Materiellpresentasjon - personvogner

Ao  100
Salongvogn

A21 100

Litra (type) Ao type 2
Nummer 100
Byggeår 1926
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
Ombygget 1941 og 1952
I ordinær bruk til 1979
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 34,0 tonn
Sitteplasser i salong 10
Soveplasser 6
A21 100 Sørumsand 2006
A21 100 Sørumsand 2006
A21 100 Garnes 2010
Ao 100 er en representasjonsvogn beregnet for NSBs hovedadministrasjon og statsadministrasjonen.
 
I 1926 ble det levert to kombinerte 2-klasse sitte- og utsiktsvogner til Raumabanen som fikk nummer 706 og 707. Den ene vognhalvdelen var utstyrt med alminnelig 2-klasseavdeling med midtgang, mens den andre halvdelen var en åpen salong med løse stoler og bord. I enden av salongen var det store utsiktsvinduer og åpen endeplattform.
Vogn 707 ble skadet under krigshandlingene på Dombås i 1940 og ble senere gjenoppbygget som alminnelig 3-klasse sittevogn litra Co3c.
Vogn 706 ble i 1941 bygget om av Skabo til salongvogn for den tyske Reichskommisar Josef Terboven og fikk da nytt nummer 100. Salongen ble innredet med møtebord, og 2-klasseavdelingen ble bygget om til et mindre møterom og en suite for Terboven med sovekupé, påkledningsrom og bad.
I 1952 ble vognen modernisert og ominnredet på nytt. Det minste møterommet ble omgjort til to 2-klasse sovekupeer, og suiten ble modernisert. I årene som fulgte ble vognen brukt av NSB-hovedadministrasjonen som representasjonsvogn, en funksjon den overtok fra den bevarte ABo 118. Blant de mer eksotiske øvrigheter som har reist med vognen er Shahen av Iran (1963) og generalsekretær Nikita Khrusjtsjov fra Sovjetunionen (1964).
 
Utover på 1970-tallet ble det mindre behov for vognen. Den ble utrangert i 1979 og overtatt av Urskog-Hølandsbanen, som allerede hadde hadde fått disponere den i flere år. Foreningen brukte den til utflukter i inn- og utland, den har blant annet vært i Potsdam ved Berlin.
I 2010 ble vognen overdratt til Norsk Jernbaneklubb. Den er nå stasjonert ved Gamle Vossebanen.
 
 
----------
 
 
 

 

 

Rco  225
Mannskapsvogn

Rco 225

Litra (type) Rco
Nummer 225
Byggeår 1937
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1977
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,50 m
Vognvekt 33,65 tonn
Rco 225 Voss 2002
Vogn 225 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrikk i 1937. Den ble bygget i samme serie som den tilsvarende vogn 224, og var dermed en av de aller siste trevogner levert til NSB.
Innvendig hadde vognen sidegang og åtte kupéer med åtte sitteplasser i hver. Vognen var beregnet til bruk i fjerntog, og fikk derfor overgangsbelger.
 
I 1977 ble vognet tatt ut av alminnelig bruk og bygget om til mannskapsvogn. Den ble stasjonert i Bergen distrikt og inngikk som en del av bergingstoget som ble sendt ut ved avsporinger og uhell.

Da NSB ikke lenger hadde behov for vognen fikk Norsk Jernbaneklubb overta den. Vognen er nå stasjonert på Gamle Vossebanen og brukes også der som mannskapsvogn.
 
 
----------
 
 
 
 

 

Co2b  347
3-klasse sidegangsvogn

Co 347

Litra (type) Co2b
Nummer 347
Byggeår 1920
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1980
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,50 m
Vognvekt 33,0 tonn
Sitteplasser 3 kl. 64
Co 347 Endeparti med vinduer
Co 347 Røros 1945-46
Co2b 347 ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik til Smaalensbanen (Østfoldbanen) i 1920. Den er en sidegangsvogn med åtte kupeer for 3-klasse og 64 sitteplasser.

I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråttstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, kraftigere boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover. I alt 64 slike vogner ble levert mellom 1915 og 1925, dette er det største antall som ble bygget av en enkelt trevogntype.

Vogn 347 ble i utgangspunktet brukt i fjerntogene på Smaalensbanen, men senere ble den å se på hele Østbanenettet. I løpet av driftstiden som alminnelig personvogn ble den ikke vesentlig bygget om, men den gjennomgikk de vanlige moderniseringene. Dette omfattet i hovedsak nye og mer komfortable seter av stålrørstype, blending av takvinduer og innvendig kledning med huntonitt. I motsetning til mange andre vogner av denne typen ble imidlertid ikke endegangene endret med svingdører inn til korridoren.

I 1977 ble 347 noe ominnredet og tatt i bruk som sjåførvogn med overnattingsplasser i lastebiltogene mellom Oslo og Åndalsnes. Allerede i 1980 ble den tatt ut av slik bruk og gjort om til losjivogn for NSBs ugressprøytetog.
 
