Gamle Vossebanen

Mer informasjon

Har du spørsmål kan du finne mer informasjon her: Praktiske opplysninger, eller sende oss en melding på våre Facebook-sider.

Stordriftsdag

Stordriftsdag på Museet Gamle Vossebanen arrangeres som en del av Kulturminnedagene i september.

I september hvert år markeres de europeiske kulturminnedagene som Europas største felles kulturbegivenhet. Kulturminner og kulturarv vises fram for millioner av mennesker i mer enn 50 land. Formålet er "å tilgjengeliggjøre kulturminner for allmennheten og bidra til å skape forståelse og interesse for kulturminner og kulturmiljøer". 

Stordriftsdag på Gamle Vossebanen arrangeres som en del av årets Kulturminnedager. Målet er å engasjere både eldre og unge til å reflektere over hva vi skal ta vare på i årene som kommer, stille spørsmål ved hva som er vår lokale, nasjonale eller kanskje internasjonale identitet – i dag og i fremtiden.

Les mer om programmet for Kulturminnedagene på deres Facebook-sider: kulturminnedagene

Vi inviterer til Stordriftsdag på Gamle Vossebanen i forbindelse med årets Kulturminnedager.

En egen dagsbillett vil gi mulighet til et ubegrenset antall reiser og kan brukes på alle tog mellom Garnes og Midttun. Ordinære billetter kan ikke benyttes denne dagen. Dagsbilletten kan kjøpes på TicketCo, på Garnes stasjon, eller hos billettør ombord i toget.

Denne dagen kan du i tillegg til de faste avgangene med veterantoget oppleve ekstratog med motorvogn BM 86. Motorvogn BM 86 har vært nennsomt restaurert av frivillige krefter de siste 20 årene og ble satt i trafikk for Museet Gamle Vossebanen. Motorvognen gikk i ordinær trafikk for NSB fra 1950 frem til 1985 og overtatt av museet i 1992. Det er med stolthet vi kan presentere dette nyrestaurerte 65 år gamle eksemplet på norsk kulturarv til publikum.

De første motorvogner av denne serien ble levert rett før andre verdenskrig. De var lenge kjent som "Vi kan"-vogner. Dette har sin bakgrunn i at vognene ble første gang presentert for publikum på "Vi kan"-utstillingen i Oslo i 1938. På utstillingen ble det vist nye forbruksvarer fra Oslo-bedrifter. Videre ble planer og arbeid i Oslo kommune, med nye velferdstiltak lansert av Arbeiderpartiet, presentert. Oslo sto fram som et optimistisk bilde på det moderne samfunnet og kulturen på 1930-tallet, som var preget av sterk tro på betydningen av saklig informasjon, faglighet og objektivitet. Utstillingen var en del av en bredere kampanje i mellomkrigstiden med ulike «kjøp norsk»-kampanjer.

IJG 1683 Kulturminnedag 2017 s

Egil Sandal 30042016 Garnes 4032 x 3024


IJG 1637 Kulturminnedag 2017 s

14:30

Mer informasjon

Har du spørsmål kan du finne mer informasjon her: Praktiske opplysninger, eller sende oss en melding på våre Facebook-sider.

Kulturdager i Arna

Kulturdagar i Arna er et årlig samarbeidsprosjekt mellom Arna og Åsane kulturkontor og det frivillige kultur- og organisasjonslivet i Arna. Kulturdagene er først og fremst en feiring av de sterke lokale kreftene som preger kulturlivet i bydelene, og de er en inngangsport til et mangfold av kulturopplevelser, felleskap, kreativitet, møteplasser og deltakelse i samfunnet.

Les mer om programmet for Kulturdager i Arna på deres Facebook-sider: kulturdagariarna

Vi åpner Arna gamle stasjon i anledning Kulturdager i Arna og inviterer til togtur til Garnes.

IMG 20170506 122731873 HDR

Turen blir kjørt med vår vakkert restaurerte motorvogn av type BM 86, vår gikk i tjeneste for NSB fra 1950. 

Billetter kjøpes på Arna gamle stasjon før avreise eller hos billettøren ombord i toget. Billetten er gyldig for tur og valgfritt tidspunkt for retur. 

