vogner ble bevart.

Rent umiddelbart oppfattes ikke godsvogner som særlig praktiske - og følgelig ikke så aktuelle - med tanke på museumstogkjøring; det er jo ikke plass til reisende.  Vel, mon det ...  Uansett, en rekke verdifulle godsvogner var bevart for ettertiden, men de hadde det ikke særlig godt, og forfallet herjet.  Heldigvis for godsvognene, og etterhvert Krøderbanen og de besøkende der, var det en mann som så verdien i  materiellet.  Mannen var Per Kjeldaas, og 11. mai fikk lokalavdelingen besøk av ham og fikk høre om hva man avstedkommet i lokstallen på Ski i en periode på nesten 30 år.

2016 05 11 2483 HMT700

Lokstallen Ski som huset  NJKs Godsvognavdeling i 29 år.

2016 05 11 2484 HMT700

Per Kjeldaas gir kveldens publikum, både i myke seter i salongen og ...

2016 05 11 2485 HMT700

... på litt fastere underlag ved langbordet, innsikt i alt de fikk til i årene på Ski.

2016 05 11 2486 HMT700

Som vanlig oppstår det gjerne en kommunikasjon mellom foredragsholder og publikum, her mellom Svend-Erik Larsen og Per Kjeldaas.

2016 05 11 2487 HMT700

Det var tankevekkende det Per hadde å fortelle.

 

Ved å slå opp på side 204 i Norsk Jernbaneklubbs jubileumsbok Med blikk for jernbanehistorien - 40 år med Norsk Jernbaneklubb, også kjent som Den Store Klokeboken, kan du lese om Verksted Ski og godsvognavdelingen.  Har du ikke boken i bokhyllen, sier du ...?  Vel, løp og kjøp!

2016 05 11 2488 HMT700

Per Kjeldaas har fått overrakt en pose med skummende og gyldne godsaker på flaske av lokalavdelingens sekretær Torstein Sunde, ...

2016 05 11 2490 HMT700

... lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes takker for et interessant foredrag.

 

Som mange sikkert vil huske, var temaet på medlemsmøtet 23. september 2015 Hovedtog på Vestbanenettet i 100 år fra 1872.  De samme vil ganske sikkert også huske at reisen i ord og illustrasjoner på flipoveren ikke kom til sin endestasjon, kun til  året 1910.  Da var det leggetid …

6. april var det igjen duket for Kjell Navestad, og spenningen var til å ta og føle på:  Ville vi nå foredragets endestasjon denne kvelden, eller ville det bli en del tre ...?  Vel, om du vil ha svaret på det spørsmålet, må du vente til kveldens program har kommet til ende.

2016 04 06 1740 HMT700

Kjell Navestad har tatt et godt grep om en av tusjene, flere farger ligger og venter på å få bidra.

2016 04 06 1741 HMT700

Lokalavdelingens historiker har kveldens publikum i sin hule hånd; tett i tett ved langbordet, ...

2016 04 06 1742 HMT700

... i ulike positurer i salongen og ...

2016 04 06 1743 HMT700

... på vedkassen.

2016 04 06 1745 HMT700

Jernbanenettet mens det fortsatt var usammenhengende.

2016 04 06 1747 HMT700

Med Kjell Navestad som foredragsholder er det ikke snakk om nuller og enere, da er det flipover og tusjer i flere farger som gjelder.  Og publikum kan følge progresjonen mens den skjer.

 

Etter sånn omtrent en time var det på sin plass med en pause slik at publikum kunne strekke litt på seg og - ikke minst - legge igjen noen flere penger i vår kioskavdeling til beste for lokalavdelingens drift.  Ved pausens slutt, før foredragsholderen igjen finn overta scenen, benyttet lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes anledningen til å ta ordet.

2016 04 06 1749 HMT700

Med en flaske i armkroken, takket Hans Morten Tamnes tusjfører Kjell Navestad for nok et særdeles interessant og engasjerende foredrag (selv om det egentlig "bare" var fullføringen av et allerede påbegynt foredrag ...).

