Viktige datoer i Krøderbanens historie
1866: Direktør C. Pihl får i oppdrag å undersøke terrengforholdene.
15.5.1868: Møte på Krona Hotel, Vikersund, om finansieringen.
16.6.1869: Stortinget vedtar at Krøderbanen skal bygges.
Mai 1870: Anleggsarbeidet tar til.
19.11.1872: Ekstratog med Kong Oscar II.
28.11.1872: Offisiell åpning av Krøderbanen.
28.1.1873: Det åpnes for stoppesteder ved Hære, Jemterud og Uhla.
1.11.1873: Poståpneri på Snarum stasjon.
10.3.1874: Jemterud flyttes til Hole og det bygges sidespor.
1.2.1875: Åpnes sidespor ved Gubberud.
9.9.1875: Ekstratog for Kong Oscar II.
10.9.1875: Ekstratog for fyrsten av Waldech.
26.2.1877: Åpning av sidespor ved Uhla
1881: Sidespor ved Slettemoen er åpnet.
17.3.1883: Åpning av stoppested og sidespor ved Lien.
12.8.1889: Åpning av sidespor til Ramfos Træsliberi. Lien sidespor blir Ramfos stoppested.
11.5.1891: Utvidelse av ekspedisjonen ved Uhla. NSB åpner for samtrafikk med dampbåtene på Krøderfjorden.
31.7.1894: Poståpneri ved Hole. Endret til Sysle fra 1.6.1895.
1.10.1896: Sidesporet Gubberud forandres til Grina sidespor.
25.5.1898: Kronprins Carl besøker Ringnes.
1905: Sidespor til Magnesittverket.
1.4.1908: Poståpneri ved Kløftefoss.
11.8.1908: Kong Håkon reiser med Krøderbanen under en tur til Bergen.
31.10.1909: Omlegging til normalspor.
3.8.1910: Et grustog kjører ut i Gråbekkdalen, tre personer omkommer og seks personer overlever.
25.1.1912: Flvtting av Ula stasjon til Magnesittverkets sidespor
22.4.1912: Sikringsanlegg ved Vikersund mot "løpske" vogner fra Krøderbanen
1.10.1912 Poståneri ved Ula stoppested.
3.8.1918: Åpning av «Liapensen».
9.5.1948: Innsetting av motorvogner. Opprettelse av nye holdeplasser ved Grøterud, Jemterud, Gundhus, Asbjørnhus og Grina.
11.2.1949: Opprettelse av holdeplasser ved Olafsby, Ula og Lia.
4.5.1953: Opprettelse av holdeplass ved Slettemoen. Ula nedlagt.
18.1.1958: Persontrafikken innstilles.
11.9.1966: Første veterantog med damplokomotiv fra Drammen til Krøderen arrangert av A/L Hølandsbanen.
1967: Tømmertransporten innstilles.
18.10.1970: Norsk Jernbaneklubbs første veterantog med damplokomotiv fra Drammen til Krøderen.
12.1.1981: Krøderen stasjon inkludert linjen fra km 119,5 fredes av Miljøverndepartementet
28.2.1985: All godstransport innstilles.