Materiellpresentasjon - godsvogner

G5  43293
Lukket godsvogn

G5 43293

Litra (type) G5
Nummer 43293
Nummer 1967 - 2012
21 76 120 1208-8
Byggeår 1960
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1993
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 11,08 m
Vognvekt 12,0 tonn
Lasteflate 25,3 m2
Rominnhold 64,2 m3
Lasteevne 27,5 tonn
Merknad Lagervogn
G5 43293 Krøderen 2007
G5 43293 Med UIC-litra 2007
G5 43293 er en lukket godsvogn av UIC-standardtype.
 
I perioden 1956 til 1964 fikk NSB bygget til sammen 608 slike vogner i tre varianter. Vogn 43293 ble levert i den andre serien på 373 vogner G5 type 2.
 
Vognen ble bygget for 18 tonns aksellast, men dette ble senere oppgradert til 20 tonn. Det ble ellers ikke gjort vesentlige endringer på 43293 i driftstiden, teknisk er den dermed stort sett i samme utførelse som da den ble bygget.
I 1967 fikk den ny UIC-litra og nummer Gs 21 76 120 1208-8.
 
Vognen ble utrangert i 1987 og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den har siden gjort tjeneste som lagervogn for virksomheten på Krøderbanen.
 
Vognen ble pusset opp i 2007. I 2012 fikk den tilbake sitt opprinnelige nummer.
 

 

----------

 

 

 

 

 

G5  44986
Lukket godsvogn

G5 44986

Litra (type) G5
Nummer
44986
Byggeår 1968
Fabrikant Strømmens verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1990
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 10,58 m
Vognvekt 12,0 tonn
Lasteflate 25,3 m2
Rominnhold 64,0 m3
Lasteevne 27,5 tonn
Merknad Lagervogn
G5  44986 er en lukket godsvogn av spesialtype.
 
G5-vognene av type 4 ble utviklet som et ledd i tilpassing til nye lastemetoder basert på paller og gaffeltruck. Fra 1964 til 1968 ble det bygget totalt 1000 slike vogner fordelt på tre hovedvarianter.

Vognene fikk sidevegger som var delt i seksjoner. Disse kunne åpnes og lukkes individuelt, slik at man kunne nå hele vognens lasteflate fra utsiden med gaffeltruck.

Vogn 44267 ble levert av Strømmens Verksted i 1968. Den er av hovedvariant 3, som fikk 2-delte sidevegger av korrugerte stålplater i motsetning til de tidligere variantenes 3-delte vegger med trepanel. Vognen har også glassfibertak som slipper mye lys inn i vognen.
 
Straks vognen var levert ble den fikk den UIC-litra og –nummer His 210 2986. Forøvrig ble det ikke gjort vesentlige endringer på vognen i driftstiden.
 
Vognen ble utrangert i 1990 og straks overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er stasjonert på Krøderbanen hvor den brukes som lagervogn.
 

 

----------

 

 

 

 

 

Gtl5  49009
Lukket godsvogn med skyvetak og skyvevegger

Gtl5 49009

Litra (type) Gtl5
Nummer
49009
Byggeår 1961
Fabrikant
Levert til NSB
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 14,50 m
Vognvekt 14,5 tonn
Lasteflate 33,0 m2
Rominnhold 86,0 m3
Lasteevne 25,5 tonn
Merknad Lagervogn
Gtl5 49009 Kløftefoss 2010
Gtl5 49009 Kløftefoss 2010
Gtl5  49009 er en lukket godsvogn hvor vegger og tak kan skyves til side for å lette lasting og lossing.
 
Vognen fikk i 1968 UIC-litra og nummer Tbis 21 76 571 5009-0.
I 2012 fikk den tilbake sitt opprinnelige nummer.
 
Vognen  brukes som lagervogn ved Krøderbanen.

 
 
----------

 

 

 

 

 

G3  101
Lukket godsvogn fra Rjukanbanen

RjB G3 101

Litra (type) G3
Nummer 101
Byggeår (Ca. 1890)
Fabrikant (Ukjent)
Ombygget til G3 1912
Ombygget av Skabo Jernbanevognfabrik
Ombygget for Rjukanbanen
I ordinær trafikk til Ca. 1965-70
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 7,22 m
Vognvekt 7,60 tonn
Lasteflate 14,6 m2
Rominnhold 31,3 m3
Lasteevne 15,0 tonn
RjB G3 101 Krøderen 2009
RjB G3 101 I bruk i persontog
Vikersund 1976
RjB G3 101 Vikersund 1971
G3  101 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport.

