Materiellpresentasjon - personvogner

CFo2b  650
3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling

CFo 650

Litra (type) CFo2b
Nummer 650
Byggeår 1929
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB Drammen Distrikt
I ordinær trafikk til 1982
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,80 m
Vognvekt 32,8 tonn
Sitteplasser 3 kl. 48
Lasteevne godsrom 3,0 tonn
CFo 650 Elverum 2015
CFo 650 Elverum 2015
CFo 650 Dokka 2006
CFo 650 Egersund 1980
Vogn 650 ble levert av Strømmens Verksted i 1929 til NSB. Den er av en type kombinert vogn som det ble levert totalt 22 eksemplarer av fra 1915 til 1929.
Vognen har seks kupéer hver med åtte sitteplasser. Kupéen nærmest reisegodsrommet er utstyrt som "sykekupé". Halvparten av veggen mot reisegodsrommet kan slås ned og danne opplag for sykebåre.
 
650 var blant de siste vognene NSB fikk levert som hadde takoppbygg. Elektrisk lys hadde for lengst blitt alminnelig og gjort overlysvinduer overflødige, dessuten var det en mer vedlikeholdskrevende løsning enn hvelvet, heltrukket tak.
 
Vogn 650 ble i utgangspunktet benyttet i persontogene på Vestbanenettet, men senere ble den også mye brukt på østsiden. Den er ikke blitt bygget om i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått de vanlige moderniseringene med blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt. Trebenkene ble erstattet av stålrørseter i 1961.
 
Vognen ble tatt ut av drift i 1982, og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Etter oppussing i Stavanger ble den tatt i bruk av Norsk Museumstog og brukes ved kjøring av veterantog på det nasjonale jernbanenettet.

 

----------

 

 

 

 

 

Co3a  220
3-klasse midtgangsvogn

Co3a  220

Litra (type) Co3a
Nummer 220
Byggeår 1935
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Oslo distrikt
I ordinær trafikk til 1977
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 31,7 tonn
Sitteplasser 3 kl. 84
Co3a  220  tegning
Co3a  220 Krøderen 2008
Co3a  220 Krøderen 2008
Co3a  220 Åndalsnes 2022
Co3a  220 Endeparti
Co3a  220 Interiør
Co3a  220 Interiør
Co3a  220 Interiør

Vogn 220 ble levert fra Strømmens Værksted i 1935 for bruk i nærtrafikken rundt Oslo. Den er blant de siste leverte trevognene til NSB og har hvelvet tak i stedet for takoppbygg. For å lette av- og påstigningen ved hyppige stopp, ble endegangene bygget noe rommeligere enn det som var vanlig. Endeveggen på vognkassen stikker derfor noe utover bufferbjelken. Siden vognen var beregnet for nærtrafikk ble den ikke påspandert overgangsbelger.

Til sammen ble det bygget 45 vogner med stort sett samme utforming som vogn 220, herunder også vogn 222. De eldste vognene hadde imidlertid takoppbygg.

Innvendig er vogn 220 blitt og pusset opp og modernisert flere ganger siden leveransen. Interiøret fremstår nå slik vognen var da den ble utrangert av NSB. Da vognen var ny var interiøret ganske likt vogn 222.

Norsk Jernbaneklubb fikk overta vognen da NSB utrangerte den i 1977, og den har siden da vært i bruk på Krøderbanen. Ved enkelte tilfeller har den også blitt brukt til spesielle arrangementer andre steder.

 

----------

 

 

 

 

 

Co3a  176
3-klasse midtgangsvogn

Co 176

Litra (type) Co3a
Nummer 176
Byggeår 1925
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB Oslo Distrikt
I ordinær trafikk til 1977
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 31,7 tonn
Sitteplasser 2 kl. 84
Merknad Hensatt
Co 176 Narvik 1982
Co 176 Narvik 1982
Co 176 Kløftefoss 2006
Co 176 Kløftefoss 2006

 

Vogn 176 ble levert fra Strømmens Værksted i 1925 for bruk i nærtrafikken omkring Oslo. For å lette av- og påstigningen ved hyppige stopp ble endegangene bygget noe rommeligere enn det som var vanlig. Endeveggen på vognkassen stikker derfor noe utover bufferbjelken. Siden vognen var beregnet for nærtrafikk ble den ikke påspandert overgangsbelger.