Vogn 347 ble endelig utrangert i 1994 og deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er blitt pusset opp og har fått rekonstruert innredningen som alminnelig personvogn. Som en av få personvogner har den også fått tilbake sine originale smale vinduer i endeveggene.
 
Vognen er nå plassert ved Gamle Vossebanen hvor den brukes i veterantogtrafikken.
 
 
----------
 
 
 
 

 

CF3b  549
3-klasse midtgangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling

CF 549

Litra (type) CF3b
Nummer 549
Byggeår 1912
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Randsfjordbanen
I ordinær trafikk til 1972
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 9,67 m
Vognvekt 12,8 tonn
Sitteplasser 3 kl. 13
Lasteevne godsrom 1,0 tonn
CF3b To Cf3b-vogner i tog
Bø 1925
CF 549 1970
CF 549 Bergen 2003
Vogn 549 ble sammen med 3 tilsvarende vogner levert til Drammen-Randsfjordbanen fra Strømmens Værksted i 1912. Vognene hadde en 3-klasseavdeling med 23 sitteplasser fordelt på to kupéer, og et lite kombinert konduktør- og reisegodsrom. Vognene var beregnet brukt i personførende godstog, de fikk derfor brunmalt furupanel utvendig i stedet for teakpanel som da var vanlig på personvogner. En særegenhet med disse vognene var at de også hadde et vindu i sitteavdelingens endevegg mot endeplattformen.
Sammen med de øvrige vognene av samme type ble 549 brukt i hele Drammen distrikt, herunder også på Krøderbanen. Senere ble vognene spredd utover i landet.
 
I mellomkrigstiden ble interiøret modernisert ved at veggene ble kledd med huntonittplater og malt gule, de opprinnelige høye seteryggene ble avkortet. Elektrisk belysning ble montert en gang på 1950-tallet.
I 1960 ble den midterste kupeen bygget om til konduktørrom, og det ble bygget et toalett på den opprinnelige konduktørplassen. Sitteplassantallet ble dermed redusert til 13. Det lille vinduet i endeveggen mot plattformen ble også fjernet, og vognen malt rød utvendig.
 
Vogn 549 ble utrangert i 1972 og solgt til en engelsk museumsbane.
Mens vognen var i England ble den utsatt for dårlige lagringsforhold og velmente, men ikke særlig vellykkede forsøk på vedlikehold.
I 2003 ble den hentet tilbake til Norge av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå lagret ved Gamle Vossebanen, og det er planlagt å sette den i driftsklar stand på et senere tidspunkt.
 
 
 
----------
 
 
 

 

 

Co3c  562
3-klasse midtgangsvogn

Co 562

Litra (type) Co3c
Nummer 562
Byggeår 1915
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1983
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 33,5 tonn
Sitteplasser 3 kl. 64
Merknad Hensatt
Co 562 Oslo V  1980
Co 562 Hensatt på Haukeland 2014
Vogn 562 er en midtgangsvogn som ble levert fra Strømmens Verksted i 1915.
 
I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, større boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover. I alt 46 vogner av denne hovedtypen ble levert mellom 1912 og 1937, hvorav de 10 siste hadde hvelvet tak i stedet for takoppbygg. Vognene ble benevnt turistvogner på grunn av sine store vinduer og romslige innredning.
Vogntypen ble hovedsaklig brukt i mellomdistanse- og fjerntog på hele jernbanenettet.
 
Vogn 562 er ikke blitt vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått de vanlige moderniseringer. Dette omfatter i hovedsak nye og mer komfortable seter av stålrørstype, innvendig kledning med huntonitt, og blending av takvinduer.
 
Vognen ble utrangert i 1980 og straks overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den er nå stasjonert ved til Gamle Vossebanen hvor den inntil videre er lagret for senere instandsetting.
 
 
 
----------
 
 
 
 

 

CDFo2-11  620
3-klasse sidegangsvogn med post-, konduktør- og reisegodsavdeling

CDFo 620

Litra (type) CDFo2-11
Nummer 620
Byggeår 1921
Fabrikant Svenska Maskinverken
Levert til NSB Drammen distrikt
I ordinær trafikk til 1979
Nåværende eier Bergen Tekniske Museum
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 32,5 tonn
Sitteplasser 3 kl. 24
Lasteevne postrom 1,5 tonn
Lasteevne godsrom 3,5 tonn
CDFo 620 Bergen 1973
CDFo 620 Hønefoss 1977
Vogn 620 er en kombinert personvogn med tre 3-klassekupéer, postavdeling, reisegodsrom og konduktøravdeling. Den ble levert til Drammen distrikt fra Svenska Maskinverken i Södertälje i 1921.
 
 I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråttstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, større boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover.
I denne perioden ble det bygget hele 86 personvogner med konduktør- og reisegodsrom i en ganske enhetlig grunnutførelse, hvorav en del vogner også fikk postrom. Sitteplassene var i kupéer som i vanlige sidegangsvogner, og antallet kupéer kunne variere fra 2 til 7. Reisegods- og postrom varierte i størrelse etter lokale behov, og endeplattformen ved konduktørrommet var åpen.
Vogntypen ble benyttet i fjern- og mellomdistansetog på hele jernbanenettet.
 
