MK3 20243
Grus- og tømmervogn
20243 er en kombinert grus- og tømmervogn. Den har lave karmer og er egnet for all slags gods som tåler transport på åpne vogner.
Sidekarmene er nedfellbare gruslemmer som på alminnelige grusvogner, noe som gjør vognen egnet til grustransport og grusing av spor.
Midt på vogndekket er det montert en kraftig senterbjelke hvor det kan plasseres et svingbart bolster. Ved å koble sammen to slike vogner kan det transporteres lang last som mastetømmer og stolper.
Vogn 20243 ble levert fra Aadals Brug til NSB Drammen distrikt i 1923. Serien bestod av 20 vogner og dette var siste gang det ble bygger vogner med K i litraen. Disse vognene fikk 12 tonns hjulsatser, og den økte lasteevnen medførte at karmene ble noe høyere enn på vanlige grusvogner.
Etter leveransen av lange boggigodsvogner på 1930-tallet ble behovet for bolstervogner kraftig redusert, og 20243 gikk som grusvogn det aller meste av sin driftstid. Den er gikk praktisk talt uendret i alle år og ble utrangert i 1977.
Etter utrangering ble vognen overtatt av Norsk Jernbanemuseum og ble stående hensatt i Hamarområdet i nærmere 20 år.
I 1996 ble vognen deponert til NJK og pusset opp. Den ble deretter stasjonert på Krøderbanen hvor den brukes ved spesielle arrangementer.
---------- |