Til sammen ble det bygget 45 vogner med stort sett samme utforming som vogn 176. De sist leverte vognene hadde imidlertid hvelvet tak.

I 1948 ble vogn 176 overført til Narvik Distrikt og deretter benyttet på Ofotbanen. Vognen er blitt pusset opp og modernisert flere ganger siden leveransen, men er ikke blitt vesentlig ombygget. Den er den eneste bevarte vogn som fortsatt har det gamle dampvarmesystemet med varmekasser i behold.

Etter utrangering i 1977 stod vognen en tid hensatt i Narvik, og ble senere overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den står for tiden hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen i påvente av istandsetting.

 

 
 

----------

 

 

 

 

 

 
 
 
 

B  255
Inspeksjonsvogn (kun vognkasse)

B 255

Litra (type) B
Nummer 255
Byggeår 1878
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
evert til NSB Smaalensbanen
I ordinær bruk til ca 1925
Nåværende eier Norsk jernbanemuseum
(Lengde over buffere) 7,393 m
Vognvekt
Sitteplasser 2 kl. 17
Merknad Lagret
B 255 Inspeksjon ca 1890-1920
B 255 Ottestad 1987
B 255 Ottestad 1987
B 255 Ottestad 1987

Vogn 255 ble levert som 2-klassevogn fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1878 til åpningen av Smaalensbanen.
Som alle vogner fra jernbanens første tid i Norge var også 255 bygget som karetvogn. Hver kupé eller sittegruppe hadde sideinngang med separate dører, det var ingen langsgående midtgang i vognen, og ingen overgang mellom vognene.
Vogn 255 var av en type som ble utviklet på midten av 1870-tallet. Disse fikk stålramme og var dermed kraftigere enn tidligere vogner. Den hadde 24 sitteplasser fordelt på tre kupeer med skillevegger i mellom. Utvendig var vognen kledd med teakplater og teaklister, slik det var vanlig helt fra 1850-tallet.

Andre juledag i 1883 ble vogn 255 brannskadet i Halden, og etter dette ble den istandsatt som Styrelsens vogn. I 1889 ble vognen ominnredet og det antas at den da fikk den utformingen den hadde siden.
I midten fikk den salong med sofa, stoler og bord, mens den ene endekupéen stort sett ble beholdt som den var. I motsatt ende ble det innredet en utsiktskupé med store vinduer i endeveggen hvor de høye herrer kunne sitte komfortabelt og studere banelegemet.
NSB anskaffet en ny tjenestevogn i 1923 (ABo 118), men vogn 255 ble ikke utrangert før flere år senere. Hjulene ble fjernet, vognkassen med ramme ble solgt, og den endte som hytte i Ottestad ved Hamar.

Norsk Jernbanemuseum overtok vognkassen i 1989. Den står for tiden lagret i en av Krøderbanens vognhaller. Fordi den mangler hjul er den inntil videre plassert på rammen til en tidligere godsvogn.

 

----------

 

 

 

 

 

Rco  315
Mannskapsvogn

Rco 315

Litra (type) Rco
Nummer 315
Byggeår 1890
Fabrikant Kockum, Malmö
Levert til NSB Smaalensbanen
I ordinær trafikk til 1938
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 17,40 m
Vognvekt
Merknad Hensatt

Vogn 315 ble levert fra Kockum i Malmö til Smaalensbanen i 1890.
Opprinnelig var vognen en 3-klasse midtgangsvogn med 80 sitteplasser. Den hadde imidlertid også et par kupeer og et ørlite WC midt i vognen.
Den hadde ikke takoppbygg, og den hadde utvendig kledning av jernplater.

