Gamle Vossebanen
Rullende materiell på Gamle Vossebanen Gamle Vossebanen disponerer mange lokomotiver og vogner. Noen av lokomotivene og vognene eies av Norsk Jernbanemuseum og er utlånt til Gamle Vossebanen etter en særlig disposisjonsavtale, men de fleste enhetene eies av Norsk Jernbaneklubb. |
Strekning
Her er noen opplysninger om strekningen du kan kjøre, med stasjoner, holdeplasser, stoppesteder, tunneler og broer.
Navn | Type | KM fra Bergen | KM fra Oslo | Åpnet | Nedlagt eller lengde | GVB | Stasjons-databasen |
Garnes | Stasjon | 29,0 | 463,130 | 1883 | 1964 | JA | 6111 |
Seimsmark | Holdeplass | 26,3 | 465,560 | 1941 | 1964 | NEI | |
Arna (gml) | Stasjon | 25,0 | 466,790 | 1883 | 1964 | JA | 6110 |
Arnatveit | Bro Struteelv | 468,478 | 10,2 m | ||||
Arnatveit | Holdeplass | 24,1 | 468,770 | 1932 | 1964 | NEI | 6109,01 |
Espeland | Stasjon | 21,5 | 471,320 | 1898 | 1964 | JA | 6109 |
Skjoldalselven | Bro | 471,370 | 13,2 m | ||||
Loneelv | Bro | 471,703 | 10,2 m | ||||
Lone | Holdeplass | 20,1 | 472,680 | 1994 | JA | ||
Lone | Holdeplass | 20,1 | 472,700 | 1924 | 1933 | NEI | |
Loneelv | Bro | 472,837 | 10,2 m | ||||
Lone | Holdeplass | 20,1 | 472,850 | 1933 | 1964 | NEI | |
Haukeland | Stasjon | 18,8 | 474,290 | 1883 | 1964 | JA | 6108 |
Søylen | Tunnel | 474,920 | 89 m | ||||
Bratland | Holdeplass | 16,3 | 475,500 | 1958 | 1964 | NEI | |
Bratland | Tunnel | 475,540 | 258 m | ||||
Grimen | Tunnel | 476,360 | 123 m | ||||
Grimåsen | Holdeplass | 14,7 | 476,550 | 1939 | 1964 | NEI | |
Grimåsen | Holdeplass | 0,0 | 477,140 | 1924 | 1939 | NEI | |
Helldal II | Tunnel | 478,120 | 21 m | ||||
Helldal I | Tunnel | 478,180 | 11 m | ||||
Helldal | Stoppested | 12,9 | 478,920 | 1886 | 1964 | JA | 6107 |
Frank Mohn | Sidespor | 479,190 | |||||
Helldalselven 1 | Bro | 478,431 | 10,2 m | ||||
Helldalselven 2 | Bro | 478,822 | 10,2 m | ||||
Helldal omformer | Sidespor | 480,731 | 1993 | ||||
Helldalselven 3 | Bro | 480,756 | 8,8 m | ||||
Midttun | Stasjon | 10,8 | 481,000 | 1994 | JA | 6106,01 | |
Midttun | Holdeplass | 10,8 | 481,050 | 1936 | 1964 | JA |
Broer
Her er noen opplysninger om broene som finnes på Gamle Vossebanen.