Rjukanbanens godsvogner var stort sett tilpasset banens spesielle behov, men det var også noen vogner av standardtyper. Blant disse var 13 stk. G3-vogner etter NSBs tegning. Ytterligere fire G3-vogner ble fremskaffet ved å bygge nye vognkasser på understillinger fra eldre anleggsvogner. Utseendemessig var de lik en vanlig G3, men de var 45 cm kortere. Dessuten manglet de militærinnredning, og de hadde skruebremse i stedet for hevarmbremse. Strengt tatt oppfylte ikke disse vognene kriteriene for å være standardvogner, men de fikk allikevel litra G3.

Vogn 101 var den første av disse ombygde vognene. Vognkassen ble bygget av Skabo Jernbanevognfabrik i 1918. Det er lite som er kjent om opprinnelsen til understillingen, men detaljer kan tyde på at den er bygget i Tyskland rundt 1890.
I 1941 ble vognen utstyrt med bremserplattform i enden tilsvarende NSBs G4-vogner. Akselavstanden ble i 1946 forlenget med 28 cm til 3,5 meter for å unngå redusert fremføringshastighet på det nasjonale jernbanenettet som følge av nye forskrifter.
 
Vognen ble i mange år benyttet til stykkgodstransport mellom Rjukan og Notodden. Senere gikk den lokalt mellom Rjukan og Mæl, og ble utstyrt med skilt som markerte dette. Den ble trolig tatt ut av drift mot slutten av 1960-tallet.

NJK overtok vognen i 1971, og den var med blant de første museumsvognene som kom til Krøderbanen. Vogn 101 er pusset opp i det utseende den hadde på slutten av sin driftstid og kjennetegnes ved Rjukanbanens lyse gråfarge.

G3  101 er stasjonert på Krøderbanen og står vanligvis utstilt på Krøderen stasjon. Den benyttes også som lagervogn for Krøderbanens vognvedlikehold.
 
 
 

----------

 

 

 

 

 

MK    1
Grus- og tømmervogn fra Valdresbanen

VB MK 1

Litra (type) MK
Nummer 1
Byggeår 1901
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Ombygget til sporrenser ca 1915-1920
I bruk til Ant. 1960-tallet
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 5,90 m
Vognvekt 4,63 tonn
Lasteflate 10,7 m2
Rominnhold 4,9 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Under restaurering
VB MK 1 Dokka 1970
VB MK 1 Lillehammer 2011
MK  1 er en kombinert grus- og tømmervogn. Den har lave karmer og er egnet for all slags gods som tåler transport på åpne vogner.
Sidekarmene er nedfellbare gruslemmer som på alminnelige grusvogner, noe som gjør vognen egnet til grustransport og grusing av spor.
Midt på vogndekket er det montert en kraftig senterbjelke hvor det kan plasseres et svingbart bolster. Ved å koble sammen to slike vogner kan det transporteres lang last som mastetømmer og stolper.

MK  1 ble levert til anlegget av den privateide Valdresbanen fra Skabo i 1901, og var bygget etter statsbanenes tegninger. De første årene ble MK 1 benyttet på anlegget av banen til Fagernes, men etter hvert brukt i ordinær godstransport og til banevedlikehold.

På et tidspunkt ble MK  1 gjort om til sporrenser. Tidspunktet for endringen er ikke kjent, men Valdresbanen tok i 1912 kontakt med Rjukan Salpeterverk for å få tegninger av deres sporrenser med etterhengt plog.
Fra 1924 finnes en tegning av MK  1 som sporrenser med forslag om å bruke en vacuumbremsesylinder for å løfte og senke sporrenseren, men dette kom trolig aldri til utførelse. På denne tegningen er det ikke tegnet på noe overbygg, så det har trolig kommet til senere. Overbygget var festet i gruslemmene, så det skjedde få eller ingen endringer på den opprinnelige konstruksjonen.
Vognen fikk siste ordinære revisjon i 1935.

I 1937 ble Valdresbanen overtatt av staten og alt materiellet ble tildelt nye litra og nummer i NSBs system og nummerserier. MK  1 ble formelt omnummerert til MK1 type 1 nr. 6150, men ommerking av selve vognen skjedde aldri. Dette kan tyde på at NSB sentralt ikke kjente til at den var blitt ombygget.
Etter at den ble tatt i bruk som sporrenser kom vognen aldri utenfor Valdresbanen, og den stod lagret på Dokka stasjon når det ikke var behov for den. Bruken av vognen antas å ha opphørt en gang på 1960-tallet.