Billetter kan kun kjøpes via bankkort. 

 

Mer informasjon

Har du spørsmål kan du finne mer informasjon her: praktiske opplysninger, eller sende oss en melding på våre Facebook-sider.

Bergen Heritage Tour

Som å reise i gamle dager...

Praktisk informasjon

Billetter til Bergen Heritage Tour må forhåndsbestilles. 
For avreisedatoer, pris og bestilling besøk: stord1.ticketco.no

Bli med på Bergen Heritage Tour, en unik og spennende rundtur gjennom Bergens flotteste natur ombord i vakkert restaurerte veterankjøretøy og –fartøy. Rundturen starter og slutter på Holbergskaien i Bergen. 

3 kraftkarer Erik Jensen Beskjrt

Dampskipet «Stord 1» ble bygget for Hardanger Sunnhordlanske Dampskipsselskap (HSD) ved Laxevaag Maskin & Jernskipsbyggeri 1913, og skipet gikk i rute for rederiet frem til 1969. Skipet ble restaurert mellom 1981 og 2013.

Damplokomotiv 255 av type 18 c ble levert fra Hamar Jernstøberi i 1913 til Eidsvold- Ottabanen. Loket gikk i tjeneste for NSB i flere distrikt frem til det ble utrangert i 1969. Loket ble restaurert mellom 1981 og 1992.

Den første av bussene som kjører rundturen ble levert til Bergen Hardanger Billag i 1962. Bussen gikk i trafikk i Bergensområdet og samkjørte med Vosse- banen. Den andre bussen ble levert til Sogn Billag i 1979 og fraktet passasjerer fra Vik i Sogn til toget på Voss. Den første kom til Veteranbusslaget i 1992, den andre i 2005.

En rundtur med veterandampskipet «Stord I», veterandamptoget «Gamle Vossebanen» og veteranbusser. Når «Stord I» seiler ut på Byfjorden kan du betrakte Bergen by der den ligger mellom «De 7-fjell». Fra båten kan man se kulturminner som «Bryggen» og «Kystkultursenteret i Sandviken» og oppe i fjellet ser man «Fløyen». Under reisen kan man se hvordan Bergen har utviklet seg langs fjorden med industri og bebyggelse.

Landskapet endrer seg gradvis fra bymessig til typisk vestlandsk fjordlandskap sammenbundet av broer som bl.a Askøybroen mot vest og Nordhordlandsbroen i nord. «D/S Stord 1» er en typisk rutebår som fraktet passasjerer og gods. Som den gang den var i ordinær drift, har skipet mange salonger og god plass på flere dekk. På turen kan hele skipet oppleves. Du kan besøke styrehuset, maskinen, byssen m.m. Byssen selger varmrett som betasuppe/ lapskaus, sveler/ vafler, og drikker som kaffe, te, mineral- vann, øl og vin.

IJG Bergen Heritage tour 2017 1618

Reis med ekte damplokomotiv. Fra kaien på Garnes er det en kort spasertur til Garnes stasjon og her blir det skiftemellom dampskipet «Stord I» og damp- toget til Gamle Vossebanen. Gamle Vossebanen er unik som Norges fjordbane. Det kjøres med ekte damp lokomotiv, bygget i 1913 på Hamar, og teakvogner fra 1920- og 1930-tallet. Underveis på turen kan man oppleve et vakkert Vestlandslandskap når toget går gjennom fjordlandskapet, nær sjø og vann på den ene siden og bratte fjellsider på den andre. Toget kjører den 18 kilometer lange strekningen mellom Garnes stasjon og Midttun stasjon. Sitt ned, slapp av og nyt en deilig utflukt mens landskapet ruller forbi togvinduene.

Bussturen. Ved Midttun stasjon finner vi veteranbussene for etappen tilbake til sentrum. Turen går gjennom Nesttun om Paradis og Storetveit, svinger av mot Landås videre nedover mot Kalfaret med fin utsikt over bydelen Damsgård på venstre side. Bergen har Stadsport fra 1628 og den passeres før turen går utover Strandkaien til Holbergskaien.