Navn |
Lengde |
Km fra Oslo | Type |
Bro over Tunestveit |
16 m | 459,656 | Platebærer, stål |
Undergang gårdsveg ved Tunes | 460,054 | Stålbjelker | |
Undergang gårdsveg ved Tunes | 460,837 | Stålbjelker | |
Undergang gårdsveg ved Tunes | 460,910 | Stålbjelker | |
Undergang gårdsveg ved Tunes | 461,132 | Stålbjelker | |
Undergang ved Tunes | 3 m |
462,926 | Betongtrau |
Undergang for Gårdsveg | 462,051 | Stålbjelker | |
Undergang for markveg ved Garnes |
462,738 | Betongtrau | |
Undergang fylkesveg ved Garnes |
462,937 | Stålbjelker | |
Undergang gårdsveg | 463,718 | Stålbjelker | |
Undergang (ny) |
463,9xx | Betongtrau | |
Undergang | 2,0 m |
464,5xx | Betongtrau |
Undergang gårdsveg ved Seimsmark | 465,974 | Betongtrau | |
Undergang gårdsveg ved Arna (ny) |
467,129 | Betongtrau | |
Undergang gårdsveg ved Arna (gml) |
467,149 | Stålbjelker | |
Undergang gårdsveg | 8,0 m | 467,384 | Stålbjelker |
Undergang gårdsveg | 7,0 m |
467,473 | Stålbjelker |
Undergang gammel riksveg | 9,0 m |
468,16 | Stålbjelker |
Bro over Struttelv | 15,0 m | 468,478 | Platebærer, stål |
Undergang markveg | 469,037 | Stålbjelker | |
Bru over bekk | 469,56 | Ståøbjelker | |
Undergang markveg | 471,0175 | Betong | |
Bro over Skjoldalselven | 20,0 m |
471,370 | Platebærer |
Bro over Loneelv | 471,703 |
Platebærer |
|
Bro over Loneelv og vei | 472,832 | Platebærer | |
Undergang ved Haukeland | 473,75 | Stålbjelker | |
Undergang gårdsveg ved Bratland |
475,402 | Stålbjelker | |
Undergang ved Grimen | 476,762 | Stålbjelker | |
Personundergang ved Grimen | 477,107 | Rørkorrugert stål |
|
Bro over riksveien Grimen | 477,116 | Platebærer, stål |
|
Helldalselven 1 | 10,20 m | 478,431 | Platebærer, stål |
Helldalselven 2 | 10,20 m | 478,822 | Platebærer, stål |
Helldalselven 3 | 8,80 m | 480,756 | Platebærer, stål |
Stasjoner & Holdeplasser
Her er opplysninger om stasjonene, stoppesteder og holdeplasser og forskjellene mellom disse begrepene.
Navn |
Type |
KM fra Bergen | Åpnet |
Nedlagt |
Benyttes GVB |
Garnes | Stasjon | 29,0 | 1883 | 1964 | JA |
Seimsmark | Holdeplass | 26,3 | 1941 | 1964 | NEI |
Arna (gml) | Stasjon | 25,0 | 1883 | 1964 | JA |
Arnatveit | Holdeplass | 24,1 | 1932 | 1964 | NEI |
Espeland | Stasjon | 21,5 | 1898 | 1964 | JA *) |
Lone | Holdeplass | 20,1 | 1925 | 1964 | JA |
Haukeland | Stasjon | 18,8 | 1883 | 1964 | JA |
Bratland | Holdeplass | 16,3 | 1959 | 1964 | NEI |
Grimåsen | Holdeplass | 14,7 | 1926 | 1964 | NEI |
Helldal | Stoppested | 12,9 | 1886 | 1964 | JA *) |
Midttun | Holdeplass | 10,8 | 1936 | 1964 | JA |
*) = har status som holdeplass ved Gamle Vossebanen.
Forklaring til stasjon, stoppested og holdeplass:
Stasjon er sted på banestrekningen hvor det sendes og mottas togmeldinger,
Stoppested er sted ved linjen hvor det er stasjonert personale for ekspedisjon av reisende og/eller gods, men hvor det ikke sendes og mottas togmeldinger,
Holdeplass er sted ved linjen hvor tog ifølge ruten stopper for av- og/eller påstigning, men hvor det ikke er stasjonert personale for ekspedisjon.
Ved normal drift på Gamle Vossebanen med et tog i rute utveksles ikke togmeldinger og stasjonene er ikke betjent i sikkerhetsmessig betydning.
