Ajourført 4.8.2014
Feil og mangler
Kolonnen 2004 angir med «x» at denne opplysningen også var feil i Banedata 2004.
Side |
|
2004 |
15 |
I tabell 1.2 skal «Asker-Lier-Brakerøya» være «Asker-Tuverud-Brakerøya», nåværende Lier hp het Tuverud ved åpningen. I første avsnitt av teksten over tabellen er ikke banenettets omfang riktig, se tabell 5.1 for rette tall. |
|
16f |
I tabellen over komplette sikringsanlegg mangler følgende: 1938: Strømmen, 1954: Katterat, Frogner og Hauerseter, 1962: Vikersund, 1971: Aker, 1978: Fidjetun, 1990: Rolvsøy, 1994: Sel (nye), 1998: Eidsvoll (nye), 2002: Nykirke (nye). Følgende er feil: 1943 Dombås fjernes (se 1924), 1965: Rjukan rettes fra 1962, 1969: Hamar rettes fra 1954. |
|
div |
I strekningslistene mangler tilsvarende følgende sikringsanlegg: Selsbakk sikringsanlegg fra 08.09.1926, Vålåsjø 2013, Bergsgrav 05.12.1977, Mære 24.10.1977, Jensrud 2013, Barkåker 2011. Feil årstall er brukt på Hell 29.12.1965 (ikke 1955), Grindvoll 22.08.1973 (ikke 1963), Hval 13.11.1973 (ikke 1963), Hallingskeid 18.10.1971 (ikke 1961), Meheia 29.12.1967 (ikke 1957). |
|
21 |
I tabell 1.6 bør også strekningen Marienborg-Trondheim inn med dato 17.09.1921. Hadde to spor fra denne datoen, nå fullverdig dobbeltspor. |
x |
21 |
I tabell 1.6 har ikke Askerbanen kommet med |
|
32 |
Bildetekst angir at kartet er fra km 101 på Kongsvingerbanen, på kartet framgår km 106 (etter km før 1953) |
|
56 |
Kornsjø: Enkelte persontog stopper fortsatt ved behov på stasjonen for påstigning av personell |
|
59 |
Sidesportabellen viser 2 ganger til kart over Askim på side 355, rett skal være side 357 |
|
104 |
Fåberg har ikke persontrafikk, status skal være fjsx 14.12.1966, ikke fjs |
x |
110 |
Hjerkinn har stedskode HJN, ikke HJL |
|
130 |
Rudstad har persontrafikk, gjenopprettet 08.01.2006. Ny status fjs fra den datoen. |
|
134 |
Auma har persontrafikk, gjenopprettet 08.01.2006. Ny status hp fra den datoen. |
|
164 |
Bjerka st ligger 6 m over havet, ikke 16 som anført. Her har for øvrig Rutebok for Norge som er vår kilde hatt samme feilen i alle år. |
x |
186 |
Jensrud bp nedl. 30.06.2013, ikke 1985. Fotnote 4 gjelder Elnes og skal fjernes på Stryken. |
|
202 |
Bildetekst venstre øverst (Gulsvik st): Flå og Bromma utgår (jfr høyre bilde). Bildetekst høyre (Bromma st): Tilføyes Urdland. |
|
208 |
Øyestøl overbygg (km 260,64) er revet |
|
209 |
Haugastøl – svingskive var fjernet pr 2009 |
|
215 |
Bildetekst: Bildet fra Myrdal stasjon viser tog til Flåm, ikke tog til Myrdal |
|
227 |
Sidespor km 472,96: oppgitt km i parentes skal være 472,87, ikke 482,87 |
|
235 |
Tabell ATC: Skøyen – Asker (nest siste linje) skal være Skøyen – Stabekk, jfr tabell 1.5 s 20 |
|
246 |
Kjedebrudd km 10,00 skal være +87m, ikke +870m. Medfører at kolonnen km reell viser 0,78 km feil for Sandvika (skal være 14,32) og Asker (23,25). Her er også vår kilde feil. Gir også feil på forsatsside og i fotnote 1 s 235. |
|
263 |
Lokstall Sperillen st står fortsatt, skulle stått med kursiv skrift |
