Materiellpresentasjon - personvogner

C1  19930
Salongvogn

C1 19930

Litra (type) C1
Nummer 19930
Byggeår 1939
Fabrikant Westwaggon
Levert til Deutsche Reichsbahn
I ordinær trafikk til 1964
Siste eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 21,07 m
Vognvekt 33,0 tonn
Sitteplasser  -
Merknad Opphugget 2017
 
C1 19930 Sysle 2012

 

C1 19930 ble levert til Deutsche Reichsbahn i Tyskland i 1939. Vognen var opprinnelig bygget som kombinert 2- og 3-klasse mellomdistansevogn med litra BC4i-37. Et spesielt kjennetegn for denne vogntypen er at den har doble dører i 3-klasseenden for rask av- og påstigning under stasjonsopphold.
På et tidlig tidspunkt, muligens allerede før levering, ble den ombygget til lasarettvogn.

I løpet av 2. verdenskrig ble vognen sendt til Norge sammen med 8 tilsvarende lasarettvogner. Etter krigen overtok NSB alle vognene og innredet dem som alminnelige 3-klasse personvogner.
Vogn 19930 ble i 1964 ombygget til utstillingsvogn.

I 1990 tok NSB vognen ut av bruk som utstillingsvogn. Den ble deretter overtatt av foreningen GM-gruppen, som ominnredet den til salongvogn for sitt utfluktstog. Da GM-gruppen innstilte sin trafikkvirksomhet ble vognen overtatt av Jernbaneverket.

I 2012 hadde ikke Jernbaneverket lenger bruk for vognen og overlot den til Norsk Jernbaneklubb. Den ble deretter transportert til Krøderbanen hvor den ble lagret for mulig senere istandsettelse eller ombygging til annet formål.
Nærmere undersøkelser viste dessverre at vognen hadde store rustskader og ellers var i svært dårlig stand. Den ble derfor hugget opp høsten 2017.


----------
 
 
 

 

 

B1  19925
2-klasse midtgangsvogn

B1 19925

Litra (type) B1
Nummer 19925
Byggeår 1939
Fabrikant Westwaggon
Levert til Deutsche Reichsbahn
I ordinær trafikk til 1995
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 20,86 m
Vognvekt 34,0 tonn
Sitteplasser 68
Merknad Hensatt
 
B1 19925 Oslo Ø 1975
B1 19925 Narvik 2007
B1 19925 Støren 2012

 

B1 19930 ble levert til Deutsche Reichsbahn i Tyskland i 1939. Vognen var opprinnelig bygget som 3-klasse mellomdistansevogn med litra C4i-36 og nummer 74202. Et spesielt kjennetegn for denne vogntypen er at den har doble dører i hver ende for rask av- og påstigning under stasjonsopphold.
På et tidlig tidspunkt, muligens allerede før levering, ble vognen ombygget til lasarettvogn.

I løpet av 2. verdenskrig ble vognen sendt til Norge sammen med 8 tilsvarende lasarettvogner. Etter krigen overtok NSB alle vognene og innredet dem som alminnelige 3-klasse personvogner.
 
På slutten av 1960-tallet moderniserte NSB alle vognene av denne typen og ga dem blant annet norske fagverksboggier. Som den først moderniserte fikk vogn 19925 beholde alle inngangdørene. På alle de øvrige vognene ble de ytterste dørene i hver ende blendet av og bagasjestativer plassert i gangen innenfor.
 
I 1976 ble 19925 sammen med 4 av de øvrige vognene av typen overført til Narvik distrikt for bruk på Ofotbanen.

De 5 B1-vognene i Narvik ble utrangert i 1995. Tre av dem ble overtatt av Norsk Jernbanemuseum og deponert hos foreningen Malmbanans Venner (MBV). Etter at virksomheten i MBV opphørte ble vognene vurdert på nytt, og bare 19925 tatt ut for videre bevaring.

B1  19925 er for tiden lagret på Krøderbanen.


