Materiellpresentasjon - personvogner
CFo2b 650
3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling
Vogn 650 ble levert av Strømmens Verksted i 1929 til NSB. Den er av en type kombinert vogn som det ble levert totalt 22 eksemplarer av fra 1915 til 1929.
Vognen har seks kupéer hver med åtte sitteplasser. Kupéen nærmest reisegodsrommet er utstyrt som "sykekupé". Halvparten av veggen mot reisegodsrommet kan slås ned og danne opplag for sykebåre.
650 var blant de siste vognene NSB fikk levert som hadde takoppbygg. Elektrisk lys hadde for lengst blitt alminnelig og gjort overlysvinduer overflødige, dessuten var det en mer vedlikeholdskrevende løsning enn hvelvet, heltrukket tak.
Vognen ble tatt ut av drift i 1982, og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Etter oppussing i Stavanger ble den tatt i bruk av Norsk Museumstog og brukes ved kjøring av veterantog på det nasjonale jernbanenettet.
----------
|
Co3a 220
3-klasse midtgangsvogn
|
|
Vogn 220 ble levert fra Strømmens Værksted i 1935 for bruk i nærtrafikken rundt Oslo. Den er blant de siste leverte trevognene til NSB og har hvelvet tak i stedet for takoppbygg. For å lette av- og påstigningen ved hyppige stopp, ble endegangene bygget noe rommeligere enn det som var vanlig. Endeveggen på vognkassen stikker derfor noe utover bufferbjelken. Siden vognen var beregnet for nærtrafikk ble den ikke påspandert overgangsbelger. Innvendig er vogn 220 blitt og pusset opp og modernisert flere ganger siden leveransen. Interiøret fremstår nå slik vognen var da den ble utrangert av NSB. Da vognen var ny var interiøret ganske likt vogn 222. Norsk Jernbaneklubb fikk overta vognen da NSB utrangerte den i 1977, og den har siden da vært i bruk på Krøderbanen. Ved enkelte tilfeller har den også blitt brukt til spesielle arrangementer andre steder.
----------
|
Co3a 176
3-klasse midtgangsvogn
|
|
Vogn 176 ble levert fra Strømmens Værksted i 1925 for bruk i nærtrafikken omkring Oslo. For å lette av- og påstigningen ved hyppige stopp ble endegangene bygget noe rommeligere enn det som var vanlig. Endeveggen på vognkassen stikker derfor noe utover bufferbjelken. Siden vognen var beregnet for nærtrafikk ble den ikke påspandert overgangsbelger. Til sammen ble det bygget 45 vogner med stort sett samme utforming som vogn 176. De sist leverte vognene hadde imidlertid hvelvet tak. I 1948 ble vogn 176 overført til Narvik Distrikt og deretter benyttet på Ofotbanen. Vognen er blitt pusset opp og modernisert flere ganger siden leveransen, men er ikke blitt vesentlig ombygget. Den er den eneste bevarte vogn som fortsatt har det gamle dampvarmesystemet med varmekasser i behold. Etter utrangering i 1977 stod vognen en tid hensatt i Narvik, og ble senere overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den står for tiden hensatt på Kløftefoss på Krøderbanen i påvente av istandsetting.
----------
|
B 255
Inspeksjonsvogn (kun vognkasse)
|
|
Vogn 255 ble levert som 2-klassevogn fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1878 til åpningen av Smaalensbanen. Andre juledag i 1883 ble vogn 255 brannskadet i Halden, og etter dette ble den istandsatt som Styrelsens vogn. I 1889 ble vognen ominnredet og det antas at den da fikk den utformingen den hadde siden.
----------
|
Rco 315
Mannskapsvogn
|
Vogn 315 ble levert fra Kockum i Malmö til Smaalensbanen i 1890. Slike platekledde vogner utgjorde kjernen i persontogsmateriellet i Oslo og Hamar distrikter i de siste årene av 1800-tallet. Fra århundreskiftet ble det levert mye nytt materiell og de platekledde vognene fremstod som umoderne. Etter 25-30 års drift ble de fleste av disse vognene kraftig ombygget og modernisert, noen vogner ble også tatt i bruk til andre formål.
