Materiellpresentasjon - godsvogner

M1  10394
Grusvogn

M1 10394

Litra (type) M1
Nummer 10394
Byggeår 1915
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Rørosbanen
I ordinær trafikk til 1978
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,31 m
Vognvekt 5,89 tonn
Lasteflate 15,9 m2
Rominnhold 4,9 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Hensatt
M1 10394 Kløftefoss 2021
M1 10394 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1915 til Rørosbanen.
Det er en grusvogn av standardtype, beregnet for transport av grus og masse til anlegg og vedlikehold av jernbanen. Den kan også brukes til alle typer løsgods som kull, malm, stein, skifer og byggematerialer.
 
Vogn 10394 ble levert til den smalsporede Rørosbanen i en serie på 30 grusvogner, og hadde opprinnelig nummer 3046. Vognene var bygget som alminnelige normalsporede grusvogner, men ble ved leveransen montert med hjulaksler for smal sporvidde. De ble benyttet under omleggingen av Størenbanen til normalspor i forbindelse med Dovrebanens fremføring til Trondheim. Etter at dette anlegget var fullført ble vogn 3046 bygget om til normalspor og fikk sitt nåværende nummer. Det opprinnelige nummeret kan imildertid fortsatt sees på vognrammen.
Etter ombyggingen gikk vognen praktisk talt uendret hele sin driftstid. Den ble først utrangert i 1978, og var da stasjonert på Lillestrøm.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen ved utrangering i 1978. Den er nå lagret på Krøderbanen i påvente av istandsetting.

 
 
----------

 

 

 

 

 

N2  11750
Stakevogn

N2 11750

Litra (type) N2
Nummer 11750
Byggeår 1908
Fabrikant Aadals Bruk
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
I ordinær trafikk til
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 6,0 tonn
Lasteflate 19,2 m2
Rominnhold 5,9 m3
Lasteevne 11,0 tonn
Merknad Hensatt delvis demontert
N2 11750 er en stakevogn av standardtype.
 
N-vogner har faste, lave sidekarmer og avtagbare staker og endelemmer. Vogntypen ble benyttet til transport av trelast, byggematerialer, maskiner og utstyr.
De første N-vognene kom i 1874 og ble opprinnelig benevnt «plankevogner». Frem til 1925 ble det bygget mer enn 3400 N-vogner, de var lenge den mest tallrike vogntypen av alle og utgjorde i mange år nærmere halvparten av den norske godsvognbestanden. Frem til rundt 1950 var de standardtypen for åpne godsvogner.
Drøyt 500 av N-vognene ble levert til Norsk Hoved-Jernbane (NHJ). Disse tilsvarte stort sett NSBs vogner, men det var noen mindre forskjeller. Serien på 90 slike vogner som ble levert til NHJ i 1907-09 var således 5 cm bredere enn NSBs samtidige vogner, stakene var smidd, og stakefestene annerledes. Etterhvert ble NHJs vogner brukt over hele det norske jernbanenettet, og vogntypen var i trafikk til langt utpå 1960-tallet.
 
N2 11750 ble levert til til Norsk Hoved-Jernbane i 1908. Den rullet praktisk talt uendret frem til siste halvdel av 60-tallet, da N-vognene ble utfaset. Etter utrangering ble vognen tatt i bruk som stasjonsvogn på Grovane.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok 11750 tidlig på 1980-tallet. I 1998 ble restaurering igangsatt, men det viste seg at den har en del skader som er kompliserte å reparere. Arbeidet er derfor stilt i bero inntil videre.
 
N2 11750 er for tiden hensatt i delvis demontert stand på Kløftefoss på Krøderbanen.
 
 
 
---------

 

 

 

 

 

T3  11921
Plattformvogn med staker

T3 11921

Litra (type) T3
Nummer 11921
Byggeår 1910
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
I ordinær trafikk til ca. 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,90 m
Vognvekt 8,0 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Lasteevne 15,5 tonn
T3 11921 Lastet med sviller
Krøderen 2006
T3-11921 03-s Lastet med kull
Krøderen 2007
T3 11921 er en plattformvogn av standardtype. Den har kraftige rørstaker med strammekjettinger, og ble hovedsakelig benyttet til transport av tømmer og trelast.
 
