Materiellpresentasjon - personvogner

CF  3552
Konduktør- og reisegodsvogn med 3-klassekupé

CF  3552

Litra (type) CF
Nummer 3552
Byggeår 1898
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1964
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 9,05 m
Vognvekt 9,5 tonn
Sitteplasser 3 kl. 7
Lasteevne godsrom 2,0 tonn
Merknad Hensatt for reparasjon
CF 3552 Krøderen 2008
CF 3552 Krøderen 2010
CF  3552 Interiør i
3-klasseavdeling
CF  3552 Flere bilder
av vogn 3552

CF 3552 ble levert i 1898 av Strømmens Værksted som konduktørvogn med dampkjele for oppvarming av persontog – såkalt "finkevogn".

 

Etter hvert som flere jernbanestrekninger ble elektrifisert og man gikk mer og mer over til elektrisk oppvarming ble det mindre bruk for slike vogner. I 1943 ble vogn 3552 ombygget til konduktørvogn for bruk i godstog. Dampkjelen ble fjernet og kjelrommet gjort om til alminnelig godsrom. Tidligere var det vanlig at godstogene også tok med reisende, det ble derfor innredet en ytterst spartansk passasjeravdeling i den ene enden av vognen med trebenker og vedovn for oppvarming.
Vogn 3552 ble deretter brukt i godstog frem til 1964. Den ble da ombygget til redskapsvogn, og veggen mellom reisegods- og konduktørrommet fjernet.

 

Vognen fungerte i mange år som base for vognvisitørene på Otta stasjon, men ble etter hvert ble tatt ut til bevaring av Norsk Jernbanemuseum. Senere fikk Norsk Jernbaneklubb disponere vognen og flyttet den til Ski for istandsettelse. Der ble 3552 satt fullstendig i stand slik den fremstod etter ombyggingen i 1943, med rekonstruert konduktørrom og innredning i reisegodsrommet. Vognen er dessuten helt "før-elektrisk" - den har ikke elektrisk belysning, og oppvarmingen skjer med vedovner.
 

CF 3552 ble overført til Krøderbanen i 2007. De avsluttende arbeidene ble utført der, og vognen ble tatt i bruk i museumstogtrafikken i 2008.
Vognen er for tiden hensatt for reparasjon.


 

----------

 

 

 

 

 

F  14011
Konduktør- og reisegodsvogn

F 14011

Litra (type) F type 10
Nummer 14011
Byggeår 1919
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Bergensbanen
I ordinær trafikk til 1988
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 9,80 m
Vognvekt 12,0 tonn
Lasteevne 2,0 tonn
Merknad Hensatt
F 14011 Kløftefoss 2009
F 14011 ble levert til Bergensbanen i 1919 av Skabo Jernbanevognfabrik som konduktørvogn litra Fd med dampkjele for oppvarming av persontog – såkalt "finkevogn".
For å gi lengre rekkevidde mellom vannfyllingene hadde den en ekstra vanntank. Da Flåmsbanen ble åpnet for midlertidig trafikk i 1940 ble 14011 brukt der i en periode.
 
Etter hvert som flere jernbanestrekninger ble elektrifisert og man gikk mer og mer over til elektrisk oppvarming ble det mindre bruk for slike vogner. Både 14011 og de fleste andre Fd-vogner fikk derfor fjernet dampkjelene og ble ombygget til alminnelige konduktørvogner med reisegodsrom, og fikk dermed litra F.
 
14011 hadde opprinnelig lakkert teakkledning. På et tidspunkt ble vognen malt brun, sannsynligvis i forbindelse med en reparasjon hvor noe av kledningen ble erstattet med furupanel.
 
Konduktørrommet var opprinnelig i enden av vognen, men i 1963 ble dette flyttet til midten av vognen. Samtidig ble det bygget inn et toalettrom, forbedret isolasjon, endret fjæring, og vognkassen ble malt rød. Etter ombyggingen ble vognen brukt som konduktørvogn i underveisgodstog.
 
Vogn 14011 ble utrangert i 1988 og overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter brukt i noen år på Krøderbanen, men er nå hensatt på Kløftefoss i påvente av reparasjonsarbeider.
 
