13. september var det Helge Ryggvik, forfatteren av "Sporskiftet", boken som gir historien om Jernbaneverket 1996-2016, som var invitert som foredragsholder.
Været på Råstad-dagen var av slaget som fører til at mye skitt og møkk trekkes i hus, en god rundvask var derfor høyst nødvendig før hordene slapp inn døren.
Torstein Reiersen er ikke vond å be når det er behov for litt praktisk arbeid, ...
... slik som gulvvask hvor han grasiøst svinger skurefillen.
Klokken er slagen syv på kvelden, scenen tilhører foredragsholderen.
Jernbaneverkets historie fra 1996 til 2016 er beskrevet i boken "Sporskiftet" av Helge Ryggvik, som her har tatt plass ved lerretet.
Forfatteren gav til beste et engasjert foredrag om innholdet i boken, som på det varmeste kan anbefales til de med interesse for nåtidig historie. Sammen med publikum, som blant annet besto av både nåværende og tidligere jernbaneansatte, ...
... plukket Ryggvik ut noen temaer som ga innblikk i noen tankevekkende sider av Jernbaneverkets historie og norsk jernbanepolitikk.
Publikum får oppleve en engasjert foredragsholder ...
... som bruker seg selv for å understreke poeng.
Det er mye som gjør publikum tankefulle, ...
... men det er også elementer som får frem smilet.
Og som vanlig på Råstad - publikum lar seg engasjere og sørger for en dialog med foredragsholder.
Foredraget ble avrundet ...
... med signalsystemet Merkur som havarerte, og som skapte store utfordringer for norsk jernbane. Bildet fra Eiterstraum, mellom Trofors og Mosjøen, illustrerer hvor langt fjernstyringen av Nordlandsbanen har kommet. Videre nordover er det betjente stasjoner med jernbanedrift omtrent som det har vært fra tidenes morgen.
Etter endt foredrag var det tid for takk.
Helge Ryggvik ble av Hans Morten Tamnes takket av med ...
... Norsk Jernbanekalender 2018 og ...
... ureist eplemost og cider fra Nordre Bergan Gård.
Helge Ryggvik takker for oppmerksomheten med et fast håndtrykk og et tydelig bukk.