Norsk Hovedjernbane anskaffet fra 1908 en ny og kraftigere type åpne vogner. Vognene var større enn tidligere åpne vogner og 12 tonns hjulsatser var blitt standard. Vognene var uten karmer, men hadde kraftige staker av jernrør med strammekjettinger på toppen. Målet var å oppnå er mer rasjonell transport av tømmer. Tidligere foregikk dette på bolstervogner eller som bunter på korte K-vogner. Hovedbanen anskaffet bare 35 slike vogner, men fra 1913 startet NSB byggingen av en tilsvarende vogntype. Denne ble bygget i nærmere 1100 eksemplarer og dannet standard for åpne vogner på hele 1900-tallet. For Krøderbanen og andre baner med stor tømmertrafikk var dette den mest vanlige vogntypen.
 
11921 ble levert til Hovedbanen i 1910. Den kom til NSB sammen med overtagelsen av Hovedbanen i 1927, og NSB bygget om staker og stakefester tilsvarende egne vogner. På siste halvpart av 1960-tallet ble 11921 benyttet som arbeidsvogn ved fjernstyringsanlegget på Dovrebanen og ble senere hensatt i Trondheim.
 
NJK overtok 11921 omkring 1980 og den var ferdig oppusset i lokstallen på Ski i 1992. Vognen fremstår nå i det utseende den kan ha hatt i perioden 1930-50.
 
T3 11921 står ofte utstilt på Krøderen stasjon. Den benyttes til lagring og transport av sviller, telefonstolper og annet utstyr for banevedlikeholdet, og kan av og til sees i ”somlegodstog” og andre spesialarrangementer.
 
 
 
----------
 
 
 

 

 

Gf3  13014
Lukket godsvogn med bremserhus og militærinnredning

Gf3 13014

Litra (type) Gf3
Nummer 13014
Byggeår 1902
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Ofotbanen
I ordinær trafikk til 1968
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 9,80 m
Vognvekt 9,50 tonn
Lasteflate 19,5 m2
Rominnhold 41,1 m2
Lasteevne 15,0 tonn
Gf3 13014 Lossing på Drammen havn 1992
Gf3 13014 Drammen havn 1992
Gf3 13014 Krøderen 2006
Gf3 13014 Krøderen 2007
Gf3 13014 På Vikersund med forventningfulle reisende
Gf3 13014 Interiør med militærinnredning i godsrommet
Gf3  13014 er en lukket godsvogn som er en variant av en standardtype. Den ble benyttet til alle typer gods som trengte innendørs transport og har dessuten sammenleggbar innredning for transport av mennesker og dyr (militærinnredning).
G2 / G3-vognene ble bygget i perioden 1897 til 1928 og er den typisk norske G-vognen.
 
Gf3 13014 er en litt spesiell variant av vogntypen G3. Den ble levert til Ofotbanen i 1902 i en serie på 10 vogner. Denne banen hadde kraftigere skinnegang enn det øvrige banenettet, godsvognene her fikk derfor hjulsatser for 12 tonns aksellast for første gang i Norge. Selve vognen er også noe lenger enn en vanlig G3, og den har et lavt bremserhus. En annen spesiell detalj er at skyvedørene ikke står rett overfor hverandre i vognsidene. Vognen har også komplett Westinghouse luftbremse, som var det første trykkluftbremsesystemet på normalspor i Norge.
 
Vogn 13014 var i hele sin driftstid stasjonert i Narvik. I 1913 ble vognen bygget om til konduktørvogn med litra CF for bruk i malmtogene. En gang i løpet av mellomkrigstiden ble den ombygget til losjivogn med litra Rc.
 
Krigshandlingene i 1940 medførte at vognen ble så sterkt skadet at den ble registrert som kassert. Etter krigen ble den allikevel gjenoppbygget, antagelig med helt ny vognkasse, og stod ferdig i 1948. Den ble da satt i stand igjen som Gf3 slik den var ved leveransen i 1902.
Deretter gikk vognen i ordinær godstrafikk frem til 1968, da den ble bygget om til montasjevogn for kontaktledningen. Omkring 1990 ble den til slutt hensatt.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen i 1992 og fikk den fraktet sørover med skip. Den var ferdig restaurert i 1997 og ble deretter stasjonert på Krøderbanen. Vognen er komplett med innredning for “48 Mand – 8 Hester” og har fortsatt bremserhus og den originale Westinghouse-bremsen i behold.
 
Vogn 13014 står ofte utstilt på Krøderen stasjon, men brukes også i persontog og ved spesielle arrangementer. I den ene enden har 13014 endedør og overgangsmulighet til neste vogn, den brukes derfor gjerne sammen med Gfo2 10241.
 
