Materiellpresentasjon - personvogner

CDFo3a  295
3-klassevogn med post-, konduktør- og reisegodsavdeling

CDFo3a 295

Litra (type) CDFo3a
Nummer 295
Byggeår 1890
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til 1965
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 17,53 m
Vognvekt 25,92 tonn
Sitteplasser 3 kl. 28
Lasteevne postrom
Lasteevne godsrom
 CDFo3a 295
CDFo3a 295 Krøderen 2005
CDFo3a 295 Endeparti 3-kl.
CDFo3a 295 Interiør 3-kl.
CDFo3a 295 Interiør postavdeling
CDFo3a 295 Alnabru 1970
Vogn 295 ble levert til NSB Smaalensbanen (Østfoldbanen) fra Skabo Jernbanevognfabrikk i 1890.

Da vognen var ny var den en kombinert 2- og 3-klassevogn med post- og konduktøravdeling. Utvendig var den kledd med malte jernplater.
Materiell levert på på første halvdel 1890-tallet ble fort akterutseilt av den raske utviklingen. Mange av personvognene fra denne tiden ble derfor tatt inn til ombygging og modernisering etter relativt få år.
Etter ombyggingen fremstod vognene som tilnærmet nye, selv om det var mye gjenbruk.

Vogn 295 ble ombygget i 1922. Vognkassen ble da gjort 15 cm bredere ved at bunnsvillen på den ene siden ble supplert med en ny boltet fast til den gamle, og veggen flyttet ut. Deretter ble vognkassen sentrert igjen ved å flyttes 7,5 cm sideveis på rammen. Den utvendige jernplatekledningen ble skiftet ut med teakpanel, som da var blitt vanlig på personvogner. Det gamle flate taket ble erstattet av nytt med takoppbygg.
Innvendig fikk vognen nå en tredjeklasseavdeling med 38 sitteplasser, en postavdeling og en konduktøravdeling. Vognen hadde tidligere hatt svært smale vinduer, men i sitteavdelingen ble det nå satt inn nye, store vinduer mellom de gamle. Vognen fikk dermed et svært karakteristisk utseende med to tredelte vinduer på hver side i 3-klasseavdelingen.

I 1940 ble vognen tatt inn til ombygging på nytt. Postavdelingen ble nå utvidet på bekostning av 3-klasseavdelingen, som mistet ti sitteplasser. Skilleveggen mellom postavdelingen og 3-klasseavdelingen havnet nå midt på det ene av de store vinduene som var satt inn i 1922, dette ble derfor fjernet igjen.

Vogn 295 ble tatt ut av trafikk i 1965, men ble ikke hugget opp. Den ble i stedet overtatt av banemesteren på Lillestrøm, som antagelig skulle bruke den som spisebrakke e.l.
Vognen stod imidlertid avsides til og tilsynelatende ubenyttet, og ble sannsynligvis glemt.

I 1970 ble vognen flyttet til Alnabru. NJK begynte å engasjere seg for å overta den, det gikk omsider i orden i 1972. Vognen hadde da forfalt sterkt utvendig, men innvendig var den fortsatt tilnærmet uendret siden 1940.
Vognen ble straks flyttet til Grefsen, hvor den i de etterfølgende årene ble gjenstand for en omfattende oppussing.

I 1978 ble vogn 295 tatt i bruk igjen i forbindelse med Jærbanens 100-årsjubileum. I de følgende årene ble den brukt både på Krøderbanen og ved film- og chartertogkjøring over mesteparten av østlandsområdet. Den viste seg etterhvert lite egnet til kjøring på hovedlinjer, og er siden midten av 80-tallet bare unntaksvis blitt brukt utenfor Krøderbanen.
 
Vognen er for tiden hensatt for reparasjon.

 

----------

 

 

 

 

 

CFo2a  778
3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling

CFo2a 778

Litra (type) CFo2a
Nummer 778
Byggeår 1909
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Eidsvold-Ottabanen
I ordinær trafikk til 1971
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 18,89 m
Vognvekt 27,8 tonn
Sitteplasser 3 kl. 48
Lasteevne godsrom 1,0 tonn
Merknad Hensatt
CFo2a 778
CFo2a 778 Kløftefoss 1974
CFo2a 778 Interiør kupe
CFo2a 778 Interiør sidegang
CFo2a 778 Interiør konduktørrom

 

Vogn 778 ble levert til Eidsvold-Ottabanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1909. Ved leveransen hadde den 7 tredjeklassekupéer med tilsammen 56 sitteplasser, konduktørrom og et lite reisegodsrom. Vognen representerer slutten på en byggestil som var vanlig fra omkring 1900.
 