----------
|
Co2b 224
3-klasse sidegangsvogn
|
|
Vogn 224 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrikk i 1937, og var dermed en av de aller siste trevogner levert til NSB. Vognen var beregnet til bruk i fjerntog, og fikk derfor overgangsbelger. Innvendig har vognen sidegang og åtte kupéer med åtte sitteplasser i hver. Ved senere modernisering fikk de fleste vogner av denne typen byttet ut setene med stoppede stålrørsseter, men vogn 224 fikk av en eller annen grunn beholde de opprinnelige trebenkene som hadde filt og pegamoidtrekk, og utslagbare armlener. Opprinnelig var interiøret preget av lakkert finér (som i vogn 222), men dette ble i de fleste vogner overmalt med lyse farver i tråd med tidens smak. Innvendig fremstår nå vogn 224 slik den ble etter oppussing i 1960. Norsk Jernbaneklubb fikk overta vognen da NSB utrangerte den i 1978, og den har inntil 2012 vært i bruk på Krøderbanen.
----------
|
CF2a 686
3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling
|
|
Vogn 686 ble levert til Ofotbanen fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1905. Den har tre 3-klassekupéer, og et lite kombinert konduktør- og reisegodsrom, og var ved leveransen utstyrt med Westinghouse trykkluftbremseutstyr. Opprinnelig hadde vognen flatt tak, men fikk senere takoppbygg med overlysvinduer.
Vognene av denne typen gikk som regel enkeltvis i malmtogene mellom Kiruna og Narvik, men på store utfartsdager som f.eks. i påsken ble det gjerne satt opp ekstratog bestående av 10-12 tilsvarende vogner og et stort malmtoglokomotiv.
Rundt 1950 ble det slutt på å kjøre konduktørvogner i malmtogene, og vogn 686 ble sammen med flere av de tilsvarende vognene sendt sørover. Westinghousebremseutstyret ble demontert, og vognen gikk deretter stort sett i godstog i Oslo distrikt.
Etter utrangering i 1969 ble vognen etter initiativ fra A/L Hølandsbanen tatt ut til bevaring ved Jernbanemuséet. Etter avtale med muséet fikk Norsk Jernbaneklubb disponerere vognen fra 1972, og den ble sendt til Lillehammer hvor en omfattende oppussing ble gjennomført.
Fra 1975 til 1980 ble vogn 686 brukt av og til ved spesielle arrangementer i østlandsområdet. I 1990 ble vognen stasjonert på Krøderbanen, hvor den ble brukt ved spesielle arrangementer og til små chartertog.
----------
|
F 2019
Konduktør- og reisegodsvogn
|
|
F 2019 er en konduktørvogn beregnet for bruk i godstog.
Vognen ble levert i 1910 av Aadals Brug i en serie på 8 vogner til Kongsvingerbanen. I tillegg til disse ble ytterligere en eldre vogn bygget om med vognkasse av samme type.
Siden vognene var beregnet på bruk i godstog ble de bygget med dimensjoner og utforming som datidens godsvogner, men for å bedre gangegenskapene fikk de fikk frie lenkaksler. De var spartansk utstyrt og fikk i likhet med godsvogner ytterkledning av malt furupanel i stedet for lakkert teak som ellers var blitt vanlig på person- og konduktørvogner på denne tiden. Ved leveransen fikk de betegnelsen F type 10, men i forbindelse med en opprydding typesystemet ble dette i 1936 endret til F type 7.
Ved krigsutbruddet i 1940 ble F 2019 ble noe skadet. Inne i en av sidedørene til godsrommet har noen tegnet både hakekors og "H7" i forbindelse med en reparasjon utført i 1944.
Omkring 1946/47 ble vognen modernisert ved at konduktørrommet ble gjort mer tidsmessig og komfortabelt, og ble utvidet noe innover i godsrommet. Ved samme anledning ble sidevinduene der endret og gjort mindre.
De fleste av vognene av denne typen ble utrangert i årene 1962-65, men 2019 ble revidert siste gang så sent som i 1971 og var i bruk helt til 1973. I de siste årene ble den brukt til kipptog mellom Strømmen og Fjellhamar på Hovedbanen.
Etter utrangering ble vognen overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Det ble straks gjort noen enkle forsøk på oppussing, men dette arbeidet gikk i stå.
I 2007 ble en gjennomgripende reparasjon og oppussing igangsatt, og i 2010 var vognen var ferdig og klar til bruk. Den ble da satt i stand slik den fremstod etter moderniseringen i 1946-47.
Vogn 2019 er stasjonert på Krøderbanen. Den brukes fra tid til annen som konduktørvogn i både store og små persontog, og ellers ved spesielle arrangementer.
----------
|