2016 04 06 1750 HMT700

Herrene synes å studere etiketten nøye.  Du som ser på, vil ved å studere bildet se Norsk Jernbanekalender fra Norsk Jernbaneklubb - Forlaget henge på veggen.  Har du ditt eksemplar av kalenderen på din vegg ...?  Hvis ikke, oppsøk nærmeste NJK-utsalg og kjøp din i dag!

2016 04 06 1751 HMT700

Kjell Navestad takker pent for å få lov til komme tilbake, noe lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes åpenbart setter pris på å høre.  Og med slike forløsende ord, ...

2016 04 06 1753 HMT700

... er det klart at vinflasken er fortjent og kan overrekkes.

 

Vi gir oss i kast med resten.  Spørsmålet henger fortsatt i luften - vil vi komme helt frem?

2016 04 06 1754 HMT700

En konsentrert foredragsholder.

2016 04 06 1755 HMT700

Det er ikke bare på flipoveren Kjell bruker hendene, ...

2016 04 06 1758 HMT700

... han taler også levende med hendene.

2016 04 06 1759 HMT700

En fascinert og lydhør forsamling ...

2016 04 06 1761 HMT700

... som kan suge til seg ny viten fra en kunnskapsrik foredragsholder som har en strålende formidlingsevne.

 

Så til spørsmålet:  Ja, kom frem til målet for kvelden.

Og til deg som bare har opplevd Kjell på skjermen foran deg - han kommer tilbake.  Da anbefales det å rydde plass i kalenderen og finne veien til Råstad stasjon!  Så følg med på vår egen Hva skjer i Vestfold?, der finner du alltid oppdatert program.

 

16. mars var det Jan Georg Knudsens tur til å foredra på et medlemsmøte.  Han skulle besøkt oss 11. november 2015, men måtte på kort varsel melde avbudMen nå var han her, og det ble en interessant kveld hvor de tilstedeværende lært mye om den lokomotivtypen som har blitt Norges mest moderne museumslokomotiv.

2016 03 16 1181 HMT700

Jan Georg Knudsen sitter med en bærbar PC i fanget, klar til å ...

2016 03 16 1182 HMT700

... gi til beste et interessant foredrag om elektriske lokomotiver.

2016 03 16 1183 HMT700

Det lyttes og ...

2016 03 16 1185 HMT700

... det er dialog mellom publikum og foredragsholder, her mellom Bård Ekeberg Nilsen (nr. to f.v.) og Jan Georg Knudsen.

2016 03 16 1186 HMT700

Per Sørensen følger interessert med.

2016 03 16 1187 HMT700

Det var ikke bare bilder av lokomotiver vi ble vist, det var også en rekke bilder av komponenter vanlige dødlige ikke har noe begrep om at finnes på innsiden av lokomotivet.

2016 03 16 1188 HMT700

Det skal sies at det har vært langt flere til stede på Råstad enn hva det var denne kvelden, men blant tilhørerne var det flere vi ikke ser så ofte.

2016 03 16 1189 HMT700

Bård Ekeberg Nilsen (i midten) har mange år bak seg på "jernbanen" som ansatt i NSB og nå i Jernbaneverket, Jan Georg Knudsens foredrag sørget for at mange minner og historier kom frem.

2016 03 16 1191 HMT700

Lydhør forsamling.

2016 03 16 1192 HMT700

Lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes takker Jan Georg Knudsen ved å ...

2016 03 16 1194 HMT700

... overrekke Norsk Jernbaneklubbs jubileumsbok Med blikk for jernbanehistorien - 40 år med Norsk Jernbaneklubb og ...

2016 03 16 1195 HMT700

... en flaske (forhåpentligvis ...) god rødvin.

 

21. oktober ble det arrangert tur til Knattholmen utenfor Sandefjord og modelljernbaneanlegget tilhørende Knattholmen Modelljernbaneselskap KFUM.  Eller modelljernbaneanleggene, all den tid det er to separate anlegg der.

Med tanke på at ikke alle er lokalkjent i Sandefjord-området og at enkelte pleier å komme med toget, ble det i informasjonen om arrangementet opplyst at det var felleskjøring fra Råstad stasjon.  Dette tilbudet var det noen som benyttet seg av, ventetiden ble benyttet til en titt inn i lokalavdelingens MJ-rom.

