Gamle Vossebanen

GVB har bygget et jernbaneverksted for vår kulturarv. Etter mer enn 20 år med planlegging og bygging, så er vi i innspurten til fullførelse av GVBs vognhall og verksted.

GVB har siden 1999 arbeidet for å sikre de mest verdifulle museale gjenstandene i form av en oppbevaringshall på 110 meter. Prosjektet måtte av finansieringsmessige grunner deles i to byggetrinn;

  • Første byggetrinn (BT1), som er på 68 meter ble oppført i 2012 og sluttført i 2016.
  • Vognhallens andre byggetrinn (BT2) er på 42 meter med 40 m verkstedsgrav og to spor, og er tatt i bruk i 2020.11.30

Verkstedet er nå i full bruk, men en rekke mindre investeringer gjenstår for å utnytte potensialet i bygget best mulig. 

Imidlertid mangler det fortsatt flere viktige bygningselementer for 2022

Eksempelvis burde det vært lagt fast dekke flere steder for å lette framkommelighet i verkstedet og i lagerhall, for derved å redusere fukt fra grunnen. Dette er til sammen en stor sum som bør gjøres på to steder: verksted og lagerhall.

Et vesentlig problem er at alle finansieringskilder nå er brukt opp. Det finnes villig frivillig arbeidskraft - men vi mangler penger til innkjøp og rørleggertjenester. Likeledes er det planlagt varmepumper i hallen, men dette er nødvendigvis lavest på prioriteringslisten.  Samlet kostnad på dette er 1.415.000 som mangler. Denne summen er større enn det som ble oppgitt i fjor, og dette skyldes i hovedsak mer realistiske kostnadsestimater fra leverandører.

GVB søker NJM om støtte fra en pott på 3 mill fra Statsbudsjettet i konkurranse med andre baner og grupperinger. Det er svært usikkert om vi får støtte, og dersom vi får støtte, så kreves det en egenandel fra GVB på 50%. I 2020 fikk vi 139 000 i gaver med skattefradrag, og dette var uvurderlig hjelp til å realisere flere forbedringer i verkstedet - både store og små. Blant de synlige forbedringene er fire trapper til servicegraven som gjør den mye mer tilgjengelig enn en stige. Det er også kjøpt inn ytterligere stillasdeler, som gjør arbeid på vogntaket lettere. Det er også supplert med nødvendig verktøy slik at arbeidet skal flyte best mulig.

I tillegg til de vanlige arbeidsøktene hver tirsdag har det blitt gjennomført dugnadshelger annenhver helg i november og desember. En gave til verkstedet er derfor et godt bidrag for å gjøre Gamle Vossebanen klar til neste sesong!

57852676 2749229831815487 4015309713225809920 o

Hvordan kan du bidra?

Du kan bidra gjennom å gi en skattefri gave til GVB. Ønsker du å gjøre dette, vil skatten din bli redusert med 22% av innbetalt beløp – maks 50.000 - minimum 500. Da må man snarest mulig betale det inn på konto for skattefrie gaver - 3411.29.16042 - og merke innbetalingen med "Vognhall Bergen" for at pengene skal gå til GVB. Fristen i år er før nyttår, men ikke vent til siste liten slik at bankene har stengt for nettbetaling.

Verkstedet på Seimsmark utgjør et stort løft for organisasjonen og gjør arbeidet med vedlikehold og bevaring av materiell enklere og arbeidet for de frivillige mye triveligere.

Til tross for en vanskelig tid med sosial distanse og kansellerte tog, så har vi klart å gjøre formidable framskritt med verkstedet slik at det nå er tatt i bruk for en rekke materiellenheter. 

NJK Gamle Vossebanen vil takke for alle gaver, innsats, hjelp og støtte i 2021, og håper du vil bidra med en skattefri gave før jul.

 20211016 152344 

Slik så det ut i verkstedet en lørdag i oktober
 

Ingen ferdsel i sporet gjelder hele året, også utenom sesongen!

