Gamle Vossebanen

Intern rapportering
Gamle Vossebanens personale kan her sende rapporter til Sikkerhetsutvalget

Ulykker, uhell, uønskede hendelser og avvik
Planoverganghendelse
Brukes for rapportering av hendelser som involverer veifarende på planovergang
Ulykker, uhell og avvik
Brukes for rapportering av alle andre typer sikkerhetsrelaterte hendelser
Feil og mangler ved materiell, infrastruktur, bygninger og annet
Materiellrapport
Brukes for rapportering av feil og mangler ved lokomotiver, vogner og annet rullede materiell
Infrastrukturrapport
Brukes for rapportering av feil og mangler ved spor og bane
Bygningsrapport
Brukes for rapportering av feil og mangler ved bygninger og andre anlegg

 

 

 

 

Godsvogner
Gamle Vossebanens godsvogner brukes som lagervogner eller til andre formål for museumsbanetrafikken.
Noen av godsvognene er planlagt bevart som museumsvogner som etterhvert skal restaureres
.
Vogn nr. Litra (type) Vogntype Merknad
G3 3384 3384 G3 Lukket godsvogn Hensatt
T3 17002 17002 T3 Plattformvogn med staker
Ø4 17405 17405 Ø4 Bunntømmingsvogn Brukes til sporvedlikehold
Ø4 17476 17476 Ø4 Bunntømmingsvogn Brukes til sporvedlikehold
G4 42300 42300 G4 Lukket godsvogn
H4 70033 70033 H4 Kjølevogn Lagervogn
Gs 21 76 120 2107-1 21 76
120 2107-1
Gs Lukket godsvogn Lagervogn
Gbs 21 76 150 0074-2 21 76
150 0074-2
Gbs Lukket godsvogn Lagervogn
Gbs 21 76 150 0276-3 21 76
150 0276-3
Gbs Lukket godsvogn Lagervogn
Gbkls 20 76 158 5706-8 20 76
158 5706-8
Gbkls Lukket godsvogn Lagervogn
His 21 76 210 2194-8 21 76
210 2194-8
His Lukket godsvogn Lagervogn
Hbbis-tt 42 76 226 8210-7 42 76
226 8210-7
Hbbis-tt Lukket godsvogn med skyvevegger Lagervogn
Os 21 76 370 0508-6 21 76
370 0508-6
Os Plattformvogn
med staker og lemmer
Lagervogn
Os 21 76 370 0624-8 21 76
370 0624-8
Os Plattformvogn
med staker og lemmer
Lagervogn

 

 
 
 
 
 
 
Arbeidsmaskiner og annet spesialmateriell
Gamle Vossebanen har flere arbeidskjøretøyer, spesialvogner og skinnegående maskiner som brukes til banevedlikehold og andre arbeidsoppgaver ved museet.
Vogn nr. Litra (type) Materielltype Merknad
X 4405 4405 X Tilhenger til lastetraktor Hensatt
X 4406 4406 X Tilhenger til lastetraktor
30-32-5028 30-32-5028 X Svillepakkemaskin
30-34-002 30-34-002 X Skinnegående svillebyttemaskin
30-36-4003 30-36-4003

Xd 222b

Lastetraktor Robel 54.12
30-37-4004 30-37-4004

X

Tilhenger til lastetraktor
30-37-4032 30-37-4032

X

Tilhenger til lastetraktor Under reparasjon
"Gubben" "Gubben" - Svillepakkemaskin
O&K MHS 315203 O&K MHS Skinnegående gravemaskin
Motortralle    1   - Motortralle Under restaurering

 

 
 
 
 
 
 
Materiell som har vært på Gamle Vossebanen

Gjennom årene er det flere materiellenheter som har vært stasjonert på Gamle Vossebanen i kortere eller lengre tid, men som ikke lenger er der. Her kan du se en del av disse enhetene.
Materiell som bare har vært innom Gamle Vossebanen på korte besøk er ikke tatt med her.

