Mf2  5491
Grusvogn med bremserhus

Mf2 5491

Litra (type) Mf2
Nummer 5491
Byggeår 1915
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1977
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 6,8 tonn
Lasteflate 18,3 m2
Rominnhold 4,8 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Mf2 5491 Bremserhus
Mf2 5491 Lastet med
sviller for banevedlikehold
Mf2 5491 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1915 til Størenbanens ombygging til normalspor og Dovrebanens innføring til Trondheim.
Det er en grusvogn av standardtype, beregnet for transport av grus og masse til anlegg og vedlikehold av jernbanen. Den kan også brukes til alle typer løsgods som kull, malm, stein, skifer og byggematerialer.

Vogn 5491 ble bygget etter samme hovedtegning som datidens mest moderne N-vogner (senere N2 type 2). Vognen var midlertidig utstyrt som grusvogn og var beregnet for senere ombygging til N-vogn, men dette ble ikke gjennomført. Vognkassen er 2,65 meter bred, men siden den var beregnet på å bygges om til en vogn med bredde på 2,8 meter stikker bufferbjelkene litt utenfor vognkassen. Det ble bygget 123 vogner av denne typen, hvorav 63 med bremserhus.
 
Mf2 5491 rullet praktisk talt uendret hele sin driftstid. Den ble utrangert i 1977 og straks overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Etter mange års hensetting ble den deponert til Norsk Jernbaneklubb. Den ble satt i stand i 1996 og fremstår nå i det utseende slike vogner fikk ved oppussing på 1950/60-tallet.
 
Vognen er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer. Fra tid til annen brukes den også til grus- og svilletransport for banevedlikeholdet.
 
 
----------