M1  11530
Grusvogn

N1 11530

Litra (type) M1
Nummer 11530
Byggeår 1900
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
I ordinær trafikk til ca. 1980
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,18 m
Vognvekt 5,6 tonn
Lasteflate 15,8 m2
Rominnhold 5,0 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Hensatt
N1 11530 Kløftefoss 2021
N1 11530 Kløftefoss 2021
N1 11530 Kløftefoss 2005
Med M1 11517 plassert oppå.
M1 11530 er  en grusvogn av standardtype, beregnet for transport av grus og masse til anlegg og vedlikehold av jernbanen. Den kan også brukes til alle typer løsgods som kull, malm, stein, skifer og byggematerialer.
 
M1 11530 ble levert fra Strømmens Værksted i 1900 i en serie på 30 nybygde grusvogner til Norsk Hoved-Jernbane. Vognene ble anskaffet i forbindelse med utbyggingen av dobbeltspor på Hovedbanen. De var bygget med den smale vognbredden på 2,44 m, men skilte seg fra Statsbanenes M-vogner ved at de hadde fjæravlastede gruslemmer.
 
Da Hovedbanen ble overtatt av NSB i 1926 ble 11530 innlemmet i NSBs vognpark, men ellers rullet den praktisk talt uendret hele sin driftstid til den ble utrangert omkring 1980.
 
Vogn 11530 ble etter utrangering overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Vognen er fortsatt i den utførelsen den hadde ved utrangering.

Vognen er for tiden lagret på Kløftefoss på Krøderbanen. I en lang periode var den tilsvarende vognen M1 11517 av plasshensyn lagret oppå 11530.
 
 
----------