----------
 
 
 

 

 

F1  21401
Konduktør- og reisegodsvogn

F1 21401

Litra (type) F1
Nummer 21401
Byggeår 1931
Fabrikant Westwaggon
Levert til Deutsche Reichsbahn
I ordinær trafikk til 1990
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 19,60 m
Vognvekt 32,5 tonn
Lasteevne 10,0 tonn
Merknad Verkstedvogn
 
F1 21401 Kløftefoss 2015
F1 21401 Kløftefoss 2015
F1 21401 Oslo V 1985
F1 21401 Kristiansand 1990
F1 21401 Oslo S 1999

 

F1 21401 ble levert som konduktør- og reisegodsvogn til Deutsche Reichsbahn i Tyskland i 1931.
I løpet av 2. verdenskrig ble vognen sendt til Norge sammen med 2 tilsvarende reisegodsvogner. Etter krigen overtok NSB alle vognene og tok dem i bruk i persontog på fjernstrekningene. NSB moderniserte vognen på enkelte punkter, blant annet fikk den norske boggier og firedelte foldedører i stedet for de opprinnelige skyvedørene i godsrommet.
 
Vogn 21401 ble tatt ut av bruk i 1990 og overtatt av foreningen GM-gruppen som brukte den i sine tog på det nasjonale jernbanenettet. Etter at GM-gruppen innstilte sin trafikkvirksomhet ble vognen overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Den ble plassert på Ski stasjon og innredet som verkstedvogn.
Fra 2015 er vognen stasjonert på Krøderbanen.



----------
 
 
 

 

 

BFS65  18626
2-klasse lokaltogvogn med konduktøravdeling og førerplass

BFS65 18626

Litra (type) BFS65  (opprinnelig CFo4c)
Nummer 18626
Opprinnelig nummer 997
Byggeår 1924
Fabrikant Scandia, Randers
Levert til NSB
Ombygget 1940
I ordinær trafikk til 1979
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 18,20 m
Vognvekt 29,5 tonn
Sitteplasser 3 kl. 57
Merknad Hensatt
BFS65 18626 Oslo Ø 1974
BFS65 18626 Filipstad 1989
BFS65 18626 Kløftefoss 1989
Vogn 18626 ble opprinnelig levert til NSB som alminnelig 3-klasse personvogn for lokaltog. Den hadde da nummer 997, og utseende og innredning lik vogn 18836.

Vognen ble i 1940 ombygget til styrevogn for motorvogntog type 65. Dette skjedde ved at endeplattformen ble innebygd og det ble innredet plass for lokomotivfører og konduktør. Innenfor ble noe av den ene kupéen ominnredet til reisegodsrom. I forbindelse med ombyggingen fikk den nytt nummer 18626.
På grunn av utseendet fikk styrevognene som var ombygd på denne måten økenavnet ”Ubåt”.

Vogn 18626 ble utrangert i 1979 og ble deretter overtatt av Norsk Jernbaneklubb. Det var planer om å bygge et modelljernbaneanlegg i vognen for å kunne vise dette rundt i landet, men dette ble ikke realisert.

Vogn 18626 er for tiden hensatt for reparasjonsarbeider på Kløftefoss på Krøderbanen.
 
 
----------
 
 
 

 

 

BFS65  18679
2-klasse lokaltogvogn med konduktøravdeling og førerplass

BFS65 18679

Litra (type) BFS65  (opprinnelig Co4c)
Nummer 18679
Opprinnelig nummer 45
Byggeår 1920
Fabrikant Svenska Järnvägsverkstederna, Linköping
Levert til Norsk Hoved-Jernbane
Ombygget 1956
I ordinær trafikk til 1983
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 18,20 m
Vognvekt 29,0 tonn
Sitteplasser 3 kl. 59
Lasteevne 2,0 tonn
Merknad Hensatt
BFS65 18679 Kongsvinger 1970
BFS65 18679 Drammen 1976

Vogn 18679 ble opprinnelig levert til Norsk Hoved-Jernbane (NHJ) som alminnelig 3-klasse lokaltogvogn med nummer 45. Ved leveransen var utseendet og innredning tilsvarende vogn 18836.

I 1956 ble den ombygget til styrevogn for motorvogntog type 65. Endeveggen i den ene enden ble flyttet utover slik at endeplattformen ble mindre, og det ble innredet plass for lokfører og konduktør. Det ble også bygget inn et lite reisegodsrom. Siden bruksområdet ble endret fikk vognen også nytt nummer 18679.

Vogn 18679 var en av de siste styrevognene med trekledning som var i bruk. Etter utrangering i 1983 ble den overtatt av Setesdalsbanen og plassert på Grovane stasjon.
På 1990-tallet ble den gitt videre til Norsk Jernbaneklubb. Vognen er nå lagret på Kløftefoss på Krøderbanen.