Vogn 620 er ikke blitt vesentlig ombygget i løpet av sin driftstid, men har gjennomgått de vanlige moderniseringer. Dette omfatter nye og mer komfortable seter av stålrørstype og innvendig kledning med huntonitt. Takvinduene i kupéene og reisegodsrommet ble blendet, men de ble beholdt i postavdelingen for å få inn nok lys.
 
Vognen ble i utgangspunktet benyttet i persontogene på Vestbanenettet, men senere ble den også å se på andre baner. De siste årene gikk den mest mellom Bergen og Voss.
 
Da vogn 620 ble utrangert i 1979 fikk Norsk Jernbaneklubb disponere den. Deretter er den blitt pusset opp, og innvendig er den delvis tilbakeført til tidligere utseende. En del av takvinduene er også satt inn igjen.
Vognen er stasjonert på Gamle Vossebanen hvor den inngår i den driftsklare togstammen.
 
 
----------
 
 
 

 

 

Co3c  789
3-klasse midtgangsvogn

Co 789

Litra (type) Co3c
Nummer 789
Byggeår 1924
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1982
Nåværende eier Bergen Tekniske Museum
Lengde over buffere 20,40 m
Vognvekt 32,0 tonn
Sitteplasser 3 kl. 64
Co 789 Hamar 9/4-1940
Co 789 Som vanlig trafikkvogn
Oslo V 1981
Co 789 Krøderen 1991
Co 789 Interiør 2010
Vogn 789 er en midtgangsvogn som ble levert fra Skabo Jernbanevognfabrik i 1924.
 
I årene etter 1910 ble trevognene utviklet til sin endelige form. Skråstilte inngangsdører, store vinduer, takoppbygg over hele vognkassen, større boggier og endepartier tilpasset overgangsbelger dannet en standard som ble benyttet i mer enn 25 år fremover.
Vogn 789 ble levert som type Co3a. I motsetning til de samtidige "turistvognene" var disse vognene beregnet for mer lokal trafikk og fikk derfor 84 sitteplasser. De fikk også litt smalere vinduer og WC og toalettrom bare i den ene vognenden. Endeplattformene var litt større og stakk litt ut over rammens endebjelke, derfor kunne de heller ikke utstyres med overgangsbelger.
 
Vogn 789 ble i utgangspunktet brukt i lokale persontog i Gudbrandsdalen og på Raumabanen, men ble senere å se på hele Østbanenettet.
Vognen sees på et bilde tatt på Hamar stasjon den 9. april 1940, men det er tvilsomt om den var med i evakueringstoget for kongehuset og regjeringen. Det er mer sannsynlig at den bare tilfeldig var på stasjonen den dagen.
 
I tillegg til de vanlige moderniseringer med nye og mer komfortable seter av stålrørstype, innvendig kledning med huntonitt og blending av takvinduer, ble vognen i 1958 ombygget og oppgradert til samme standard som vognene av type Co3c. Dette innebar at rammen ble forlenget slik at overgangsbelger kunne monteres, den fikk WC og toalettrom i begge ender, og sitteplassantallet ble redusert til 64.
 
Vognen ble utrangert i 1982 og straks overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble først lagret i en periode på Krøderbanen, men ble deretter overført til Gamle Vossebanen hvor den nå inngår i den driftsklare togstammen.
 
 
 
----------
 
 
 
 

 

Fo  5679
Konduktør- og reisegodsvogn

Fo 5679

Litra (type) Fo type 1
Nummer 5679
Byggeår 1922
Fabrikant Strømmens Verksted
Levert til NSB Dovrebanen
I ordinær trafikk til 1970
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,50 m
Vognvekt 28,5 tonn
Lasteevne 12,0 tonn
Merknad Under reparasjon
Fo 5679 Garnes 2006
Fo 5679 ble levert av Strømmens Værksted i 1922 for bruk på Dovrebanen. Det ble bygget åtte vogner av denne typen, hvorav fire hadde dampkjel for togoppvarming. 5679 var blant vognene som ikke hadde dampkjel.
 
I 1942 ble vognen annektert av den tyske okkupasjonsmakten og innredet som kjøkkenvogn for de tyske permisjonstogene som kjørte Trondheim–Storlien–Narvik. Etter kapitulasjonen ble vognen tilbakeført som vanlig reisegodsvogn.
 
Vogn 5679 ble tatt ut av ordinær trafikk i 1970. Den ble deretter bygget om til mannskaps- og redningsvogn og stasjonert i Bergen distrikt.
I 1988 skulle den erstattes med en nyere vogn, og Norsk Jernbaneklubb fikk overta den.
 
Vogn 5679 er nå stasjonert ved Gamle Vossebanen. Det er blitt utført forskjellig vedlikehold på den, blant annet utbedring av skader på bærekonstruksjonen i veggene.
 
 
 
----------