Gamle Vossebanen

Rullende materiell på Gamle Vossebanen

Gamle Vossebanen disponerer mange lokomotiver og vogner.
En del av disse brukes i veterantogtrafikken, noen er under istandsettelse, og mange er lagret for å kunne settes i stand senere.

Noen av lokomotivene og vognene eies av Norsk Jernbanemuseum og er utlånt til Gamle Vossebanen etter en særlig disposisjonsavtale, men de fleste enhetene eies av Norsk Jernbaneklubb.

Lokomotiver og motorvogner
Personvogner
Godsvogner
Arbeidsmaskiner og annet spesialmateriell
Materiell som ikke lenger er på Gamle Vossebanen

 

 

 

 

Strekning

Her er noen opplysninger om strekningen du kan kjøre, med stasjoner, holdeplasser, stoppesteder, tunneler og broer.

 

Navn Type KM fra Bergen KM fra Oslo Åpnet Nedlagt eller lengde GVB Stasjons-databasen
Garnes Stasjon 29,0 463,130 1883 1964 JA 6111
Seimsmark Holdeplass 26,3 465,560 1941 1964 NEI
Arna (gml) Stasjon 25,0 466,790 1883 1964 JA 6110
Arnatveit Bro Struteelv 468,478 10,2 m
Arnatveit Holdeplass 24,1 468,770 1932 1964 NEI 6109,01
Espeland Stasjon 21,5 471,320 1898 1964 JA 6109
Skjoldalselven Bro 471,370 13,2 m
Loneelv Bro 471,703 10,2 m
Lone Holdeplass 20,1 472,680 1994 JA
Lone Holdeplass 20,1 472,700 1924 1933 NEI
Loneelv Bro 472,837 10,2 m
Lone Holdeplass 20,1 472,850 1933 1964 NEI
Haukeland Stasjon 18,8 474,290 1883 1964 JA 6108
Søylen Tunnel 474,920 89 m
Bratland Holdeplass 16,3 475,500 1958 1964 NEI
Bratland Tunnel 475,540 258 m
Grimen Tunnel 476,360 123 m
Grimåsen Holdeplass 14,7 476,550 1939 1964 NEI
Grimåsen Holdeplass 0,0 477,140 1924 1939 NEI
Helldal II Tunnel 478,120 21 m
Helldal I Tunnel 478,180 11 m
Helldal Stoppested 12,9 478,920 1886 1964 JA 6107
Frank Mohn Sidespor 479,190
Helldalselven 1 Bro 478,431 10,2 m
Helldalselven 2 Bro 478,822 10,2 m
Helldal omformer Sidespor 480,731 1993
Helldalselven 3 Bro 480,756 8,8 m
Midttun Stasjon 10,8 481,000 1994 JA 6106,01
Midttun Holdeplass 10,8 481,050 1936 1964 JA

Broer

 

Her er noen opplysninger om broene som finnes på Gamle Vossebanen.

 

Navn
Lengde
Km fra Oslo Type
Bro over Tunestveit
16  m 459,656 Platebærer, stål
Undergang gårdsveg ved Tunes   460,054 Stålbjelker
Undergang gårdsveg ved Tunes   460,837 Stålbjelker
Undergang gårdsveg ved Tunes   460,910 Stålbjelker
Undergang gårdsveg ved Tunes   461,132 Stålbjelker
Undergang ved Tunes 3 m
462,926 Betongtrau
Undergang for Gårdsveg   462,051 Stålbjelker
Undergang for markveg ved
Garnes
  462,738 Betongtrau
Undergang fylkesveg ved
Garnes
  462,937 Stålbjelker
Undergang gårdsveg   463,718 Stålbjelker
Undergang (ny)
  463,9xx Betongtrau
Undergang 2,0 m
464,5xx Betongtrau
Undergang gårdsveg ved Seimsmark   465,974 Betongtrau
Undergang gårdsveg ved Arna (ny)
  467,129 Betongtrau
Undergang gårdsveg ved Arna (gml)

