Materiellpresentasjon - personvogner

C3a  102
3-klassevogn fra Valdresbanen

C 102

C 102 Vogn 102 ble tatt ut av bruk på midten av 1960-tallet, og plassert på NSBs verksted Grorud. Den hadde da nummer 240.
Etter initiativ fra noen medlemmer av Urskog-Hølandsbanen ble vognen overtatt av Jernbanemuseet i 1967.
C 102 Den ene kupéen var ombygget til konduktøravdeling.
C 102 Den andre kupéen var lite endret siden vognen var ny.
C 102 Etter at jernbanemuseet overtok vognen ble den flyttet til Hamar.
C 102 Under lagringen på Hamar ble vognen dessverre utsatt for hærverk.
C 102 I 1970 fikk Norsk Jernbaneklubb disponere vognen. Den fikk da en enkel utvendig oppussing. Samtidig ble konduktørrommet bygget tilbake til sitteavdeling, og vognen fikk igjen sitt opprinnelige nummer.
C 102 I 1976 fikk Norsk Jernbaneklubb disponere et rom i den gamle transformatorstasjonen på Tøyen i Oslo. Vogn 102 ble satt inn for en grundig restaurering, hvor blant annet ytterpanelen ble demontert.
C 102 Det viste seg at stenderverket i vognkassen hadde store råteskader, og mye måtte fornyes.
C 102 I 1988 var restaureringen ferdig, og vognen fremstår praktisk talt slik den så ut ved leveransen.
C 102 Kupéen som var konduktøravdeling etter restaurering tilbake til opprinnelig utførelse.
C-102 02-s Trebenker og todelte vinduer var vanlig i tiden rundt 1900.
C 102 Toalettrommet er plassert mellom kupéene midt i vognen og er spartansk utstyrt.
C 102 Renhold er viktig.
C 102 Vogn 102 brukes vanligvis til små chartertog og ved spesielle arrangementer. Her sammen med CF 686, trukket av lokomotiv nr. 11.
C 102 På vei ut fra Krøderen stasjon.

 

 

RjB  C 4
3-klassevogn fra Rjukanbanen

RjB-C-4 03-m

RjB C 4 RjB C 4 på Rjukan i 1969. Vognen stod da som reservevogn og hadde ikke blitt benyttet på flere år. Norsk Jernbaneklubb fikk overta den, og fikk den fraktet til Notodden senhøstes 1969.
Persontrafikken på Rjukanbanen ble innstilt for godt i 1970.
RjB C 4 RjB C 4 er kommet til Grefsen i mars 1970. Mens vognen stod her ble en del moderne elektrisk utstyr demontert.
RjB C 4 Etter å ha stått lagret en tid i Oslo ble vognen fraktet til Krøderbanen.
Her står den på Kløftefoss sommeren 1974.
RjB-C-4 16-s Etter at trafikken på strekningen Spikkestad-Lier-Drammen ble nedlagt arrangerte Norsk Jernbaneklubb en medlemsutflukt fra Spikkestad til Lier med damplokomotiv. Her var RjB C 4 med i toget.
RjB C 4 RjB  C 4 på Oslo Vestbanestasjon i oktober 1975 i forbindelse med en utflukt til Rjukan.
RjB C 4 RjB C 4 skiftes ombord i den dampdrevne jernbanefergen "Ammonia" i Tinnoset for å ferges over til Mæl.
RjB C 4 I 1992 ble vogen fraktet til Tøyen Transformatorstasjon i Oslo. Der fikk den stå innendørs, og et gjennomgripende og langvarig restaureringsarbeide ble igangsatt.
Etter 6 års arbeid kom den ut i lyset igjen, selv om arbeidet ikke var helt avsluttet.
RjB C 4 Vognen kom til Tøyen Transformatorstasjon på egne hjul, men da den skulle ut igjen var forbindelsessporet fjernet. Den måtte derfor løftes opp på en lastebil ved hjelp av mobilkran.
RjB C 4 Fra Tøyen ble vognen kjørt med lastebil til NSBs verksted på Grorud, hvor den ble satt på sporet igjen. Noen dager senere ble den kjørt sammen med flere andre museumsvogner fra Grorud til Krøderbanen. Her gjøres et opphold på Hønefoss.
RjB C 4 Da vognen igjen kom til Krøderbanen i 1998 ble den plassert i banens store vognhall, hvor arbeidet gikk langsomt videre.
Våren 2008 ble den flyttet til Krøderen stasjon for å bli gjort helt ferdig. Den ble tatt i bruk i museumstogtrafikken i 2008
RjB C 4 Interiør i 3-klasseavdelingen i 1974.
RjB C 4 Interiør i 3-klasseavdelingen i 2009, etter restaurering.
RjB C 4 Interiør i 3-klasseavdelingen i 2009, etter restaurering.
Den flate kassen på veggen er avtrekksrøret for Schweizerapparatet som vognen hadde da den var ny.
RjB C 4
Kupéen som opprinnelig var 2-klasse er foreløpig ikke restaurert, men er beholdt som 3-klasseavdeling slik den ble etter oppussing av vognen i 1950.
Siden dette var en mykklasseavdeling er avstanden mellom setene mye større her enn i de andre kupéene.
RjB C 4
Vognen har ingen elektriske installasjonerer. Belysningen besørges med parafinlamper.
RjB C 4 Et pent lite tog på Krøderen stasjon, her er RjB C 4 sammen med CF 3552.
RjB-C-4 17-s "Blandet tog" er godstog hvor det var med en personvogn eller to som kunne benyttes av lokalreisende. Slike blandede tog skiftet med godsvogner på stasjonene underveis, så man måtte ha god tid.
På Krøderbanen gjenskapes av og til slike tog. Her går RjB C4 og CF 3552 bakerst i et blandet tog som er på vei inn på Krøderen stasjon.
RjB C 4
Fra tid til annen brukes RjB C 4 i Krøderbanens tradisjonelle "Skumringstog".
Bak lokomotiv nr. 11 sees her CF 3552, VB C 102, RjB C 4 og bakerst CF 686.

