Vestfold

I 2010 kunne avdelingens medlemmer 3. februar oppleve et Åpent hus med en gjest som fortalte om modelljernbanesalg i Vestfold.

Svend-Erik Larsen (til venstre) og Johan Frithjof Kjørboe med et gammelt PIKO-sett.  Slike solgte Kjørboe i store antall tidlig i sin karriere som modelljernbaneforhandler.

 

Et resymé av noe av det som har skjedd i lokalavdeling Vestfold i 2011, blant annet årets første medlemsmøte med Kjell Navestad som engasjert foredragsholder om Randsfjordbanen.

Kjell Navestad trollbinder sitt publikum.  Det er en fornøyelse å få høre den mannen fortelle.  Medlemsmøtet ble avholdt i venterommet i første etasje, nesten som i gamle dager da det var i dette rommet avdelingen holdt til.

 

Selv om dette altså er Åpent hus, ble det invitert en gjest.  Johan Frithjof Kjørboe solgte modelljernbaneutstyr siden slutten på 1950-tallet, og hadde utrolig mye interessant å fortelle.

Johan Frithjof Kjørboe (fjerdemann fra høyre) har tatt plass i sofaen.

Mens Finn Bolt-Hansen (til venstre) og Per Sørensen studerer gamle modeller, utveksler Johan Frithjof Kjørboe og Svend-Erik Larsen minner fra modelljernbanens tidlige år i Vestfold.

Svend-Erik Larsen (til venstre) og Johan Frithjof Kjørboe med et gammelt PIKO-sett.  Slike solgte Kjørboe i store antall tidlig i sin karriere som modelljernbaneforhandler.

Med sine interessante historier ble Johan Frithjof Kjørboe invitert til et medlemsmøte på høsten, en invitasjon han takket ja til.

Medlemsmøtene i 2011 ble innledet 26. januar med Kjell Navestad som fortalte om Randsfjordbanen, med hovedvekt på smalsportiden.  Kjells fortellerevne er velkjent i den delen av jernbanemiljøet som interesserer seg for historie, og mange hadde funnet veien til Råstad denne onsdagen i januar.

Per Sørensen (til venstre) hadde kommet over et interessant bilde fra Randsfjordbanen, og Kjell Navestad studerer det med stor interesse.

Mens vi venter.  Samling i salongen i andre etasje på Råstad stasjon.

Per Sørensen (til venstre), Kjell Navestad, Bent Lærum, Finn Bolt-Hansen og Svend-Erik Larsen samlet rundt langbordet i andre etasje på Råstad stasjon.

Kjell Navestad trollbinder sitt publikum.  Det er en fornøyelse å få høre den mannen fortelle.  Medlemsmøtet ble avholdt i venterommet i første etasje, nesten som i gamle dager da det var i dette rommet avdelingen holdt til.

Kysten langs Oslofjorden og nedover Sørlandet.  De røde prikkene er byene, strekene er vannveiene - eller elvene som det også heter - som leder til disse byene. Gi den mannen en tusj og en flipover, ...

... så vil det på kort tid gå så hett for seg at det må lettes på antrekket.  Her illustreres rutetabellen.

En flaske rødvin som takk for et fabelaktig kåseri.

Da lokalavdeling Vestfold besøkte Jernbaneverket Utbygging i Tønsberg i juni i 2009 og fikk en god orientering om Jarlsbergtunnelen og dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg, fikk vi en invitasjon til å komme tilbake når det var mulig å komme inn i fjellet.  Og 24. august 2010 var avdelingen tilbake i Jernbaneverkets lokaler i Eckerbergsgate i Tønsberg.

Denne gangen var det Odd Johansen, byggeleder for Jarlsbergtunnelen, som var vår vert og guide.  Han gav en god innføring i dobbeltsporprosjektet Barkåker-Tønsberg og planene om modernisering av Vestfoldbanen og jernbanenettet i Østlands-området.

Odd Johansen viser hvor langt man skal komme fra Oslo S med tog på én time når jernbanen på Østlandet er modernisert.  For Vestfolds del vil én time innebære Tønsberg, hovedsaklig basert på hastigheter i området 200-250 km/h.

Jernbaneverket har helt klare tanker og ønsker for Vestfoldbanen i fremtiden.

Deltagerne følger interessert med.