Vogn 778 ble mye brukt i personførende godstog i Gudbrandsdalen. Den har derfor tre helt uavhengige oppvarmingssystemer:
- schweizerapparater (koksfyrte ovner montert under vognen)
- dampvarme (rørradiatorer som varmes med damp fra damplokokomotiv)
- elektrisk varme (elektriske ovner som får strøm fra elektrisk lokomotiv eller diesellokomotiv)
 
I 1953 ble vognen pusset opp og noe modernisert. Ved samme anledning ble reisegodsrommet utvidet på bekostning av en kupé. Vognen fikk dermed bare 48 sitteplasser fordelt på 6 kupéer.
 
På slutten av 1960-tallet gikk 778 fast i det såkalte "Moelv-toget", et lokaltog bestående av lokomotiv og én enkelt personvogn som gikk mellom Hamar og Moelv.
 
Vogn 778 ble utrangert i 1971, og NJK søkte om å få overta den i 1972. Det var imidlertid allerede bestemt at den skulle brukes i en øvelse for Sivilforsvaret, og vogner som ble brukt i slike øvelser fikk ofte svært hard medfart. 778 ble heldigvis ikke skadet under øvelsen, og utover på 1970-tallet ble vognen brukt i mange ekstratog, filminnspillinger og chartertog. Den ble også brukt på Krøderbanen i de første årene etter at NJK begynte regulær veterantogkjøring på banen.
 
Vogn 778 tilsvarer i byggestil og utforming CFo 519 som ble mye brukt i persontogene på Krøderbanen inntil 1948. Vognen står for tiden lagret på Kløftefoss i påvente av reparasjonsarbeider.
 
 
 
----------

 

 

 

 

 

BF31  796
2-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling

BF31 796

Litra (type) BF31 (CFo2b)
Nummer 796
Byggeår 1924
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB Hamar distrikt
I ordinær trafikk til 1987
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,8 m
Vognvekt 33,0 tonn
Sitteplasser 3 kl. 48
Lasteevne godsrom 3,0 tonn
Merknad Hensatt
BF31 796 Kløftefoss 2007
BF31 796 Interiør sykekupe
BF31 796 Interiør sidegang
BF31 796 Hamar 1980
BF31 796 Marienborg 1981
BF31 796 Voss 1986

Vogn 796 ble levert fra Strømmens Verksted til Hamar distrikt i 1924. Den har seks kupéer, hver med åtte sitteplasser. I den ene enden av vognen er det et reisegodsrom og et tjenesterom for konduktøren.
Kupéen nærmest reisegodsrommet er utstyrt som sykekupé. Halvparten av veggen i denne kupéen kan slås ned og danner opplag for sykebåre, med adkomst fra reisegodsrommet.
Mellom 1915 og 1929 ble det bygget 22 slike vogner, og de var å finne i alle distrikter. Hamar distrikt fikk hele 10 av vognene, og spesielt for disse var at alle hadde Schweizerapparater. Dette er et varmesystem som ikke er avhengig av varme fra lokomotivet, og det ble mye brukt på vogner som gikk i personførende godstog. Vogn 796 har fremdeles dette utstyret i behold.

Vogn 796 ble i utgangspunktet brukt i togene i Gudbrandsdalen og på Rauma- og Dovrebanen, men etter hvert ble den å se i persontog på hele Østbanenettet. De siste årene ble den brukt i godstog.

Vognen ble ikke vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men gjennomgikk de vanlige moderniseringene med blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt. Den fikk trebenkene erstattet med stålrørseter i 1954.
I 1962 ble den opprinnelig åpne plattformen i enden ved konduktøravdelingen bygget inn, noe som medførte at rammen også måtte forlenges.

Vogn 796 ble utrangert i 1987 som en av de aller siste trevognene i drift hos NSB. Etter utrangering ble vognen solgt til Malmbanans Vänner i Luleå.
Norsk Jernbaneklubb kjøpte vognen tilbake i 2006. Den er for tiden lagret på Kløftefoss på Krøderbanen.