ON CB831 warnin M 20170406182247

Selv om publikumsesongen er over så er det fortsatt både farlig og forbudt å ferdes i skinnegangen. Det kjøres arbeidstog på sporet alle dager. 24/7/365 og til alle døgnets tider for å sikre at dagens jernbane er klar for neste års sesong. Det er også farlig å ferdes på glatte sviller med fare for å skli og snuble. Et fall med hodet mot skinnegangen kan bli fatalt. Gangtrafikk i sporet forskyver pukkballasten slik at vedlikeholdet blir dyrere for vår frivillige organisasjon. Således er det slett ikke greit å gå i sporet. Det er strengt forbudt etter Jernbaneloven og dersom noen blir påtruffet i sporet, så vil de få advarsel og bli politianmeldt.

Bane NOR, sporentreprenører og de frivillige på Gamle Vossebanen gjennomfører vedlikeholdsarbeid på banen både i og utenfor sesongen. Dette er svillebytte, vegitasjonskontroll, grøfterensk, på fyll av ballast for å nevne noe. Dette arbeidet foregår både på dagtid og om kvelden, hverdag og i helg. Derfor er all ferdsel i skinnene farlig hele året.

Vi ønsker dere alle velkomne tilbake til museumsbanen neste år!

Støtt vårt arbeid for historisk jernbanedrift

NJK Gamle Vossebanen (GVB) er en historisk jernbaneorganisasjon tilsluttet den nasjonale Norsk Jernbaneklubb. NJK er et arbeidsfellesskap og møtested for alle landets jernbaneinteresserte som utbrer interesse for nåtidig og historisk jernbane og jernbanedrift, ved å arbeide for at jernbanehistoriske fortidsminner blir tatt vare på og om mulig holdt i drift.

Foreningen arbeider aktivt for bevaring og drift av museumsjernbanen Gamle Vossebanen, og kjører veterantog for publikum. NJK søker å bevare de fredede og øvrige verneverdige hus og anlegg som hører til denne banen.

NJK Gamle Vossebanen er en frivillig forening som baseres i stor grad på dugnadsinnsats. Din gave til NJK Gamle Vossebanen er et direkte bidrag for å stanse forfallet av verneverdig historisk jernbanemateriell.

Bli medlem

Gjennom et medlemskap i Norsk Jernbaneklubb yter du en hjelp til verneverdig historisk jernbanemateriell. En del av kontingenten går til strakstiltak. NJK tilbyr medlemsformer som oppstartsmedlemskap, familiemedlemskap og voksenmedlemskap.

Innmelding kan du gjøre her: https://njk.no/bli-medlem

Gi en gave

NJK-Gamle Vossebanen har tatt ansvar for mye jernbanemateriell, derfor trenger vi din hjelp!

Bruk vår gavekonto og gi et valgfritt beløp til konto: 3411.29.16239.

Benytt deg av VIPPS: 514734 valgfritt beløp som øremerkes større og krevende restaurerings-prosjekter – som damplokomotiv 255 bygget i 1913 og kongevognen Ao 100.

Støtt oss med grasrotandel

Grasrotandelen

 

Du kan støtte NJK Gamle Vossebanen gjennom grasrotandelen, hvor inntil 7 prosent av beløpet du spiller for går til arbeidet på historisk jernbanemateriell. Registrer kortet ditt på org.nr: 971350814

Kjøp en gave med mening

Du vil stadig finne nye produkter i vår butikk. Gjennom bruk av disse produktene har du mulighet til å vise ditt engasjement, samtidig som du bidrar til vårt arbeid for norsk jernbanemateriell. Vi selger også alternative gaver, som er en perfekt presang til de som allerede har alt.

Få skattefradrag på gaver

Alle pengegaver mellom 500 kr og 25 000 kroner kan trekkes fra på skattemeldingen. Du må merke innbetalingen med «Vognhall Gamle Vossebanen». Da går hele beløpet uavkorteet til fullføring av GVBs vognhall som sikrer jernbanemateriell i framtiden.

Bruk NJKs konto for skattefrie gaver - konto nr 3411.29.16042 - og merk innbetalingen med "Vognhall Bergen".

Innberetning til Skatteetaten

Norsk Jernbaneklubb innrapporterer gaver direkte til Skatteetaten, og sender deretter ut årsoppgaven. Dette forutsetter at vi har ditt personnummer. Etter Skatteetatens regler får du ikke fradrag for gaven hvis den ikke er innberettet av Norsk Jernbaneklubb. Du kan ikke selv oppgi denne i skattemeldingen.