Nummer Typebetegnelse Materielltype Merknad
Co 643 643 Co3c 3-klasse midtgangsvogn Disponeres av
Norsk Museumstog
Gbs 21 76 150 0201-1 21 76
150 0201-1
Gbs Lukket godsvogn Overført til Krøderbanen
Xael 80 76 974 4000-4 80 76
974 4000-4
Xael Ledningsrevisjonsvogn Opphugget
Hcks 42 76 218 0051-0 42 76
218 0051-0
Hcks Hestetransportvogn Opphugget
BM 64 05 64.05 BM 64 Elektrisk motorvogn Overført til Borgestad
BM-64-06 01-s 64.06 BM 64

Elektrisk motorvogn

Overført til Borgestad
Roter 4  4  Plog type 2

Roterende snøplog

Utstilt Finse
Xs 14439 14439 Xs

Snøskrape nr 3

Utstilt Finse
36-15-019 36-15-019 - Traktorgraver Avhendet

 

 
 
 
 
 
 
Personvogner
Gamle Vossebanen disponerer mange personvogner. Personvognene som brukes i museumstogtrafikken har vognkasse av tre med utvendig teakpanel.
En del av vognene er hensatt, enten for reparasjon eller for å kunne settes i stand senere.
Vogn nr. Litra (type) Vogntype Merknad
Ao 100 100 Ao Salongvogn
Rco 225 225 Rco Mannskapsvogn
Co 347 347 Co2b 3-klasse sidegangsvogn
CF 549 549 CF3b 3-klasse midtgangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling Hensatt
Co 562 562 Co3c 3-klasse midtgangsvogn Hensatt
CDFo 620 620 CDFo2-11 3-klasse sidegangsvogn med post-, konduktør- og reisegodsavdeling
Co 666 666 Co3c 3-klasse midtgangsvogn
Co 742 742 Co3c 3-klasse midtgangsvogn
Co 789 789 Co3c 3-klasse midtgangsvogn
Fo 5679 5679 Fo Konduktør- og reisegodsvogn Under reparasjon
F 14012 14012 F Konduktør- og reisegodsvogn
Co 18060 18060 Co3c 3-klasse midtgangsvogn Hensatt
Eo 18140 18140 Eo Spisevogn

 

 
 
 
 
 
 

Togtilbud og aktiviteter for barn

alt

The Old Voss Steam Railway Museum

More information?

If you have any questions you can find more information here: Practical information or send us a message on our Facebook page

The Old Voss Line (Norwegian: Gamle Vossebanen) is a heritage railway between Garnes and Midtun near the second largest city in Norway: Bergen. Originally constructed as the first part of the Bergen - Oslo main line, it opened in 1883 as part of a narrow gauge line from Bergen to Voss. Following the decision to complete the railway to Oslo as standard gauge, the line was upgraded to standard gauge in 1904. Electrified in 1954, it continued to serve as part of the Bergen - Oslo main line until two new tunnels in 1964 made a 30 km huge “S”-shaped line around the mountains obsolete. The museum line is part of this piece of railway.

IMG 2737 2000 x 1500
Photo: Ivar Gubberud

Even if the line is a former main line, it has narrow curves. Maximum speed was 70 km/h. The services running here were local trains between Bergen and Garnes, local trains Bergen to Voss, the express trains Bergen – Oslo and freight trains. After 1964, only few freight trains were run, shunting wagons to several industrial companies. Electrification was torn down after 1964.

The steam trains started in 1993 and have run every year since then. Normal scheduled traffic is on Sundays from middle of June to middle of September. Charter trains and work trains are extra. Between Midtun and Bergen, most of the line has been removed. On the other side, east of Garnes, the line is connected to today’s main line Bergen – Oslo.

Today, the museum railway is operated by the voluntarily Norwegian Railway Association (Norsk Jernbaneklubb) and runs on Sundays between June and September. The length of the museum line is 18 km between Garnes and Midtun stations. The Midtun terminus is located near Nesttun, and there are further intermediate stops at Arna, Espeland and Haukeland stations. The service operates with a type 18c steam locomotive, no. 255, built in Norway in 1913, decommissioned in 1969 and restored by volunteers between 1981 and 1992. It pulls a train of teak carriages built between 1921 and 1938. The locomotive is stored at the restored Garnes station that features a museum, engine shed, yard and turntable.