Som takk for innsatsen overrekkes Odd Johansen Norsk Jernbaneklubbs jubileumsbok Med blikk for jernbanehistorien - 40 år med Norsk Jernbaneklubb av avdelingens leder Hans Morten Tamnes.

Etter orienteringen ble alle kledd opp med verneklær, sko og hjelm.  I to minibusser ble vi kjørt inn i tunnelen via tverrslaget i Kjellelia.  Og det var ikke bare Norsk Jernbaneklubb avdeling Vestfold som var med - vi hadde også med oss en journalist fra NRK Vestfold som sørget for at turen ble kringkastet neste morgen.

Man blir liten inne i tunnelen.

Jonny Karlsen (til venstre) og Per Sørensen ser seg rundt inne i tunnelen.

Ved tunnelportalen ved Tomsbakken er det støpt en betongtunnel.  Over den går veien.

Familiefoto ved tunnelportalen ved Tomsbakken.

Minibussene på vei ut av tunnelen.

Jan Morten Aksnes (til venstre) og Ole Frogner smiler fornøyd - dette var morsomt.

 

Ulf Berntsen. Norsk Jernbaneklubbs medlem nummer 1. En mann med en utrolig bildesamling, kombinert med en fabelaktig hukommelse og en fortellerevne som krydrer det aller meste.

2009 var Norsk Jernbaneklubbs jubileumsår, og hva var vel da mer naturlig enn å få en av klubbens nestorer på besøk. Med sin fortellerglede trollbandt han publikum med historier om hvordan mye ble "ordnet" de første årene. Maksimalt utbytte, minimalt byråkrati. I dag kan både Norsk Jernbaneklubbs medlemmer og andre jernbaneinteresserte glede seg over den stå-på-viljen som fantes i foreningens barndom. En stå-på-vilje som på mange måter fortsatt er høyst tilstedeværende.

Ulf Berntsen (midt i bildet) har tatt plass i salongen i andre etasje på Råstad.

Vestfoldmedlemmer venter spent på hva som vil komme, både av bilder og av historier.

Det ble trangt, men hva gjør vel det når temaet er interessant.

Karl Hagelund (til venstre), Øyvind Andreassen og Gunnar Hagelund, tre mangeårige NJK-medlemmer.

Lokalavdeling Vestfolds leder Hans Morten Tamnes passer på å promotere NJK-kalenderen for 2010.

Mellom medlemsmøtene er det som oftest Åpent hus hvor man møtes for en prat over kopp kaffe eller te.  Eller bare litt brus.  Og kanskje noe å sette tennene i.

Noen tar kanskje med seg en film eller et fotoalbum man kan se på.  Eller litt modelljernbaneutstyr man har lyst til å vise frem.  Uansett, de som finner veien en slik kveld finner alltid noe som kan danne grunnlag for en samtale eller en diskusjon.

Filmen som vises fenger utvilsomt.

På medlemsmøtet 28. oktober 2009 fikk vestfoldavdelingen besøk av fylkesordfører Per-Eivind Johansen. Han foredro om Vestfold fylkeskommunes engasjement for utbygging av Vestfoldbanen. Vestfold fylkeskommune er også representert i Jernbaneforum Sør, og det arbeides aktivt for en sammenkobling av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen med den planlagte Sørvestbanen fra Porsgrunn til Skorstøl.

Fylkesordfører i Vestfold Per-Eivind Johansen orienterte om skinnegående samferdsel i Vestfold og arbeidet i Jernbaneforum Sør.

Tilhørerne fulgte engasjert med på det som ble sagt. Vestfolds fylkesordfører Per-Eivind Johansen er en sann jernbanevenn.

Plansje som viser Vestfold fylkeskommunes ønsker og mål for utbygging av viktig infrastruktur i fylket. Nøtterøy-forbindelsen fra Tønsberg og sørover og Eidanger-parsellen mellom Larvik og Porsgrunn er sterkt ønsket fra såvel Vestfold som Telemark. Sistnevnte vil redusere reisetiden mellom Larvik og Porsgrunn fra dagens 34 minutter til 12 minutter.

Fylkesordfører i Vestfold Per-Eivind Johansen (til venstre), Hans Morten Tamnes, leder NJK lokalavdeling Vestfold, Gunnar Petersen og Bjørn Lilløy, begge Råstad Stasjons Venner.