I en foredragsserie på tre deler lot Erik W. Johansson lokalavdelingens medlemmer få et innblikk i damplokomotiver i Norge. Første del, som omhandlet årene fra 1854 til 1900, sto på programmet 15. mars.
Fra jernbanens introduksjon i Norge i 1854 frem til dampdriften opphørte i 1970, var det en rekke forskjellige damplokomotiv. Det var lok til normalspor og til smalspor, til Statsbanene og til privatbanene, store og små. Erik W. Johansson, medforfatter til boken Damplokomotiver i Norge fra 1987, ga til beste sin kunnskap om emnet i et tredelt foredrag.
Mens det ennå var litt tid igjen til møtestart, ble det vist bilder og det var mulig å kjøpe kveldens rett - brun lapskaus med tyttebærsyltetøy og Rørosflatbrød.
Kveldens foredragsholder Erik W. Johansson har kommet og ...
... tar plass i sofaen sammen med Svend-Erik Larsen. Legg merke til den tomme stolen nærmest vedovnen.
Ved møtestart kunne avdelingens leder Hans Morten Tamnes ønske de fremmøtte og foredragsholder Erik W. Johansson velkommen til nok et medlemsmøte på Råstad.
Foredraget ble innledet med et kjent bilde fra Asker stasjon, ...
... og fortsatte med gjennomgang av lokomotivtyper mange har en begrenset kunnskap om, som for eksempel Norsk Hovedjernbanes (NHJ) godslokomotiver.
Et kvarters tid inn i foredraget ble stolen ved ovnen opptatt av ...
... langsveisfarende besøk fra England. Interessen for foredraget var stor, både på de bakre benkene og ...
... blant de mer fremskutte på myk klasse.
Ferden gjennom tidlig norsk damplokomotivhistorie inneholdt den smalsporede Asteroide-klassen, type VI, ...
... de like smalsporede type VIII og ...
... NHJs litra D, som etter hvert ble NSB type 7.
Blikkene som rettet seg mot lerretet fikk med seg ...
... Meråkerbanens normalsporede type 8, ...
... smalsporet type IX for Rørosbanen og ...
... maskiningeniør Jacob Grønvold i 4. distrikt, Trondhjem distrikt, som var sterkt involvert i konstruksjonen av type XVIII.
Torstein Sunde og Kjell Navestad følger godt med fra første benkt, den langveisfarende har funnet seg en litt mer komfortabel stol.
Med pekestokk i hånden får Erik W. Johansson tankene til å gå i retning av skoleklassen, i sofaen sitter ...
... Svend-Erik Larsen som den reneste mønstereleven.
Litt om den langveisfarende: Judy Freeman, Norway Section Organizer i Scandinavian Railways Society, kom ens ærend fra England for å få med seg foredraget. Reisen gikk med Ryanair til Gardermoen og tog til Råstad på onsdag, dagen etter var det hjemreise med Ryanair fra Torp Sandefjord Lufthavn. Programmet finner hun i På Sporet og tar turen når foredraget er interessant.
Et interessant foredrag er avsluttet, ...
... avdelingens leder griper fatt i spørsmålet om når del to skal komme, hvilket blir på høstparten, ...
... og det er på sin plass å takke for et interessant foredrag.
På vei hjem er det ønske om å få se litt i venterommet.
Judy Freeman kikker inn på stasjonsmesterens kontor, ...
... Bjørn Bøhle Jacobsen kan fortelle om en oppvekst på den nærmeste gården på motsatt side av jernbanesporet.