Slike platekledde vogner utgjorde kjernen i persontogsmateriellet i Oslo og Hamar distrikter i de siste årene av 1800-tallet. Fra århundreskiftet ble det levert mye nytt materiell og de platekledde vognene fremstod som umoderne. Etter 25-30 års drift ble de fleste av disse vognene kraftig ombygget og modernisert, noen vogner ble også tatt i bruk til andre formål.

Vogn 315 ble ombygget i 1911. De to enkeltkupeene i midten av vognen fjernet og det ble kun to store avdelinger med midtgang. Samtidig ble WC flyttet til den ene enden og gjort vesentlig større. Vognen ble trolig også kledd med vanlig teakpanel utvendig på denne tiden.

Utover dette unngikk vogn 315 de helt store ombyggingene, inntil den i 1938 ble bygget om til mannskapsvogn i et togsett for utrykning ved toguhell. All innredning fra tiden som personvogn ble da fjernet, men selve vognkassen ble stort sett beholdt som før. Vognen fikk to redskapsrom, to hvilekupeer med til sammen 12 køyer, spiserom med vedovn samt en egen formannskupé.

Vogn 315 utgjorde sammen med den bevarte Ro 12183 et utrykningstogsett som stod i beredskap ved Oslo Ø. Dette utrykningssettet ble utrangert i 1979. Begge vognene ble overtatt av Norsk Jernbaneklubb, og er nå lagret på Krøderbanen.

 

----------

 

 

 

 

 

Co2b  224
3-klasse sidegangsvogn

Co2b  224

Litra (type) Co2b
Nummer 224
Byggeår 1937
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Oslo distrikt
I ordinær trafikk til 1978
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,50 m
Vognvekt 33,35 tonn
Sitteplasser 3 kl. 64
Merknad Hensatt
Co2b  224  tegning
Co2b  224 Endeparti
Co2b  224 Interiør
Co2b  224 Interiør
Co2b  224 Interiør

Vogn 224 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrikk i 1937, og var dermed en av de aller siste trevogner levert til NSB. Vognen var beregnet til bruk i fjerntog, og fikk derfor overgangsbelger.

Innvendig har vognen sidegang og åtte kupéer med åtte sitteplasser i hver. Ved senere modernisering fikk de fleste vogner av denne typen byttet ut setene med stoppede stålrørsseter, men vogn 224 fikk av en eller annen grunn beholde de opprinnelige trebenkene som hadde filt og pegamoidtrekk, og utslagbare armlener. Opprinnelig var interiøret preget av lakkert finér (som i vogn 222), men dette ble i de fleste vogner overmalt med lyse farver i tråd med tidens smak. Innvendig fremstår nå vogn 224 slik den ble etter oppussing i 1960.

Norsk Jernbaneklubb fikk overta vognen da NSB utrangerte den i 1978, og den har inntil 2012 vært i bruk på Krøderbanen.
Vognen er for tiden hensatt for reparasjonsarbeider.




 

----------

 

 

 

 

 

CF2a  686
3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling

CF2a  686

Litra (type) CF2a
Nummer 686
Byggeår 1905
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB Ofotbanen
I ordinær trafikk til 1969
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 10,80 m
Vognvekt 13,9 tonn
Sitteplasser 3 kl. 24
Lasteevne godsrom 0,5 tonn
CF2a  686 Tegning
CF2a  686 Interiør
CF2a  686 Interiør
CF2a  686 Rjukan 1975
CF2a  686 Fagernes 1979
CF 686 Kløftefoss 2014
Vogn 686 ble levert til Ofotbanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1905. Den har tre 3-klassekupéer, og et lite kombinert konduktør- og reisegodsrom, og var ved leveransen utstyrt med Westinghouse trykkluftbremseutstyr. Opprinnelig hadde vognen flatt tak, men fikk senere takoppbygg med overlysvinduer.
 