Når gaven er innberettet kommer den automatisk på din skattemelding. Gavene blir innberettet i det inntektsåret de er gitt og forutsetter at de er registrert på bankkontoen til NJK Gamle Vossebanen innen 31.12 i det aktuelle inntektsåret. Husk at banken ofte har stengt i helgen. Gaver som mottas etter fristen, blir automatisk inntektsført året etter.

Minnegaver

I forbindelse med begravelse kan du velge å la de som ønsker det gi en minnegave i stedet for blomster. En minnegave vil gå til NJK Gamle Vossebanen sitt arbeid med krevende restaureringsprosjekter av historisk jernbanemateriell.

Slik gjør du:

  • Sett inn et ønske om minnegave i dødsannonsen
  • Oppgi vårt kontonummer 3411.29.16239

De som ønsker å gi en minnegave må få beskjed om at innbetalingen må merkes med navn på giver og navn på den avdøde. Legg ved navn og adresse til nærmeste pårørende, som da i etterkant mottar et takkebrev. Ta kontakt med oss på hvis du ønsker mer informasjon.

Hør også med begravelsesbyrået – flere av dem har løsninger på minnegaver.

Testamentariske gaver

Ved å gi en gave til NJK Gamle Vossebanen i testamentet, gir du det historiske jernbanemateriellet en varig støtte også for de kommende generasjoner. Testamentariske gaver til NJK Gamle Vossebanen er fritatt for arveavgift, så du kan være sikker på at hele verdien av din gave vil gå uavkortet til vårt arbeid for å sikre historisk jernbanemateriell.
Det er en tillitssak å overlate midler til en organisasjon. For å sikre at dine siste ønsker blir ivaretatt, kan NJK Gamle Vossebanen avtale med en advokat som kan gi deg gratis hjelp til oppsett av testamentet som tilgodeser NJK Gamle Vossebanen.

Dersom du ønsker en uforpliktende og konfidensiell samtale om arv kan du sende en e-post til .

Mer informasjon?

Finner du ikke svar og har spørsmål, send oss gjerne en melding på våre Facebook-sider eller kontakt salgsavdelingen på .

Velkommen ombord!

Reis tilbake i tid med Museet Gamle Vossebanen ombord i vakkert restaurerte jernbanevogner i teak, trukket av et ekte damplokomotiv fra forrige århundre – du er invitert!

Irene Mjelde 5

Sitt ned, slapp av og nyt en deilig søndagsutflukt mens landskapet ruller forbi togvinduene. Turen kjøres med ekte damplokomotiv, bygget i 1913 på Hamar, og teakvogner fra 20- og 30-tallet. Ombord tilbyr vi våre passasjerer gode opplevelser og trivelig atmosfære. Ta en reise tilbake i tid til jernbanens gullalder, tilbake til en tid med porselen i spisevognen, uniformsknapper med riksløve, lyden av vogndører i tre som slamrer igjen, lukten av kull i nesen og lokfløyten som synger sine vakre toner ut over landskapet.

Irene Mjelde2

Gamle Vossebanen er unik som Norges fjordbane. Underveis på turen kan du oppleve et vakkert landskap når toget går gjennom fjordlandskapet, nær sjø og vann på den ene siden og bratte fjellsider på den andre. Strekningen viser en unik variasjon i jernbaneanlegg og stasjoner nøye tilpasset landskapet. Her kombineres fjord, fjell og imponerende ingeniørkunst.

20180902 DSC 3802

Gjennom hele sommeren tilbyr vi unike opplevelser. Sammen med togturen kan du utvalgte søndager oppleve en bred variasjon av ulike arrangementer som passer både store og små reisende. 

Toget kjører den 18 kilometer lange strekningen mellom Garnes stasjon og Midttun stasjon, og det er avgang hver søndag fra midten av juni til midten av september. Rundtur fra Garnes stasjon kl 11:00 og 14:15. Ekstra avganger i forbindelse med Stordriftsdag i september.

 

 

 

 

Mer informasjon

Har du spørsmål kan du finne mer informasjon her: Praktiske opplysninger, eller sende oss en melding på våre Facebook-sider.