Fortegnelse rullende materiell ved GVB
type | nr | enhet | byggeår sted | vekt tonn | lengde o.b. | status | anmerkninger |
Lokomotiver | |||||||
18c | 255 | damplokomotiv | 1913 Hamar | 83,0 | 15,6 | driftsenhet | |
Skd 206 | 33 | skiftetraktor | 1938 Thune/Hamar | 9,0 | 6,0 | driftsenhet | |
Skd 214 | 90 | skiftetraktor | 1952 Kockum | 20,0 | 8,8 | driftsenhet | |
Skd 220a | 126 | skiftetraktor | 1962 Kronstad | 20,2 | 9,0 | hensatt | Kløftefoss - reservert GVB |
Skd 221 | 146 | skiftetraktor | 1961 Høka | 28,0 | 8,3 | restaureres | |
Motorvogner | |||||||
BM 86F | 60 | dieselmotorvogn | 1950 Strømmen | 30,5 | 20,0 | restaureres | |
BFS 86 | 68 | styrevogn | 1943 Strømmen | 19,5 | 20,0 | hensatt | |
BM 64 | 5 | el. motorvogn | 1934 Strømmen | 35,5 | 14,0 | hensatt | |
BM 64 | 6 | el. motorvogn | 1934 Strømmen | 38,3 | 14,0 | hensatt | Skal overføres Granvin kommune |
Vogner 4 aksler | |||||||
Ao | 100 | salongvogn | 1926 | 35,0 | 20 | restaureres | |
Co2b | 225 | kupépass.vogn | 1937 Skabo | 33,7 | 19,5 | intern logivogn | Ex NSB Xa?n 30 76 976 7007-2 |
B30 Co2b | 347 | kupépass.vogn | 1920 Skabo | 35,0 | 19,5 | driftsenhet | |
B22 | 562 | passasjervogn | 1915 Strømmen | 33,0 | 20,0 | hensatt | |
BDFo 2-11 | 620 | pass./post/kond.vogn | 1921 Södertelje | 32,0 | 20,0 | driftsenhet | |
B22 Co3c | 666 | passasjervogn | 1938 Skabo | 32,0 | 20,0 | driftsenhet | |
B22 Co3c | 742 | passasjervogn | 1924 Skabo | 32,0 | 20,0 | driftsenhet | |
B22 Co3c | 789 | passasjervogn | 1924 Skabo | 32,0 | 20,0 | driftsenhet | |
Eo3a-1 | 18140 | spisevogn | 1937 Skabo |
35,0 |
20,1 |
driftsenhet | |
B | 972 | passasjervogn | 1904 Skabo | 33,0 | 20,0 | hensatt | Kløftefoss - reservert GVB - levert til BVB |
B22 | 18060 | passasjervogn | 1920 Scania | 32,0 | 20,0 | hensatt | |
Xael | 8076 974 4000-4 | el.rev.vogn | 1887 Skabo | 32,0 | 20,0 | verkstedsvogn | Opprinnelig 1. Kl passasjervogn Ao 201 |
Fo | 5679 | reisegodsvogn | 1922 Strømmen | 28,5 | 20,0 | verkstedsvogn | restaureres med tilskudd fra NJM |
Vogner 2 aksler | |||||||
CF | 549 | pass./konduktørvogn | 1911 Skabo | 12,0 | 10,0 | hensatt | Tilbakeført til Norge 2003, skal restaureres |
F type 10 | 14012 | kond./reisegodsvogn | 1919 Skabo | 12,0 | 10,0 | driftsenhet | |
Godsvogner | |||||||
Gbkls | 158 5706-8 | godsvogn | 1948 Skabo | 12,0 | 10,0 | lagervogn | |
Gs | 120 2107-1 | godsvogn | 1963 Strømmen | 12,0 | 10,0 | lagervogn | |
G4 | godsvogn | 1964 Høka | 12,0 | 10,0 | lagervogn | ||
His | 210 2194-8 | godsvogn | 19 | 12,0 | 10,0 | lagervogn | |
Hbbis-tt | 4276 2268210-7 | godsvogn | 1988 Strømmen | 15,4 | 14,0 | lagervogn | lagervogn banevedlikehold |
