Materiellpresentasjon - godsvogner

To1  14910
Boggiplattformvogn med staker

To1 14910

Litra (type) To1
Nummer 14910
Byggeår 1922
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Bergensbanen
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 11,80 m
Vognvekt 10,61 tonn
Lasteflate 25,6 m2
Lasteevne 23,5 tonn
To1 14910 Som trafikkvogn
Lillehammer 1971
To1 14910 Drammen 1972
To1 14910 Drammen 1974
To1 14910 Elverum 1982
To1 14910 Krøderen 2006
To1 14910 Lastet med sviller
Krøderen 2006
To1 14910 Militærtransport
Krøderen 2007
To1 14910 er en boggiplattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsaklig benyttet til transport av tømmer og trelast. Som boggivogn kunne den også brukes til last med høy vekt eller stor lengde som stolper og skinner.
 
Åpne godsvogner med boggier var lenge en sjeldenhet hos NSB, frem til 1925 ble det bygget bare ca 60 slike. Vognene var for det meste utstyrt som vanlige N- eller T-vogner, og boggiene var av en enkel amerikansk type med 9-tonns hjulsatser. Først etter 1933 ble det bygget store og kraftige boggigodsvogner i større serier.
Selv om standard godsvognbredde for lengst var blitt 2,80 meter ble To-vognene helt frem til 1925 bygget med 1800-tallets smale vognbredde på bare 2,44 meter. Vognene var svært enkelt bygget og hadde bare hevarmbremse ("fallbrekk") på én boggi. Til tross for dette fikk de et lang liv og var i trafikk rundt 50 år.
 
To1 14910 ble levert til Bergensbanen i 1922. Bortsett fra en ombygging av stakefestene til standard T3/T4-type skjedde det ingen vesentlige endringer med den i driftstiden.
Vognen ble utrangert i 1971 og overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Etter  å ha stått hensatt i over 25 år ble den utlånt til NJK, og i 2001 var den ferdig restaurert.
 
To1 14910 er nå stasjonert ved Krøderbanen. Den står ofte utstilt på Krøderen stasjon, men den benyttes også til transport av sviller, telegrafstolper m.v. i forbindelse med banevedlikehold. Av og til benyttes vognen ved spesielle arrangementer, blant annet til transport av militærkjøretøyer.
 
 
----------

 

 

 

 

 

G2  14088
Lukket godsvogn

G2 14088

Litra (type) G2
Nummer 14088
Byggeår 1910
Fabrikant Eidsfos Verk
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1960
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 7,5 tonn
Lasteflate 16,1 m2
Rominnhold 34,0 m3
Lasteevne 8,5 tonn
G2 14088 Krøderen 2006
G2 14088 Krøderen 2020
G2 14088 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport.
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
Vogn 14088 ble levert til Bergensbanen i 1910 og var ved leveransen utstyrt med skruebremse og løftet bremserhus tilsvarende det man i dag kan se på vogn 14092.
Utover 1940 og 1950-tallet ble trykkluftbremser vanlig på godsvogner, og bremserhusene ble overflødige. Bremserhuset på vogn 14088 ble demontert allerede i 1946 og erstattet av en enkel bremserplattform, men vognen fikk ikke trykkluftbremser eller andre vesentlige moderniseringer.
 
Vogn 14088 gikk i ordinær godstrafikk til 1960, da den ble tatt i bruk som redskapsvogn for NSBs elektroavdeling i Oslo. I 1992 ble den overflødig og overlatt til Norsk Jernbaneklubb. Vognen ble straks pusset opp, og ble først malt i grå farge. Den ble i 2020 malt opp i rød farge, som passer bedre til den tidsperioden vognen gjenspeiler teknisk.
 
G2 14088 er stasjonert på Krøderbanen. Den står vanligvis utstilt ved siden av lokomotivstallen på Krøderen stasjon.