 

 

CF  3552
Konduktør- og reisegodsvogn med 3-klassekupé

CF 3552

CF  3552
Vogn 3552 som verkstedvogn på Otta i 1971.
Personvogner og konduktørvogner med teakpanel var vanligvis lakkert, men en del vogner som ble ombygget til redskapsvogner, losjivogner m.v. ble rødmalt.
CF 3552
Da vognen skulle restaureres ble det oppdaget en del skader i ytterveggenes bærekonstruksjoner, teakpanelen måtte derfor demonteres. Den var dessuten nokså slitt og tildels skadet, og det ble bestemt å bytte den.
Gammel teakpanel fra en annen vogn som skulle hugges opp ble demontert og satt opp på 3552 etter at veggkonstruksjonene var reparert.
I likhet med 3552 var også den vognen som "donerte" sin teakpanel blitt rødmalt.
CF 3552
Etter at kledningen var montert begynte det møysommelige arbeidet med å fjerne den røde malingen. Gamle spikerhull ble tettet med formtre laget av slipestøv fra teak blandet med klarlakk.
CF 3552
Når malingfjerningen omsider var unnagjort var det tid for å behandle teaken på nytt. Her behandles veggen med olje.
CF 3552
Konduktørrommet var fjernet da vognen ble ombygget til redskapsvogn, det måtte derfor gjenoppbygges. I den grad det var mulig ble gamle deler fra opphuggede vogner gjenbrukt, som dette klappsetet.
CF 3552 De små plattformene ved konduktørplassene måtte nybygges.
Den store sveiven er vognens håndbremse.
CF 3552 Skilleveggen mellom godsrommet og konduktørrommet måtte også rekonstruerers.
CF 3552 Det er utallige små og store detaljer å ta seg av. Her monteres beslag rundt takgjennomføringen for ovnsrøret
fra 3-klasseavdelingen.
CF 3552 Tegningene studeres. Heldigvis finnes det mange originaltegninger som gjør det noe enklere å finne ut hvordan ting skal være når gammelt materiell settes i stand.
CF 3552
Ved nedsenkbare vinduer er det ofte en avtagbar lem i veggpanelen, slik at man kan komme til føringene for vinduet.
CF 3552 Nye stigtrinn av massiv eik. 
CF 3552 Vogn 3552 er nettopp ankommet til Krøderen høsten 2007. Etter 5 års restaureringsarbeider på Ski fremstår den igjen med lakkert teakpanel.
CF 3552 Den lille passasjerkupéen i den ene enden av vognen har bare 7 sitteplasser og er i høyeste grad "hard klasse"!
CF 3552 3-klasseavdelingen har egen vedovn for oppvarming.
CF 3552 I motsatt ende av vognen er det et rom som fungerer som konduktørens kontor.
Den store sveiven er vognens håndbremse.
CF 3552 Interiør i godsrommet. Her er det også en vedovn.
CF 3552 I godsrommet er det også signalmidler, verktøy og annet utstyr som må være for hånden for konduktøren underveis.
CF 3552 Vogn 3552 brukes vanligvis i små chartertog og i Krøderbanens tradisjonelle "Skumringstog".
CF 3552 Ved behov kan vognen også settes inn i de ordinære søndagstogene på Krøderbanen.