Materiellpresentasjon - personvogner

Rco  913
Losjivogn

Rco 913

Litra (type) Rco (oppr. Co2a)
Nummer 913
Byggeår 1903
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Gjøvikbanen
I ordinær trafikk til 1965
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 18,89 m
Vognvekt 26,5 tonn
Sitteplasser 3 kl. Opprinnelig 72
Merknad Losjivogn
Rco 913 Vikersund 2011
Vogn 913 ble levert fra Strømmens Værksted i 1903 til Gjøvikbanen, men ble brukt over hele Østlandet. Ved leveransen var den en sidegangsvogn med ni kupéer. Vogner av denne typen ble brukt i alle typer persontog.

Mange vogner av denne typen opplevde svært lang driftstid, noen helt opp mot 70 år. I denne tiden gjennomgikk de flere moderniseringer som blending av takvinduer, innvendig kledning med huntonitt samt elektrisk lys og 1000V varme. Likevel beholdt vognene sitt opprinnelige preg. 

I 1913 ble vogn 913 utstyrt med en postavdeling ved at tre kupéer og et WC ble slått sammen og gav et postrom på 11 kvm. Fem slike vogner fikk små postrom rundt 1. verdenskrig, og de ble bl.a. brukt på Gjøvikbanen helt til begynnelsen av 1960-tallet.

Vogn 913 ble tatt ut av bruk som trafikkvogn i 1965, og ble deretter bygget om til losjivogn for NSBs baneavdeling i Kristiansand distrikt. Den fikk da litra Rco, fra 1989 ble litra og nummer endret til Xabh 80 76 973 2030-5.
Denne funksjonen hadde vognen frem til endelig utrangering i 2010. Da ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og lagret på Kløftefoss på Krøderbanen for å kunne demontere deler til restaurering av andre, tilsvarende vogner.
Det viste seg at det var få aktuelle deler å demontere. Vognen ble derfor overlatt til Norsk Jernbaneklubbs verkstedavdeling i Notodden, som bruker den som losjivogn. Den ble transportert fra Kløftefoss til Notodden i november 2016.

 

----------

 

 

 

 

 

Rco  975
Losjivogn

Rco 975

Litra (type) Rco (opprinnelig Co3b)
Nummer 975
Byggeår 1909
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Bergensbanen
I ordinær trafikk til 1972
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 28,5 tonn
Sitteplasser 3 kl. Opprinnelig 76
Merknad Brukes som losjivogn
Ro 975 Ringebu 1972
Ro 975 Hamar 1973
Rco 975 Krøderen 2006
Rco 975 Krøderen 2006

 

Vogn 975 ble levert som 3-klasse midtgangsvogn fra Strømmens Verksted til Bergensbanen i 1909.
Den var blant de første såkalte turistvognene som ble levert til NSB, og var kjennetegnet ved romslig innredning, store vinduer og god utsikt.
 
Vognen ble brukt i togene mellom Oslo og Bergen i mesteparten av sin driftstid, men avsluttet sin karriere i lokale persontog i Drammen distrikt. Vognen ble ikke vesentlig ombygget i løpet av sin ordinære driftstid, men gjennomgikk de vanlige moderniseringene som i hovedsak omfatter nye og mer komfortable stålrørseter, blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt.
 
Vogn 975 ble utrangert som personvogn i 1972, og etter en tid ble den bygget om til losjivogn. All opprinnelig innredning ble fjernet og sideveggene fikk nye vinduer og malt furukledning. Vognen ble endelig utrangert i 1995 og ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den har siden blitt benyttet som losjivogn på Krøderbanen.
På sikt er det planlagt å tilbakeføre vognen til opprinnelig utførelse.
 
 
----------

 

 

 

 

 

Rco  891
Losjivogn

Rco 891

Litra (type) Rco (opprinnelig Co1a)
Nummer 891
Byggeår 1912
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1964
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,80 m
Vognvekt 37,5 tonn
Merknad Hensatt
Rco 891 Kristiania 1912
Rco 891 Hamar 1970
Rco 891 Hamar 1982
Rco 891 Kløftefoss 2023

 

Vogn 891 ble levert av Strømmens Værksted i 1912 som 3-klasse sovevogn. Da det var aktuelt å innføre sovevogner for 3-klasse måtte vognkassen tilpasses for tre køyer i høyden, det ble derfor innført hvelvet tak i stedet for takoppbygg.

Vogn 891 ble utrangert i 1964 og ble deretter ombygget til losjivogn. Flere kupeer ble slått sammen til salong, kjøkken og bad, og mesteparten av sovevognsinnredningen ble fjernet. Senere ble de opprinnelige nedslagsvinduene byttet ut med ”husmorvinduer”.

Etter at vognen ble overflødig som losjivogn i 1996 ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er for tiden lagret på Kløftefoss på Krøderbanen.
 
 
 
 
----------

 

 

 

 

 

R  3025
Verkstedvogn

R 3025

Litra (type) R (opprinnelig CF)
Nummer 3025
Byggeår 1892
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til 1947
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,92 m
Vognvekt
Merknad Verkstedvogn
R 3025 03 s Loenga 1985
R 3025 Krøderen 2010

Vogn 3025 ble levert av Strømmens Værksted i 1892 til Smaalensbanen. Opprinnelig var den konduktør- og reisegodsvogn med en liten sitteavdeling for syv reisende. Vognen lignet mye på den bevarte CF 3552, men den hadde parvinduer i sitteavdelingen og var som ny kledd med malte jernplater utvendig.

Det ble ikke gjort større endringer på vognen i driftstiden, men på et tidspunkt ble jernplatekledningen byttet ut med teakpanel.

