Materiellpresentasjon - personvogner
CDFo3a 295
3-klassevogn med post-, konduktør- og reisegodsavdeling
Vogn 295 ble levert til NSB Smaalensbanen (Østfoldbanen) fra Skabo Jernbanevognfabrikk i 1890.
Da vognen var ny var den en kombinert 2- og 3-klassevogn med post- og konduktøravdeling. Utvendig var den kledd med malte jernplater. Materiell levert på på første halvdel 1890-tallet ble fort akterutseilt av den raske utviklingen. Mange av personvognene fra denne tiden ble derfor tatt inn til ombygging og modernisering etter relativt få år. Etter ombyggingen fremstod vognene som tilnærmet nye, selv om det var mye gjenbruk. Vogn 295 ble ombygget i 1922. Vognkassen ble da gjort 15 cm bredere ved at bunnsvillen på den ene siden ble supplert med en ny boltet fast til den gamle, og veggen flyttet ut. Deretter ble vognkassen sentrert igjen ved å flyttes 7,5 cm sideveis på rammen. Den utvendige jernplatekledningen ble skiftet ut med teakpanel, som da var blitt vanlig på personvogner. Det gamle flate taket ble erstattet av nytt med takoppbygg. Innvendig fikk vognen nå en tredjeklasseavdeling med 38 sitteplasser, en postavdeling og en konduktøravdeling. Vognen hadde tidligere hatt svært smale vinduer, men i sitteavdelingen ble det nå satt inn nye, store vinduer mellom de gamle. Vognen fikk dermed et svært karakteristisk utseende med to tredelte vinduer på hver side i 3-klasseavdelingen. I 1940 ble vognen tatt inn til ombygging på nytt. Postavdelingen ble nå utvidet på bekostning av 3-klasseavdelingen, som mistet ti sitteplasser. Skilleveggen mellom postavdelingen og 3-klasseavdelingen havnet nå midt på det ene av de store vinduene som var satt inn i 1922, dette ble derfor fjernet igjen. Vogn 295 ble tatt ut av trafikk i 1965, men ble ikke hugget opp. Den ble i stedet overtatt av banemesteren på Lillestrøm, som antagelig skulle bruke den som spisebrakke e.l. Vognen stod imidlertid avsides til og tilsynelatende ubenyttet, og ble sannsynligvis glemt. I 1970 ble vognen flyttet til Alnabru. NJK begynte å engasjere seg for å overta den, det gikk omsider i orden i 1972. Vognen hadde da forfalt sterkt utvendig, men innvendig var den fortsatt tilnærmet uendret siden 1940. Vognen ble straks flyttet til Grefsen, hvor den i de etterfølgende årene ble gjenstand for en omfattende oppussing. I 1978 ble vogn 295 tatt i bruk igjen i forbindelse med Jærbanens 100-årsjubileum. I de følgende årene ble den brukt både på Krøderbanen og ved film- og chartertogkjøring over mesteparten av østlandsområdet. Den viste seg etterhvert lite egnet til kjøring på hovedlinjer, og er siden midten av 80-tallet bare unntaksvis blitt brukt utenfor Krøderbanen. Vognen er for tiden hensatt for reparasjon.
----------
|
CFo2a 778
3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling
|
|
Vogn 778 ble levert til Eidsvold-Ottabanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1909. Ved leveransen hadde den 7 tredjeklassekupéer med tilsammen 56 sitteplasser, konduktørrom og et lite reisegodsrom. Vognen representerer slutten på en byggestil som var vanlig fra omkring 1900.
Vogn 778 ble mye brukt i personførende godstog i Gudbrandsdalen. Den har derfor tre helt uavhengige oppvarmingssystemer:
- schweizerapparater (koksfyrte ovner montert under vognen)
- dampvarme (rørradiatorer som varmes med damp fra damplokokomotiv)
- elektrisk varme (elektriske ovner som får strøm fra elektrisk lokomotiv eller diesellokomotiv)
I 1953 ble vognen pusset opp og noe modernisert. Ved samme anledning ble reisegodsrommet utvidet på bekostning av en kupé. Vognen fikk dermed bare 48 sitteplasser fordelt på 6 kupéer.
På slutten av 1960-tallet gikk 778 fast i det såkalte "Moelv-toget", et lokaltog bestående av lokomotiv og én enkelt personvogn som gikk mellom Hamar og Moelv.
Vogn 778 ble utrangert i 1971, og NJK søkte om å få overta den i 1972. Det var imidlertid allerede bestemt at den skulle brukes i en øvelse for Sivilforsvaret, og vogner som ble brukt i slike øvelser fikk ofte svært hard medfart. 778 ble heldigvis ikke skadet under øvelsen, og utover på 1970-tallet ble vognen brukt i mange ekstratog, filminnspillinger og chartertog. Den ble også brukt på Krøderbanen i de første årene etter at NJK begynte regulær veterantogkjøring på banen.
Vogn 778 tilsvarer i byggestil og utforming CFo 519 som ble mye brukt i persontogene på Krøderbanen inntil 1948. Vognen står for tiden lagret på Kløftefoss i påvente av reparasjonsarbeider.
----------
|
BF31 796
2-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling
|
|
Vogn 796 ble levert fra Strømmens Verksted til Hamar distrikt i 1924. Den har seks kupéer, hver med åtte sitteplasser. I den ene enden av vognen er det et reisegodsrom og et tjenesterom for konduktøren. ----------
|
Rco 161
Losjivogn
|
|
Vogn 161 ble levert til Kongsvingerbanen fra Kockum i Malmö i 1890. Den var da en 3-klasse midtgangsvogn med 2 avdelinger. Vogner av denne typen ble benyttet i lokale persontog i Oslo distrikt. ----------
|
Rco 340
Losjivogn
|
|
Vogn 340 ble levert fra Strømmens Værksted i 1903 til Smaalensbanen, men ble brukt over hele Østlandet. Ved leveransen var den en sidegangsvogn med ni kupéer. Vogner av denne typen ble brukt i alle typer persontog. Vognen var i svært dårlig stand, men den inneholdt en del interessante originale konstruksjonsdeler. ----------
|
Rco 330
Losjivogn
|
|
Vogn 330 ble levert fra Strømmens Værksted i 1901. Ved leveransen var den en sidegangsvogn med ni kupéer. Vogner av denne typen ble brukt i alle typer persontog. ----------
|
Rco 331
Losjivogn
Bildet viser korridorsiden av Co2a 164. Rco 331 så slik ut før den ble ombygget til losjivogn
|
|
Vogn 331 ble levert fra Strømmens Værksted i 1901. Ved leveransen var den en sidegangsvogn med ni kupéer. Vogner av denne typen ble brukt i alle typer persontog. ----------
|
Rco 972
Losjivogn
|
|
Vogn 972 ble levert til Vossebanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1904. Den var da en 3-klasse midtgangsvogn med konduktør-, reisegods- og postavdeling. Vognen ble benyttet over alt i Drammen distrikt, og stod gjerne plassert på et sidespor i noen uker eller måneder om gangen på stasjoner hvor det var behov for den. ----------
|