Er første etappe med veteranbuss, har du anledning til å stå på kaien og se når «Stord 1» Manøvrerer på Vågen for deretter sette kursen ut på Byfjorden. Bussturen går om Nordnes, dreier ved Akvariet innover til sentrum hvor Teatret, Byparken med Festplassen og Lille Lungegårdsvann passeres. Videre over torget, svinger inn Kong Oscars gate forbi Stadsporten. Så over Kalfaret mot Landås, videre mot Storetveit, Paradis og Nesttun til Midttun stasjon hvor veterantoget venter.

Rundtur Bergen Garnes Bergen 3. sept. 2017. Foto Harald Stre 1

Group travel

The Old Voss Steam Railway museum can offer several solutions for groups travelling together catered to your needs and requirements. If your group consist of 12 or more persons you can reserve seats in trains in regular service.

Please contact us at  for a quote. 

Togavgang

Historien til Gamle Vossebanen

Gamle Vossebanen er Norges eneste bevarte veteranjernbane på hovedlinje. Ruten strekker seg 21 kilometer mellom Tunestveit og Midttun nær Bergen. Gamle Vossebanen går gjennom fjordlandskapet, nær sjø og vann på den ene siden og bratte fjellsider på den andre. Den viser en unik variasjon i jernbaneanlegg og stasjoner, nøye tilpasset topografien langs Sørfjorden og vassdraget med Haukelandsvannet, Søylevannet og Grimevannet. Langs fjorden møter jernbanen et fjordlandskap som ga særlige utfordringer da banen skulle anlegges. Jernbanen gikk inn som del i et allerede etablert samferdselsnett, der veier - herunder postveiene og fjordbåttrafikken - var av vesentlig betydning. Ingen andre jernbanestrekninger kan i dag vise til denne kombinasjonen mellom tog- og båttransport. Gamle Vossebanen en unik som Norges fjordbane.

Kart

Vossebanen var første del av Bergensbanen, først påbegynt i 1875 og ferdig til Voss i 1883 som smalsporet bane. I forbindelse med at forlengelsen over høyfjellet ble banen besluttet bygget med normal sporbredde og Vossebanen ble bygget om i 1904. Bergensbanen til Kristiania sto ferdig i 1909. Under første verdenskrig var strekningen mellom Bergen og Nesttun Norges tettest trafikkerte og det forelå planer om dobbeltspor og elektrifisering. Vossebanen ble besluttet elektrifisert i 1940, men arbeidet begynte først etter krigen og var ferdig i 1954. Ti år senere var også Bergensbanen elektrifisert. Samme år ble de to tunnelene Arnanipa og Ulriken åpnet. Dette endret strekningen fra Tunestveit via Garnes, Arna, Haukeland, Nesttun, Hop Fjøsanger og Minde til Kronstad til et industrisidespor uten kjøreledning. Denne epoken tok slutt i 2001.

Norsk Jernbaneklubb startet restaureringsarbeidet i 1981 og etablerte i 1993 veterantogdrift med dampdrift på den gjenværende strekningen Garnes – Midttun. Fra 1981 til sommeren 2014 er det gjort en dugnadsinnsats på 240 000 dugnadstimer og det er bygget opp et levende museumsmiljø rundt banen. Garnes stasjon ble fredet i 2002 av Riksantikvaren. Bergen kommune definerer Veterantoget på Gamle Vossebanen som det viktigste tekniske museet i kommunen. Museet Gamle Vossebanen er Hordalands og Bergens lengste museum med 21 kilometer jernbanelinje fra Tunestveit til Midttun. Garnes stasjon ble i 2002 fredet av Riksantikvaren. Hele strekningen er et nasjonalt kulturminne i nasjonal verneplan for kulturminner ved jernbanen.