 

----------

 

 

 

To3  6845
Boggiplattformvogn med staker

To3 6845

Litra (type) To3
Nummer 6845
Byggeår 1916
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Gjøvikbanen
I ordinær trafikk til 1969
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 11,8 m
Vognvekt 13,63 tonn
Lasteflate 30,5 m2
Lasteevne 31,0 tonn
To3 6845 Ca 1945
To3 6845 Oslo havn 1974
To3 6845 Alnabru 1986 opplastet med karétvognkasse
To3 6845 Krøderen 2005
To3 6845 Krøderen 2006
To3 6845 Opplastet med nye sviller for banevedlikehold 2006
To3 6845 Opplastet med lokomotivkjel 2020
To3  6845 er en boggiplattformvogn av standardtype, utstyrt med kraftige rørstaker med strammekjettinger. Den ble hovedsaklig benyttet til transport av tømmer og trelast, men som boggivogn kunne den laste enheter med stor vekt eller ekstra lengde (eksempelvis telefonstolper).
  
Inntil begynnelsen av 1930-tallet anskaffet NSB i liten grad godsvogner med boggier, og de få vognene som fantes ble betegnet som spesialvogner. Vognene var for det meste utstyrt som vanlige N- eller T-vogner, og boggiene var av en enkel amerikansk type. Først etter 1933 ble det bygget kraftige og store boggigodsvogner i større serier.
 
Vogn 6845 ble levert til Gjøvikbanen i 1916 i en serie på 5 boggivogner med litra NPfo. Dette var kombinerte stake- og malmvogner med bremserhus og 12 tonns hjulsatser. Behovet for disse ganske spesielle vognene må ha avtatt, for allerede på midten av 30-tallet ble de bygget om til litra T. Vognene fikk da standard rørstaker og liten bremserplattform i stedet for bremserhus. I denne utførelsen gikk de i vanlig godstrafikk frem til rundt 1970.
 
Bortsett fra ombyggingen i 1936 fra NPfo til To3 skjedde det ingen større endringer med vognen i driftstiden. Fra 1969 ble 6845 tatt i bruk som utstyrsvogn for justervesenets kranvogn. I den forbindelse ble det montert en del utstyr på vognen, blant annet et ekstra par staker i den ene enden.
 
To3  6845 ble endelig utrangert i 1980 og straks overlatt til Norsk Jernbaneklubb. Deretter ble den benyttet til oppbevaring av vognkassen til karétvogn 448 i nærmere 15 år. Etter at vogn 448 ble tatt inn til fullstendig restaurering ble 6845 sendt til Krøderbanen, hvor den har vært siden.
 
To3 6845 står ofte utstilt på Krøderen stasjon. Den kan av og til sees i tog ved spesielle arrangementer, og benyttes ellers til lagring og transport av sviller, telefonstolper og annet utstyr for banevedlikeholdet.
 
 

----------

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Nfo2  6849
Boggistakevogn med bremserhus

Nfo2 6849

Litra (type) Nfo2
Nummer 6849
Byggeår 1916
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Gjøvikbanen
I ordinær trafikk til 1965-70
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 11,80 m
Vognvekt 12,2 tonn
Lasteflate 26,9 m2
Rominnhold 7,9 m3
Lasteevne 23,5 tonn
Nfo2 6849 Krøderen 2011
Nfo2 6849 I godstog
Vikersund 2011
Nfo2 6849 Under oppussing
Krøderen 2007
Nfo2 6849 Bremserhus
Krøderen 2007
Nfo2 6849 er en boggistakevogn av standardtype. Den har faste lave sidekarmer, samt avtagbare staker og endelemmer. Vogntypen ble benyttet til transport av trelast, byggematerialer, maskiner og utstyr.
 
Åpne godsvogner med boggier var lenge en sjeldenhet i hos NSB, og frem til 1925 ble det bare bygget om lag 60 slike fordelt på litrane K, N og T. Alle disse var forholdsvis korte vogner med en lastelengde på drøyt 10 meter. De var i hovedsak beregnet på enkeltkolli som var for tunge for en toakslet vogn eller langt gods som ikke engnet seg for transport på bolstervogner.
 
Vogn 6849 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik til Gjøvikbanen i 1916 i en serie på 10 Nfo-vogner. Disse vognene var utstyrt helt i samsvar med datidens vanlige N-vogner, men hadde i tillegg skruebremse og bremserhus.
 
Bremserhuset ble fjernet i 1958 og erstattet med bremserplattform. På et ukjent tidspunkt ble også stakefestene bygget om og de spinkle T-jernstakene ble erstattet med rørstaker tilsvarende de som ble benyttet på T-vogner.
 