Juletog

Juletoget arrangeres sammen med Janus

Janusfabrikken ble etablert i 1895 og er i dag en av Europas ledende produsenter av undertøy. Ved fabrikken på Espeland i Bergen jobber omlag 130 ansatte med å produsere undertøy og sokker til barn og voksne. Fabrikken er den eneste igjen i sitt slag i Norge. Janus er markedsleder i Norge og eksportandelen øker. Det er spesielt kløfrie ullklær til barn og voksne Janus er kjent for. Janus produserer også flammehemmende undertøy for bedrifter i inn- og utland. Produktene selges under merkevaren JanusPro.

Janus Juletoget

Like foran fabrikken ligger jernbanestasjonen med den tilhørende utedoen. Begge disse bygningene er totalrenovert og gjenoppbygget i original stand. Inne på togstasjonene henger en stor samling reklametegninger fra den kjente bergenskunstneren Audun Hetland. I sin tid representerte jernbanestasjonen (første gang bygget i 1899) på Espeland selve livsnerven. Med jernbanen ble det brakt varer både til og fra fabrikken. Grunnleggeren selv, Anton S. Stephansen, betalte selv for stasjonen og lønnet ekspeditør for å få toget til å stoppe. Bakom stasjonen er kyssebenken kommet opp igjen. I gamle dager fikk man sitt første kyss på den, og hvem vet, kanskje det skjer igjen?

Hvert år, andre søndag i advent, arrangerer Museet Gamle Vossebanen Juletog. Ta toget fra Garnes og Arna, til Janusfabrikken på Espeland. Ombord på toget blir det julestemning for hele familien. Kanskje møter du julenissen ombord i toget? Vi serverer pepperkaker og gløgg ombord, og det vanker en liten gave til barna.

Janus åpner dørene og ønsker alle sammen hjertelig velkommen! De holder juleåpen butikk med noen ekstra gode juletilbud. Espeland stasjon er åpen og serverer gløgg og pepperkaker.

Hjertelig velkommen, og riktig gledelig jul!

 

Mer informasjon?

Finner du ikke svar og har spørsmål, send oss gjerne en melding på våre Facebook-sider eller kontakt salgsavdelingen på .

Kjøp billetter

Våre rundturer starter på Garnes stasjon og billetter kjøpes hos TicketCo  Det er mulig å gå på toget på andre stasjoner (ikke i 2020) mot kontant betaling (penger og kort) på toget. Det er ikke mulig å forhåndskjøpe billetter til andre stasjoner enn Garnes stasjon. Forhåndskjøpte billetter har fortrinnsrett på toget.

 

Irene Mjelde2

More information?

If you have any questions you can find more information here: Practical information or send us a message on our Facebook page

Bergen Heritage Tour

Traveling like in the old days...

Practical information

Ticket for Bergen Heritage Tour need to be pre-ordered on D/S Stords TicketCo-page. 

For departure dates, pricing og pre-ordering tickets visit or call Bergen Tourist information at +47 55 55 20 00.

An unique and exciting tour of Bergen’s most stunning scenery and a journey back in time to the golden age of travel with boat, train and bus.

3 kraftkarer Erik Jensen Beskjrt

The steamship “Stord I” was built for Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap at Laxevaag Maskin & Jernskipsbyggeri in 1913, and was in service for the company until 1969. It was restored between 1981 and 2013.

The steam locomotive type 18c, no. 255, was built in Norway in 1913 for service on the line on the Eidsvold- Otta-line. It continued to serve NSB on several lines until 1969 when it was decommissioned. It was restored by volunteers between 1981 and 1992.

The first of the buses that operate on the roundtrip was delivered in 1962 to Bergen Hardanger Billag. The bus went into service in the Bergen area and corresponded with local train services to Garnes and Voss. The second bus was delivered to Sogn Billag in 1979 and transported passengers from Vik i Sogn to the train in Voss. Veteranbusslaget acquired the first bus in 1992, the other one in 2005.

Start with Heritage bus ...

Start with steam ship ...

Departure Holbergskaien 11:05 Heritage bus Departure Holbergskaien 11:00 D/S Stord I
Midttun station 12:30 Steamtrain Garnes dock 14:30 Steamtrain
Garnes dock 14:15 D/S Stord I Midttun station 15:40 Heritage bus
Arrival Holbergskaien 16:30 Arrival Holbergskaien 16:30

A Roundtrip including the veteranship “Stord 1”, the heritage steamtrain “Gamle Vossebanen” and heritage buses. When leaving the harbour of Bergen with “Stord 1”, you will enjoy the view of “the city between seven mountains” as Bergen is called. From the ship you will also see cultural heritage places such as Bryggen and the Coastal heritage center in Sandviken and the Funicular climbing up to Fløyen. During the voyage you can see how Bergen has developed and expanded along the fjord with industries and homes.