2015 10 21 8851 TSu700

Det ventes i MJ-rommet på Råstad.  Som på Knattholmen er det også her både likestrøm og vekselstrøm, dog er det en antydning til forskjell i størrelse på anleggene ...

 

Knattholmen Modelljernbaneselskap KFUM ble opprettet i 2013 som følge av et initiativ fra Stein Unneberg.  Bakgrunnen var blant annet nedleggelsen av Stiftsbanen, et stort Märklin-anlegg han hadde i egen kjeller.  Formålet med det som skjer på Knattholmen er todelt; Märklin-delen blir blant annet en arena for barn og ungdom som er på leir der, likestrømsdelen bygges basert på dagens standard hva gjelder både teknisk utrustning og landskapsbygging.  De disponerer 200 m² som nå inneholder omtrent 200 m vekselstrømskinner og 150 m likestrøm.  Mye gjenstår, blant annet landskap, bygninger og annet tilbehør.

2015 10 21 8853 TSu700

Dobbeltsporet likestrøm med stasjonsområde og enkeltsporet vekselstrøm med kryssingsstasjon.  Det legges opp til at det skal kunne kjøres relativt voksne tog.

2015 10 21 8854 TSu700

For de av oss som vokste opp i 1950- og 1960-årene, vekker synet av Märklin M-skinner minner om tidligere tiders modelljernbane. 

2015 10 21 8857 TSu700

Et knippe bygninger, hvor mange venter på en mer permanent plassering.

2015 10 21 8869 TSu700

Hektisk trafikk på Märklin M-skinnespor.

2015 10 21 8877 TSu700

Jan Einar Larsen (foran) og Hans Christian Kjæraas besørger togfremføring. 

2015 10 21 8886 TSu700

Oppstillingsspor for Märklin-delen i ferd med å legges ferdig.  Og en mengde meter ledninger venter på å bli strukket og koblet til stillverk.

2015 10 21 8893 TSu700

Svend-Erik Larsen med spor på alle kanter, posisjoneringen i det som synes å være innflygingsbanen, fremstår som litt vågal. 

2015 10 21 8899 TSu700

Andreas Bjørnson travelt opptatt med telefonen, men det er neppe summetonen han forsøker å fange ...

2015 10 21 8913 TSu700

Primus motor og initiativtager Stein Unneberg strekker en stø hånd over Märklin-delen, en anleggsdel han ønsker skal engasjere barn og ungdom.

2015 10 21 8922 TSu700

To ildsjeler, Jan Einar Larsen og Henry Hansen, diskuterer løsninger.

 

 

2. mars ble vinterens vakreste eventyr, lokalavdelingens årsmøte, avviklet.  Etter årsmøtet ventet Andreas Westheimer i ord og bilder om El-tåg 100.

2016 03 02 1037 HMT700

"Vinterens vakreste eventyr."  Hva er vel da mer naturlig enn nysnø ...?  Stasjonsbygningen tar seg uansett godt ut med noe som like gjerne kunne vært et tykt lag melis ...

2016 03 02 1039 HMT700

Pakkhuset og hestebommen.  Bak gjerdet, på den andre siden av sporet, ligger holdeplassen "vår" - Torp Sandefjord Lufthavn.

 

Mens snøen falt ute, var det varm og godt inne med fyr i ovnen.  Lokalet var gjort klart tidligere, så det var ikke annet på programmet enn å vente på at klokken ble slagen og årsmøtet kunne settes.

2016 03 02 1040 HMT700

Bord og stoler er satt opp for en god gjennomføring av kveldens offisielle program - årsmøtet.

2016 03 02 1041 HMT700

To av våre trofaste deltagere, Svend-Erik Larsen (t.v.) og Tom Hansen, har sikret seg plasser tilstrekkelig langt bak til ikke å risikere å bli valgt inn styret dersom valgkomiteen ikke har gjort jobben sin ...

 

Tiden frem til årsmøtet var det trafikk på kjøkkenet, basale behov skulle dekkes.

2016 03 02 1047 HMT700

På kjøkkenet ble det servert gryterett, Sverre Martin Nordkvelle (t.h.) har fått en porsjon av Per Sørensen.