Nfo2 6849 ble trolig tatt ut av ordinær godstrafikk på slutten av 1960-tallet og tatt i bruk som internvogn for baneavdelingen i Kristiansand. Der ble den blant annet benyttet som base for gravemaskin ved graving av kabelgrøfter.
 
Vogn 6849 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1988. Etter en gjennomgripende restaurering har den fått tilbake bremserhus, stakefester og staker av opprinnelig type, og fremstår nå i tilnærmet leveranseutførelse.
Vognen er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
 

----------

 

 

 

 

G2  8121
Lukket godsvogn med militærinnredning

G2 8121

Litra (type) G2
Nummer 8121
Byggeår 1899
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Eidsvold-Ottabanen
I ordinær trafikk til 1960
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 7,70 m
Vognvekt 6,7 tonn
Lasteflate 16,1 m2
Rominnhold 34,0 m2
Lasteevne 10,0 tonn
G2 8121 Krøderen 2005
G2 8121 Krøderen 2006
G2 8121 Åndalsnes 2022
G2 8121 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport og har dessuten sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
Vogn 8121 ble levert til Eidsvold-Ottabanen i 1899 og var en av de tidligste G2-vognene med 9 tonns hjulsatser. Den gikk i ordinær godstrafikk i over 60 år, men allikevel ble det praktisk talt ikke gjort noen endringer på vognen i denne tiden.
Rundt 1960 ble den utstyrt med takluker og deretter benyttet til transport av fyringsved til stasjonene i Oslo distrikt. På midten av 1970-tallet opphørte vedtransporten til stasjonene, og 8121 ble endelig utrangert i 1974. Deretter ble vognen benyttet som lagervogn for NSBs elektroavdeling på Grorud
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1990. Den ble etterhvert tatt inn til oppussing, og ble ferdig til sin 100-årsdag i 1999. Den er restaurert tilbake til 1920-tallsutseende, og er komplett med sammenleggbar militærinnredning for "40 Mand - 8 Hester".
 
G2 8121 er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer. Vognen har også blitt brukt i flere filminnspillinger, både på Krøderbanen og andre steder.
 
 

----------

 

 

 

 

 

G3  5658
Lukket godsvogn med militærinnredning

G3 5658

Litra (type) G3
Nummer 5658
Byggeår 1914
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 978
Levert til NSB Dovrebanen
I ordinær trafikk til ca 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 7,70 m
Vognvekt 8,5 tonn
Lasteflate 16,1 m2
Rominnhold 34,0 m2
Lasteevne 15,0 tonn
G3 5658 Kløftefoss 2005
G3 5658 Krøderen 2006
G3 5658 Krøderen 2018
G3 5658 G3 5658 er innredet for transport av soldater og hester. Her er fjordingen "Rei" på tur i 2001
G3 5658 Reparasjoner utføres i Krøderbanens verksted
G3  5658 er en lukket godsvogn av standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport og har dessuten sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
G3 5658 ble levert til Dovrebanen i 1914 og var blant vognene med 12 tonns hjulsatser. I 1942 fikk den trykkluftbremser, doble bremsebommer og hylsebuffere, men ellers gikk den stort sett uforandret i ordinær godstrafikk frem til de siste G3-vognene ble utfaset i 1970. Deretter ble den benyttet som stasjonsvogn på Nelaug.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok 5658 i 1982. Den ble ble pusset opp i 1993, og fikk da det utseende den hadde fra slutten av 50-tallet og frem til ca. 1970.
Vognen er komplett med sammenleggbar militærinnredning for «40 Mann - 8 Hester».
 
G3 5658 er nå stasjonert på Krøderbanen. Den brukes ved spesielle arrangementer, men også av og til i persontogene for transport av sykler, dyr eller reisende som vil kjenne den ekte tresmaken..
 
 

----------

 

 

 

 

 

H3  10047
Kjølevogn

H3 10047

Litra (type) H3
Nummer 10047
Byggeår 1911
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 680
Levert til NSB Meraakerbanen
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 14,0 tonn
Lasteflate 12,8 m2
Rominnhold 26,2 m2
Lasteevne 10,0 tonn
H3 10047 Kløftefoss 2010
H3 10047 Kløftefoss 1972
H3 10047 er en lukket, isolert godsvogn for transport av matvarer og annet temperaturfølsomt gods.
 