Vognene av denne typen gikk som regel enkeltvis i malmtogene mellom Kiruna og Narvik, men på store utfartsdager som f.eks. i påsken ble det gjerne satt opp ekstratog bestående av 10-12 tilsvarende vogner og et stort malmtoglokomotiv.
 
Rundt 1950 ble det slutt på å kjøre konduktørvogner i malmtogene, og vogn 686 ble sammen med flere av de tilsvarende vognene sendt sørover. Westinghousebremseutstyret ble demontert, og vognen gikk deretter stort sett i godstog i Oslo distrikt.
 
Etter utrangering i 1969 ble vognen etter initiativ fra A/L Hølandsbanen tatt ut til bevaring ved Jernbanemuséet. Etter avtale med muséet fikk Norsk Jernbaneklubb disponerere vognen fra 1972, og den ble sendt til Lillehammer hvor en omfattende oppussing ble gjennomført.
 
Fra 1975 til 1980 ble vogn 686 brukt av og til ved spesielle arrangementer i østlandsområdet. I 1990 ble vognen stasjonert på Krøderbanen, hvor den ble brukt ved spesielle arrangementer og til små chartertog.
 
 
 
----------
 
 
 

 

 

F  2019
Konduktør- og reisegodsvogn

F  2019

Litra (type) F type 7
Nummer 2019
Byggeår 1910
Fabrikant Aadals Brug
Levert til NSB Kongsvingerbanen
I ordinær trafikk til 1973
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 8,50 m
Vognvekt 9,45 tonn
Lasteevne 5,0 tonn
F  2019 Grorud 2007, før oppussing begynte
F  2019 Ankommet Vikersund 2010. Noen detaljer gjenstår før vognen kan tas i alminnelig bruk.
F  2019 Krøderen 2010. Vognen har plattform bare i den ene enden.
F type 7 En vogn av samme type i grustog på Vestmarkalinjen 1914
F 2019 er en konduktørvogn beregnet for bruk i godstog.
 
Vognen ble levert i 1910 av Aadals Brug i en serie på 8 vogner til Kongsvingerbanen. I tillegg til disse ble ytterligere en eldre vogn bygget om med vognkasse av samme type.
Siden vognene var beregnet på bruk i godstog ble de bygget med dimensjoner og utforming som datidens godsvogner, men for å bedre gangegenskapene fikk de fikk frie lenkaksler. De var spartansk utstyrt og fikk i likhet med godsvogner ytterkledning av malt furupanel i stedet for lakkert teak som ellers var blitt vanlig på person- og konduktørvogner på denne tiden. Ved leveransen fikk de betegnelsen F type 10, men i forbindelse med en opprydding typesystemet ble dette i 1936 endret til F type 7.
 
Ved krigsutbruddet i 1940 ble F 2019 ble noe skadet. Inne i en av sidedørene til godsrommet har noen tegnet både hakekors og "H7" i forbindelse med en reparasjon utført i 1944.
 
Omkring 1946/47 ble vognen modernisert ved at konduktørrommet ble gjort mer tidsmessig og komfortabelt, og ble utvidet noe innover i godsrommet. Ved samme anledning ble sidevinduene der endret og gjort mindre.
 
De fleste av vognene av denne typen ble utrangert i årene 1962-65, men 2019 ble revidert siste gang så sent som i 1971 og var i bruk helt til 1973. I de siste årene ble den brukt til kipptog mellom Strømmen og Fjellhamar på Hovedbanen.
 
Etter utrangering ble vognen overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Det ble straks gjort noen enkle forsøk på oppussing, men dette arbeidet gikk i stå.
I 2007 ble en gjennomgripende reparasjon og oppussing igangsatt, og i 2010 var vognen var ferdig og klar til bruk. Den ble da satt i stand slik den fremstod etter moderniseringen i 1946-47.
 
Vogn 2019 er stasjonert på Krøderbanen. Den brukes fra tid til annen som konduktørvogn i både store og små persontog, og ellers ved spesielle arrangementer.
 
 
----------