Materiellpresentasjon - personvogner
Rco 913
Losjivogn
Vogn 913 ble levert fra Strømmens Værksted i 1903 til Gjøvikbanen, men ble brukt over hele Østlandet. Ved leveransen var den en sidegangsvogn med ni kupéer. Vogner av denne typen ble brukt i alle typer persontog.
Mange vogner av denne typen opplevde svært lang driftstid, noen helt opp mot 70 år. I denne tiden gjennomgikk de flere moderniseringer som blending av takvinduer, innvendig kledning med huntonitt samt elektrisk lys og 1000V varme. Likevel beholdt vognene sitt opprinnelige preg. I 1913 ble vogn 913 utstyrt med en postavdeling ved at tre kupéer og et WC ble slått sammen og gav et postrom på 11 kvm. Fem slike vogner fikk små postrom rundt 1. verdenskrig, og de ble bl.a. brukt på Gjøvikbanen helt til begynnelsen av 1960-tallet. Vogn 913 ble tatt ut av bruk som trafikkvogn i 1965, og ble deretter bygget om til losjivogn for NSBs baneavdeling i Kristiansand distrikt. Den fikk da litra Rco, fra 1989 ble litra og nummer endret til Xabh 80 76 973 2030-5.
----------
|
Rco 975
Losjivogn
|
|
Vogn 975 ble levert som 3-klasse midtgangsvogn fra Strømmens Verksted til Bergensbanen i 1909.
Den var blant de første såkalte turistvognene som ble levert til NSB, og var kjennetegnet ved romslig innredning, store vinduer og god utsikt. Vognen ble brukt i togene mellom Oslo og Bergen i mesteparten av sin driftstid, men avsluttet sin karriere i lokale persontog i Drammen distrikt. Vognen ble ikke vesentlig ombygget i løpet av sin ordinære driftstid, men gjennomgikk de vanlige moderniseringene som i hovedsak omfatter nye og mer komfortable stålrørseter, blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt.
Vogn 975 ble utrangert som personvogn i 1972, og etter en tid ble den bygget om til losjivogn. All opprinnelig innredning ble fjernet og sideveggene fikk nye vinduer og malt furukledning. Vognen ble endelig utrangert i 1995 og ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den har siden blitt benyttet som losjivogn på Krøderbanen.
På sikt er det planlagt å tilbakeføre vognen til opprinnelig utførelse.
----------
|
Rco 891
Losjivogn
|
|
Vogn 891 ble levert av Strømmens Værksted i 1912 som 3-klasse sovevogn. Da det var aktuelt å innføre sovevogner for 3-klasse måtte vognkassen tilpasses for tre køyer i høyden, det ble derfor innført hvelvet tak i stedet for takoppbygg.
Vogn 891 ble utrangert i 1964 og ble deretter ombygget til losjivogn. Flere kupeer ble slått sammen til salong, kjøkken og bad, og mesteparten av sovevognsinnredningen ble fjernet. Senere ble de opprinnelige nedslagsvinduene byttet ut med ”husmorvinduer”. Etter at vognen ble overflødig som losjivogn i 1996 ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er for tiden lagret på Kløftefoss på Krøderbanen. ----------
|
R 3025
Verkstedvogn
|
|
Vogn 3025 ble levert av Strømmens Værksted i 1892 til Smaalensbanen. Opprinnelig var den konduktør- og reisegodsvogn med en liten sitteavdeling for syv reisende. Vognen lignet mye på den bevarte CF 3552, men den hadde parvinduer i sitteavdelingen og var som ny kledd med malte jernplater utvendig. Den ble tatt ut av bruk som personvogn i 1947 og ble ombygd til losjivogn for baneavdelingen i Oslo med litra Rc. Reisegodsrommet og passasjeravdelingen ble slått sammen til et stort rom, og sidedørene ble erstattet med fast vegg med vinduer. Det tidligere konduktørrommet ble forgang og garderobe.
|
R 12102
Verkstedvogn
|
|
Vogn 12102 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1900 som konduktørvogn med dampkjele for oppvarming av persontog - såkalt "finkevogn" med litra Fd.
I 1936 ble dampkjelen fjernet og vognen bygget om til alminnelig konduktørvogn. Den fikk da betegnelsen F type 6.
Vognen ble tatt ut av trafikk i 1962 og tatt i bruk som verkstedvogn for sveisearbeider.
I 1993 ble den overflødig. Norsk Jernbaneklubb fikk overta vognen, og den ble overført til Krøderbanen. Der ble den straks pusset opp utvendig, og råteskader i vegger og tak ble reparert.
Vognen brukes nå som verksted for restaureringsprosjekter.
----------
|
F 15013
Konduktør- og reisegodsvogn
|
|
F 15013 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1911. Opprinnelig var den "finkevogn" som var utstyrt med dampkjel for togoppvarming, og hadde litra Fd.
Etterhvert som behovet for dampoppvarming ble mindre ble 15013 og de fleste andre slike vogner ombygget til alminnelige konduktørvogner med reisegodsrom der dampkjelen hadde vært.
I 1978 ble 15013 tatt ut av vanlig trafikk og tatt i bruk som internvogn. Da NSB ikke lenger hadde bruk for den ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb.
Vogn 15013 står for tiden på Kløftefoss på Krøderbanen og er under oppussing.
----------
|
Co2b 18099
3-klasse sidegangsvogn
|
|
Co2b 18099 ble levert fra Kockums i Malmö til Bergensbanen i 1921. Den er en sidegangsvogn med åtte kupeer for 3-klasse og 64 sitteplasser.
I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråttstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, kraftigere boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover. I alt 64 slike vogner ble levert mellom 1915 og 1925, dette er det største antall av en enkelt type trevogner som ble bygget. 18099 ble i utgangspunktet brukt i fjerntogene på Bergensbanen, men senere ble den å se på hele Østbanenettet. Vognen er ikke blitt bygget om i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått de vanlige moderniseringer. Dette omfatter i hovedsak nye og mer komfortable seter av stålrørstype, blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt. Endegangene ble også endret ved at dørene inn til korridoren ble flyttet innover og endret til svingdører. Vogn 18099 ble utrangert i 1983 og overtatt av Norsk Jernbanemuseum. Den ble deretter deponert hos Malmbanans Vänner i Luleå frem til 2006, da den ble returnert til Norge. Vognen er for tiden lagret på Kløftefoss på Krøderbanen. |
WLA 21013
Sovevogn
|
WLA 21013 ble levert til NSB fra Scandia i Randers i 1952. Den er 1-klasse stålsovevogn med 11 kupeer og 22 sengeplasser.
|