 

----------

 

 

 

 

 

Rco  161
Losjivogn

Rco 161

Litra (type) Rco (oppr. Co4d)
Nummer 161
Byggeår 1890
Fabrikant Kockum, Malmö
Levert til NSB Kongsvingerbanen
I ordinær trafikk til 1965
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 17,53 m
Vognvekt
Sitteplasser 3 kl. Opprinnelig 78
Merknad Hensatt
Rco 161 Nelaug 1975
Rco 161 Sandvika 1983
Rco 161 Kløftefoss 2010
Rco 161 Kløftefoss 2015
Co4d 318 Co4d 318 på Oslo Ø
Vogn 161 så omtrent slik ut fra 1921 til 1963

Vogn 161 ble levert til Kongsvingerbanen fra Kockum i Malmö i 1890. Den var da en 3-klasse midtgangsvogn med 2 avdelinger. Vogner av denne typen ble benyttet i lokale persontog i Oslo distrikt. 
Vognen ble bygget i den første store serien gjennomgangsvogner som ble levert fra 1887 til 1893. Disse hadde inngang via plattformer i endene, innvendig gjennomgang og overganger mellom vognene. Vognkassene var bygget i tre med utvendig kledning av jernplater.

Vogn 161 var ved leveransen en ren tredjeklasse midtgangsvogn med WC og en enkeltkupe midt i vognen. I 1921 ble vognen kraftig ombygget ved statsbanenes verksted i Oslo. Vognkassen ble gjort 15 cm bredere, den fikk nytt tak med takoppbygg, og ble kledd med teakpanel utvendig. De opprinnelige små og smale vinduene ble beholdt, men det ble satt inn flere nye store vinduer i veggfeltene mellom de små. Disse tredelte vinduene gav de ombygde vognene et unikt særpreg. I perioden 1908-26 ble det i Oslo distrikt bygget om 26 platekledde vogner på tilsvarende måte.

Vogn 161 tilhørte Oslo distrikt hele sin driftstid og ble hovedsaklig benyttet i lokale persontog på Østfoldbanens østre og vestre linjer. Vognen ble utrangert som personvogn i 1963, men ble året etter bygget om til losjivogn for baneavdelingen i Kristiansand distrikt med litra Rco.
Etter hvert ble litra og nummer endret til Xabh 973 2023.

Vognen ble endelig utrangert i 2004 etter utrolige 114 års tjeneste og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den har siden stått hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen. 

 

----------

 

 

 

 

 

Rco  340
Losjivogn

 

Rco 340

Litra (type) Rco (oppr. Co2a)
Nummer 340
Byggeår 1903
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til 1964
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 18,76 m
Vognvekt 25,15 tonn
Sitteplasser 3 kl. Opprinnelig 72
Merknad Opphugget 2017
Rco 340 Kløftefoss 2015.
Co2a 164 Co2a 164 på Oslo Ø.
Vogn 340 så opprinnelig slik ut
på korridorsiden.
Co2a 335 Co2a 335 på Otta.
Vogn 340 så opprinnelig slik ut
på kupésiden.

Vogn 340 ble levert fra Strømmens Værksted i 1903 til Smaalensbanen, men ble brukt over hele Østlandet. Ved leveransen var den en sidegangsvogn med ni kupéer. Vogner av denne typen ble brukt i alle typer persontog.

Mange vogner av denne typen opplevde svært lang driftstid, noen helt opp mot 70 år. I denne tiden gjennomgikk de flere moderniseringer som blending av takvinduer, innvendig kledning med huntonitt samt elektrisk lys og 1000V varme. Likevel beholdt vognene sitt opprinnelige preg. 

I 1913 ble vogn 340 utstyrt med en liten postavdeling ved at to kupéer og et WC ble slått sammen og gav et postrom på 7,8 kvm. Fem slike vogner fikk små postrom rundt 1. verdenskrig, og de ble bl.a. brukt på Gjøvikbanen helt til begynnelsen av 1960-tallet.

Vogn 340 ble utrangert som driftsvogn i 1964, og ble deretter bygget om til losjivogn for NSBs baneavdeling i Kristiansand distrikt. Den fikk da litra Rco, fra 1989 ble litra og nummer endret til Xabh 80 76 973 2028-9. Denne funksjonen hadde den frem til endelig utrangering i 2011. Da ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og transportert til Kløftefoss på Krøderbanen.

Vognen var i svært dårlig stand, men den inneholdt en del interessante originale konstruksjonsdeler.
I 2016 ble vognen ribbet for deler som kunne brukes ved restaurering av tilsvarende vogner. Resten av vognen ble hugget opp høsten 2017.