MK 1 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1972, og i den forbindelse ble sporrenserutstyret fjernet. Vognen ble først fraktet til Krøderbanen, og etter mange års lagring ble den flyttet til Skreia.
Det viste seg at bruken som sporrenser hadde ført til store rustskader i den ene enden av vognrammen. Etter hvert lyktes det å skaffe midler til en antikvarisk reparasjon, og i 1988 ble det klinket inn nye deler til erstatning for det som var ødelagt. Det gjenstår nå å montere tredekke og karmer samt å hjulsette vognen.
Når restaureringsarbeidet startet ble vognen flyttet til Lillehammer, senere ble den flyttet til Krøderbanen. Den befinner seg for tiden i Mysen hvor restaureringen skal gjøres ferdig.

MK  1  er den eneste bevarte godsvogn som er levert til Valdresbanen, og den eneste godsvogn med det noe spesielle nummer 1.



----------

 

 

 

 

 

Lo3  137
Boggikassevogn fra Rjukanbanen

RjB Lo3 137

Litra (type) Lo3
Nummer 137
Byggeår 1914
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til Rjukanbanen
I ordinær trafikk til ca. 1980
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 15,0 tonn
Lasteflate 21,5 m2
Rominnhold
Lasteevne 32,5 tonn
RjB Lo3 137 Rjukan 1973
RjB Lo3 137 Hokksund 1973
RjB Lo3 137 Vikersund 1986
RjB Lo3 137 Kløftefoss 2006
RjB Lo3 137
Under oppussing Krøderen 2008
RjB Lo3 137 Under oppussing Kløftefoss 2009
RjB Lo3 137 Kløftefoss 2010
Lo3 137 ble levert i en serie på 24 slike vogner til Rjukanbanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1914. Det er en boggikassevogn bygget spesielt for Norsk Hydros transporter mellom Rjukan og Herøya. Vognen er spesielt kort, men har stor lasteevne, noe som var nødvendig for å utnytte kapasiteten best mulig  på jernbanefergen på Tinnsjøen.
Vognene ble hovedsakelig benyttet til transport av kalkstein fra Menstad til Rjukan, og hadde ferdig salpeter eller kunstgjødsel som returlast. Disse transportene ble benevnt som massegods.

På midten av 1960-tallet ble det montert et nytt losseanlegg på Rjukan hvor vognene ble hevet i den ene enden slik at kalksteinen kunne skli av uten manuell håndtering. Vognene fikk derfor bygget inn en hengslet kippvegg i den ene enden av vognen, samtidig som vogngulvet ble forsterket med jernplater. De fikk også en langsgående presenningsbom for enkelt å kunne dekke til ømtålig gods. Forøvrig gikk vognene stort sett uforandret i hele sin driftstid.

Massegodstransportene opphørte i første halvdel av 1970-tallet, og Lo3-vognene ble deretter bare benyttet til sporadiske transporter inntil utrangering først på 1980-tallet.
Lo3 137 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1985. Etter mange års hensetting ble vognen fullstendig renovert og pusset opp, og var ferdig til markeringen av Rjukanbanens 100-årsjubileum i 2009. Vognen har beholdt det utseende den hadde på slutten av driftstiden og kjennetegnes ved Rjukanbanens lyse gråfarge.
 
Lo3 137 er stasjonert på Krøderbanen og brukes av og til ved spesielle arrangementer.
 

----------

 

 

 

 

 

Q4  309
Tankvogn fra Rjukanbanen

Q4 309

Litra (type) Q4
Nummer 309
Byggeår 1948
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til Rjukanbanen
I ordinær trafikk til 1987
Nåværende eier Privateid
Lengde over buffere 7,35 m
Vognvekt 16,8 tonn
Vognvekt uten beholder 6,6 tonn
Rominnhold 18,8 m3
Lasteevne 10,0 tonn
Q4 309 Før
oppussing
Krøderen 2007
Q4 309 Under
oppussing
Krøderen 2007
Q4 309 Under
oppussing
Krøderen 2007
Q4 309 Kløftefoss 2009
Q4 309 er en tankvogn med avtagbar beholder bygget spesielt for Norsk Hydros ammoniakktransporter.
I eldre tid ble varer som bensin, parafin og kjemiske produkter transportert i fat, men fra første del av 1900-tallet økte bruken av slike produkter dramatisk. Jernbanen tok derfor i bruk særskilte tankvogner, og disse ble gjerne spesialtilpasset de produktene de skulle transportere. De første tankvogner i Norge kom i 1912, og allerede året etter anskaffet Rjukanbanen sine første.