 
----------
 
 
 
 

 

B65  18836
2-klasse lokaltogvogn

B65  18836

Litra (type) B65
Nummer 18836
Byggeår 1920
Fabrikant Scandia, Randers
Levert til NSB (Drammenbanen)
I ordinær trafikk til 1982
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 18,20 m
Vognvekt 27,9 tonn
Sitteplasser 3 kl. 78
B65  18836 tegning
B65  18836 Endeparti
B65  18836 Interiør
B65  18836 Bestun 1973
B65  18836 Hokksund 1976

Drammenbanen ble i tiden mellom 1916 og 1922 ombygget fra å være en smalsporet og enkeltsporet dampdrevet jernbane til å bli normalsporet elektrisk jernbane. Det ble også bygget ut dobbeltspor mellom Oslo V og Sandvika.
Både ombyggingen og en sterk trafikkøkning krevde store mengder nytt materiell. For lokaltrafikken ble det bygget spesielle vogner med vendbare seter og store åpne endeplattformer med dobbelte grinder for rask på- og avstigning.
Vognene fikk høyt, hvelvet tak, store vinduer og elektrisk belysning, men de fikk ikke toaletter og var ellers ganske enkelt utstyrt. Dette ble NSBs nye normal for lokaltogmateriell.
Også i den første tiden etter ombyggingen av banen var lokaltogene lokomotivtrukne, men etterhvert ble det levert elektriske motorvogner. Til motorvognene var det behov for styre- og mellomvogner, og mange av lokaltogvognene som var levert fra 1920 ble bygget om til dette formål.
Den største endringen ble gjort på de vognene som ble bygget om til styrevogner, her ble det bygget inn en komplett førerplass hvorfra motorvognen kunne fjernstyres. Ved vognene som ble ombygget til mellomvogner ble det ikke gjort markerte synlige endringer på vognene. Den viktigste endringen var at de fikk gjennomgående kabel og ekstra trykkluftledning til forbindelsen mellom motorvogn og styrevogn, men det ble også gjort endringer i varme- og belysningssystemet.

Vogn 18836 ble levert til NSB Drammenbanen fra Scandia i Danmark i 1920. Ved leveransen hadde vognen nummer 585 og typebetegnelsen Co type 30, senere endret til type Co4c. I 1945 ble vognen ombygget til mellomvogn for elektriske motorvognsett, og i den forbindelse ble den omnummerert til 18836.

Deretter gikk vognen som mellomvogn i 3-vognsett sammen med en styrevogn i samme stil og motorvogn av type 65, etterhvert også med den litt mer moderne motorvogntype 67. I 1970 ble typebetegnelsen endret til B65, som gjenspeiler at den var ombygget for bruk som mellomvogn for motorvogntog. Inntil vognen ble tatt ut av trafikk i 1982 gjennomgikk den bare mindre moderniseringer.

Norsk Jernbaneklubb overtok vogn 18836 rett etter utrangering, og den ble deretter straks tatt i bruk på Krøderbanen hvor den har gått siden.
Vognen er forsatt i samme utførelse som den hadde ved utrangeringen. Den har derfor beholdt sin 1970-talls typebetegnelse og nummer. Den har heller ikke fått tilbake den opprinnelige 3-klassemerking på sideveggene, noe som ellers er gjennomført på de flest personvognene som benyttes på Krøderbanen.
Vogn 18836 er for tiden hensatt for oppussing.

Flere tilsvarende vogner er bevart både i Norge og i utlandet, både mellomvogner og styrevogner.
Vogn 65 av tilsvarende type, som også kan sees på Krøderbanen og som forøvrig er en litt avvikende variant av vogntypen, er den eneste som er tilbakeført til leveranseutførelse. Den er for tiden den eneste driftsklare vognen i Norge av denne tidligere svært tallrike typen.




 

----------

 

 

 

 

 

CEo  86
3-klassevogn med kioskavdeling

CEo-86 01-m

Litra (type) CEo
Nummer 86
Byggeår 1916
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
I ordinær trafikk til 1969
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,80 m
Vognvekt 30,5 tonn
Sitteplasser 3 kl. 54 + 3 klappseter
Merknad Hensatt
CEo-86-tegning-s
CEo 86 Grorud 1983
CEo 86 Grorud 1991
CEo-86 02-s Endeparti
CEo-86 03-s Interiør 3 kl.
CEo-86 04-s Interiør 3 kl.
CEo-86 06-s Interiør kioskavdeling

Vogn 86 ble levert fra Strømmens Værksted i 1916 til Norsk Hoved-Jernbane (Hovedbanen) som en ren 3-klassevogn, sammen med de identiske vognene 84 og 85. Vognene ble bygget som åpne midtgangsvogner med høyryggede benker, store vinduer og ett toalett i hver ende. De ble levert med elektrisk belysning, og var dermed de første 3-klassevogner ved Hovedbanen med dette.
Hovedbanens personvogner skilte seg utseendemessig fra NSBs vogner ved sine store, åpne endeplattformer med avrundet tak, og det karakteristisk fremhevede vindusparti med langsgående lister.