 

----------

 

 

 

 

 

CF3b  548
3-klasse midtgangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling

CF3b 548

Litra (type) CF3b
Nummer 548
Byggeår 1912
Fabrikant Strømmens Værksted
Levert til NSB Randsfjordbanen
I ordinær trafikk til 1979
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 9,67 m
Vognvekt 12,8 tonn
Sitteplasser 3 kl. 13
Lasteevne godsrom 1,0 tonn

CF-548 tegning-oppr-sCF3b 548
Opprinnelig utseende          Utseende 1966-2014

CF3b Tog med to
CF3b-vogner
Bø 1925
CF3b 548 Kongsberg 1970
CF3b 548 Rødberg 1970
CF3b 548 Interiør i
3-klasseavdeling
CF3b 548 Vikersund 1978
CF3b 548 Rødberg 1984
CF 548 Krøderen 2016
CF 548 Kløftefoss 2021
CF 548 Kløftefoss 2021
Vogn 548 ble sammen med 3 tilsvarende vogner levert til Drammen-Randsfjordbanen fra Strømmens Værksted i 1912. Vognene hadde en 3-klasseavdeling med 23 sitteplasser fordelt på to kupéer, og et lite kombinert konduktør- og reisegodsrom. Vognene var beregnet brukt i personførende godstog, de fikk derfor brunmalt furupanel utvendig i stedet for teakpanel som da var vanlig på personvogner. En særegenhet med disse vognene var at de også hadde et vindu i sitteavdelingens endevegg mot endeplattformen.
Sammen med de øvrige vognene av samme type ble 548 brukt i hele Drammen distrikt, herunder også på Krøderbanen.
 
I mellomkrigstiden ble interiøret modernisert ved at veggene ble kledd med huntonittplater og malt gule, de opprinnelige høye seteryggene ble avkortet. Elektrisk belysning ble montert i 1954.
I 1966 ble den midterste kupeen endret til konduktørrom, og det ble bygget et toalett på den opprinnelige konduktørplassen. Sitteplassantallet ble dermed redusert til 13. En gang på 1960-tallet ble vognen også rødmalt utvendig.
 
Utover på 1970-tallet ble vogn 548 benyttet i godstogene på Numedalsbanen. Vognen ble formelt utrangert i 1978, men ble brukt av NSB i nesten et helt år etter dette.
 
Norsk Jernbaneklubb hadde allerede siden 1972 lånt vognen ved forskjellige anledninger. I 1980 ble den overtatt av NJK, og den ble straks tatt i bruk til film- og chartertogkjøring. Etter noen år ble den hensatt fordi den trengte en del reparasjoner.
 
Vognen er nå tatt frem igjen og er for tiden under reparasjon og restaurering.
Det nåværende konduktørrommet blir samtidig tilbakeført til sitteavdeling og konduktørplassen blir flyttet til sin opprinnelige plass i godsrommet.
 
Vogn 548 er en av svært få bevarte vogner som har direkte tilknytning til Krøderbanen.
 
 
 

 

 

C3a  102
3-klassevogn fra Valdresbanen

C-102 01-m

Litra (type) C3a
Nummer 102
Byggeår 1902
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til Valdresbanen (privat)
I ordinær trafikk til 1967
Nåværende eier Norsk Jernbanemuseum
Lengde over buffere 10,0 m
Vognvekt 11,08 tonn
Sitteplasser 3 kl. 36
 C-102-tegning-s
C 102 Krøderen 2014
C 102 Bakerst i et lite chartertog.
Krøderen 2006.
C-102 02-s Interiør 2005.
C-102 05-s Hensatt på Hamar
i 1970.
Vognen hadde
da nr. 240.
C 102 Flere bilder
av vogn 102.
Vogn 102 ble levert i 1902 til den private Valdresbanen i forbindelse med den midlertidige åpningen av strekningen Eina-Dokka. Vognen fikk to sitteavdelinger med en liten mellomgang og toalett midt i vognen. Sittekomforten var harde trebenker, belysningen var rapsoljelamper Oppvarmingen skjedde ved en spesiell koksovn som hang under vognen, et såkalt Schweizerapparat. Etter noen år ble rapsoljelampene skiftet ut med parafinlamper som ga bedre lys.