467,149 Stålbjelker
Undergang gårdsveg 8,0 m 467,384 Stålbjelker
Undergang gårdsveg 7,0 m
467,473 Stålbjelker
Undergang gammel riksveg 9,0 m
468,16 Stålbjelker
Bro over Struttelv 15,0 m 468,478 Platebærer, stål
Undergang markveg   469,037 Stålbjelker
Bru over bekk   469,56 Ståøbjelker
Undergang markveg   471,0175 Betong
Bro over Skjoldalselven 20,0 m
471,370 Platebærer
Bro over Loneelv
471,703
Platebærer
Bro over Loneelv og vei
472,832 Platebærer
Undergang ved Haukeland   473,75 Stålbjelker
Undergang gårdsveg ved
Bratland
  475,402 Stålbjelker
Undergang ved Grimen
476,762 Stålbjelker
Personundergang ved Grimen   477,107 Rørkorrugert stål
Bro over riksveien Grimen   477,116 Platebærer, stål
Helldalselven 1 10,20 m 478,431 Platebærer, stål
Helldalselven 2 10,20 m 478,822 Platebærer, stål
Helldalselven 3 8,80 m 480,756 Platebærer, stål

Stasjoner & Holdeplasser

Her er opplysninger om stasjonene, stoppesteder og holdeplasser og forskjellene mellom disse begrepene.

 

Navn
Type
KM fra Bergen Åpnet
Nedlagt
Benyttes GVB
Garnes Stasjon 29,0 1883 1964 JA
Seimsmark Holdeplass 26,3 1941 1964 NEI
Arna (gml) Stasjon 25,0 1883 1964 JA
Arnatveit Holdeplass 24,1 1932 1964 NEI
Espeland Stasjon 21,5 1898 1964 JA *)
Lone Holdeplass 20,1 1925 1964 JA
Haukeland Stasjon 18,8 1883 1964 JA
Bratland Holdeplass 16,3 1959 1964 NEI
Grimåsen Holdeplass 14,7 1926 1964 NEI
Helldal Stoppested 12,9 1886 1964 JA *)
Midttun Holdeplass 10,8 1936 1964 JA

*) = har status som holdeplass ved Gamle Vossebanen.

Forklaring til stasjon, stoppested og holdeplass:

 

Stasjon er sted på banestrekningen hvor det sendes og mottas togmeldinger,
Stoppested er sted ved linjen hvor det er stasjonert personale for ekspedisjon av reisende og/eller gods, men hvor det ikke sendes og mottas togmeldinger,
Holdeplass er sted ved linjen hvor tog ifølge ruten stopper for av- og/eller påstigning, men hvor det ikke er stasjonert personale for ekspedisjon.

Ved normal drift på Gamle Vossebanen med et tog i rute utveksles ikke togmeldinger og stasjonene er ikke betjent i sikkerhetsmessig betydning.

Fortegnelse rullende materiell ved GVB

 

type nr enhet byggeår sted vekt tonn lengde o.b. status anmerkninger
Lokomotiver
18c 255 damplokomotiv 1913  Hamar 83,0 15,6 driftsenhet
Skd 206 33 skiftetraktor 1938  Thune/Hamar 9,0 6,0 driftsenhet
Skd 214 90 skiftetraktor 1952  Kockum 20,0 8,8 driftsenhet
Skd 220a 126 skiftetraktor 1962  Kronstad 20,2 9,0 hensatt Kløftefoss - reservert GVB
Skd 221 146 skiftetraktor 1961  Høka 28,0 8,3 restaureres
Motorvogner
BM 86F 60 dieselmotorvogn 1950  Strømmen 30,5 20,0 restaureres
BFS 86 68 styrevogn 1943  Strømmen 19,5 20,0 hensatt
BM 64 5 el. motorvogn 1934  Strømmen 35,5 14,0 hensatt
BM 64 6 el. motorvogn 1934  Strømmen 38,3 14,0 hensatt Skal overføres Granvin kommune
Vogner 4 aksler
Ao 100 salongvogn 1926 35,0 20 restaureres
Co2b 225 kupépass.vogn 1937  Skabo 33,7 19,5 intern logivogn Ex NSB Xa?n 30 76 976 7007-2
B30  Co2b 347 kupépass.vogn 1920  Skabo 35,0 19,5 driftsenhet
B22 562 passasjervogn 1915  Strømmen 33,0 20,0 hensatt
BDFo 2-11 620 pass./post/kond.vogn 1921  Södertelje 32,0 20,0 driftsenhet
B22  Co3c 666 passasjervogn 1938  Skabo 32,0 20,0 driftsenhet
B22  Co3c 742 passasjervogn 1924  Skabo 32,0 20,0 driftsenhet
B22  Co3c 789 passasjervogn 1924  Skabo 32,0 20,0 driftsenhet
Eo3a-1 18140 spisevogn 1937  Skabo

