Vestfold

Hvert år på sensommeren arrangerer Råstad Stasjons Venner Råstad-dagen.  I 2009 var det lørdag 19. september som var dagen, og avdeling Vestfold deltok for første gang med en enkel stand.

Råstad Stasjons Venner stilte med stort telt og et omfattende tilbud av både vått og tørt.

Lokalavdeling Vestfolds litt enklere stand, men med et rikholdig utvalg av jernbanelitteratur.

Råstad-dagen samler mye lokalt engasjement, og tilbudene som kan lette lommeboken er mange.

Mandag 16. mars 2009 skjedde den offisielle markeringen av anleggsstarten på dobbeltsporparsellen fra Barkåker til Tønsberg.  Tre måneder senere, 15. juni, var lokalavdeling Vestfold på besøk hos Jernbaneverket Utbygging i Tønsberg.  Der ble vi tatt imot av Terje Grennes, som ga en grundig innføring i prosjektet.

Overskriften som begynner med Jarlsbergtunnelen er på en måte litt misvisende - da besøket ble avholdt hadde ikke tunnelen fått navnet sitt enda.  Det skjedde først 5. februar 2010 etter en navnekonkurranse som ble avholdt som et samarbeid mellom Jernbaneverket og NRK Vestfold på radioens P1.

Det er et engasjert publikum som følger med på det Terje Grennes forteller om prosjektet.

Det var ikke mange ledige stoler rundt bordet.  Modernisering av norsk jernbane interesserer så absolutt.

Terje Grennes mottar en liten oppmerksomhet som takk fra lokalavdeling Vestfolds leder Hans Morten Tamnes.

At vi fikk en invitasjon til å komme tilbake når det var mulig å komme inn i fjellet, ble lagt vel merke til.  Slikt kan man ikke la gå upåaktet hen.

22. mai 2009 var det 40 år siden Norsk Jernbaneklubb ble stiftet, og lokalavdeling Vestfold fulgte oppfordringen fra Norsk Jernbaneklubbs leder om å sørge for markering av jubileet.  Det ble besluttet å legge et medlemsmøte til selve dagen, fredag 22. mai.

På grunn av kollisjon med et annet arrangement på Råstad, ble fødselsdagselskapet flyttet hjem til lokalavdelingens leder, Hans Morten Tamnes.  Men all den tid angjeldende bopel er beliggende i umiddelbar nærhet til Vestfoldbanens km 140, var den ferroviale kontakten ivaretatt.

Bursdagsgjester samlet rundt bordet.

På en slik dag var det naturlig å la praten gå om opplevelser og minner fra Norsk Jernbaneklubbs historie.  Mye har skjedd, og mange har minner fra alt fra materiellrestaurering til medlemsturer.

Innimellom mimring passet det godt med kaffe og marsipankake - skulle bare mangle.

Det går ikke an å ha bursdagsselskap uten kake!  Spesiallaget marsipankake i anledning dagen - 22. mai 2009.

Svend-Erik Larsen fikk æren av å skjære kaken ettersom han var medlemmet med lengst fartstid.

Den unge mannen til venstre, Emil Bjerløv Frogner, var det ferskeste medlemmet i selskapet og fikk det første kakestykket.

I forkant av jubileet ble det sendt ut pressemelding til alle fylkets aviser samt til NRKs lokale redaksjon. Så vidt vites var det kun ØstlandsPosten i Larvik som formidlet dette videre - som man kan se her:

ØstlandsPostens oppslag om Norsk Jernbaneklubbs 40-årsjubileum.

Norsk Jernbaneklubbs historie fortsetter, noe både gamle og nye medlemmer kan være en del av.

Medlemsmøtet 22. april 2009 var viet modelljernbane.  Fre motsatt bredd av Oslofjorden kom Cad87 v/Kjetil Næss med sine norske vognmodeller, mens Arild Tangerud viste selvbygget materiell i litt større skala.

Kjetil Næss på plass med blant annet tre av vognene han produserer og selger gjennom selskapet Cad87.  Per Sørensen ser på toget som er satt sammen på bordet.