Foreign railway enthusiasts can have a look at our restoration work by coming to Garnes on a Tuesday in the evening after 18:00. Most repair on our cars is going on in the car hall at Seimsmark. This is about ten minutes’ walk from Arna station onwards to Garnes. During summer, people will be at Garnes station on Saturday evening too. We fire up and prepare our steam engine. People will usually also be there on Sunday mornings.

The museum line first leads through the garden city of Arna with the fjord below. After Arna it rises sharply towards Haukeland station. It follows the Arna river, the only river with salmon in Bergen, then reaches the agricultural plains around Haukeland. This was the highest station between Bergen and Voss before. During the war, German soldiers checked passengers at Haukeland. After Haukeland, the landscape changes, the line passes several lakes (Haukelandsvannet, Søylenvannet and Grimevannet) as well as five tunnels. The line follows lake Grimevannet and the river down to Midtun station.

The line shows how railways were built in different periods. The very first built part is near Grimevannet, built before 1883. During reconstruction in 1909, several curves have been rebuilt with a greater radius, but even now some curves have a radius of only 250m. It can also be observed how the original tunnels have been widened to include electric wiring.

The steam engine was originally designed to pull the trains between Bergen and Oslo. However, due to much larger traffic than expected, these engines were soon too weak to serve the main trains. First, they ran double traction, but then larger steam engines (types 26 and 31) replaced them, and the engines served at other lines. Our engine ran on the line between Grong and Namsos for most of its life. It was built in 1913, part of the third series of such engines, using overheated steam. It has 12 tons axle load, is a 4-6-0 and yields about 800 HP. We had to replace its boiler in 2008. The new boiler is a welded one built by Meiningen works in Germany, but built to original specifications. The engine has a compressor and equipment for air brakes. This was fitted during the 1930s. This steam engine has reliably served the trains though all the years.

For shunting at Garnes we use historical diesel tractors. Such engines were placed nearly at every station where small scale shunting had to be done. Both diesel tractors are in their original shape from the 1930s and 1950s. The passenger cars have steel frames and wooden bodies. This type of cars was operational in Norway until the late 1970s. The interior is like it was in the 1950s. They are marked as ”third class” as used before World War II. 

Kjøp et minne med hjem

Ved å kjøpe våre kvalitetssuvenirer støtter du det ideelle arbeidet for Veterantoget på Gamle Vossebanen og du får ett kjært minne eller en oppmerksomhet til en du er glad i. Kjøp et minne med hjem

Ved å kjøpe våre kvalitetssuvenirer støtter du det ideelle arbeidet for Veterantoget på Gamle Vossebanen og du får ett kjært minne eller en oppmerksomhet til en du er glad i.
Temahefter med masse informasjon om jernbanearbeide, teknikk og lokalhistorie. Kun kr 30,- pr stk.

Modelljernbanevogn 1:87 eksakt kopi av godsvogn på Garnes. Samlermodell, lite opplag. Kun kr 200,-
Overrask din kjære med et sett morsomme Karar og Kvinnor glass. Kun kr 69,- i gaveeske.

Snapsglass i forskjellige design og størrelser. Barn liker best de minste med hank og lokomotiv. Kun kr 30,-

T-skjorter i tøffe farger og motiver i alle størrelser fra 2 år til XXXL. God kvalitet som tåler mye vask. Kun kr 95,- Du finner dem på Garnes stasjon.
Video og DVD er tidsdokumenter i små opplag - kjøp nå mens de finnes i salg. Kun kr 199,- og 249,-.

På Sporet er NJKs medlemsblad som gir deg historisk og dagsaktuell informasjon om norske jernbaner. Kr 80,-
Lokomotivfløyte med tre-stemmer for junior lokomotivføreraspiranter. Kr 25,-
Lokomotivfløyte for de minste: kr 10,-

Bøker om norske jernbaner - se vårt utvalg på Garnes stasjon.

Bergensbanen - livsnerven over høyfjellet. av Kjartan Rødland. Kun 300,-

Flotte kaffekrus er nyttig og praktisk til frokost, lunsj og aftens. OBS: Nytt design i år. Kun 50,-

Flotte kaffekrus er nyttig og praktisk til frokost, lunsj og aftens. OBS: Nytt design i år. Kun 50,-