x |
266 |
Kjedebrudd km 78,12 skal være +377 m, linjen har blitt kortere |
|
270 |
Kjedebrudd km 117,69 skal være +306 m, linjen har blitt kortere |
|
272 |
Gokstad hp (km 137,56) lå på høyre side av sporet, er plassert på venstre i boka. Bærløkka hp (km 143,27) lå på høyre side av sporet, er plassert på venstre i boka. |
|
278 |
Skei tunnel, km 148,83: Har fått et merke for ekspedisjonssted i høyrekolonne, dette utgår |
|
302 |
km 185,48, undergang for riksv. 36 utgår, denne ligger på Bratsbergbanen, se side 276 samme km |
|
387 |
Tabell for banestandard har ikke blitt oppdatert med nye baner siden forrige utgave av Banedata |
|
397 |
Gevingåsen tunnel har ikke kommet med i listen, skal inn på plass 13 med 4515 m |
|
408 |
Haugastøl – svingskive var fjernet pr 2009 |
|
421 |
Aurskog-Hølandbanen: Den delen av banen som er bevart ble fredet 19.02.1982, jfr side 90 |
|
424 |
Krøderbanen: De øverste 2,4 km av banen ble fredet 05.01.1981 og resten av banen foreslås vurdert for fredning pr 2013, jfr side 260 |
|
435 |
I tabell: Etterstad-Brynseng-Oppsal, driften ble overdratt til A/S Bærumsbanen 04.01.1937, ikke 1936 |
|
438 |
På kartet over Bybanen: Holdeplassen Mårdalen har blitt kalt Måndalen |
|
443 |
Åmdal verks gruver er for tiden ikke i bruk, ordet ikke har falt ut |
|
461 |
Del 3 11.11.2015: Østfoldbanen ble ferdig elektrifisert i 1940 og skal ha 75 års jubileum, ikke 50 |
|
468 |
Jensrud har ikke kommet med i registeret (nr 1608.1, side 186) |
Nye fakta
Opplysninger som har kommet til etter utgivelsen:
Side |
|
48 |
Tveter bp ble nedlagt 16.08.1989 |
67 |
Kløfta første stasjonsbygning lå på venstre side, mens den andre kom på høyre side, byggeår for bygning 2 rettes til 1925 |
77 |
Sidespor Loenga-Tøyen km 1,57: Høyer-Ellefsen sidespor ble nedlagt 1938 |
93 |
Planlagt navn på Vestmarka [Almenningen] |
145 |
Sidespor km 8,55: Værestrand sidespor lå på venstre side, retning mot Trondheim |
155 |
Åsen stasjonsbygning brant 28.12.1942 |
216ff |
Planlagte navn på stasjoner Vossebanen: Voss [Vossevangen], Bulken [Rekne] og Vaksdal [Vordal] |
226 |
Sejersberget tunnel tatt ut av bruk 26.05.1954 |
227 |
Sidespor km 479,19: Frank Mohn sidespor ligger på høyre side, retning mot Oslo. Sporet eksisterer og burde stå under sidespor i dag (Gamle Vossebanen) |
282 |
Tinfos øvre, ca km 146,55, holdeplass opprettet ca 1993 i forbindelse med kjøring av turisttog på Tinnosbanen. Er ikke nevnt i offisielle kilder fra NSB. |
304 |
Planlagt navn på Vegårshei stasjon: [Høl, senere Vegårdshei] |
369 |
Manglende markeringer av eksp.steder og sidespor på NOB: Solbakken |○, Fana grustak:└|, Framnes: |┐, Eikhaugen: |┐, Os skogbrukslag: |┘, Hetleflåten: høyre ukjent spiss, Skogen: └| |
376 |
Fra 25.06.2013 er driften av banen overført fra Sydvaranger Gruve AS til datterselskapet Sydvaranger Malmtransport AS |
429 |
I kap 6.2.5 nevnes kun Skansen og Hjuksa som fredede bruer. Alle bruer som ligger på fredede banestrekninger er fredet som en del av disse strekningene. |