Morten Pisani (til venstre), Per Sørensen og Kjetil Næss.  I forgrunnen Arild Tangeruds vogner.

Et par av Arild Tangeruds vogner.

25. februar 2009 ble årsmøtet avholdt i kombinasjon med medlemsmøte.  12 av avdelingens medlemmer hadde funnet veien til Råstad denne kvelden.

Årsmøteforhandlingene pågår, stundens alvor tynger.

Etter avholdt årsmøte var det på sin plass å tømme lommebøker og fylle henholdsvis avdelingens kasse og egen mage.  Eller man valgte å gjøre grep for å fylle bokhylle eller filmarkiv.

Kjøkkenet på Råstad frister med mye, fra noe å sette tennene i til noe å feste blikket på.

Kveldens program ble ivaretatt av Kjetil Næss som sammen med faren Bjørn Næss viste bilder fra det norske 150-års jubileet i 2004 og svenskenes Tåg 150 i Gävle i 2006.

Medlemmer samlet i sofaen.  Helt til høyre Bjørn Næss, kveldens assistentforedragsholder.

 

Lørdag 6. desember 2008 var første gang avdelingen avholdt julemøte med servering av julemiddag.  Dette har siden blitt en tradisjon.

Etter middag viste avdelingens leder Hans Morten Tamnes bilder fra 1975 frem til 2008.

God stemning rundt bordet.  Projektoren er klar til bildevisning.

Både ung og litt eldre hadde funnet veien til Råstad denne lørdags ettermiddagen og kvelden.

Julemiddag hører årstiden til.

20. september 2008 arrangerte lokalavdeling Vestfold en medlemstur til den nedlagte Hortenlinjen.  Vi møttes på Skoppum stasjon, slik at de som ikke hadde egen bil kunne komme med toget dit og få sitte på med noen.

Underveis til Horten stoppet vi flere steder og begav oss enkelte steder til fots langs sporet.  Først gikk vi et stykke fra like nedenfor Skoppum stasjon og til Vestre Sande.

Like nedenfor Skoppum stasjon.  Kontaktledningsanlegget er fjernet, kun stolpene står igjen.

Videre fra Skoppum, vi nærmer oss tidligere Vestre Sande holdeplass.

Vestre Sande holdeplass lå på bortsiden av broen.  Veien som krysser Hortenlinjen fører til Vestre Sande Mølle som ligger til venstre utenfor bildekanten.

Etter å ha kommet opp igjen til bilene, kjørt vi nesten ned til Borre hvor vi stoppet der den nye Rv 19 krysset Hortenlinjen.

Omtrent midtveis mellom Vestre Sande holdeplass og Borre stasjon.  Hortenlinjen er brutt, her skal den nye Rv 19 frem.

Neste stopp var Borre stasjon.  Horten & Omegn Veteranvognklubb har tilhold i bygningen, men denne dagen var det ingen til stede så vi fikk kun sett bygningen fra utsiden.

Borre stasjon.  Bygget som "Mellemstation av 3die Klasse" etter Balthazar Langes normaltegninger for Vestfoldbanen, bygget og ferdig til Hortenlinjens åpning 7. desember 1881.

Borre stasjon fra sporsiden.

Utsikt i retning Horten fra Borre stasjon.  I bakgrunnen krysses Rv 19 på ikke mindre enn to planoverganger.

Horten stasjon var av naturlige årsaker siste stopp langs Hortenlinjen.  Som bildene viser, sporene etter Hortenlinjen var i ferd med å bli visket ut.

Horten.  Stasjonsområdet bak fotografen.  Sporet går ut til dypvannskaien Horten.

Stasjonsområdet i Horten.  Til høyre plattformkanten, den angir hvor stasjonsbygningen i Horten lå.

Godshuset i Horten og litt av bygningen som fungerte som stasjonsbygning i Horten etter at den opprinnelige bygningen ble revet i 1973.

Dagen ble avsluttet med at vi reiste i samlet følge til modelljernbanemessen som ble arrangert av Horten Modelljernbaneklubb.

