Gamle Vossebanen

Bergens komaltmunes kulturvernpris for 2009

Ble gitt til driftsleder Ivar Gubberud i Museet Gamle Vossebanen. Prisen ble utdelt av byråd for kultur Henning Warloe ved en tilstelning i Logen 11. september 2009. I begrunnelsen heter det:

Første post på programmet blir da utdeling av årets kulturvernpris. Den går til en sentral leder, som brakt nye og gode kvaliteter til det frivillige arbeidet. Han har brukt mer enn halve livet på dette prosjektet og sammen med en stor gruppe frivillige er det lagt ned tusenvis på tusenvis av timer i dette arbeidet. Han har ledet arbeidet med oppbyggingen og drift av Museet Gamle Vossebanen siden 1981, i samarbeid med en gruppe sterkt motiverte og dyktige medarbeidere.

De startet i 1981 med tomme hender på vern av gamle Vossebanen - i dag er dette et jernbanestrekk av øverste nasjonal vernestatus, med statstilskudd til drift og et omfattende formidlingsprogram som når brede publikumsgrupper. Et stort materiale er restaurert og satt i drift, både selve banelegemet, stasjonsbygg, anlegg langs banen og over 30 vogner og lokomotiver. Han har bygget kompetanse som oppfyller europeiske kompetanse og sikkerhetskrav. Hans kunnskap om jernbane og en bakgrunn fra næringslivet og konsulentbransjen har sammen vært en sentral ingrediens i ett av de mest vellykkede kulturminneorganisasjoner i Bergen og Norge. Han har dessuten skrevet flere bøker om jernbanene på Vestlandet.

Ivar Johan Gubberud tildeles Bergen kommunes Kulturvernpris for sitt personlige engasjement i oppbyggingen av Museet Gamle Vossebanen.

 

Baneavdelingen

Allsidige aktiviteter, avhengig av vær, vind og årstid. Består av én ansatt baneansvarlig, en frivillig banemester og frivillige. Museet mottar tilskudd fra Jernbanedirektoratet for å vedlikeholde sporet. Det kjøpes inn arbeid fra sporentreprenører som skifter sviller. 

1999 paaske haukeland Morten Larsen 2610 x 1773
Foto: Morten Larsen

Gamle Vossebanen har siden driften startet utført mye av vedlikeholdet på strekningen Tunestveit - Midtun ved hjelp av dugnadsinnsats. Erfarne sporteknikere har gitt oss kyndig opplæring, og etter hvert har vi fått en god kompetanse blant egne mannskaper som kan utføre dette arbeidet selvstendig. Vedlikeholdet har primært vært svillebytte, justering av spor, tilføring av ny pukk, rensking av grøfter og stikkrenner og forsøk på å rydde vegetasjon langs linjen for å sikre sikten langs sporet.

Strekningen er ca. 21 km, og med en gjennomsnitts-avstand på sviller på omtrent 60 cm, blir det rundt 35 000 sviller. I tillegg kommer stasjons-spor med tilsvarende antall sviller per meter.Av banens 18 km, så er 8 km sviller skiftet de siste 10 årene. Resten er mer enn 40 år gamle, men kontrolleres etter en plan. Til å begynne med ble svillene gravd frem for hånd, og byttet manuelt. Dette var en tidkrevende og slitsom prosess som gav mye god mosjon. I de senere årene har vi fått tak i noen maskiner som har vært til uvurderlig hjelp til å få arbeidet gjort, og mange av de tyngste jobbene tar maskinene seg av.

De siste årene har vi fått tilskuddsmidler fra Jernbaneverket øremerket banevedlikehold. Dette har ført til at vi nå kan leie inn sporentreprenør til å ta en større del av vedlikeholdet, slik at vi kan konsentrere vårt arbeid til mindre deler av banen. En populær vinteraktivitet har vært "innendørs banearbeid" der vi har drevet vedlikehold av sporet i tunnelene. Her har det vært utført noe svillebytting, rensking av pukk og utskifting av skinner.

IMG 1269 1408 x 1056 IJG GVB arbeidslunsj 1408 x 1056
Foto: Ivar Gubberud
100 0846 IMG 1171 2000 x 1332
Pakkemaskinen "Minima 2".  Maskinen benyttes til å justere sporet og stabilisere pukken under svillene.

Velkommen til Museet Gamle Vossebanen

Norges eneste bevarte veteranjernbane på hovedlinje med damplokomotiv, spisevogn og teakvogner.

Alle søndager fra 9. juni til 8. september 2024 og noen lørdager kan du slappe av og nyte en deilig utflukt på Gamle Vossebanen. Turene kjøres med damplokomotiv og teakvogner fra 20- og 30-tallet. Sommerens program inkluderer Bergen Heritage Tour som er en rundreise med veteranskip, veterantog og veteranbuss. Vi har også stordriftsdag og aftentog. Spisevogn med varm lunsj medfølger toget på utvalgte dager. Følg med her, eller på vår Facebook-side for mer informasjon.

 

Rutetider

Priser

Billettkjoep

Sesongprogram

 



Ta en reise tilbake i tid med Museet Gamle Vossebanen ombord i vakkert restaurerte jernbanevogner i teak, trukket av et ekte damplokomotiv fra forrige århundre eller motorvognen vår fra 1950. Gamle Vossebanen er unik som Norges fjordbane. Veteranbanen går den 18 kilometer lange strekningen mellom Garnes stasjon og Midttun stasjon, og det er avgang hver søndag fra juni til midten av september. Vi kjører med ekte damplokomotiv, bygget i 1913 på Hamar, og teakvogner fra 1920- og 1930-tallet. Underveis på turen kan du oppleve et vakkert Vestlandslandskap når toget går gjennom fjordlandskapet, nær sjø og vann på den ene siden og bratte fjellsider på den andre.

Strekningen viser en unik variasjon i jernbaneanlegg og stasjoner, nøye tilpasset landskapet langs Sørfjorden og vassdraget med Haukelandsvannet, Søylevannet og Grimevannet. Her kombineres fjord, fjell og imponerende ingeniørkunst. Sitt ned, slapp av og nyt en deilig søndagsutflukt mens landskapet ruller forbi togvinduene. Ombord tilbyr vi våre passasjerer gode opplevelser og trivelig atmosfære.