 
 
----------
 
 
 

 

 

N3  13032
Stakevogn med bremsersete

N3 13032

Litra (type) N3
Nummer 13032
Byggeår 1905
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Ofotbanen
I ordinær trafikk til 1968
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 9,10 m
Vognvekt 7,40 tonn
Lasteflate 21,0 m2
Rominnhold
Lasteevne 17,0 tonn
N3 13032 Bremsersete
Krøderen 2006
N3 13032 er en åpen godsvogn av standardtype. Den har faste sidekarmer, mens staker og endelemmer er avtagbare. Den ble benyttet til alle typer gods som tålte vær og vind. Maskiner, utstyr, byggematerialer og trelast var typisk last for N-vognene. 
 
Litra N var standardtypen for åpne godsvogner og utgjorde lenge den mest tallrike vogntypen av alle. Selv om N-vognene var en svært standardisert vogntype, fantes det noen få varianter. Til disse hører 16 vogner levert til Ofotbanens åpning. Disse var de største N-vognene som ble bygget; de var både lengre, bredere og hadde hjulsatser for 12 tonns aksellast. Til tross for en for sin tid moderne konstruksjon hadde de likevel gammeldagse detaljer som trestaker og åpent bremsersete. Det var sikkert ingen stor fornøyelse å betjene bremsene på slike vogner i vinternatten nord for polarsirkelen.
 
Vogn 13032 ble levert til Ofotbanen i 1905. Den ble tatt ut av ordinær trafikk i 1968, men ble deretter brukt internvogn til den ble hensatt på slutten av 80-tallet. Vognen ble aldri ombygget på noen måte og var fortsatt på sin opprinnelige bane ved utrangeringen.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok 13032 i 1993. Året etter ble den transportert sørover og restaurert i lokstallen på Ski. Vognen fremstår nå i et utseende fra 1920-tallet.
 
N3 13032 står ofte utstilt på Krøderen stasjon. Den benyttes av og til i "somlegodstog" og andre spesialarrangementer.
 
 
----------
 
 
 
 

 

NP3  13054
Stake- og malmvogn

NP3 13054

Litra (type) NP3
Nummer 13054
Byggeår 1912
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 692
Levert til NSB Ofotbanen
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 8,2 tonn
Lasteflate 21,3 m2
Rominnhold 8,2 m3
Lasteevne 15,0 tonn
NP3 13054 Krøderen 2000
Lastet med dampkjel
NP3 13054 Kløftefoss 2010
NP3 13054 Krøderen 2020
NP3 13054 er en kombinert stake- og malmvogn
 
For malmtransport av større omfang ble det vanligvis anskaffet spesialbygde bunntømmingsvogner med tilhørende mekaniske anlegg for lasting og lossing. Når det dreide seg om mindre mengder malm ble det heller benyttet åpne vogner av standardtyper som ble losset manuelt. I noen tilfeller ble imidlertid standardtypene tilpasset noe til malmtransport, og det oppstod kombinasjonslitra som NP.
 
Ofotbanen fikk mellom 1912 og 1923 levert 30 kombinerte stake- og malmvogner. Til forskjell fra vanlige N-vogner hadde disse jernplatekledde gulv og hengslede sidekarmer. Sidekarmene var oppdelt i seksjoner mellom stakefestene, og stakefestene kunne om nødvendig tas av.
Vognene hadde ikke noe med transporten av jernmalmen å gjøre, men ble anskaffet for å frakte kobberkis som kom med båt til Narvik havn og skulle videre til Sverige. Vognene kunne ved behov også brukes som vanlige N-vogner for alminnelig gods.
 
Vogn 13054 ble levert fra Eidsfos Verk til Ofotbanen i 1912. Vognen ble ikke endret i driftstiden, og den var hele tiden stasjonert i Narvik.
I 1970 ble den omlitrert til internvogn og ble benyttet av baneavdelingen på Ofotbanen.
 
Vogn 13054 ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1993 og transportert sørover.
I 1998 var den ferdig oppusset og fremstår nå i tilnærmet opprinnelig utseende.
Vognen er stasjonert på Krøderbanen og brukes ved spesielle arrangementer.