35,0

20,1

driftsenhet
B 972 passasjervogn 1904  Skabo 33,0 20,0 hensatt Kløftefoss - reservert GVB - levert til BVB
B22 18060 passasjervogn 1920  Scania 32,0 20,0 hensatt
Xael 8076 974 4000-4 el.rev.vogn 1887  Skabo 32,0 20,0 verkstedsvogn Opprinnelig 1. Kl passasjervogn Ao 201
Fo 5679 reisegodsvogn 1922  Strømmen 28,5 20,0 verkstedsvogn restaureres med tilskudd fra NJM
Vogner 2 aksler
CF 549 pass./konduktørvogn 1911 Skabo 12,0 10,0 hensatt Tilbakeført til Norge 2003, skal restaureres
F type 10 14012 kond./reisegodsvogn 1919  Skabo 12,0 10,0 driftsenhet
Godsvogner
Gbkls 158 5706-8 godsvogn 1948  Skabo 12,0 10,0 lagervogn
Gs 120 2107-1 godsvogn 1963  Strømmen 12,0 10,0 lagervogn
G4 godsvogn 1964  Høka 12,0 10,0 lagervogn
His 210 2194-8 godsvogn 19 12,0 10,0 lagervogn
Hbbis-tt 4276 2268210-7 godsvogn 1988 Strømmen 15,4 14,0 lagervogn lagervogn banevedlikehold
Hcks 218 0 051-0 hestetransportvogn 19 14,0 10,8 lagervogn
Os 370 0508-3 stakevogn 1966  Stavanger 13,0 13,9 kullvogn transportvogn for kull
Os 370 0624-8 stakevogn 1967  Stavanger 13,0 13,9 kullvogn transportvogn for kull
Hvf4-2 70033 kjølevogn 1947 13,5 10,0 restaureres
Ø4 17 476 pukkvogn 19 8,5 8,0 driftsvogn pukkvogn banevedlikehold
Ø4 17 405 pukkvogn 19 8,5 8,0 driftsvogn pukkvogn banevedlikehold
Banevedlikehold
2 4 damproterendesneplog 1914  Thune/Skabo 130,0 18,0 utstilling Finse
Rs 3 sneskrape 1904/16 Skabo 16,0 10,0 utstilling Finse
30-36-4003 12 lastetraktor 1976  Robel 7,5 10,0 driftsenhet banevedlikehold
4006 lt-tilhenger 1976  Robel 2,0 10,0 hensatt banevedlikehold
30-37-4004 lt-tilhenger 1976  Robel 2,0 10,0 driftsenhet banevedlikehold
30-34-002 svillebyttemaskin 1969  Lameco AB 3,0 2,4 driftsenhet banevedlikehold
pakkemaskin 197x Robel Minima II 5,0 2,4 driftsenhet banevedlikehold
- motorinspeksjonstralle 19 0,2 3,0 utstilling vendbar motorisert linjeinspeksjonstralle
- måledressin 19 0,1 2,0 utstilling
- maltralle 19 0,1 2,0 utstilling
- motordressin 19 0,1 2,0 driftsenhet linjevisitasjon
- dressin 19 0,1 2,0 driftsenhet linjevisitasjon
- dressin 19 0,1 2,0 driftsenhet linjevisitasjon
total vekt - lengde: 1061,6 628,6

Våre samlinger

Museet Gamle Vossebanen består av både rullende materiell og faste installasjoner i det nasjonale kulturminnet Gamle Vossebanen. Velg fra undermenyene til venstre for oversikt over våre samlinger.

Mens andre museer teller små gjenstander i glassmontre, står Museet Gamle Vossebanen overfor utfordringer i en betydelig annen størrelsesorden. En gjennomsnittlig gjenstand ved GVB er 20 meter lang, 3 meter bred, 4 meter høy og veier 35 tonn! Museet Gamle Vossebanen eier eller disponerer mer enn 1 000 tonn lokomotiver og vogner, med en samlet lengde på nesten 700 meter.

