Årets siste medlemsmøte var et samarbeidsprosjekt mellom vår lokale jernbanehistoriker Kjell Navestad, i kjent positur med tusj og flipover, og hans makker, den ikke fullt så lokale Stein Olav Hohle med bilder i digital form. Begge har ordet i sin makt, den ene er en kløpper med bilder mens den andre er i sitt ess når tusjer i flere farger og blanke ark på flippoveren åpenbarer seg.
Litt rester fra julemøtet med julebakst på bordet og nisser og nissekoner både her ...
... og der, selv om ikke alle nisser er like fargesprakende ...
Foredragsholderne i hyggelige passiarer med ...
... flere av gjestene, ...
... andre gjester sørger for hyggelig samtale uten hjelp utenfra.
Lokalavdelings leder Hans Morten Tamnes kan ønske Kjell Navestad velkommen som den som starter ballet, ...
... og når skjorteermene brettes opp med det samme er det ingen grunn til å tvile - nå er det alvor!
En mann og hans (vel, lokalavdelingens ...) tusjer ...
... dypt konsentrert om oppgaven, ...
... stilt overfor et like konsentrert publikum, og ...
... som får oppleve at foredragsholder går ned i knestående for å kunne gi sitt beste til en krevende tilhørerskare.
Spørsmål fra salen tas i mot med en viss "avmålt skepsis" ("Er det noen der som tror de kan mer enn meg altså ...? (Eller noe slikt, det er kun et forsøk på å tolke inn hva som kunne ha blitt sagt ...)"), ...
... men det løser seg, selv om man må ty til en stakkarslig tusj i fraværet av en real pekestokk. Uansett, høydeprofilene for Gjøvikbanen og Hovedbanen ble visualisert på en enkel og effektiv måte. Og for den som måtte være i tvil - det røde er ikke Gjøvikbanen ...
Omsider kan Stein Olav slippe til, han gir til beste sine bilder fra Gjøvikbanen. I sofaen har Kjell tatt plass, utålmodig etter å slippe til igjen.
Langs Gjøvikbanen, eller Nordbanen som den het i starten, fantes det også steinindustri, som her ved Hakadal hvor det finnes rester av en trallebane i skogen.
Forsamlingen følger med mens kaffe og julebakst får ben å gå på …
... mens Kjell og tusjene løper fritt, ...
... gjerne i inngående dialog med publikum, ...
... tidvis fører det til et tenksomt blikk, mens ...
... publikum på sin side følger med og lar tankene løpe.
Gjøvikbanen satte også sitt preg på jernbanenettet i Oslo, de røde strekene illustrerer Oslo Ø, Loenga, Gjøvikbanen, Hovedbanen og Alnalinjen.
Etter hvert får Stein Olav slippe til med flere bilder som brakte tankene flerfoldige år tilbake i nær historie. Her fra "hans" stasjon, Kjelsås, og ...
... et typisk Gjøvik-banetog som passerer Kjelsås den tiden det også var togtrafikk på Valdresbanen.
Tilbake til Kjell og gjennomgang av trekkraft på Gjøvikbanen gjennom tidene.
Damplokene ble vist med akselrekkefølge (man skal prise seg lykkelig over at både hjuloppheng og hjuldreiing er vesentlig bedre i den virkelige virkeligheten ...), ...
... det fordret at knestående måtte inntas nok en gang. Akselrekkefølge for diesel- og ellok ble utelatt. Men årstallene for når lokomotivene ble tatt i bruk ble vist,…
…. den ferdige oversikten vises til venstre samtidig som Stein Olav avsluttet forestillingen med flere bilder, blant annet museumstogkjøring med damp i tilknytning til Norsk Teknisk Museum på Kjelsås.
Og som vanlig var det ikke bare publikum som hadde en fin kveld, Stein Olavs ansiktsuttrykk viser at han trivdes godt i sin rolle som folkeopplyser.
Etter et spennende og variert foredrag fortjente begge en oppmerksomhet i form av litt godt drikke tilpasset den tilstundende høytiden. Kjell var en anelse skeptisk til å skulle dele tre flasker, ...
... det hjalp veldig da det ble avklart at det var tre flasker til hver.
Helt uventet fikk avdelingens leder Hans Morten Tamnes et eksemplar av boken "De norske jernbaner og deres personale" av Stein Olav Hohle. Han ønsket å honorere det arbeidet som gjøres for lokalavdelingen og NJKs medlemmer, en overraskende og uventet gest det ble satt stor pris på.
Og da var nok et begivenhetsrikt år i lokalavdelingen avsluttet.