Materiellpresentasjon - godsvogner

Ø4  17476
Bunntømmingsvogn

Ø4 17476

Litra (type) Ø4
Nummer
17476
Byggeår Ukjent
Fabrikant Ukjent tysk fabrikant
Levert til K.P.E.V. (Tyskland)
Ombygget til Ø4 1965
I ordinær bruk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 9,1 tonn
Rominnhold 14,0 m3
Lasteevne 21,0 tonn
Merknad Brukes til banevedlikehold
Ø4 17476 Haukeland 2012
Ø4 17476 Haukeland 2014
 
Ø4-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
I årene mellom 1916 og 1921 ble det kjøpt inn 645 brukte kassevogner litra Om fra Tyskland. Dette var en tysk standardtype som ble bygget i nærmere 60000 eksemplarer.
De fleste vognene gikk til NSB, men mange gikk også til Norsk Hovedjernbane, Rjukanbanen eller private bedrifter. Etter 2. verdenskrig ble det dessuten etterlatt en del tilsvarende tyske vogner i Norge. Ved NSB fikk alle disse vognene litra L4.
Mange av vognene var i bruk inntil transportstrukturene endret seg utpå 1960-tallet. 180 av kassevognene ble da ombygget til Ø4-vogner, som er en større og forbedret utgave av Ø2.

17476 ble bygget på rammen fra en av kassevognene som ble etterlatt i Norge i 1945. Da vognen kom til Norge hadde den litra Om og nummer Halle 34655, men det er ikke kjent når og hvor den ble bygget.
Ved NSB ble den tildelt nummeret 37487, og i 1951 fikk den ny vognkasse ved Norsk Boligindustri i Elverum.
Vognen ble bygget om til Ø4 av verkstedet Kronstad i Bergen i 1966, og fikk da sitt nåværende nummer.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen da NSB ikke lenger hadde behov for den.
Den er nå stasjonert ved Gamle Vossebanen og brukes til pukktransport for sporvedlikeholdet.
 

----------
 
 
 
 

 

 

Ø2  16892
Bunntømmingsvogn

Ø2 16892

Litra (type) Ø2
Nummer 16892
Byggeår ramme 1876
Fabrikant Atlas, Stockholm
Levert til NSB
Ombygget til Ø2 1956
I ordinær bruk til 1985
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 6,5 tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,5 tonn
Merknad Hensatt
Ø2 16892 Kløftefoss 2010
Ø2 16892 Kløftefoss 2021
 
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
Vogn 16892 ble levert fra Atlas i Stockholm i 1876 som stakevogn N1 4091 til Smaalensbanen.Ombygging til Ø2 skjedde i 1956.
 
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1985, vognrammen hadde da den anselige alder av 109 år. Den ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb ved utrangering.
Vogn 16892 er nå stasjonert på Krøderbanen. Den har i perioder vært brukt til utkjøring av grus for vedlikehold av sporet, men er for tiden hensatt.
Fra 2012 til 2014 var vognen feilmerket med nr. 16852.

 
 
----------
 
 
 
 

 

 

G3  17176
Lukket godsvogn med militærinnredning

G3 17176

Litra (type) G3
Nummer 17176
Byggeår 1921
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Kongsvingerbanen
I ordinær trafikk til ca 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 7,70 m
Vognvekt 7,7 tonn
Lasteflate 16,1 m2
Rominnhold 34,0 m3
Lasteevne 16,0 tonn
G3 17176 Krøderen 2005
G3  17176 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport og har dessuten sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
Vogn 17176 ble levert til Kongsvingerbanen i 1921 og var blant de sent leverte vognene med 12 tonns hjulsatser.
Vognen rullet i ordinær godstrafikk frem til slutten av 1960-tallet, og til tross for nesten 50 års tjeneste ble det praktisk talt ikke gjort noen endringer på vognen.
Etter å ha blitt tatt ut av alminnelig trafikk ble den brukt som lagervogn på Grorud i over 20 år.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1990, og allerede året etter ble den pusset opp. Den er restaurert tilbake til 1940-talls utseende, og er komplett med sammenleggbar innredning for «40 Mand -  8 Hester».
Vognen er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.