Hcks | 218 0 051-0 | hestetransportvogn | 19 | 14,0 | 10,8 | lagervogn | |
Os | 370 0508-3 | stakevogn | 1966 Stavanger | 13,0 | 13,9 | kullvogn | transportvogn for kull |
Os | 370 0624-8 | stakevogn | 1967 Stavanger | 13,0 | 13,9 | kullvogn | transportvogn for kull |
Hvf4-2 | 70033 | kjølevogn | 1947 | 13,5 | 10,0 | restaureres | |
Ø4 | 17 476 | pukkvogn | 19 | 8,5 | 8,0 | driftsvogn | pukkvogn banevedlikehold |
Ø4 | 17 405 | pukkvogn | 19 | 8,5 | 8,0 | driftsvogn | pukkvogn banevedlikehold |
Banevedlikehold | |||||||
2 | 4 | damproterendesneplog | 1914 Thune/Skabo | 130,0 | 18,0 | utstilling Finse | |
Rs | 3 | sneskrape | 1904/16 Skabo | 16,0 | 10,0 | utstilling Finse | |
30-36-4003 12 | lastetraktor | 1976 Robel | 7,5 | 10,0 | driftsenhet | banevedlikehold | |
4006 | lt-tilhenger | 1976 Robel | 2,0 | 10,0 | hensatt | banevedlikehold | |
30-37-4004 | lt-tilhenger | 1976 Robel | 2,0 | 10,0 | driftsenhet | banevedlikehold | |
30-34-002 | svillebyttemaskin | 1969 Lameco AB | 3,0 | 2,4 | driftsenhet | banevedlikehold | |
pakkemaskin | 197x Robel Minima II | 5,0 | 2,4 | driftsenhet | banevedlikehold | ||
- | motorinspeksjonstralle | 19 | 0,2 | 3,0 | utstilling | vendbar motorisert linjeinspeksjonstralle | |
- | måledressin | 19 | 0,1 | 2,0 | utstilling | ||
- | maltralle | 19 | 0,1 | 2,0 | utstilling | ||
- | motordressin | 19 | 0,1 | 2,0 | driftsenhet | linjevisitasjon | |
- | dressin | 19 | 0,1 | 2,0 | driftsenhet | linjevisitasjon | |
- | dressin | 19 | 0,1 | 2,0 | driftsenhet | linjevisitasjon | |
total vekt - lengde: | 1061,6 | 628,6 |
Våre samlinger
Museet Gamle Vossebanen består av både rullende materiell og faste installasjoner i det nasjonale kulturminnet Gamle Vossebanen. Velg fra undermenyene til venstre for oversikt over våre samlinger.
Mens andre museer teller små gjenstander i glassmontre, står Museet Gamle Vossebanen overfor utfordringer i en betydelig annen størrelsesorden. En gjennomsnittlig gjenstand ved GVB er 20 meter lang, 3 meter bred, 4 meter høy og veier 35 tonn! Museet Gamle Vossebanen eier eller disponerer mer enn 1 000 tonn lokomotiver og vogner, med en samlet lengde på nesten 700 meter.
Museets planområde er i første rekke 21 km mellom Tunestveit og Midttun, men også strekningene Tunestveit til Trengereid og Midttun til Nesttun er innefor museets interesseområde for utvidelser. I bredden omfattes alt som har vært i jernbanes eie. I tillegg er det vernesoner i begge retninger som definert i Bergen kommunes arealplan av 2011. Dette for å sikre kulturminnet mot uønsket fortetting. Det må sikres en mulig tilbakeføring til Nesttun stasjon ved at stasjonsområdet båndlegges med de bygninger som fortsatt finnes.