Innføring av Haber-Boschmetoden ved fabrikkene på Rjukan på siste halvdel av 1920-tallet førte til transport av store mengder flytende ammoniakk fra Rjukan til Herøya. Rjukanbanen anskaffet fra 1928 og fremover omlag 80 tankvogner spesielt for denne transporten. Som for Rjukanbanens øvrige vogner var dette korte vogner med høy lasteevne, det var viktig å utnytte plassen på fergene over Tinnsjøen best mulig. For de eldste av disse tankvognene var både understilling og tank i klinket utførelse, mens senere leveranser var sveiset. De meget solide beholderne kunne løftes av og ble fra begynnelsen transportert på lekter mellom Menstad og Herøya. Siden beholderne var avtagbare og dermed kunne byttes rundt på vognene fikk de egne nummer.
I 1952 ble det bygget sidespor til Herøya. Lektertransporten kunne da opphøre, og tankene ble deretter stort sett stående fast på vognene.
 
Q4 309 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrik i 1948 til Rjukanbanen, og er utført med sveiset understilling. Beholderen som står på vogn 309 i dag har nr 45 og er av den eldste typen fra 1928 i klinket utførelse.
 
Vogn 309 gikk mellom Rjukan og Menstad/Herøya i hele sin driftstid. En gang på 1960-tallet ble de opprinnelige glidelagrene erstattet med rullelager, men forøvrig er det ikke gjort større endringer på vognen. Den ble tatt ut av drift i 1987.
 
Etter utrangering ble vogn 309 overtatt av privatpersoner tilknyttet Norsk Jernbaneklubb. Den ble lagret på Kløftefoss frem til 2007 da oppussingsarbeider ble startet.
Q4 309 var ferdig restaurert til Rjukanbanens 100 års-jubileum i 2009. Vognen er beholdt i det utseende vogntypen hadde de senere år av driftstiden.
Vognen lagres på Krøderbanen og brukes av og til ved spesielle arrangementer.
 
 
 

----------

 

 

 

 

 

Q4  319
Tankvogn fra Rjukanbanen

Q4 319

Litra (type) Q4
Nummer 319
Byggeår 1948
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til Rjukanbanen
I ordinær trafikk til 1987
Nåværende eier Privateid
Lengde over buffere 7,35 m
Vognvekt 16,8 tonn
Vognvekt uten beholder 6,6 tonn
Rominnhold 18,8 m3
Lasteevne 10,0 tonn
Q4 319 Før
oppussing
Krøderen 2007
Q4 319 Under
oppussing
Krøderen 2007
Q4 319 Under
oppussing
Krøderen 2007
Q4 319 Kløftefoss 2009
Q4 319 er en tankvogn med avtagbar beholder bygget spesielt for Norsk Hydros ammoniakktransporter.
I eldre tid ble varer som bensin, parafin og kjemiske produkter transportert i fat, men fra første del av 1900-tallet økte bruken av slike produkter dramatisk. Jernbanen tok derfor i bruk særskilte tankvogner, og disse ble gjerne spesialtilpasset de produktene de skulle transportere. De første tankvogner i Norge kom i 1912, og allerede året etter anskaffet Rjukanbanen sine første.

Innføring av Haber-Boschmetoden ved fabrikkene på Rjukan på siste halvdel av 1920-tallet førte til transport av store mengder flytende ammoniakk fra Rjukan til Herøya. Rjukanbanen anskaffet fra 1928 og fremover omlag 80 tankvogner spesielt for denne transporten. Som for Rjukanbanens øvrige vogner var dette korte vogner med høy lasteevne, det var viktig å utnytte plassen på fergene over Tinnsjøen best mulig. For de eldste av disse tankvognene var både understilling og tank i klinket utførelse, mens senere leveranser var sveiset. De meget solide beholderne kunne løftes av og ble fra begynnelsen transportert på lekter mellom Menstad og Herøya. Siden beholderne var avtagbare og dermed kunne byttes rundt på vognene fikk de egne nummer.
I 1952 ble det bygget sidespor til Herøya. Lektertransporten kunne da opphøre, og tankene ble deretter stort sett stående fast på vognene.
 
Q4 319 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrik i 1948 til Rjukanbanen, og er utført med sveiset understilling. Beholderen som står på vogn 319 i dag har nr 44 og er av den eldste typen fra 1928 i klinket utførelse.
 
Vogn 319 gikk mellom Rjukan og Menstad/Herøya i hele sin driftstid, og det ble ikke gjort større endringer på vognen. Den ble tatt ut av drift i 1987.
 
Etter utrangering ble vogn 319 overtatt av privatpersoner tilknyttet Norsk Jernbaneklubb. Den ble lagret på Kløftefoss frem til 2007 da oppussingsarbeider ble startet.
Q4 319 var ferdig restaurert til Rjukanbanens 100 års-jubileum i 2009. Vognen er beholdt i det utseende vogntypen hadde de senere år av driftstiden.
Vognen lagres på Krøderbanen og brukes av og til ved spesielle arrangementer.
 
 
 

----------