 

----------

 

 

 

 

 

T3  17002
Plattformvogn med staker

T3 17002

Litra (type) T3
Nummer 17002
Byggeår 1914
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Kongsvingerbanen
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 8,0 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Lasteevne 15,5 tonn
T3 17002
Lastet med sviller
Krøderen 2007
T3 17002 Kløftefoss 2021
T3 17002 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsaklig benyttet til transport av tømmer og trelast.
 
NSB anskaffet fra 1913 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognen var større enn tidligere åpne vogner og 12 tonns hjulsatser var blitt standard. Vognene var uten karmer, men hadde kraftige staker av jernrør med strammekjettinger på toppen. Fra 1916 ble vogntypen levert med karmer av nedfellbare jernlemmer (litra Tl), og denne løsningen ble standard for åpne vogner på hele 1900-tallet. Frem til 1928 ble det bygget nærmere 1100 T3/Tl3-vogner. For Krøderbanen og andre baner med stor tømmertrafikk var dette den mest vanlige vogntypen.
 
17002 ble levert til Kongsvingerbanen i 1914. Vognen rullet praktisk talt uendret fram til etter krigen. Da fikk mange T3-vogner montert automatiske trykkluftbremser, og dette skjedde med 17002 i 1946. Vognen ble utrangert i 1970, men overlevde som lagervogn på NSBs verksted på Grorud fram til midten av 1990-tallet.
 
NJK overtok 17002 i 1994, og året etter var den ferdig restaurert. Vognen fremstår nå i det utseende den hadde fra slutten av 50-tallet og frem til utrangeringen.
 
Etter at vognen var restaurert ble den stasjonert på Krøderbanen, hvor den fra tid til annen ble brukt i ”somlegodstog” og andre spesialarrangementer. Den ble også i perioder benyttet til lagring og transport av sviller, telefonstolper og annet utstyr for banevedlikeholdet.

Vognen ble i november 2021 overført til Gamle Vossebanen.
 



 
----------

 

 

 

 

 

G3  20195
Lukket godsvogn

G3 20195

Litra (type) G3
Nummer 20195
Byggeår 1922
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Oslo Distrikt
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 7,70 m
Vognvekt 8,5 tonn
Lasteflate 16,1 m2
Rominnhold 34,0 m3
Lasteevne 15,0 tonn
G3 20195 03 s Kongsvinger 1985
G3 20195 Kløftefoss 2010
G3 20195 Kløftefoss 2010
G3 20195 Snarum 2020
G3 20195 Sagdalen 2024
G3  20195 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport. Opprinnelig hadde den også sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
Vogn 20195 ble levert fra Strømmens Værksted i 1922 til NSB Oslo distrikt. Den har 12 tonns hjulsatser, og er blant de sent leverte vognene i en stor serie på 775 G3-vogner.
I 1943/44 ble vognen modernisert og fikk montert trykkluftbremse og doble bremsebommer, men den fikk ikke hylsebuffere.
20195 rullet i ordinær godstrafikk frem til utrangering i 1971, deretter ble den stående som stasjonsvogn (stasjonært lager) på Kongsvinger stasjon.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1992 og lagret den på Kløftefoss på Krøderbanen.
I 2020 ble vognen overført til Sagelvas Venner på Strømmen. Den ble deretter pusset opp, og er fra 2023 plassert i en statisk utstilling i Sagdalen.
 

 

----------

 

 

 

 

 

 

G3  20196
Lukket godsvogn med militærinnredning

G3 20196

Litra (type) G3
Nummer 20196
Byggeår 1922
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Drammen Distrikt
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 7,70 m
Vognvekt 7,65 tonn
Lasteflate 16,1 m2
Rominnhold 34,0 m3
Lasteevne 16,0 tonn
G3 20196 I godstog
Vikersund 2011
G3 20196 Åndalsnes 2022
G3  20196 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport. Opprinnelig hadde den også sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
Vogn 20196 ble levert fra Strømmens Værksted i 1922 til NSB Drammen distrikt. Den har 12 tonns hjulsatser, og er blant de sent leverte vognene i en stor serie på 775 G3-vogner.
Vognen var i ordinær bruk i nesten 50 år, men det ble ikke foretatt vesentlige endringer eller moderniseringer på den.
I 1970 ble 20196 tatt i bruk som redskapsvogn for skinnesveising i Trondheim distrikt.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1980. Etter noen års hensetting ble den tatt inn til oppussing. I 1992 fremstod den slik de var ved leveransen, og er komplett med sammenleggbar innredning for «40 Mand -  8 Hester».