Den ble tatt ut av bruk som personvogn i 1947 og ble ombygd til losjivogn for baneavdelingen i Oslo med litra Rc. Reisegodsrommet og passasjeravdelingen ble slått sammen til et stort rom, og sidedørene ble erstattet med fast vegg med vinduer. Det tidligere konduktørrommet ble forgang og garderobe.

Vogn 3025 ble endelig utrangert på slutten av 1980-tallet og ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb i 1989. Den ble deretter pusset opp og ble i en del år brukt som losjivogn på Krøderbanen. Den er nå gjort om til verkstedvogn med litra R og er base for vedlikehold av Krøderbanens godsvogner.



----------

 

 

 

 

 

R  12102
Verkstedvogn

R 12102

Litra (type) R (Tidligere F type 6)
Nummer 12102
Byggeår 1900
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1963
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 9,30 m
Vognvekt 9,0 tonn
Lasteevne 3,0 tonn
Merknad Verkstedvogn
R 12102 Marienborg 1972
R 12102 Krøderen 1993
R 12102 Reparasjon av råteskader 1993
R 12102 Krøderen 1993
R 12102 Krøderen 2015
R 12102 Krøderen 2015
Vogn 12102 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1900 som konduktørvogn med dampkjele for oppvarming av persontog - såkalt "finkevogn" med litra Fd.
I 1936 ble dampkjelen fjernet og vognen bygget om til alminnelig konduktørvogn. Den fikk da betegnelsen F type 6.
Vognen ble tatt ut av trafikk i 1962 og tatt i bruk som verkstedvogn for sveisearbeider.
 
I 1993 ble den overflødig. Norsk Jernbaneklubb fikk overta vognen, og den ble overført til Krøderbanen. Der ble den straks pusset opp utvendig, og råteskader i vegger og tak ble reparert.
Vognen brukes nå som verksted for restaureringsprosjekter.
 
 
----------
 
 
 

 

 

F  15013
Konduktør- og reisegodsvogn

F 15013

Litra (type) F type 8
Nummer 15013
Byggeår 1911
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1978
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 9,30 m
Vognvekt 10,5 tonn
Lasteevne 3,0 tonn
Merknad Under oppussing
F 15013 Åmli 1967
F 15013 Arendal 1971
F 15013 Kløftefoss 2010
F 15013 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1911. Opprinnelig var den "finkevogn" som var utstyrt med dampkjel for togoppvarming, og hadde litra Fd.
 
Etterhvert som behovet for dampoppvarming ble mindre ble 15013 og de fleste andre slike vogner ombygget til alminnelige konduktørvogner med reisegodsrom der dampkjelen hadde vært.
 
I 1978 ble 15013 tatt ut av vanlig trafikk og tatt i bruk som internvogn. Da NSB ikke lenger hadde bruk for den ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb.
 
Vogn 15013 står for tiden på Kløftefoss på Krøderbanen og er under oppussing.
 

----------

 

 

 

 

 

Co2b  18099
3-klasse sidegangsvogn

Co2b 18099

Litra (type) Co2b  (B30)
Nummer 18099
Byggeår 1921
Fabrikant Kockums Verkstad, Malmö
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1983
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 19,50 m
Vognvekt 33,0 tonn
Sitteplasser 3 kl. 64
Merknad Hensatt
Co2b 18099 Kløftefoss 2007
Co2b 18099 Oslo V 1981
Co2b 18099 Oslo V 1982
Co 18099 Skien N 1982
Co2b 18099 ble levert fra Kockums i Malmö til Bergensbanen i 1921. Den er en sidegangsvogn med åtte kupeer for 3-klasse og 64 sitteplasser.

I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråttstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, kraftigere boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover. I alt 64 slike vogner ble levert mellom 1915 og 1925, dette er det største antall av en enkelt type trevogner som ble bygget.

18099 ble i utgangspunktet brukt i fjerntogene på Bergensbanen, men senere ble den å se på hele Østbanenettet. Vognen er ikke blitt bygget om i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått de vanlige moderniseringer. Dette omfatter i hovedsak nye og mer komfortable seter av stålrørstype, blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt. Endegangene ble også endret ved at dørene inn til korridoren ble flyttet innover og endret til svingdører.

Vogn 18099 ble utrangert i 1983 og overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Den ble deretter deponert hos Malmbanans Vänner i Luleå frem til 2006, da den ble returnert til Norge. Vognen er for tiden lagret på Kløftefoss på Krøderbanen.
 
 
----------
 
 
 
 

 

WLA  21013
Sovevogn

WLA 21013

Litra (type) WLA
Nummer 21013
Byggeår 1952
Fabrikant Scandia, Randers
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1987
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 23,50 m
Vognvekt 40,5 tonn 
Soveplasser 22 
Merknad Opphugget 2021

WLA 21013 ble levert til NSB fra Scandia i Randers i 1952. Den er 1-klasse stålsovevogn med 11 kupeer og 22 sengeplasser.
NSB anskaffet i 1951-52 en serie på 15 sovevogner fordelt på tre typer, 1- klasse med to køyer i hver kupé, 1- og 2- klasse med henholdvis to og tre køyer i hver kupé, og 2-klasse med tre køyer i hver kupé. Med disse vognene ble det gjennomført en merkbar modernisering av nattogene.

Gjennom driftstiden gjennomgikk 21013 flere større endringer og oppdateringer, herunder ombygging/modernisering av bremsesystemet og utskifting av boggier til type Minden-Deutz, samt bedre belysning, lydisolering og tepper i korridor og kupéer. Vognen har sammen med de øvrige vognene i serien blitt brukt på alle strekninger hvor det har gått 1-klasse sovevogner.

Vogn 21013 ble utrangert i 1987 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb.
Vognen ble i en del år brukt som losjivogn ved Krøderbanen. Den ble etter hvert i svært dårlig stand og ble opphugget i 2021.


---------