2016 03 02 1048 HMT700

Per Sørensen er lokalavdelingens mann i forpleiningen, og han gjør en fabelaktig innsats for å sikre at sult og tørst ikke blir sjenerende blant de besøkende. 

2016 03 02 1049 HMT700

Tre sentral skikkelser i lokalavdelingen samlet på kjøkkenet - fra venstre Per Sørensen, Øivind Andreassen og Johan Svorstøl.

 

Klokken var slagen, lokalavdelingens årsmøte i 2016 var i gang.

2016 03 02 1051 HMT700

Årsmøtet er lovlig satt, og også de fremmøtte har satt seg ...

2016 03 02 1052 HMT700

Ved dirigentbordet sitter fra venstre Torstein Sunde, sekretær, Hans Morten Tamnes, leder (formann ...) og Johan Svorstøl, kasserer.  På bordet ligger årsberetning og innkalling til de som måtte ha glemt sitt eksemplar igjen hjemme.

2016 03 02 1053 HMT700

Øivind Andreassen ble valgt til ordstyrer, en oppgave han håndterer på en forbilledlig måte.

2016 03 02 1054 HMT700

Lokalavdeling Vestfolds leder Hans Morten Tamnes besvarer spørsmål fra salen i forbindelse med årsberetningen.

 

Med årsmøtet unnagjort, var det tid for en pause før kveldens andre del startet.  Mens lokalet ble ommøblert ved at stolene ble snudd mot lerretet, var det trafikk både på kjøkkenet og i mj-rommet i første etasje.  Der foregikk det saker, om det kan du se ved å åpne Modelljernbane i venstremenyen og 2016.

2016 03 02 1055 HMT700

Godstog i natur ...

2016 03 02 1056 HMT700

... var noe av det første som møtte et interessert publikum.

2016 03 02 1057 HMT700

Andreas Westheimer tok oss også med en liten tur til Lysekil på vestkysten av Sverige.

2016 03 02 1058 HMT700

Publikum fulgte interessert med, ...

2016 03 02 1059 HMT700

... ikke minst da visningen kom frem til EL-tåg 100.

 

Men alt har en ende, så også NJK Vestfolds årsmøte med påfølgende bildeforedrag.

2016 03 02 1060 HMT700

Lokalavdelingens leder Hans Morten Tamnes tar for seg flaskeetiketten, Andreas Westheimer følger med.

2016 03 02 1061 HMT700

 Tusen takk for et interessant foredrag, velkommen tilbake med mer ved en senere anledning.

 

Dersom du skulle mene at dette sammendraget er tynt, kan det fremholdes at det beste sammendraget sørger du for selv ved å være til stede når det skjer.  Velkommen skal du være til et trivelig og inkluderende miljø i en aktiv lokalavdeling.

 

 

Norsk Museumstog (NMT), Norsk Jernbaneklubbs driftsavdeling for museumstogkjøring på det nasjonale jernbanenettet, har hatt sin del av utfordringer og motbakker de siste årene.  Men i 2015 løsnet det, og 2016 tegner til å bli et godt år for NMT.  Det var derfor med stor glede og forventning vi kunne ønske Bjørn Halling, leder NMT, velkommen til medlemsmøtet 3. februar.  Han fortalte oss om driften og mulighetene her og nå, fortsettelsen og litt om før.

2016 02 03 0748 HMT700

Interesserte tilhørere hadde samlet seg rundt langbordet og ...

2016 02 03 0750 HMT700

... i sofagruppen.

2016 02 03 0751 HMT700

Bjørn Halling viste bilder, fortalte og ...

2016 02 03 0752 HMT700

... kommunsierte med tilhørerne, her med Torstein Reiersen som har vært og fortsatt er en av de aktive i Norsk Museumstog.

2016 02 03 0754 HMT700

Som seg hør og bør ble Bjørn takket av med både noe håndfast, NJKs 40-årsbok - Den Store Klokeboken - som en NMT-leder ikke kan være foruten, og en flaske rødvin som meget vel kan gå til en trivelig lesestund.

 

Og du - har du ikke 40-årsboken?  Vel, løp og kjøp - om noen få år kommer 50-årsboken, en verdig oppfølger.