Materiellpresentasjon - godsvogner

Ø2  16913
Bunntømmingsvogn

Ø2 16913

Litra (type) Ø2
Nummer 16913
Byggeår ramme 1897
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Eidsvold-Ottabanen
Ombygget til Ø2 1957
I ordinær bruk til 1985
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 7,5 tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Brukes til sporvedlikehold
Ø2 16913
Kløftefoss 2007
 
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
Vogn 16913 ble levert fra Strømmens Værksted i 1897 som stakevogn N1 8579 til Eidsvold-Ottabanen.
I 1931/32 ble den ombygget til N2.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1957. Den fikk samtidig montert trykkluftbremser.
 
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1985 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes til grustransport for sporvedlikeholdet.
 
 
----------
 
 
 
 

 

 

Ø2  16911
Bunntømmingsvogn

Ø2 16911

Litra (type) Ø2
Nummer 16911
Byggeår ramme 1907
Fabrikant Eidsfos Verk
Levert til NSB Vestfoldbanen
Ombygget til Ø2 1957
I ordinær bruk til 1983
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 7,8 tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Brukes til sporvedlikehold
Ø2 16911
Kløftefoss 2007
 
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
Vogn 16911 ble levert fra Eidsfos verk i 1907 som smalsporet stakevogn N 2812 til Vestfoldbanen.
I 1909 ble vognen ombygget til normalt spor og omnummerert til N1 16297. I 1928 ble den ombygget til N2.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1957. Den fikk samtidig montert trykkluftbremser.
 
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1983 og hensatt.
I 1992 ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes til grustransport for sporvedlikeholdet.
 
 
----------
 
 
 
 

 

 

Ø2  16902
Bunntømmingsvogn

Ø2 16902

Litra (type) Ø2
Nummer 16902
Byggeår ramme 1878
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Smaalensbanen
Ombygget til Ø2 1956
I ordinær bruk til 1985
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 7,7tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Brukes til sporvedlikehold
Ø2 16902 Krøderen 2010
Ø2 16902 Sysle 2014
Ø2 16902 Kløftefoss 2015
Ø2 16902 Kløftefoss 2015
Ø2 16902 Kløftefoss 2016
 
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
Vogn 16902 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1878 som stakevogn N1 4041 til Smaalensbanen.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1956. Den fikk samtidig montert trykkluftbremser.
 
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1985, vognrammen hadde da oppnådd den anselige alder av 107 år.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen ved utrangering. Den er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes til grustransport for sporvedlikeholdet.
I 2015 fikk vognen en fullstendig overhaling og oppussing.
 
 
----------
 
 
 
 
 

 

Ø2  16859
Bunntømmingsvogn

Ø2 16859

Litra (type) Ø2
Nummer 16859
Byggeår ramme 1876
Fabrikant Atlas, Stockholm
Levert til NSB
Ombygget til Ø2 1956
I ordinær bruk til 1990
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 6,5 tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Brukes til sporvedlikehold
Ø2 16859
Kløftefoss 2007
Ø2 16859 Sysle 2014
Ø2 16859 Kløftefoss 2016
 
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
Vogn 16859 ble levert fra Atlas i Stockholm i 1876 som stakevogn N1 3935.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1954/55.
 
De fleste Ø2-vogner ble utrangert rundt 1985, men 16859 ble disponert til lokal bruk på Solørbanen og var i ordinær bruk helt til 1990. Vognrammen hadde da den anselige alder av 114 år.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen ved utrangering. Fra 1997 ble den stasjonert på Krøderbanen hvor den brukes til grustransport for sporvedlikeholdet.
I 2016 fikk vognen en fullstendig overhaling og oppussing.
 
 
----------
 
 
 
 

 

 

Ø2  16852
Bunntømmingsvogn

Ø2 16852

Litra (type) Ø2
Nummer 16852
Byggeår ramme 1916
Fabrikant Hamar Jernstøperi
Levert til NSB
Ombygget tilk Ø2 1956
I ordinær bruk til 1985
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 6,5 tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,5 tonn
Merknad Opphugget
 
Vognen ble opprinnelig bygget som M-vogn. Den ble ombygget til bunntømmingsvogn på 1950-tallet og brukt til banevedlikehold.

Da vognen ble tatt ut av bruk ved NSB ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble stasjonert på Krøderbanen hvor den også ble brukt til utkjøring av grus til banevedlikeholdet.
 