I 1937 ble Valdresbanen og alt dens rullende materiell overtatt av NSB. Mange av vognene måtte da omnummereres for ikke å komme i konflikt med andre NSB-vogners nummer. Vogn 102 fikk derfor nytt nummer 240.
En tid før overtagelsen  var vognen ombygget til CF-vogn ved at den ene sitteavdelingen ble gjort om til konduktørrom. I motsetning til de fleste CF-vogner fikk den imidlertid ikke godsrom med dører i sideveggene, så eksteriøret forble så og si uforandret.

Etter utrangering i 1967 ble vognen etter initiativ fra A/L Hølandsbanen tatt ut til bevaring ved Jernbanemuséet.
Norsk Jernbaneklubb fikk etter avtale med muséet disponerere vognen fra 1970. Den fikk straks en enkel oppussing, og konduktørrommet ble med velvillig assistanse fra NSBs verksteder bygget tilbake til sitteavdeling igjen. Den fikk også igjen sitt opprinnelige nummer. Deretter stod arbeidet stille inntil vognen ble tatt inn til full restaurering i 1976. Det viste seg da at vognkassen hadde omfattende råteskader, store deler av stenderverket måtte derfor fornyes.
Vognen var ferdig restaurert til leveranseutseende i 1988, og ble straks tatt i bruk ved Krøderbanen.

Vogn 102 har fortsatt sine harde trebenker, den har aldri hatt elektrisk belysning, og det koksfyrte Schweizerapparatet for oppvarming henger ennå under vognen.
Vognen brukes vanligvis til spesielle arrangementer og små chartertog.

 

----------

 

 

 

 

 

CFo2c  213
3-klasse sidegangsvogn med konduktør- og reisegodsavdeling

213

Litra (type) CFo2c  (BF32)
Nummer 213
Byggeår 1930
Fabrikant Skabo Jernbanevognfabrik
Levert til NSB
I ordinær trafikk til 1985
Nåværende eier Norsk Jernbaneklubb
Lengde over buffere 20,10 m
Vognvekt 32,2 tonn
Sitteplasser 3 kl. 40
Lasteevne godsrom 2,5 tonn
CFo 213 Voss 1979
CFo 213 Med dampvarme
Hjerkinn 2021
213 Interiør
213 Interiør
Vogn CFo 213 ble levert av Skabo Jernbanevognfabrik i 1930 til NSB. Den er av en type som det ble levert et stort antall av mellom 1912 og 1937, med innredning og utstyr tilpasset ulike behov.
Vognen har fem kupéer hver med åtte sitteplasser. Kupéen nærmest reisegodsrommet er utstyrt som sykekupé. Halvparten av kupéveggen i denne kan slås ned og danner opplag for sykebåre, med adkomst fra reisegodsrommet. Slike vogner skulle tjene NSB og samfunnet i en lang årrekke og var for flere generasjoner synonymt med jernbane og tog.
 
213 var blant de siste vognene NSB fikk levert som hadde takoppbygg. Elektrisk lys hadde for lengst blitt alminnelig og gjort overlysvinduer overflødige, dessuten var det en mer vedlikeholdskrevende løsning enn hvelvet, heltrukket tak.
 
Ettersom vognen var beregnet for bruk i utenlandstogene var den utstyrt med både vakuumbremse og trykkluftbremse, og den hadde alt fra starten overgangsbelger. En annen spesiell detalj var at korridoren var ført forbi reisegodsrommet. På den måten kan reisegodsrommet avsperres uten at det hindrer gjennomgang i toget. På grunn av fergetransport mellom Helsingborg og Helsingør fikk vognen etter hvert montert fergekroker på rammen.
 
Vognen var blant de siste trevognene som var i trafikk hos NSB, og helt på slutten ble den brukt i godstog. Etter at den ble utrangert i 1985 ble den overtatt av Norsk Jernbaneklubb. På 1990-tallet gjennomgikk vognen en grundig revisjon av vognkassen på Norsk Jernbanemuseums verksted, et arbeid som bød på mange utfordringer og erfaringer. I noen år stanset arbeidene på vognen opp, men ble tatt opp igjen og fullført til jernbanens 150 års-jubileum i 2004.
 
Deretter ble 213 i noen år brukt i forskjellige veterantog på det nasjonale jernbanenettet, inntil den sommeren 2009 ble tatt i bruk på Krøderbanen. Der ble den brukt i noen år,men ble så hensatt.
Høsten 2021 ble vognen overført til Norsk Museumstog som bruker den ved kjøring på det nasjonale jernbanenettet.

 

----------