 

----------

 

 

 

 

 

Rco  330
Losjivogn

 Rco 330

Litra (type) Rco (oppr. Co2a)
Nummer 330
Byggeår 1901
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1965
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 18,76 m
Vognvekt
Sitteplasser 3 kl. Opprinnelig 72
Merknad Hensatt
Co 164 Co2a 164 på Oslo Ø
Vogn 330 så opprinnelig slik ut
på korridorsiden
Co2a 335 Co2a 335 på Otta
Vogn 330 så opprinnelig slik ut
på kupésiden

Vogn 330 ble levert fra Strømmens Værksted i 1901. Ved leveransen var den en sidegangsvogn med ni kupéer. Vogner av denne typen ble brukt i alle typer persontog.

Mange vogner av denne typen opplevde svært lang driftstid, noen helt opp mot 70 år. I denne tiden gjennomgikk de flere moderniseringer som blending av takvinduer, innvendig kledning med huntonitt samt elektrisk lys og 1000V varme. Likevel beholdt vognene sitt opprinnelige preg. 

Vogn 330 ble utrangert som driftsvogn i 1965, og ble deretter bygget om til losjivogn for NSBs baneavdeling i Kristiansand distrikt. Den fikk da litra Rco, senere ble litra og nummer endret til Xabh 80 76 973 2025. Denne funksjonen hadde den frem til endelig utrangering i 2005. Da ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og har siden stått hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen. 

 

----------

 

 

 

 

 

Rco  331
Losjivogn

 Co2a 164
Bildet viser korridorsiden av Co2a 164.  Rco 331 så slik ut før den ble ombygget til losjivogn 

Litra (type) Rco (oppr. Co2a)
Nummer 331
Byggeår 1901
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1965
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 18,76 m
Vognvekt
Sitteplasser 3 kl. Opprinnelig 72
Merknad Hensatt
Co2a 335 Co2a 335 på Otta
Vogn 331 så opprinnelig slik ut
på kupésiden

Vogn 331 ble levert fra Strømmens Værksted i 1901. Ved leveransen var den en sidegangsvogn med ni kupéer. Vogner av denne typen ble brukt i alle typer persontog.

Mange vogner av denne typen opplevde svært lang driftstid, noen helt opp mot 70 år. I denne tiden gjennomgikk de flere moderniseringer som blending av takvinduer, innvendig kledning med huntonitt samt elektrisk lys og 1000V varme. Likevel beholdt vognene sitt opprinnelige preg. 

Vogn 331 ble utrangert som driftsvogn i 1965, og ble deretter bygget om til losjivogn for NSBs baneavdeling i Kristiansand distrikt. Den fikk da litra Rco, senere ble litra og nummer endret til Xabh 80 76 973 2026. Denne funksjonen hadde den frem til endelig utrangering i 2005. Da ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb og har siden stått hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen. 

 

----------

 

 

 

 

 

Rco  972
Losjivogn

Rco 972

Litra (type) Rco (oppr. CDFo3c)
Nummer 972
Byggeår 1904
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Vossebanen
I ordinær trafikk til 1968
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,50 m
Vognvekt 26,0 tonn
Sitteplasser 3 kl. Opprinnelig 51
Merknad Hensatt
Rco 972 Drammen 1972
Rco 972 Skien 1972
Rco 972 Hønefoss 1973
Rco 972 Skøyen 1979
Rco 972 Kløftefoss 2015

Vogn 972 ble levert til Vossebanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1904. Den var da en 3-klasse midtgangsvogn med konduktør-, reisegods- og postavdeling. 

Vognen gikk på Vossebanen i hele sin driftstid, hovedsaklig i lokaltog. Vognen ble ikke vesentlig ombygget i sin driftstid, men den lille postkupéen ble fjernet i 1955 og arealet innlemmet i reisegodsrommet.

Vogn 972 ble tatt ut av bruk som personvogn i 1968. Den ble deretter ombygget til losji/verkstedvogn for NSBs elektroavdeling i Drammen distrikt og fikk litra Rco.
Senere ble litra endret til Xco, og deretter både litra og nummer endret til Xaeh 80 76 974 2006-3.

Vognen ble benyttet over alt i Drammen distrikt, og stod gjerne plassert på et sidespor i noen uker eller måneder om gangen på stasjoner hvor det var behov for den.
I 1997 ble den endelig utrangert. Den ble da overtatt av Norsk Jernbaneklubb, og har siden vært hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen.

----------