Vognen var etterhvert i svært dårlig stand, og ble hugget opp i 2011.

----------

 

 

 

 

 

Ø2  16800
Bunntømmingsvogn

Ø2 16800

Litra (type) Ø2
Nummer 16800
Byggeår ramme 1921
Fabrikant Eidsfos Verk
Levert til NSB Vestfoldbanen
Ombygget til Ø2 1953
I ordinær bruk til 1986
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere
Vognvekt 6,4 tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,5 tonn
Merknad Brukes til sporvedlikehold
Ø2 16800
Kløftefoss 2015
 
Ø2-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
Vogn 16800 ble levert fra Eidsfos verk i 1921 som smalsporet stakevogn N 3359 til Vestfoldbanen.
I 1930 ble vognen ombygget til normalt spor og omnummerert til N1 20833.
Ombygging til Ø2 skjedde i 1953.
 
Vognen ble tatt ut av ordinær bruk i 1986 og deretter overtatt av Norsk Jernbanemuseum.
Fra 1997 ble vognen deponert til Norsk Jernbaneklubb. Den er nå stasjonert på Krøderbanen og brukes til grustransport for sporvedlikeholdet.
 
 
----------
 
 
 
 

 

 

Ø2  16728
Bunntømmingsvogn

Ø2 16728

Litra (type) Ø2
Nummer 16728
Byggeår ramme 1892
Fabrikant
Levert til NSB
Ombygget tilk Ø2 1955
I ordinær bruk til 1985
Siste eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere
Vognvekt 6,7 tonn
Rominnhold 7,5 m3
Lasteevne 11,5 tonn
Merknad Opphugget
Ø2 16728 var en bunntømmingsvogn for grus- og pukktransport.
 
Vognen ble opprinnelig bygget som M-vogn. Den ble ombygget til bunntømmingsvogn på 1950-tallet og brukt til banevedlikehold.

Da vognen ble tatt ut av bruk ved NSB ble den overatt av Norsk Jernbanemuseum. Den ble deretter utlånt til Krøderbanen som også brukte den til utkjøring av grus til banevedlikeholdet.
 
Vognen var etterhvert i svært dårlig stand, og ble hugget opp i 2011.

 

----------

 

 

 

 

 

Ø4  17405
Bunntømmingsvogn

Ø4 17405

Litra (type) Ø4
Nummer
17405
Byggeår Ukjent
Fabrikant Ukjent tysk fabrikant
Levert til
Ombygget til Ø4 1965
I ordinær bruk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere
Vognvekt 8,9 tonn
Rominnhold 14,0 m3
Lasteevne 21,0 tonn
Merknad Brukes til banevedlikehold
Ø4 17405 Haukeland 2000
 
Ø4-vogner ble ombygget fra eldre vogner og benyttet til sporvedlikehold. De har spesielle tømmeluker som gjør det mulig å fordele ballastmassen jevnt i sporet mens vognen kjøres langsomt fremover. Klaffer under lukene kan stilles slik at massen fordeles enten mot midten eller siden av sporet.
 
I årene mellom 1916 og 1921 ble det kjøpt inn 645 brukte kassevogner litra Om fra Tyskland. Dette var en tysk standardtype som ble bygget i nærmere 60000 eksemplarer.
De fleste vognene gikk til NSB, men mange gikk også til Norsk Hovedjernbane, Rjukanbanen eller private bedrifter. Etter 2. verdenskrig ble det dessuten etterlatt en del tilsvarende tyske vogner i Norge. Ved NSB fikk alle disse vognene litra L4.
Mange av vognene var i bruk inntil transportstrukturene endret seg utpå 1960-tallet. 180 av kassevognene ble da ombygget til Ø4-vogner, som er en større og forbedret utgave av Ø2.

17405 ble bygget på rammen fra  en av kassevognene som ble innkjøpt mellom 1916 og 1921. Det er ikke kjent når og hvor den opprinnelig ble bygget eller hvilke vognnummer den hadde som kassevogn i Tyskland og Norge.
Vognen ble bygget om til Ø4-vogn av verkstedet Kronstad i Bergen i 1965, og fikk da sitt nåværende nummer.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen da NSB ikke lenger hadde behov for den.
Den er nå stasjonert ved Gamle Vossebanen og brukes til pukktransport for sporvedlikeholdet.
 
 
----------