Museets planområde er i første rekke 21 km mellom Tunestveit og Midttun, men også strekningene Tunestveit til Trengereid og Midttun til Nesttun er innefor museets interesseområde for utvidelser. I bredden omfattes alt som har vært i jernbanes eie. I tillegg er det vernesoner i begge retninger som definert i Bergen kommunes arealplan av 2011. Dette for å sikre kulturminnet mot uønsket fortetting. Det må sikres en mulig tilbakeføring til Nesttun stasjon ved at stasjonsområdet båndlegges med de bygninger som fortsatt finnes.

Følgende tekniske objekter inngår i museets forvaltningsplan: Jernbanens infrastruktur med alle tilhørende innretninger så som bygninger, arealer, parker, skinner, skinnebefestigelse, sviller, broer, overgangsbroer, planovergangslemmer, kulverter, stikkrenner, grøfter, grinder, gjerder, plattformer, ramper, vanntårn, svingskive, smøregrav, vannstendere og vannreservoar.

Alle stasjoner og holdeplasser med tidligere og eksisterende sidespor inngår i museets forvaltningsplan.

Norsk Jernbaneklubb og Museet Gamle Vossebanen
altNJK er en frivillig og ideell museumsorganisasjon med formål å bevare lokomotiver og vogner for å vise teknisk og kulturell utvikling for kommende generasjoner. NJK er medlem av Norsk Museumsforbund og European Federation of Museum & Tourist Railways.

Museumsanlegget Gamle Vossebanen er restaurert med over 203 årsverk (inntil 2011) utført på dugnad av NJKs medlemmer fra 1981 og fram til i dag. Alle inntekter brukes til drift og vedlikehold av anlegget.

Driften er underlagt strenge offentlige krav og påbud som blir oppfylt på alle punkter. De som utfører sikkerhetsrelevant tjeneste på toget er kvalifisert til slik tjeneste i følge gjeldende regelverk.

Du kan bli med i NJK og delta i kjøring av veterantog sammen med mer enn 2 000 andre medlemmer i Norge. Medlemskap kan tegnes ved å benytte denne linken.

NJK - Gamle Vossebanen
Postboks 47 Indre Arna
5888 Bergen


Fakturadresse:
Bestillinger:
E-post:

 

Gamle Vossebanen går mellom Garnes og Midttun stasjon. Underveis stopper vi på Arna Gamle, Haukeland. Vi kan også stoppe ved Espeland stasjon.  

 

Garnes stasjon

 

IMG 2705 2000 x 1500

Adresse: Tunesvegen 8

Med bil: Beregn 45 min kjøretid fra Bergen sentrum og 5 min å gå. Møt opp senest 30 min før avgangstid. Parkering er ikke tillatt på museumsområdene, men det er god plass ved Garnes Gårdsbarnehage, følg P-plakater.

Kollektivtransport: Det er mulig å nå Garnes stasjon ved å benytte buss 92 og 200 fra Arna nye stasjon. Bussen korresponderer med lokaltog fra Bergen. Kontakt Skyss og Vy Tog for mer informasjon om rutemuligheter.

- Midttun stasjon

IMG 1536 2000 x 1124

Adresse: Ulsmågvegen 1

Parkering:  Parkering er ikke tillatt på museumsområdene, og det er desverre begrenset med andre parkeringsmuligheter.

Kollektivtransport: Bybanen fra Bergen til Nesttun. Det er 1,5 km gange fra Nesttun til Midttun stasjon. Det er mulig å benytte buss 70, 80 eller 90 for å nå stasjonen. Kontakt Skyss for ruteinformasjon.

Underveisstasjoner

Arna gamle stasjon

Ådnavegen 26. Det er gangavstand fra Arna nye stasjon til Arna gamle stasjon hvor veterantoget stopper. Tog fra Bergen tar 8 minutter til Arna stasjon. Derfra 5 minutters gange til gamle Arna stasjon. Det er parkeringsmuligheter på stasjonen. 

IMG 20170506 122731873 HDR

Haukeland stasjon

Hardangervegen 520. Det er parkeringsmuligheter på stasjonen. Med buss når du Haukeland stasjon med buss 90 som starter på Arna terminal eller på Nesttun. Kontakt Skyss for mer informasjon.

P1000617 1620 x 1216

Espeland stasjon

Stasjonen ligger ved Janus-fabrikken på Espeland. Espeland har status som behovsholdeplass hos Gamle Vossebanen. Toget stopper ved signal. Om du ønsker å reise fra denne stasjonen send oss gjerne en privat melding på Facebook før avreisedagen slik at vi kan planlegge stoppet.

P1000594 1671 x 1256