Planleggingen av moderniseringen av Vestfoldbanen pågår med uforminsket styrke, og det er ikke rent få spørsmål som melder seg, både hos de som har hus og eiendom beliggende slik at de kan bli direkte berørt, og hos jernbaneinteresserte.  Det var derfor et høyaktuelt tema som sto på programmet 26. april.  Det var gjort avtale med planleggingssjef Hanne Sophie Solhaug i Bane NOR, hun har ansvaret for strekningen Tønsberg-Larvik.

Nå ble det plutselig et skjær i sjøen, to dager før møtet måtte hun melde avbud.  Hennes kollega Øystein Løvdal Knutsen tok utfordringen på strak arm og sørget for at oppsatt program, IC-planlegging i Vestfold - og litt andre steder, kunne gjennomføres.  "-Rent fysisk er det helt klart tyngre skyts Bane NOR stiller med", som han selv uttrykte det …

Tyngre skyts eller ikke, det var uansett en kunnskapsrik og humørfylt ung mann som slapp til denne onsdagskvelden på tampen av april.

2017 04 26 1541 HMT700

Øystein Løvdal Knutsen kunne skue ut over en godt fylt sal på Råstad da han startet sitt foredrag.

2017 04 26 1541 HMT700

Dypt konsentrert, enkelte vil endog kunne si alvorstynget, ...

2017 04 26 1541 HMT700

... følger de tilstedeværende med på hva som sies og ...

2017 04 26 1541 HMT700

... vises, her vises det fremtidige InterCity-nettet, inklusive Ringeriksbanen, ...

2017 04 26 1541 HMT700

... med et sammendrag av forutsetningene for InterCity-planleggingen.

2017 04 26 1541 HMT700

Det er alltid noen som foretrekker bakerste benk, tross en slik benks tidvis noe frynsete rykte følges det like godt med herfra som fra ...

2017 04 26 1541 HMT700

... så godt som enhver annen benk i salen ...

2017 04 26 1541 HMT700

Foredraget gav et interessant bilde av at ...

2017 04 26 1541 HMT700

... planleggingsarbeid er en møysommelig prosess som skal sørge for at det kan tas hensyn til flest mulig av de merknader og synspunkter som kommer.

2017 04 26 1541 HMT700

For Vestfoldbanens del har Tønsberg vist seg å bli en særlig stor utfordring.  Mange har et ønske om å legge jernbanen og en fremtidig stasjon i området ved Sem eller Jarlsberg flyplass, et hovedargument for det er at det ikke spiller noen rolle om man kjører hjemmefra til dagens stasjonsplassering eller noen kilometer lenger.  Bane NOR på sin side peker på at for reisende til Tønsberg vil en overgang til annen transport inn til sentrum gjøre jernbanen mindre attraktiv, det vil særlig gjelde den interne pendlingen i Vestfold som går til ulike store arbeidsplasser i nettopp Tønsberg.  Tvinges alle disse til å måtte foreta et ekstra bytte underveis, er det stor sjans for at bilen blir en vinner.

2017 04 26 1541 HMT700

Da Jarlsbergtunnelen ble bygget, ble det lagt opp til at sporområdet på Tønsberg stasjon kan senkes seks meter.  Bakgrunnen for dette var en plan om å la jernbanen fortsette i traseen som opprinnelig var Tønsberg-Eidsfossbanens trasé til stasjonen på Stenmalen, og som senere ble havnesporet i Tønsberg, for så å krysse under Kanalen, Nøtterøy og Vestfjorden, for så å komme opp i dagen ved Stokke.  Dessverre har grunnboringer vist at grunnforholdene på Stokke-siden er såvidt dårlige at det ikke vil være mulig å engang etablere en byggegrop der.  Dette har ført til endrede tanker om stasjonsplassering og trasé i Tønsberg.  På lerretet vises en mulig løsning med stasjonen flyttet nærmere portalen til Jarlsbergtunnelen og tunnel under Slottsfjellet og bro over Kanalen.  Hva som blir det endelige resultatet gjenstår å se.

 

Tiden flyr umerkelig når man har det morsomt, så også på Råstad stasjon når vi som vanlig har interessante og engasjerte foredragsholdere.  Før de fleste visste ordet av det hadde klokken blitt halv ti på kvelden, og det var på tide å takke av slik at såvel foredragsholder som publikum kunne komme hjem i noenlunde skapelig tid.  Og da er det noe som gjennom årene har utviklet seg til et rituale - nemlig å sende foredragsholder hjem med noe håndfast.

2017 04 26 1541 HMT700

Med seg hjem fikk Øystein Løvdahl Knutsen et eksemplar av NJKs 40-årsbok og ...

2017 04 26 1541 HMT700

 ... kalenderen for 2018. Litt lokalt og ikke fullt så lokalt drikke ble det også.

 

Dette er ganske bestemt ikke siste gang vi får besøk av de som bedriver InterCity-planlegging i Bane NOR.  Tiden får vise om det blir Hanne Sophie Solhaug, som var den som var invitert, eller om Øystein Løvdal Knutsen, som jo måtte trå til på kort varsel, vil ønske å kjempe seg til en gjenvisitt ...  En utmerket løsning på en slik situasjon vil jo naturligvis være at det er et tospann som kommer.

Følg med på Hva skjer i Vestfold? og i På Sporet, vårt program er å finne der.