Gjennom sin relativt lange levetid fra 1883 og frem til nedleggelse som lokalbane i 1965 og sidespor for godstrafikk inntil sporet til Nesttun ble revet i 2001, dokumenterer Gamle Vossebanen flere tidsepoker og stadier i den banetekniske utviklingen. Strekningen fra Bergen via Garnes til Voss inngikk som del av Bergensbanen, da denne ble åpnet i 1909. Første byggetrinnet av Vossebanen, skjæringen langs Grimevannet, er dermed også første byggetrinn av Bergensbanen. Banen viser infrastruktur og trasévalg både fra tiden som smalsporet og normalsporet, dampdrevet og elektrisk jernbane. Banen har beholdt tresviller og manuelt signalsystem uberørt av de siste 60 års teknologiske utvikling.

Gamle Vossebanen er det eneste jernbaneanlegget lokalisert nær større by som er inkludert i Jernbaneverkets verneplan, og fremviser dermed også stor bredde i landskapstyper og bebyggelsesstrukturer langs traséen. Banen er den eneste norske museumsbanen som har vært en hovedlinje og den er også en fjordjernbane som følger fjord og vann og representerer bindeleddet fra gammel sjøverts samferdsel til jernbanen som bygde Norge som moderne nasjon.

 

Maskinavdelingen

Driver i hovedsak med vedlikehold av våre ”gule” maskiner som brukes til banearbeid.

ute frste tur 07

Vogngruppen

Personvogn

Består av vognmester som leder vedlikeholdsarbeidet og frivillige. Gruppen utfører alle typer arbeid på vognene for å holde dem i driftsklar stand. Gamle Vossebanen disponerer mange personvogner. Personvognene som brukes i museumstogtrafikken har vognkasse av tre med utvendig teakpanel. En del av vognene er hensatt, enten for reparasjon eller for å kunne settes i stand senere.

Motorvogn

Består av dedikerte frivillige som arbeider målbevisst for å restaurere en motorvogn fra 1950 med Rolls Royce-motorer til driftsklar stand.

20150411 145715 1582 x 987

Foto: Guttorm Midlang

Godsvogn

Består av frivillige som tar sikte på å stoppe forfallet og få en godsvogn i driftsklar stand. Gamle Vossebanens godsvogner brukes som lagervogner eller til andre formål for museumsbanetrafikken. Noen av godsvognene er planlagt bevart som museumsvogner som etterhvert skal restaureres.

Lokomotivgruppen

Damplokomotiv

Består av lokomotivmester og frivillige med varierende erfaringsbakgrunn og utdannelse, samt yngre under opplæring. Lokomotivstallen er utstyrt med løftebukker som kan heve og senke lokomotivet, men mangler større maskiner som dreiebenk og fres. Dette er arbeid som løses ved mekaniske spesialverksteder. De fleste som driver med vedlikehold av lokomotivet deltar også i kjøringen om sommeren, enten som fyrbøtere og lokførere eller som aspiranter.

Skjermbilde 2014 09 12 kl. 11.56.25 1086 x 719
Foto: Emilie Gundersen

De frivillige restaurerer og vedlikeholder vårt damplokomotiv type 18 C nummer 255 fra 1913. Gamle Vossebanens lokomotiv 18c 255 ble først levert til Eidsvold-Otta banen, men senere overført til Trondheim distrikt, hvor det gikk fram til det ble pensjonert i 1969. Etter en usikker tilværelse på Norsk jernbanemuseums venteliste ble det i 1980 dratt til Bergen, og året etter startet restaureringen i regi av Norsk Jernbaneklubb. Det skulle ta hele 9 000 dugnadstimer gjennom elleve og et halvt år. I oktober 1992 kjørte lokomotivet for publikum mellom Bergen og Minde. Året etter startet driften opp på Museet Gamle Vossebanen mellom Garnes og Midtun. Således har lokomotivet levd en tredjedel av sitt liv som pensjonist ved Gamle Vossebanen og trives godt der. Lokomotivet, som fra 1913 har gått 2,6 millioner km, fikk ny lokomotivkjel i 2008 og er derved klar for innsats i de neste hundre år.

786 loket vaskes rs
Lok 18c 255 vaskes på Garnes etter avsluttet sesong. Foto: Torstein Krabbedal

Diesellokomotiv

Gruppen ivaretar diesellokomotivene og består av dieselinteresserte frivillige som vedlikeholder de to skiftelokomotivene fra 1938 og 1952 som er i drift.