The landscape gradually changes from the urban city to typical western Norway fjord landscape connected by bridges, such as the Askøy bridge to the west and the Nordhordaland bridge to the north. The steamboat “Stord 1” is a typical coastal ferry that used to transport passengers and freight. The boat is just the same as it used to be when operated on a scheduled route, it still has many salons and plenty of space on several decks. During the voyage you can enjoy the entire boat by paying a visit to the wheelhouse, engineroom and the galley. In the galley you can buy traditional stews, soups, pancakes, waffles and beverages such as tea, coffee, mineralwater, beer and wine.

IJG Bergen Heritage tour 2017 1618

Enjoy the ride on a genuine steam railway. After a short stroll from “Stord 1” by the quay at Garnes, you enters the steamtrain on the old Voss railway, a unique fjord railway. The genuine steam locomotive was built in 1913 at Hamar (a city on the eastern part of Norway ) and has teak carridges from the 1920’s and 1930’s. During the trainride you will enjoy beautiful sceneries while the train goes along the fjord with sea and water on the one side of the train and steep mountainsides on the other. The trainride is 18 kilometers long and takes you from Garnes to Midttun. Sit down, relax and enjoy the view while the train roles through the landscape. At Midttun station the heritage buses will take you back to the city center.

The bus tour. The heritage buses will take you from Midttun Station. The tour will go through suburban areas of the city such as Nesttun, Paradis, Storetvedt, Landås and Kalfaret with good views towards Damsgaard at the western part of the city. You will pass the “Stadsport” a tollgate built in 1628 and then continues along the harbour to the final stop at the Holberg quayside.

If the first leg of the tour is with the heritage bus, you will have the oportunity to stand at the quayside and view “Stord 1” maneuver its way out of the harbour before heading out towards the fjords. The bus will then take you to Nordnes where you will pass the Aquarium, and then continue to the city center passing the theatre , “the city park”, “Festplassen” and “little Lungegårds lake”. Continuing onwards past the fishmarket and driving through Kong Oscars street, the residential area of Kalfaret and the city suburbs of Landås, Storetveit, Paradis and Nesttun stopping at Midttun station where the veteran train awaits.

Rundtur Bergen Garnes Bergen 3. sept. 2017. Foto Harald Stre 1

Gamle Vossebanen er fredet av Riksantikvaren

Mer informasjon?

Mer informasjon om fredningen og dokumenter kan finnes på Riksantikvarens hjemmesider.

Gamle Vossebanen er av Jernbaneverket valgt ut og anbefalt for fredning i Nasjonal verneplan for kulturminner i jernbanen.

Et arbeid som startet i 1975 er nå kronet med seier. Dette viser at ved langsiktig målrettet arbeid, så oppnår vi store og gode resultater.

Formålet med fredningen av Gamle Vossebanen er å sikre og bevare dens jernbanetekniske karakteristika og hovedpreg. Fredningen skal ivareta jernbanestrekningens infrastruktur med stasjoner, holdeplasser, plattformer, gjerder, telefon-/telegraflinje i luftstrekk, bygninger og innretninger for lasting, lossing, drift og vedlikehold, mv.

Fredningen av bygningene skal sikre enkeltbygningenes arkitektur, utforming og eventuelle tilføyelser. Videre skal fredningen sikre bygningenes innbyrdes sammenheng og kulturhistoriske verdier knyttet til anlegget som helhet.

Gamle Vossebanen fredes som en representant for NSBs jernbane i et vestnorsk fjordlandskap hvor også dampbåttrafikken og postveiene inngikk i samferdselsstrukturen. Ved fredningen av Gamle Vossebanen sikres en jernbane som viser infrastruktur og trasévalg både fra tiden som smalsporet og normalsporet jernbane og hvor samspillet mellom vestnorsk fjordlandskap og ingeniørkunst er flettet sammen på en unik måte.

1974 garnes2