Den er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer. Vognen har også blitt brukt i flere filminnspillinger, både på Krøderbanen og andre steder.
 

----------

 

 

 

 

 

MK3  20243
Grus- og tømmervogn

MK3 20243

Litra (type) MK3
Nummer 20243
Byggeår 1923
Fabrikant Aadals Brug
Levert til NSB Drammen distrikt
I ordinær trafikk til 1977
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 7,70 m
Vognvekt 7,0 tonn
Lasteflate 15,9 m2
Rominnhold 7,4 m3
Lasteevne 10,5 tonn
MK3 20243 Krøderen 2006
MK3 20243 Bolsterfundament midt i vognen
Krøderen 2006
MK3 20243 I militærtog lastet med en jeep
Krøderen 2007
K2-vogner med stolpelast 1934 K-vogner opplastet med stolper 1934
20243 er en kombinert grus- og tømmervogn. Den har lave karmer og er egnet for all slags gods som tåler transport på åpne vogner.
Sidekarmene er nedfellbare gruslemmer som på alminnelige grusvogner, noe som gjør vognen egnet til grustransport og grusing av spor.
Midt på vogndekket er det montert en kraftig senterbjelke hvor det kan plasseres et svingbart bolster. Ved å koble sammen to slike vogner kan det transporteres lang last som mastetømmer og stolper.
 
Vogn 20243 ble levert fra Aadals Brug til NSB Drammen distrikt i 1923. Serien bestod av 20 vogner og dette var siste gang det ble bygger vogner med K i litraen. Disse vognene fikk 12 tonns hjulsatser, og den økte lasteevnen medførte at karmene ble noe høyere enn på vanlige grusvogner.
Etter leveransen av lange boggigodsvogner på 1930-tallet ble behovet for bolstervogner kraftig redusert, og 20243 gikk som grusvogn det aller meste av sin driftstid. Den er gikk praktisk talt uendret i alle år og ble utrangert i 1977.
 
Etter utrangering ble vognen overtatt av Norsk Jernbanemuseum og ble stående hensatt i Hamarområdet i nærmere 20 år.
I 1996 ble vognen deponert til NJK og pusset opp. Den ble deretter stasjonert på Krøderbanen hvor den brukes ved spesielle arrangementer.
 

----------

 

 

M1  20513
Grusvogn

M1 20513

Litra (type) M1
Nummer 20513
Byggeår 1913
Fabrikant Eidsfos Verk
Levert til NSB Drammenbanen
I ordinær trafikk til 1988
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,18 m
Vognvekt 5,6 tonn
Lasteflate 15,8 m2
Rominnhold 5,0 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Hensatt
M1 20513 Filipstad 1981
M1 20513 Kløftefoss 2010
M1 20513 er en grusvogn av standardtype, beregnet for transport av grus og masse til anlegg og vedlikehold av jernbanen. Den kan også brukes til alle typer løsgods som kull, malm, stein, skifer og byggematerialer.
 
M1 20513 ble levert fra Eidsfos Verk i 1913 i en serie på 30 grusvogner til den smalsporede Drammenbanen. Vognene var bygget som normalsporvogner med vognbredde på 2,65m, men midlertidig montert for bruk på smalspor.
Vognene ble benyttet under den store omleggingen av Drammenbanen fra dampdrevet smalsporbane med enkeltspor til elektrisk drevet normalsporbane med dobbeltspor. Etter at anlegget var ferdig ble vogn 20513 bygget om til normalspor i 1923. Forøvrig rullet vognen praktisk talt uendret hele sin driftstid og ble først utrangert i 1988.
 
Vogn 20513 overtatt av Norsk Jernbaneklubb ved utrangering. Den har siden vært plassert på Krøderbanen og er i den utførelsen den hadde ved utrangering.
Vognen benyttes for tiden til lagring av vognkassen fra en kjølevogn litra Hv2 som mangler understell.
 
 
----------