Følgende tekniske objekter inngår i museets forvaltningsplan: Jernbanens infrastruktur med alle tilhørende innretninger så som bygninger, arealer, parker, skinner, skinnebefestigelse, sviller, broer, overgangsbroer, planovergangslemmer, kulverter, stikkrenner, grøfter, grinder, gjerder, plattformer, ramper, vanntårn, svingskive, smøregrav, vannstendere og vannreservoar.
Alle stasjoner og holdeplasser med tidligere og eksisterende sidespor inngår i museets forvaltningsplan.
Norsk Jernbaneklubb og Museet Gamle Vossebanen
NJK er en frivillig og ideell museumsorganisasjon med formål å bevare lokomotiver og vogner for å vise teknisk og kulturell utvikling for kommende generasjoner. NJK er medlem av Norsk Museumsforbund og European Federation of Museum & Tourist Railways.
Museumsanlegget Gamle Vossebanen er restaurert med over 203 årsverk (inntil 2011) utført på dugnad av NJKs medlemmer fra 1981 og fram til i dag. Alle inntekter brukes til drift og vedlikehold av anlegget.
Driften er underlagt strenge offentlige krav og påbud som blir oppfylt på alle punkter. De som utfører sikkerhetsrelevant tjeneste på toget er kvalifisert til slik tjeneste i følge gjeldende regelverk.
Du kan bli med i NJK og delta i kjøring av veterantog sammen med mer enn 2 000 andre medlemmer i Norge. Medlemskap kan tegnes ved å benytte denne linken.
NJK - Gamle Vossebanen
Postboks 47 Indre Arna
5888 Bergen
Fakturadresse:
Bestillinger:
E-post:
Gamle Vossebanen går mellom Garnes og Midttun stasjon. Underveis stopper vi på Arna Gamle, Haukeland. Vi kan også stoppe ved Espeland stasjon.
Garnes stasjon
Adresse: Tunesvegen 8
Med bil: Beregn 45 min kjøretid fra Bergen sentrum og 5 min å gå. Møt opp senest 30 min før avgangstid. Parkering er ikke tillatt på museumsområdene, men det er god plass ved Garnes Gårdsbarnehage, følg P-plakater.
Kollektivtransport: Det er mulig å nå Garnes stasjon ved å benytte buss 92 og 200 fra Arna nye stasjon. Bussen korresponderer med lokaltog fra Bergen. Kontakt Skyss og Vy Tog for mer informasjon om rutemuligheter.
- Midttun stasjon
Adresse: Ulsmågvegen 1
Parkering: Parkering er ikke tillatt på museumsområdene, og det er desverre begrenset med andre parkeringsmuligheter.
Kollektivtransport: Bybanen fra Bergen til Nesttun. Det er 1,5 km gange fra Nesttun til Midttun stasjon. Det er mulig å benytte buss 70, 80 eller 90 for å nå stasjonen. Kontakt Skyss for ruteinformasjon.
Underveisstasjoner
Arna gamle stasjon
Ådnavegen 26. Det er gangavstand fra Arna nye stasjon til Arna gamle stasjon hvor veterantoget stopper. Tog fra Bergen tar 8 minutter til Arna stasjon. Derfra 5 minutters gange til gamle Arna stasjon. Det er parkeringsmuligheter på stasjonen.
Haukeland stasjon
Hardangervegen 520. Det er parkeringsmuligheter på stasjonen. Med buss når du Haukeland stasjon med buss 90 som starter på Arna terminal eller på Nesttun. Kontakt Skyss for mer informasjon.
Espeland stasjon
Stasjonen ligger ved Janus-fabrikken på Espeland. Espeland har status som behovsholdeplass hos Gamle Vossebanen. Toget stopper ved signal. Om du ønsker å reise fra denne stasjonen send oss gjerne en privat melding på Facebook før avreisedagen slik at vi kan planlegge stoppet.