I 1926 ble Hovedbanen overtatt av NSB, og vognen ble tatt i bruk i lokaltog i Osloområdet. Noen få år senere ble det ene av toalettene fjernet for å lage plass for barnevogner og bagasje. I dette rommet ble det satt inn tre klappseter.

Vognen ble utrangert i 1969 og deretter tatt i bruk som lagervogn for seter fra vogner som var inne til oppussing. All innredning og skilleveggen midt i vognen ble fjernet. I langveggene ble det laget store åpninger med rulleporter. I 1989 var vognen uttjent og skulle hugges opp. Imidlertid ble det konstatert at selve vognkassen tross alt var i ganske god forfatning, og Norsk Jernbaneklubb fikk overta vognen.

Fordi all innredning var fjernet og den tilsvarende vogn 85 allerede var bevart i nesten original stand, ble det besluttet å sette i stand vogn 86 for enklere servering og salgsvirksomhet på Krøderbanen. Åpningene i veggene ble tettet igjen og ytterpanelet ble gjenskapt lik det originale. Den innvendige skilleveggen ble bygget opp igjen, og seter til vognen ble skaffet fra utrangerte vogner fra Hardangerbanen og Flåmsbanen. I den ene avdelingen er det store bord mellom setene, og en salgs- og serveringsdisk.
I 1992 ble vognen tatt i bruk på Krøderbanen.

 

----------

 

 

 

 

 

Co3b  85
3-klassevogn fra Norsk Hoved-Jernbane

Co 85

Litra (type) Co3b
Nummer 85
Byggeår 1916
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
I ordinær trafikk til 1969
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 19,80 m
Vognvekt 31,5 tonn
Sitteplasser 3 kl. 76 + 3 klappseter
Merknad Under oppussing
Co-85-tegning-s
Co 85 Hamar 1977
Co-85 02-s Endeparti
Co-85 03-s Interiør
Co-85 04-s Interiør
Co-85 05-s Interiør endegang

Vogn 85 ble levert fra Strømmens Værksted i 1916 til Norsk Hoved-Jernbane (Hovedbanen), sammen med de identiske vognene 84 og 86. Vognene ble bygget som åpne midtgangsvogner med høyryggede benker, store vinduer og ett toalett i hver ende. De ble levert med elektrisk belysning, og var dermed de første 3-klassevogner ved Hovedbanen med dette.
Hovedbanens personvogner skilte seg utseendemessig fra NSBs vogner ved sine store, åpne endeplattformer med avrundet tak, og det karakteristisk fremhevede vindusparti med langsgående lister.

I 1926 ble Hovedbanen overtatt av NSB, og vognen ble tatt i bruk i lokaltog i Osloområdet. Noen få år senere ble det ene av toalettene fjernet for å lage plass for barnevogner og bagasje. I dette rommet ble det satt inn tre klappseter. Bortsett fra dette gikk vognen nesten uforandret i hele sin driftstid.

I 1968 tok A/L Hølandsbanen initiativ til å bevare noen vogner som skulle kunne brukes til kjøring av veterantog på det nasjonale jernbanenettet. Året etter ble vogn 85 sammen med noen andre vogner valgt ut for dette formålet, og overlatt til Jernbanemuséet.
Norsk Jernbaneklubb ble stiftet omtrent samtidig, og fikk overta ansvaret for vognen i 1971.

Vogn 85 stod hensatt i noen år, men ble på midten av 1970-tallet benyttet til en del filminnspillinger og utfluktsarrangementer. I 1977 ble den tatt i bruk på Krøderbanen, og har siden da stort sett bare blitt brukt der.

Vognen er for tiden under oppussing.