Fra 1911 startet NSB byggingen av en ny type kjøle- og varmevogner. De hadde sterkt forbedret isolasjon og et iskjøleanlegg med stor kapasitet. Utvendig var vognene hvitmalt for å redusere soloppvarmingen. Om vinteren ble det satt inn bensinfyrte katalytovner for å holde temperaturen over frysepunktet.
 
Den nye vogntypen muliggjorde transport av ferskvarer over store avstander, og disse vognene trafikkerte hele Europa med fisk. De store skiltene med teksten "Frische Fische aus Norwegen" ble et kjent begrep i mange land.
324 slike vogner ble bygget mellom 1911 og 1922. Etter hvert som fryseteknikken ble vanlig omkring 1960 forsvant vognene fra internasjonal trafikk. De fortsatte imidlertid å gå som varmevogner innenlands til et stykke utpå 1970-tallet.
 
H3 10047 ble levert til Meråkerbanen i 1911. Den hadde da bare manuell skruebremse som ble betjent fra et høyt bremserhus. I 1937 ble den utstyrt med Kunze-Knorr trykkluftbremse, dermed kunne den fremføres i persontog og andre hurtiggående tog for å spare tid. Samtidig ble bremserhuset fjernet, og skruebremsen ble senket ned til den gjenstående endeplattformen.
Vognen ble omnummerert til 13151 en gang i 1950-årene, forøvrig gikk den i ordinær godstrafikk uten større endringer frem til 1971.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen ved utrangering og benyttet den som lagervogn i mange år. Den ble pusset opp i 1988 og fremstår nå med sitt opprinnelige nummer og i det utseende den hadde da den i mellomkrigstiden gikk i internasjonal trafikk med fersk fisk.
 
H3 10047 er stasjonert ved Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.
 
 
----------

 

 

 

 

Gfo2  10241
Lukket boggigodsvogn med konduktørrom og militærinnredning

Gfo2 10241

Litra (type) Gfo2
Nummer 10241
Byggeår 1925
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Trondheim Distrikt
I ordinær trafikk til 1944
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 14,80 m
Vognvekt 17,5 tonn
Lasteflate 28,4 m2
Rominnhold 60,4 m2
Lasteevne 17,0 tonn
Gfo2 10241 Vikersund 2004
Gfo2 10241 Krøderen 2011
Gfo2 10241 Åndalsnes 2022
Gfo2 10241 Som tilhenger-
vogn til 86/91-motorvognsett
Gfo2 10241 Godsrom med
militærinnredning
Gfo2 10241 er en lukket boggigodsvogn med konduktørrom. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport og har dessuten sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
Av boggivognvarianten Gfo2 ble det bygget til sammen 130 vogner, alle med 9-tonns hjulsatser. De første som kom i 1905 hadde bare ett dørpar, men fra 1923 ble lengden øket noe og det ble to dørpar slik man kan se på 10241. Alle Gfo-vognene hadde et lite konduktørrom med egen plattform og inngang fra enden av vognen. Rommet hadde vedovn til oppvarming og var tilholdssted for konduktør- og skiftepersonalet under kjøring av lokalgodstog.
 
Vogn 10241 ble levert fra Strømmens Værksted til NSB Trondheim Distrikt i 1925.
Allerede i 1944 ble den imidlertid gjort om til verkstedvogn for utrykning ved uhell. Selve vognen ble lite endret som følge av sin nye rolle, men inneholdt alt tenkelig tungt verktøy og utstyr som kunne komme til nytte ved avsporinger o.l. Først på slutten av 70-tallet ble 10241 tømt for utstyr og utrangert.
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1980, og den var ferdig restaurert i Trondheim i 2002. Den er ført tilbake til sitt opprinnelige utseende slik den var ved leveransen, og er komplett med sammenleggbar innredning for "64 Mand - 12 Hester".
 
Gfo2 10241 er nå stasjonert på Krøderbanen.
Den har endedører og overgangsmulighet til neste vogn, og brukes derfor fra tid til annen i alminnelige persontog når det er mange reisende. På grunn av sin relativt lave vekt er den også egnet som ekstra tilhengervogn til motorvognsett type 86 og 91.
Ved spesielle arrangementer brukes 10241 gjerne sammen med Gf3 13014, som også har endedør og overgangsmulighet.
Vognen har også blitt brukt ved flere filminnspillinger, både på Krøderbanen, i Hønefoss og i Åndalsnes.
 
----------