 

----------
 
 
 
 

 

H3  13258
Kjølevogn

H3 13258

Litra (type) H3
Nummer 13258
Byggeår 1914
Fabrikant Hamar Jernstøberi
Levert til NSB Dovrebanen
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 12,4 tonn
Lasteflate 12,8 m2
Rominnhold 26,2 m2
Lasteevne 11,5 tonn
Merknad Lagervogn
H3 13258 Krøderen 2011
H3 13258 er en lukket, isolert godsvogn for transport av matvarer og annet temperaturfølsomt gods.
 
Fra 1911 startet NSB byggingen av en ny type kjøle- og varmevogner. De hadde sterkt forbedret isolasjon og et iskjøleanlegg med stor kapasitet. Utvendig var vognene hvitmalt for å redusere soloppvarmingen. Om vinteren ble det satt inn bensinfyrte katalytovner for å holde temperaturen over frysepunktet.
 
Den nye vogntypen muliggjorde transport av ferskvarer over store avstander, og disse vognene trafikkerte hele Europa med fisk. De store skiltene med teksten "Frische Fische aus Norwegen" ble et kjent begrep i mange land. 324 slike vogner ble bygget mellom 1911 og 1922. Etter hvert som fryseteknikken ble vanlig omkring 1960 forsvant vognene fra internasjonal trafikk. De fortsatte imidlertid å gå som varmevogner innenlands til et stykke utpå 1970-tallet.
 
H3 13258 ble levert fra Hamar Jernstøberi i 1914 med nr. 5571. Den var da utstyrt med manuell skruebremse som ble betjent fra et høyt bremserhus. I 1937 ble den utstyrt med Kunze-Knorr trykkluftbremse, dermed kunne den fremføres i persontog og andre hurtiggående tog for å spare tid. Samtidig ble bremserhuset fjernet, og skruebremsen ble senket ned til den gjenstående endeplattformen. Vognen ble omnummerert til 13258 en gang i 1950-årene, og iskjøleanlegget ble demontert i 1960. Forøvrig gikk den i ordinær godstrafikk uten større endringer frem til 1971.
 
NJK overtok vognen ved utrangeringen, og har siden brukt den som lagervogn ved Krøderbanen. Den ble i 2004 pusset opp utvendig og fremstår i det utseendet den hadde på 1960-tallet.
 
 
----------

 

 

 

 

 

H3  13239
Kjølevogn

H3 13239

Litra (type) H3
Nummer 13239
Byggeår 1913
Fabrikant Eidsfos Verk f.nr. 848
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,20 m
Vognvekt 12,35 tonn
Lasteflate 12,8 m2
Rominnhold 26,2 m2
Lasteevne 11,5 tonn
Merknad Lagervogn
H3 13239 Kløftefoss 2007
H3-13239 02-s Kløftefoss 2009
H3 13239 er en lukket, isolert godsvogn for transport av matvarer og annet temperaturfølsomt gods.
 
Fra 1911 startet NSB byggingen av en ny type kjøle- og varmevogner. De hadde sterkt forbedret isolasjon og et iskjøleanlegg med stor kapasitet. Utvendig var vognene hvitmalt for å redusere soloppvarmingen. Om vinteren ble det satt inn bensinfyrte katalytovner for å holde temperaturen over frysepunktet.
 
Den nye vogntypen muliggjorde transport av ferskvarer over store avstander, og disse vognene trafikkerte hele Europa med fisk. De store skiltene med teksten "Frische Fische aus Norwegen" ble et kjent begrep i mange land.
324 slike vogner ble bygget mellom 1911 og 1922. Etter hvert som fryseteknikken ble vanlig omkring 1960 forsvant vognene fra internasjonal trafikk. De fortsatte imidlertid å gå som varmevogner innenlands til et stykke utpå 1970-tallet.
 
H3 13239 ble levert fra Eidsfos Verk i 1913 med nr. 3534. Den var da utstyrt med manuell skruebremse som ble betjent fra et høyt bremserhus. I løpet av 1930-årene ble den utstyrt med Kunze-Knorr trykkluftbremse, dermed kunne den fremføres i persontog og andre hurtiggående tog for å spare tid. Samtidig ble bremserhuset fjernet, og skruebremsen ble senket ned til den gjenstående endeplattformen. Vognen ble omnummerert til 13239 en gang i 1950-årene, forøvrig gikk den i ordinær godstrafikk uten større endringer frem til 1971.
 
Norsk Jernbaneklubb overtok vognen ved utrangeringen, og har siden brukt den som lagervogn ved Krøderbanen. Den ble i 2012 pusset opp utvendig.
 
 

----------