 

----------

 

 

 

 

 

BCo3a  36
2- og 3-klassevogn fra Norsk Hoved-Jernbane

BCo 36

Litra (type) BCo3a
Nummer 36
Byggeår 1912
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
I ordinær trafikk til 1968
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,44 m
Vognvekt 32,8 tonn
Sitteplasser 2 kl. Opprinnelig 18
Sitteplasser 3 kl. Opprinnelig 47
Merknad Hensatt
BCo 36 Støren 2005
BCo 36 Støren 2005
BCo 36 Dovre ca 1912-15
Vogn 36 ble levert til Norsk Hoved-Jernbane (Hovedbanen) fra Strømmens Værksted i 1912 som andre- og tredjeklassevogn med midtgang.
Hovedbanens personvogner skilte seg utseendemessig fra NSBs vogner med sine store, åpne endeplattformer med avrundet tak og et karakteristisk fremhevet vindusparti med langsgående lister.
 
Hovedbanens BCo-vogner var vanlige i hovedtogene til Dombås og senere også Dovrebanen til Trondhjem.
I 1926 ble Hovedbanen overtatt av NSB, og samme år ble de åpne endeplattformene på vogn 36 bygget inn. Taket ble også endret tilsvarende byggestilen på den tidens nye vogner.
I 1960 fikk vognen hovedpuss, og interiøret ble endret slik at mykklasseavdelingen fikk alminnelig innredning.
 
Vogn 36 ble utrangert i 1968, men ble ikke hugget opp. I stedet ble den plassert på området til verkstedet Grorud for å brukes som lager for seter fra vogner som var inne til revisjon. Innredningen ble fjernet og det ble satt inn en bred dør i den ene vognsiden.
 
I 1989 var vognen blitt overflødig og skulle hugges opp, men Norsk Jernbaneklubb fikk overta den. Vognen er nå lagret på Kløftefoss på Krøderbanen for mulig fremtidig restaurering.
 
 
 
----------
 
 
 

 

 

Co3c  742
3-klasse midtgangsvogn

Co 742

Litra (type) Co3c
Nummer 742
Byggeår 1924
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1983
Nåværende eier Bergen Tekniske Museum
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 31,5 tonn
Sitteplasser 3 kl. 64
Co 742

Under oppussing
2010

Co 742

Oslo Ø 1980

Co 742

Interiør

Vogn 742 er en midtgangsvogn som ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1924.
 
I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, større boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover. I alt 46 vogner av denne hovedtypen ble levert mellom 1912 og 1937, hvorav de 10 siste hadde hvelvet tak i stedet for takoppbygg. Vognene ble benevnt turistvogner på grunn av sine store vinduer og romslige innredning.
Vogntypen ble hovedsaklig brukt i mellomdistanse- og fjerntog på hele jernbanenettet.
 
Vogn 742 er ikke blitt vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått de vanlige moderniseringer. Dette omfatter i hovedsak nye og mer komfortable seter av stålrørstype og innvendig kledning av huntonitt. I motsetning til mange av de øvrige vognene av samme type fikk den imidlertid ikke utslående inngangsdører.
 
Vognen ble utrangert i 1983. Etter flere års hensetting fikk Norsk Jernbaneklubb disponere den. Vognen ble deretter pusset opp og inngår nå i den driftsklare togstammen ved Gamle Vossebanen.
 
 
 
----------
 
 
 
 

 

Co3c  666
3-klasse midtgangsvogn

Co 666

Litra (type) Co3c
Nummer 666
Byggeår 1937
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1983
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 32,0 tonn
Sitteplasser 3 kl. 64
Co 666 Garnes 2006
Co 666 Oslo V 1979
Vogn 666 er en midtgangsvogn som ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1937.
 
I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, større boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover. I alt 46 vogner av denne hovedtypen ble levert mellom 1912 og 1937, hvorav de 10 siste hadde hvelvet tak i stedet for takoppbygg. Vognene ble benevnt turistvogner på grunn av sine store vinduer og romslige innredning.
 
Vogntypen ble hovedsaklig brukt i mellomdistanse- og fjerntog på hele jernbanenettet. Vogn 666 ble i utgangspunktet brukt i fjerntogene på Sørlandsbanen, men ble senere å se på hele Vestbanenettet.
 
Vogn 666 er ikke blitt vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått de vanlige moderniseringer. Dette omfatter i hovedsak nye og mer komfortable seter av stålrørstype, innvendig kledning med huntonitt og utslående dører.
 
Vognen ble utrangert i 1983 og straks overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble i en kort periode brukt i veterantogene på Krøderbanen, men ble deretter overført til Gamle Vossebanen hvor den inngår i den driftsklare togstammen.
 
 
 
----------