Lørdag 28. juni 2008 arrangerte lokalavdeling Vestfold busstur langs de tidligere privatbanene i Vestfold.  Med privatbanene i Vestfold menes Tønsberg-Eidsfossbanen (T.E.B.), åpnet i 1901, og Holmestrand-Hvittingfossbanen (H.V.B.), åpnet i 1902.

Dagen startet utenfor jernbanestasjonen i Sandefjord, hvor vi hadde korrespondanse med Vestfoldbanens nord- og sydgående tog.  Dagens sjåfør var NJK-medlem Odd Nygaard.

Turen startet offisielt i Tønsberg, men all den tid både buss og sjåfør har tilhold i Sandefjord var det naturlig å starte der med korrespondanse med togene.  Underveis til Tønsberg var vi innom både Råstad og Stokke.  Det skulle vise seg at det ble god plass i bussen som hadde rundt 50 sitteplasser ...

Fra Tønsberg stasjon gikk turen først ned til Stensarmen, hvor T.E.B. hadde sin stasjon med tilhørende lokstall og verksted.  I 1915 ble dagens Tønsbergs stasjon fellesstasjon for T.E.B. og Vestfoldbanen, ved at NSBs stasjon ble flyttet fra sin beliggenhet ved østenden av Slottsfjellet tunnel.  Samtidig ble sløyfen i Tønsberg tatt i bruk og Jarlsberg Points nedlagt.

Neste stopp var vanntårnet og broen på Freste.  Etter mange års forfall er det flott å se at Ramnes historielag har sørget for å ta vare på dette kulturminnet.

Freste med gammel jernbanebro og vanntårn.  Over en strekning på noen hundre meter brukes den gamle traseen til landbruksvei.

Informasjonsskilt på Freste.

Dieselmotorvogn på Freste bro.

Etter lunch i restauranten som ligger i det som var Revetal stasjon, fortsatte vi turen nordover.  Rv 35, i Vestfold best kjent som Bispeveien, følger i stor grad Tønsberg-Eidsfossbanens trasé fra Revetal til litt nord for Hillestad stasjon i Kronlia.  Fra Hillestad til Hof benyttet Holmestrand-Hvittingfossbanen Tønsberg-Eidsfossbanens spor.  I Hof skilte de to banene  igjen lag, ved at H.V.B. tok veien over Mossåsen til Hvittingfoss mens T.E.B. fortsatte til Eidsfoss.

Fra Hof fulgte vi Kopstadlinna, veien som er lagt på traseen til T.E.B.  Denne veien går helt frem til Stubben, rundt tre kilometer sør for Eidsfoss.  Ved Kopstad er grunnmuren til stasjonsbygningen fortsatt synlig, og vi gjorde en stopp der.

Det er noen år siden toget gikk fra Kopstad, men det er fortsatt mulig å stå på plattformkanten og speide.

Fremme på Eidsfoss stoppet vi først ved lokstallen med svingskivegraven.  Sammenlignet med hvordan det så ut her for noen år siden - gjengrodd og falleferdig - er det nå fullt mulig å se den flotte bygningen.

Eidsfoss.  Lokstall, som oftest omtalt som pusserstall, og svingskivegrav.  Lokstallen er istandsatt i løpet av de siste årene.

Dampskipsbryggen på Eidsfoss.  Fremdeles ligger det intakt skinnegang, 70 år etter nedleggelsen.

Fra Eidsfoss kjørte vi til Hillestad og Reidvintunet, hvor Museumsforeningen Vestfold Privatbaner er i gang med å bygge opp en del av Holmestrand-Hvittingfossbanen.  Det er lagt skinnegang hvor det kan kjøres med tralle.  Foreningen har også bygd en kopi av stasjonsbygningen fra Ramnes på Tønsberg-Eidsfossbanen.

Det er mulig å kjøre noen meter med tralle på skinnegangen Museumsforeningen Vestfold Privatbaner har lagt langs Holmestrand-Hvittingfossbanens gamle trasé.

Trallen må returneres med rå muskelkraft.

Familiefoto utenfor stasjonsbygningen på Hillestad, en kopi av bygningen som sto på Ramnes stasjon.

Dagen var på alle måter interessant, og deltagerne var fornøyd med turen.  En stor takk til vår bussjåfør, Odd Nygård.